REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

UOKiK: jak zgłosić zamiar koncentracji?

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Blisko 200 zgłoszeń przedsiębiorców w sprawie zamiaru koncentracji wpłynęło do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów w 2010 roku. Aż 90 proc. z nich było niekompletnych bądź zawierało błędy formalne. Jak poprawnie wypełnić wniosek można dowiedzieć się z dokumentu przygotowanego przez UOKiK - wyjaśnień dotyczących przepisów w sprawie kontroli koncentracji.

REKLAMA

Zgodnie przepisami transakcja podlega zgłoszeniu do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, jeśli łączny obrót jej uczestników w roku poprzedzającym przekroczył 1 mld euro na świecie lub 50 mln euro w Polsce. W 2010 roku do Urzędu wpłynęło około 200 zgłoszeń w sprawach zamiaru koncentracji. Zdecydowana większość z nich była jednak niepełna lub zawierała błędy. Brak dostatecznej wiedzy o obowiązkach uczestników koncentracji potwierdzają również liczne pytania przedsiębiorców i ich przedstawicieli, które napływają do UOKiK. W celu zwiększenia świadomości prawnej profesjonalnych uczestników rynku, Urząd przygotował Wyjaśnienia w sprawie kryteriów i procedury zgłaszania zamiaru koncentracji Prezesowi UOKiK.

REKLAMA

Dokument ma m.in. za zadanie usprawnić przygotowywanie wniosków przez przedsiębiorców. Wyjaśnienia szczegółowo opisują załącznik do rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie zgłoszenia zamiaru koncentracji przedsiębiorców (w skrócie "WID"), który precyzuje jakie informacje i dokumenty powinny znaleźć się w zgłoszeniu do UOKiK. Urząd powinien m.in. otrzymać informacje o uczestnikach koncentracji, szczegółowy opis transakcji, a także obroty uzyskane oddzielnie przez każdą z jej stron. Należy podać również zestawienie wszystkich przedsiębiorców należących do grup kapitałowych uczestników koncentracji - spółki posiadające siedzibę lub osiągające obrót na terenie Polski powinny być uwzględnione w osobnym zestawieniu.

Bardzo ważną informacją dla przedsiębiorców jest wykaz dokumentów, jakie należy złożyć wraz z wnioskiem. Muszą to być m.in. aktualny odpis z Krajowego Rejestru Sadowego, wykaz publicznie dostępnych informacji o rynkach, na które wywiera wpływ koncentracja, kopie dokumentów potwierdzających zamiar transakcji oraz rocznych sprawozdań finansowych. Jeśli wnioskodawca nie dysponuje aktualnym sprawozdaniem, może przedstawić inne wiarygodne dane o swoich wynikach finansowych.

REKLAMA

Częstym błędem przy wypełnianiu zgłoszenia jest niewłaściwe określanie rynków właściwych, na których działają uczestnicy koncentracji. Przedsiębiorcy mają obowiązek je wskazać oraz opisać, na które z nich koncentracja może wywrzeć wpływ. W zgłoszeniu powinna znaleźć się np. informacja o kosztach i barierach prawnych wejścia na rynek.

Jeśli zgłoszenie nie zawiera wymaganych informacji, jest ono zwracane przedsiębiorcy, który powinien ponownie złożyć wniosek. Jednak w sytuacji, kiedy uczestnik koncentracji nie poda tylko niektórych informacji Prezes UOKiK może poprosić o uzupełnienie zgłoszenia. W szczególnych przypadkach możliwe jest również przyjęcie niekompletnego wniosku. Po pierwsze - kiedy przedsiębiorca nie ma dostępu do informacji lub dokumentów i wykaże, że nie był w stanie ich uzyskać. Drugi przypadek to sytuacja, w której wnioskodawca udowodni, że brakujące informacje nie są niezbędne do wydania decyzji - nie dotyczy to jednak koncentracji pomiędzy konkurentami.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Składając wniosek przedsiębiorca musi również uiścić opłatę do budżetu państwa. Pięć tysięcy złotych należy wpłacić do urzędu skarbowego właściwego dla siedziby zgłaszającego zamiar koncentracji.

Przedsiębiorcy zainteresowani tematem kontroli koncentracji mogą również uzyskać informacje pod numerem telefonu (22) 55 60 122 lub adresem mailowym dkk@uokik.gov.pl w Departamencie Kontroli Koncentracji UOKiK. Najczęstsze pytania, które wpływają do Urzędu będą tematem kolejnego komunikatu dotyczącego Wyjaśnień - ukaże się on w ostatnim tygodniu 2010 roku.

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Obligacje korporacyjne: wciąż wysoki popyt u inwestorów

W pierwszym kwartale tego roku emitenci przeprowadzili cztery publiczne emisje obligacji korporacyjnych o wartości 286,5 mln zł. Popyt inwestorów ponownie przekroczył wartość emisji i wyniósł 747 mln zł, a średni poziom redukcji dla emisji sięgnął 44 proc.

Przedsiębiorcy na całym świecie już nie patrzą w przyszłość optymistycznie

Spada poziom optymizmu przedsiębiorców na świecie. Powodem niepewność i nieprzewidywalność w globalnym handlu i wysokie stopy procentowe, tak wynika z przeprowadzonego przez Dun & Bradstreet badania na próbie ponad 10 tys. przedsiębiorców.

Wystawianie faktur przez freelancerów w 2025 r. Zasady, narzędzia, terminy, opłaty, najczęstsze błędy przy wystawianiu faktur

Praca freelancera daje dużą swobodę – pozwala samodzielnie zarządzać czasem, projektami i klientami. Z tą niezależnością wiąże się jednak także odpowiedzialność za kwestie formalne, takie jak wystawianie faktur. Kto może wystawiać faktury jako freelancer? Co powinno znaleźć się na fakturze? Jakie są najczęstsze błędy?

Susza rolnicza może w tym roku być wcześniej

Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej prognozuje, że susza rolnicza może w tym roku rozwinąć się wcześniej. W raporcie podał także, ze prognozy dotyczące opadów są optymistyczne.

REKLAMA

Jak założyć spółkę z o.o. z aktem notarialnym?

Umowa spółki z o.o. w formie aktu notarialnego jest konieczna, gdy wspólnicy zamierzają wprowadzić do umowy postanowienia, których dodanie nie jest możliwe w przypadku spółki z o.o. zakładanej przez S24. Dotyczy to m.in. sytuacji, w których wspólnicy zamierzają wnieść wkłady niepieniężne, wprowadzić obowiązek powtarzających się świadczeń niepieniężnych, zmienić zasady głosowania w spółce, uprzywilejować udziały co do głosu, czy do dywidendy.

W jaki sposób hakerzy wykorzystują e-maile do ataków? Mają swoje sposoby

Najpopularniejszą formą cyberataku jest obecnie phishing. Fałszywe wiadomości są coraz trudniejsze do wykrycia, bo cyberprzestępcy doskonale się wyspecjalizowali. Jak rozpoznać niebzepieczną wiadomość? Jak chronić swoją firmę przed cyberatakami?

Co nowego dla firm biotechnologicznych w Polsce? [WYWIAD]

Na co powinny przygotować się firmy z branży biotechnologicznej? O aktualnych problemach i wyzwaniach związanych z finansowaniem tego sektora mówi Łukasz Kościjańczuk, partner w zespole Biznes i innowacje w CRIDO, prelegent CEBioForum 2025.

Coraz trudniej rozpoznać fałszywe opinie w internecie

40 proc. Polaków napotyka w internecie na fałszywe opinie, wynika z najnowszego badania Trustmate.io. Pomimo, że UOKiK nakłada kary na firmy kupujące fałszywe opinie to proceder kwietnie. W dodatku 25 proc. badanych ma trudności z rozróżnieniem prawdziwych recenzji.

REKLAMA

To nie sztuczna inteligencja odbierze nam pracę, tylko osoby umiejące się nią posługiwać [WYWIAD]

Sztuczna inteligencja stała się jednym z największych wyścigów technologicznych XXI wieku. Polskie firmy też biorą w nim udział, ale ich zaangażowanie w dużej mierze ogranicza się do inwestycji w infrastrukturę, bez realnego przygotowania zespołów do korzystania z nowych narzędzi. To tak, jakby maratończyk zaopatrzył się w najlepsze buty, zegarek sportowy i aplikację do monitorowania wyników, ale zapomniał o samym treningu. O tym, dlaczego edukacja w zakresie AI jest potrzebna na każdym szczeblu kariery, jakie kompetencje są niezbędne, które branże radzą sobie z AI najlepiej oraz czy sztuczna inteligencja doprowadzi do redukcji miejsc pracy, opowiada Radosław Mechło, trener i Head of AI w BUZZcenter.

Lider w oczach pracowników. Dlaczego kadra zarządzająca powinna rozwijać kompetencje miękkie?

Sposób, w jaki firma buduje zespół i rozwija wiedzę oraz umiejętności swoich pracowników, to dzisiaj jeden z najważniejszych czynników decydujących o jej przewadze konkurencyjnej. Konieczna jest tu nie tylko adaptacja do szybkich zmian technologicznych i rynkowych, lecz także nieustanny rozwój kompetencji miękkich, które okazują się kluczowe dla firm i ich liderów.

REKLAMA