REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

KE przygotuje nową strategię promocji żywności

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Komisja Europejska chce promować europejską żywność wysokiej jakości oraz m.in. zachęcać do zakładania targowisk w miastach. W tym celu przygotuje nową strategię promocji żywności - poinformował dyrektor Dyrekcji Generalnej ds. Rolnictwa KE Klaus-Dieter Borchardt.

"Celem nowej polityki ma być podnoszenie świadomości konsumentów na temat wysokiej jakości europejskich produktów rolnych. Promocja ma prowadzić do wzrostu sprzedaży unijnej żywności na rynkach światowych" - powiedział Borchardt na wtorkowej konferencji w Warszawie nt. działań promocyjnych na wybranych rynkach rolnych, zorganizowanej przez Agencję Rynku Rolnego. Zaznaczył, że KE chce promować żywność na rynkach lokalnych i regionalnych, unijnym oraz na rynku zewnętrznych.

REKLAMA

REKLAMA

Zastrzegł jednak, że Unia nie może promować europejskiej żywności na całym świecie, bo nie ma na to pieniędzy. Wśród interesujących UE obszarów wolnego handlu wymienił m.in. Koreę, Japonię, Chiny, Rosję i Stany Zjednoczone. Według niego w tych krajach bogata klasa średnia będzie mogła pozwolić sobie na zakup dobrej jakościowo, ale droższej żywności z Europy.

Do rozwoju rynków lokalnych Komisja chce zachęcać poprzez promowanie tzw. sprzedaży bezpośredniej, tworzenie targowisk w miastach, zachęcanie do kupowania artykułów rolnych w pobliżu miejsc ich wytwarzania. Zdaniem dyrektora, najlepszą promocją jest bezpośredni kontakt rolnika z konsumentem. Ten ostatni może bowiem poznać historię wytwarzania produktu i jego walory odżywczo-smakowe.

Promocja na rynku unijnym ma polegać - jak tłumaczył - na promowaniu Wspólnej Polityki Rolnej, a także informowaniu o warunkach produkcji, takich jak ochrona środowiska, bezpieczeństwo żywności, ochrona klimatu. Komisja jest za uświadamianiem konsumentów o wartościach odżywczych produktów w kontekście m.in. walki z otyłością.

REKLAMA

Zdaniem Borchardta, promocje na rynkach zewnętrznych powinny poprzedzać dokładne ich analizy, np. zbadanie nawyków konsumenckich w danym kraju.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dyrektor zapowiedział, że KE w pierwszej połowie br. chce przygotować tzw. Zieloną Księgę działań promocyjnych. Nie będzie w niej gotowych rozwiązań, ale opis koncepcji i pomysłów dotyczących przyszłej polityki promocyjnej UE. Borchardt liczy, że dyskusja na ten temat rozwinie się podczas polskiej prezydencji, czyli w drugiej połowie 2011 r. Do połowy 2012 roku Komisja planuje przedstawić założenia do nowej polityki promocyjnej. Wniosek legislacyjnych ma być gotowy dopiero przed końcem 2012 r.

"Pierwsze projekty kampanii promocyjnych w nowych ramach będą mogły być realizowane dopiero w 2014-2015 r." - zaznaczył Borchardt. W jego opinii, do tego czasu KE powinna zając się uproszczeniem procedur obecnej polityki promocyjnej.

Dodał, że przygotowanie wniosku o dofinansowanie kampanii promocyjnej np. przez związek producentów żywności jest bardzo skomplikowane, dlatego obecnie ok. 60 proc. projektów jest odrzucana. Roczny budżet UE na promocję wynosi ok. 56 mln euro. UE dofinansowuje 80 proc. kosztów kampanii, reszta ma pochodzić z tzw. środków własnych. Polskie firmy wykorzystują w tym celu pieniądze zgromadzone w tzw. funduszach promocji.

W latach 2000-2010 liderami pod względem liczby złożonych projektów i kwoty unijnego dofinansowania były Włochy, Francja, Grecja i Hiszpania. Polska była na 8. miejscu wśród krajów unijnych. Od 2004 r. na promocję żywności uzyskaliśmy z UE 33 mln euro.

Jak poinformował PAP dyrektor biura promocji ARR Piotr Kondraciuk, w przypadku Polski największą trudność przy ubieganiu się o unijne pieniądze stanowi oszacowanie budżetu kampanii ze względu na zmienności kursu złoty/euro. Inne unijne kraje mają natomiast problemy głównie ze współfinansowaniem kampanii.

Obecnie w Polsce prowadzone są dwie kampanie: "Polskie Smaki" - promująca tradycyjną żywność wytwarzaną w systemie "Jakość i Tradycja", oraz tzw. system PQS, zachęcający do konsumpcji wieprzowiny wysokiej jakości.

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Firma w Czechach w 2026 roku – dlaczego warto?

Czechy od lat należą do najatrakcyjniejszych krajów w Europie dla przedsiębiorców z Polski, którzy szukają stabilnego, przejrzystego i przyjaznego środowiska do prowadzenia biznesu. W 2025 roku to zainteresowanie nie tylko nie słabnie, ale wręcz rośnie. Coraz więcej osób rozważa przeniesienie działalności gospodarczej za południową granicę – nie z powodu chęci ucieczki przed obowiązkami, lecz po to, by zyskać normalne warunki do pracy i rozwoju firmy.

Faktoring bije rekordy w Polsce. Ponad 31 tysięcy firm finansuje się bez kredytu

Coraz więcej polskich przedsiębiorców wybiera faktoring jako sposób na poprawę płynności finansowej. Z danych Polskiego Związku Faktorów wynika, że po trzech kwartałach 2025 roku firmy zrzeszone w organizacji sfinansowały faktury o łącznej wartości 376,7 mld to o 9,3 proc. więcej niż rok wcześniej. Z usług faktorów korzysta już ponad 31 tysięcy przedsiębiorstw.

PKO Leasing nadal na czele, rynek z wolniejszym wzrostem – leasing w 2025 roku [Gość Infor.pl]

Polski rynek leasingu po trzech kwartałach 2025 roku wyraźnie zwalnia. Po latach dwucyfrowych wzrostów branża wchodzi w fazę dojrzewania – prognozowany roczny wynik to zaledwie jednocyfrowy przyrost. Mimo spowolnienia, lider rynku – PKO Leasing – utrzymuje pozycję z bezpieczną przewagą nad konkurencją.

Bardzo dobra wiadomość dla firm transportowych: rząd uruchamia dopłaty do tachografów. Oto na jakich nowych zasadach skorzystają z dotacji przewoźnicy

Rząd uruchamia dopłaty do tachografów – na jakich nowych zasadach będzie przyznawane wsparcie dla przewoźników?Ministerstwo Infrastruktury 14 października 2025 opublikowało rozporządzenie w zakresie dofinansowania do wymiany tachografów.

REKLAMA

Program GO4funds wspiera firmy zainteresowane funduszami UE

Jak znaleźć optymalne unijne finansowanie dla własnej firmy? Jak nie przeoczyć ważnego i atrakcyjnego konkursu? Warto skorzystać z programu GO4funds prowadzonego przez Bank BNP Paribas.

Fundacja rodzinna w organizacji: czy może sprzedać udziały i inwestować w akcje? Kluczowe zasady i skutki podatkowe

Fundacja rodzinna w organizacji, choć nie posiada jeszcze osobowości prawnej, może w pewnych sytuacjach zarządzać przekazanym jej majątkiem, w tym sprzedać udziały. Warto jednak wiedzieć, jakie warunki muszą zostać spełnione, by uniknąć konsekwencji podatkowych oraz jak prawidłowo inwestować środki fundacji w papiery wartościowe.

Trudne czasy tworzą silne firmy – pod warunkiem, że wiedzą, jak się przygotować

W obliczu rosnącej niestabilności geopolitycznej aż 68% Polaków obawia się o bezpieczeństwo finansowe swoich firm, jednak większość organizacji wciąż nie podejmuje wystarczających działań. Tradycyjne szkolenia nie przygotowują pracowników na realny kryzys – rozwiązaniem może być VR, który pozwala budować odporność zespołów poprzez symulacje stresujących sytuacji.

Czy ochrona konsumenta poszła za daleko? TSUE stawia sprawę jasno: prawo nie może być narzędziem niesprawiedliwości

Nowa opinia Rzecznika Generalnego TSUE Andrei Biondiego może wstrząsnąć unijnym prawem konsumenckim. Po raz pierwszy tak wyraźnie uznano, że konsument nie może wykorzystywać przepisów dla własnej korzyści kosztem przedsiębiorcy. To sygnał, że era bezwzględnej ochrony konsumenta dobiega końca – a firmy zyskują szansę na bardziej sprawiedliwe traktowanie.

REKLAMA

Eksport do Arabii Saudyjskiej - nowe przepisy od 1 października. Co muszą zrobić polskie firmy?

Każda firma eksportująca towary do Arabii Saudyjskiej musi dostosować się do nowych przepisów. Od 1 października 2025 roku obowiązuje certyfikat SABER dla każdej przesyłki – bez niego towar nie przejdzie odprawy celnej. Polskie firmy muszą zadbać o spełnienie nowych wymogów, aby uniknąć kosztownych opóźnień w dostawach.

Koszty uzyskania przychodu w praktyce – co fiskus akceptuje, a co odrzuca?

Prawidłowe kwalifikowanie wydatków do kosztów uzyskania przychodu stanowi jedno z najczęstszych źródeł sporów pomiędzy podatnikami a organami skarbowymi. Choć zasada ogólna wydaje się prosta, to praktyka pokazuje, że granica między wydatkiem „uzasadnionym gospodarczo” a „nieuznanym przez fiskusa” bywa niezwykle cienka.

REKLAMA