REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

PIP: pracodawcy mają mniejsze zaległości płacowe

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Z danych Państwowej Inspekcji Pracy wynika, żę w I kwartale tego roku liczba przypadków niewypłacenia w terminie wynagrodzeń była o 36 proc. niższa niż w tym samym okresie 2010 roku. Kwota niewypłaconych świadczeń spadła o 40 proc. - z 55,3 mln zł do 33 mln zł.

 

REKLAMA

REKLAMA

Jak powiedział główny inspektor pracy Tadeusz Zając, największy spadek wykrytych nieprawidłowości nastąpił w Okręgowym Inspektoracie Pracy w Szczecinie - o ok. 87 proc. Mniej było ich też na terenie działania OIP w Gdańsku (o 77 proc.) oraz w Opolu (o 73 proc.). W pięciu inspektoratach liczba ta wzrosła: w Bydgoszczy, Kielcach, Łodzi, Olsztynie i Rzeszowie.

 

PIP odnotowała także spadek liczby pracodawców, u których ujawniono naruszenia przepisów w sferze świadczeń przysługujących za pracę - z 5,4 tys. do 5,1 tys. Również mniej pracodawców naruszało przepisy regulujące kwestie rozwiązywania stosunku pracy z przyczyn niedotyczących pracowników - ze 116 do 93 pracodawców. O jedną czwartą (z 200 do 153) spadła też liczba skarg dotyczących zwolnień z przyczyn niedotyczących pracowników. Tendencję spadkową odnotowano też w przypadku skarg dotyczących niewypłacenia pensji - z 3 tys. do 2,4 tys.

REKLAMA

 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W I kwartale br. inspektorzy PIP nałożyli w sumie 4,7 tys. mandatów na kwotę 5,7 mln zł (w I kw. 2010 r. - 5,6 tys. zł na sumę 6,9 mln zł) oraz skierowali do sądu 907 wniosków o ukaranie (w I kw. 2010 r. - 1250). Z tej liczby 1600 mandatów na kwotę 2 mln zł (w I kwartale 2010 - 1682 mandaty na kwotę 2,2 mln zł) nałożono za wykroczenia przeciwko prawom pracowniczym. Było 353 wniosków do sądu o ukaranie takich wykroczeń (w I kwartale 2010 r. - 456), a zawiadomień do prokuratury - 57 (w I kwartale ub.r. - 95).

 

Dane pochodzą z 23 tys. kontroli przeprowadzonych w okresie styczeń-marzec 2011 r. oraz 26 tys. kontroli w tym samym okresie 2010 r.

 

PIP przedstawiła także dane dotyczące zaległości płacowych w 2010 r. Wynika z nich, że pracownikom najwięcej zalegali przedsiębiorcy prowadzący działalność w branży przetwórstwa przemysłowego (112 mln zł) i budownictwa (17 mln zł), natomiast najmniej w branży wytwarzania energii (14,4 tys. zł).

 

Największe zaległości płacowe PIP odnotowała w woj. wielkopolskim (na łączną kwotę 34 mln zł), małopolskim (28,6 mln zł) oraz śląskim (22,6 mln zł). Najniższe były one w I kwartale br. w województwach: warmińsko-mazurskim (2 mln zł), opolskim (4 mln zł) i lubuskim (ok. 5 mln zł).

 

W przeliczeniu na jednego pracownika największe kwoty zaległości PIP odnotowała w branżach: informacja i komunikacja - średnio 5,7 tys. zł, edukacja - 4,2 tys. zł, górnictwo i wydobywanie - 4 tys. zł. Dla porównania - w budownictwie zaległości te wyniosły ok. 1,7 tys. zł na osobę, w opiece zdrowotnej i pomocy społecznej - 687 zł, a w administracji publicznej - 133 zł.

 

Zastępca głównego inspektora pracy Anna Tomczyk poinformowała także, że do Komisji Trójstronnej został skierowany pakiet proponowanych rozwiązań prawnych, które mają ograniczyć liczbę przypadków nieterminowego wypłacania przez pracodawców wynagrodzeń i innych świadczeń, często wynikających z niezrozumienia przepisów prawa pracy. Od lutego nad tymi propozycjami pracowali przedstawiciele PIP, związków zawodowych i pracodawców. Jak dodała, jeszcze w kwietniu ruszy też skierowana do pracowników kampania społeczna "Poznaj swoje prawa", która ma poprawić znajomość prawa pracy.

 

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

Wygoda, bezpieczeństwo, prestiż – trzy filary nowoczesnego biznesu

Cyfryzacja, zielona transformacja i konieczność reagowania na coraz szybsze zmiany rynkowe sprawiają, że współczesnym firmom potrzebne są nie tylko tradycyjne narzędzia finansowe. Przedsiębiorcy oczekują nowoczesnych rozwiązań, które usprawnią zarządzanie biznesem, oszczędzą czas i zminimalizują ryzyko. Bank BNP Paribas odpowiada na te potrzeby, oferując innowacyjne pakiety rachunków oraz prestiżową kartę Mastercard Business World Elite. To narzędzia, które pomagają firmom z różnych branż - od e-commerce, przez usługi i budownictwo, aż po handel międzynarodowy - zachować stabilność i skutecznie rozwijać biznes.

Webinar: Architekci zmiany

Jak dobrać zespół, który skutecznie przeprowadzi transformację?

REKLAMA

Ponad 156 mln zł na zagraniczną ekspansję firm! PARP ogłasza wyniki naboru "Promocja marki innowacyjnych MŚP"

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) opublikowała wyniki naboru w konkursie „Promocja marki innowacyjnych MŚP”, realizowanym w ramach programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG). Wsparcie trafi do 183 projektów na łączną kwotę ponad 156 mln zł, które pomogą polskim przedsiębiorstwom w promocji produktów i usług na rynkach międzynarodowych.

Kim jest rzecznik patentowy i jak wspiera przedsiębiorców?

Do 5 września trwa nabór na aplikację rzecznikowską. To ścieżka kariery m.in. dla absolwentów kierunków prawniczych, technicznych i ścisłych. Problem w tym, że wielu studentów nie ma świadomości, że taki zawód zaufania publicznego istnieje i jaka jest jego rola. W Polsce jest dziś 1 tys. rzeczników patentowych.

Weto prezydenta dla ustawy wiatrakowej a weto dla ustawy o deregulacji w energetyce

Jakie znaczenie ma weto prezydenta dla ustawy wiatrakowej? Najbardziej poszkodowani są mieszkańcy posiadający domy w bezpośrednim sąsiedztwie farm wiatrowych. Mieli otrzymać nawet do 20 tys. zł do podziału dla mieszkańców posiadających nieruchomości w promieniu 1 km od turbiny. Natomiast bardziej problematyczne dla rozwoju OZE jest weto dla Ustawy o deregulacji w energetyce.

Poławianie pereł. W jaki sposób łączyć technologię z autentycznością, by pozyskiwać jak najlepszych kandydatów?

Wyobraź sobie świat, w którym rekrutacja to już nie tylko „polowanie” na talenty, lecz dynamiczny ekosystem przewidywania i kreowania przyszłości organizacji. To scena, na której algorytmy AI nie tylko analizują CV, ale z chirurgiczną precyzją tropią osoby, które za moment zmienią rolę. Czy rekruterzy są gotowi na to, by wykorzystać potencjał AI mądrze, z korzyścią zarówno dla firmy, jak i kandydata?

REKLAMA

Fundusz Bezpieczeństwa i Obronności oraz Spółka Specjalnego Przeznaczenia. Ważne zmiany dla polskiej gospodarki i przedsiębiorców [PROJEKT]

W obliczu dynamicznych zmian geopolitycznych i rosnących zagrożeń dla stabilności europejskiej, Polska podejmuje zdecydowane kroki w kierunku wzmocnienia swojej odporności. Jednym z najważniejszych elementów tej strategii jest powołanie Funduszu Bezpieczeństwa i Obronności – inicjatywy, która nie tylko odpowiada na wymogi Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO), ale także stanowi istotny element w budowaniu nowoczesnej, bezpiecznej i innowacyjnej gospodarki.

Dlaczego warto posiadać konto bankowe za granicą?

Wielu przedsiębiorców w Polsce skupia się na bieżącym prowadzeniu biznesu, dbając o sprzedaż, marketing czy rozwój produktów. Jednak nie zawsze równie dużą wagę przykładają do kwestii związanych z bezpieczeństwem finansowym firmy. W praktyce to właśnie sprawy bankowe i podatkowe mogą przesądzić o stabilności przedsiębiorstwa, a nawet o jego być albo nie być.

REKLAMA