REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Eksperci: rola sektorów kreatywnych polskiej gospodarki będzie rosła

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Sektor kreatywny będzie się rozwijać szybciej niż inne gałęzie gospodarki - tak uważa Tom Fleming, dyrektor londyńskiej firmy doradczej Creative Consultancy. Chociaż Polska w rankingach innowacyjności wypada słabo, to jednak sektory kreatywne odgrywają w polskiej gospodarce istotną rolę, większą od np. branży spożywczej czy nieruchomości. A eksperci uważają, że rola sektorów kreatywnych będzie rosła. Do sektorów kreatywnych zalicza się m.in. architekturę, fotografię, oprogramowanie oraz reklamę.

Udział branży kreatywnej w polskiej gospodarce już teraz jest znaczny. Zgodnie z danymi przytaczanymi w Narodowej Strategii Rozwoju Kultury na lata 2004-2013, udział procentowy PKB wytwarzanego w kulturze i przemysłach kultury kształtował się w 2002 r. na poziomie 4,5 proc., nowszych danych Ministerstwo Gospodarki nie ma.

REKLAMA

REKLAMA

Z kolei z raportu ONZ poświęconego gospodarce kreatywnej wynika, że udział sektora kreatywnego w polskim PKB jest większy niż np. przemysłu spożywczego, nieruchomości czy komputerowego. W branży kreatywnej Polska należy do największych eksporterów na świecie: w 2008 r. zajmowała 17 miejsce, w ciągu 6 lat awansowała 7 miejsc. Co ciekawe, choć Polska w handlu międzynarodowym więcej importuje niż eksportuje, to w branży kreatywnej ma nadwyżkę.

"Polski przemysł kreatywny z roku na rok coraz mocniej i wyraźniej zaznacza swoje miejsce i wartość na krajowym rynku pracy. I chociaż daleko nam do takich potentatów w tej branży, jak Wielka Brytania, to warto podkreślić, że jego wartość jest coraz bardziej zauważana i doceniania" - mówi PAP Klaudia Imach z Ministerstwa Gospodarki.

REKLAMA

Czym dokładnie są sektory kreatywne? Brytyjski Departament ds. Kultury, Mediów i Sportu (DCMS) w raporcie poświęconym tym zagadnieniom definiuje je jako "sektory, które mają źródła w kreatywności jednostki, w umiejętnościach i talencie, i które mają potencjał by, poprzez tworzenie i wykorzystywanie własności intelektualnej tworzyć bogactwo i miejsca pracy". DCMS wymienia 11 sektorów kreatywnych: architektura; film; video, fotografia; moda; muzyka i sztuka performerska; oprogramowanie, gry komputerowe, publikacje elektroniczne; prasa i książki; radio; reklama; rzemiosło artystyczne; sztuka i antyki; sztuka użytkowa (design); telewizja.

Osoby zajmujące się przemysłami kreatywnymi kładą nacisk na komercyjny, ekonomiczny wymiar kreatywności. "Przemysł kreatywny, gospodarka oparta na kreatywności to tworzenie biznesowego otoczenia dla środowisk kreatywnych. Chodzi o połączenie tych dwóch sfer, współistnienie sfery profit i non-profit - powiedział PAP Tom Fleming. "Chodzi o to, by artyści poczuli się i stali przedsiębiorcami" dodaje, podkreślając, że połączenie tych dwóch sfer, sztuki i przemysłu, przynosi rezultaty.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

"To są sektory, które czeka rozwój, natomiast nie wiadomo, jak dynamiczny. Państwo ma istotne możliwości ich wsparcia, chociażby przez zachęty podatkowe w postaci ulg dla inwestujących w badania i rozwój" - uważa Michał Turczyk, starszy manager w dziale R&D and Government Incentives firmy Deloitte.

Obecnie w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego trwają prace nad Strategią Rozwoju Kapitału Społecznego, której jednym z głównych celów jest rozwój i efektywne wykorzystanie potencjału kulturowego i kreatywnego, w tym rozwój nowoczesnego sektora kreatywnego. Jednak sektory kreatywne otrzymują pomoc także z innej strony. British Council wspiera rozwój tego sektora gospodarki poprzez program "Young Creative Entepreneurs" (Młodzi Kreatywni Przedsiębiorcy). Celem projektu jest wsparcie młodych przedsiębiorców działających w sektorach kreatywnych, rozpropagowanie ich osiągnięć i być może zainspirowanie kolejnych osób do działań w tej gałęzi gospodarki.

"Projekt jest częścią szerszego programu Kreatywna Gospodarka. Chcemy połączyć wymiar komercyjny z kreatywnością i działaniami artystycznymi" - mówi Roy Cross, dyrektor British Council na kraje nordyckie i bałtyckie, odpowiedzialny za projekt "Creative and Cultural Economy", i dodaje: "Nie sądzę, żeby to od razu mogło przynieść wymierne efekty, ale w dłuższej perspektywie z całą pewnością".

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża budowlana: mimo działań prewencyjnych liczba wypadków przy pracy nie chce spadać

Brokerzy ubezpieczeniowi alarmują> Firmy budowlane nieraz bagatelizują skalę oraz prawdopodobieństwo wypadków i zawierają ubezpieczenia OC działalności z niskimi sumami gwarancyjnymi i limitami. Tymczasem rośnie liczba wypadków ze skutkiem śmiertelnym.

Rząd opóźnia obowiązek raportowania ESG. Raportowanie dopiero od 2028 i 2029 r. [projekt ustawy przyjęty przez Radę Ministrów]

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy odraczający o dwa lata obowiązek raportowania ESG dla firm. Nowe przepisy mają ograniczyć biurokratyczne obciążenia i dać przedsiębiorcom więcej czasu na dostosowanie się do unijnych regulacji.

Jak założyć klub fitness lub siłownię? [Poradnik eksperta]

Obecnie w Polsce działa ponad trzy tysiące siłowni i klubów fitness, z czego przeważająca większość funkcjonuje w ramach większych sieci. Dbanie o zdrowie i kondycję fizyczną stało się globalnym i nieprzemijającym trendem, co można zawdzięczać m.in. influencerom z branży fitness (trenerom i instruktorom).

Dlaczego Polacy nie ufają zagranicznym sklepom online? [Raport]

Zagraniczne firmy napotykają na poważną barierę na polskim rynku e-commerce – brak zaufania. Aż 2/3 Polaków unika zakupów w zagranicznych e-sklepach z obawy o zwroty, reklamacje i autentyczność produktów. Kluczową rolę w decyzjach zakupowych odgrywają opinie innych klientów. Pokonanie tej nieufności to klucz do sukcesu w polskim e-handlu.

REKLAMA

Rząd podwyższy w 2026 r. płacę minimalną tylko o wskaźnik inflacji - przedsiębiorcy chwalą takie rozwiązanie, dlaczego

Płaca minimalna w 2026 roku wzrośnie o 140 złotych brutto do kwoty 4806 złotych. To mniejszy wzrost niż w minionych latach, ale przedsiębiorcy przyznają, że jest to kompromis pomiędzy możliwościami przedsiębiorców, a oczekiwaniami pracowników.

Szczęście i spełnienie może iść w parze

Rozmowa z dr Mary E. Anderson, autorką książki „Radość osiągania” – o tym, jak być szczęśliwym wysoko efektywnym człowiekiem.

Ludzie wciąż listy piszą, ale polecone wysyłają głównie urzędy. Rynek pocztowy w Polsce ma się dobrze

Jednak główną siłą napędową pozostają wciąż usługi kurierskie, które odpowiadają za 73,3 proc. wartości rynku i 56,5 proc. jego wolumenu. Mimo dominacji tego segmentu, istotną rolę wciąż odgrywają przesyłki listowe.

Miód podrożeje, bo prawo wymaga zmiany etykiet na słoikach a to kosztuje

Równo za rok na sklepowych półkach pojawią się nowe etykiety miodu, wynikające z przyjętej unijnej dyrektywy. Wprowadzają one niepozorną, ale mogącą narobić sporo zamieszania zmianę. Jednocześnie nielegalny handel miodem rozwija się niemal bez nadzoru.

REKLAMA

Rolnicy radzą sobie dużo lepiej z długami niż firmy przetwarzające plony ich pracy

Polska żywność ma się dobrze, ale kondycja finansowa branży już mniej. Sektor rolno-spożywczy musi oddać wierzycielom 760,6 mln zł, a wiarygodność płatnicza przetwórców i dostawców staje się coraz większym problemem. Nie dotyczy to rolników, którzy na ogół są wiarygodni finansowo.

Małe firmy z dużymi obawami przed kolejnym wysokim wzrostem płacy minimalnej

Duże wzrosty płacy minimalnej w ostatnich latach hamują wzrost małych i średnich firm. Poza bezpośrednim obciążeniem kosztami pracowniczymi oznaczają dla przedsiębiorców skokowy wzrost koszt w postaci coraz wyższych składek ZUS.

REKLAMA