REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

UOKiK: jak zgłosić zamiar koncentracji?

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Blisko 200 zgłoszeń przedsiębiorców w sprawie zamiaru koncentracji wpłynęło do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów w 2010 roku. Aż 90 proc. z nich było niekompletnych bądź zawierało błędy formalne. Jak poprawnie wypełnić wniosek można dowiedzieć się z dokumentu przygotowanego przez UOKiK - wyjaśnień dotyczących przepisów w sprawie kontroli koncentracji.

Zgodnie przepisami transakcja podlega zgłoszeniu do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, jeśli łączny obrót jej uczestników w roku poprzedzającym przekroczył 1 mld euro na świecie lub 50 mln euro w Polsce. W 2010 roku do Urzędu wpłynęło około 200 zgłoszeń w sprawach zamiaru koncentracji. Zdecydowana większość z nich była jednak niepełna lub zawierała błędy. Brak dostatecznej wiedzy o obowiązkach uczestników koncentracji potwierdzają również liczne pytania przedsiębiorców i ich przedstawicieli, które napływają do UOKiK. W celu zwiększenia świadomości prawnej profesjonalnych uczestników rynku, Urząd przygotował Wyjaśnienia w sprawie kryteriów i procedury zgłaszania zamiaru koncentracji Prezesowi UOKiK.

REKLAMA

REKLAMA

Dokument ma m.in. za zadanie usprawnić przygotowywanie wniosków przez przedsiębiorców. Wyjaśnienia szczegółowo opisują załącznik do rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie zgłoszenia zamiaru koncentracji przedsiębiorców (w skrócie "WID"), który precyzuje jakie informacje i dokumenty powinny znaleźć się w zgłoszeniu do UOKiK. Urząd powinien m.in. otrzymać informacje o uczestnikach koncentracji, szczegółowy opis transakcji, a także obroty uzyskane oddzielnie przez każdą z jej stron. Należy podać również zestawienie wszystkich przedsiębiorców należących do grup kapitałowych uczestników koncentracji - spółki posiadające siedzibę lub osiągające obrót na terenie Polski powinny być uwzględnione w osobnym zestawieniu.

Bardzo ważną informacją dla przedsiębiorców jest wykaz dokumentów, jakie należy złożyć wraz z wnioskiem. Muszą to być m.in. aktualny odpis z Krajowego Rejestru Sadowego, wykaz publicznie dostępnych informacji o rynkach, na które wywiera wpływ koncentracja, kopie dokumentów potwierdzających zamiar transakcji oraz rocznych sprawozdań finansowych. Jeśli wnioskodawca nie dysponuje aktualnym sprawozdaniem, może przedstawić inne wiarygodne dane o swoich wynikach finansowych.

Częstym błędem przy wypełnianiu zgłoszenia jest niewłaściwe określanie rynków właściwych, na których działają uczestnicy koncentracji. Przedsiębiorcy mają obowiązek je wskazać oraz opisać, na które z nich koncentracja może wywrzeć wpływ. W zgłoszeniu powinna znaleźć się np. informacja o kosztach i barierach prawnych wejścia na rynek.

REKLAMA

Jeśli zgłoszenie nie zawiera wymaganych informacji, jest ono zwracane przedsiębiorcy, który powinien ponownie złożyć wniosek. Jednak w sytuacji, kiedy uczestnik koncentracji nie poda tylko niektórych informacji Prezes UOKiK może poprosić o uzupełnienie zgłoszenia. W szczególnych przypadkach możliwe jest również przyjęcie niekompletnego wniosku. Po pierwsze - kiedy przedsiębiorca nie ma dostępu do informacji lub dokumentów i wykaże, że nie był w stanie ich uzyskać. Drugi przypadek to sytuacja, w której wnioskodawca udowodni, że brakujące informacje nie są niezbędne do wydania decyzji - nie dotyczy to jednak koncentracji pomiędzy konkurentami.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Składając wniosek przedsiębiorca musi również uiścić opłatę do budżetu państwa. Pięć tysięcy złotych należy wpłacić do urzędu skarbowego właściwego dla siedziby zgłaszającego zamiar koncentracji.

Przedsiębiorcy zainteresowani tematem kontroli koncentracji mogą również uzyskać informacje pod numerem telefonu (22) 55 60 122 lub adresem mailowym dkk@uokik.gov.pl w Departamencie Kontroli Koncentracji UOKiK. Najczęstsze pytania, które wpływają do Urzędu będą tematem kolejnego komunikatu dotyczącego Wyjaśnień - ukaże się on w ostatnim tygodniu 2010 roku.

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

Wygoda, bezpieczeństwo, prestiż – trzy filary nowoczesnego biznesu

Cyfryzacja, zielona transformacja i konieczność reagowania na coraz szybsze zmiany rynkowe sprawiają, że współczesnym firmom potrzebne są nie tylko tradycyjne narzędzia finansowe. Przedsiębiorcy oczekują nowoczesnych rozwiązań, które usprawnią zarządzanie biznesem, oszczędzą czas i zminimalizują ryzyko. Bank BNP Paribas odpowiada na te potrzeby, oferując innowacyjne pakiety rachunków oraz prestiżową kartę Mastercard Business World Elite. To narzędzia, które pomagają firmom z różnych branż - od e-commerce, przez usługi i budownictwo, aż po handel międzynarodowy - zachować stabilność i skutecznie rozwijać biznes.

Webinar: Architekci zmiany

Jak dobrać zespół, który skutecznie przeprowadzi transformację?

REKLAMA

Ponad 156 mln zł na zagraniczną ekspansję firm! PARP ogłasza wyniki naboru "Promocja marki innowacyjnych MŚP"

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) opublikowała wyniki naboru w konkursie „Promocja marki innowacyjnych MŚP”, realizowanym w ramach programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG). Wsparcie trafi do 183 projektów na łączną kwotę ponad 156 mln zł, które pomogą polskim przedsiębiorstwom w promocji produktów i usług na rynkach międzynarodowych.

Kim jest rzecznik patentowy i jak wspiera przedsiębiorców?

Do 5 września trwa nabór na aplikację rzecznikowską. To ścieżka kariery m.in. dla absolwentów kierunków prawniczych, technicznych i ścisłych. Problem w tym, że wielu studentów nie ma świadomości, że taki zawód zaufania publicznego istnieje i jaka jest jego rola. W Polsce jest dziś 1 tys. rzeczników patentowych.

Weto prezydenta dla ustawy wiatrakowej a weto dla ustawy o deregulacji w energetyce

Jakie znaczenie ma weto prezydenta dla ustawy wiatrakowej? Najbardziej poszkodowani są mieszkańcy posiadający domy w bezpośrednim sąsiedztwie farm wiatrowych. Mieli otrzymać nawet do 20 tys. zł do podziału dla mieszkańców posiadających nieruchomości w promieniu 1 km od turbiny. Natomiast bardziej problematyczne dla rozwoju OZE jest weto dla Ustawy o deregulacji w energetyce.

Poławianie pereł. W jaki sposób łączyć technologię z autentycznością, by pozyskiwać jak najlepszych kandydatów?

Wyobraź sobie świat, w którym rekrutacja to już nie tylko „polowanie” na talenty, lecz dynamiczny ekosystem przewidywania i kreowania przyszłości organizacji. To scena, na której algorytmy AI nie tylko analizują CV, ale z chirurgiczną precyzją tropią osoby, które za moment zmienią rolę. Czy rekruterzy są gotowi na to, by wykorzystać potencjał AI mądrze, z korzyścią zarówno dla firmy, jak i kandydata?

REKLAMA

Fundusz Bezpieczeństwa i Obronności oraz Spółka Specjalnego Przeznaczenia. Ważne zmiany dla polskiej gospodarki i przedsiębiorców [PROJEKT]

W obliczu dynamicznych zmian geopolitycznych i rosnących zagrożeń dla stabilności europejskiej, Polska podejmuje zdecydowane kroki w kierunku wzmocnienia swojej odporności. Jednym z najważniejszych elementów tej strategii jest powołanie Funduszu Bezpieczeństwa i Obronności – inicjatywy, która nie tylko odpowiada na wymogi Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO), ale także stanowi istotny element w budowaniu nowoczesnej, bezpiecznej i innowacyjnej gospodarki.

Dlaczego warto posiadać konto bankowe za granicą?

Wielu przedsiębiorców w Polsce skupia się na bieżącym prowadzeniu biznesu, dbając o sprzedaż, marketing czy rozwój produktów. Jednak nie zawsze równie dużą wagę przykładają do kwestii związanych z bezpieczeństwem finansowym firmy. W praktyce to właśnie sprawy bankowe i podatkowe mogą przesądzić o stabilności przedsiębiorstwa, a nawet o jego być albo nie być.

REKLAMA