REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

UOKiK: jak zgłosić zamiar koncentracji?

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Blisko 200 zgłoszeń przedsiębiorców w sprawie zamiaru koncentracji wpłynęło do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów w 2010 roku. Aż 90 proc. z nich było niekompletnych bądź zawierało błędy formalne. Jak poprawnie wypełnić wniosek można dowiedzieć się z dokumentu przygotowanego przez UOKiK - wyjaśnień dotyczących przepisów w sprawie kontroli koncentracji.

REKLAMA

Zgodnie przepisami transakcja podlega zgłoszeniu do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, jeśli łączny obrót jej uczestników w roku poprzedzającym przekroczył 1 mld euro na świecie lub 50 mln euro w Polsce. W 2010 roku do Urzędu wpłynęło około 200 zgłoszeń w sprawach zamiaru koncentracji. Zdecydowana większość z nich była jednak niepełna lub zawierała błędy. Brak dostatecznej wiedzy o obowiązkach uczestników koncentracji potwierdzają również liczne pytania przedsiębiorców i ich przedstawicieli, które napływają do UOKiK. W celu zwiększenia świadomości prawnej profesjonalnych uczestników rynku, Urząd przygotował Wyjaśnienia w sprawie kryteriów i procedury zgłaszania zamiaru koncentracji Prezesowi UOKiK.

REKLAMA

Dokument ma m.in. za zadanie usprawnić przygotowywanie wniosków przez przedsiębiorców. Wyjaśnienia szczegółowo opisują załącznik do rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie zgłoszenia zamiaru koncentracji przedsiębiorców (w skrócie "WID"), który precyzuje jakie informacje i dokumenty powinny znaleźć się w zgłoszeniu do UOKiK. Urząd powinien m.in. otrzymać informacje o uczestnikach koncentracji, szczegółowy opis transakcji, a także obroty uzyskane oddzielnie przez każdą z jej stron. Należy podać również zestawienie wszystkich przedsiębiorców należących do grup kapitałowych uczestników koncentracji - spółki posiadające siedzibę lub osiągające obrót na terenie Polski powinny być uwzględnione w osobnym zestawieniu.

Bardzo ważną informacją dla przedsiębiorców jest wykaz dokumentów, jakie należy złożyć wraz z wnioskiem. Muszą to być m.in. aktualny odpis z Krajowego Rejestru Sadowego, wykaz publicznie dostępnych informacji o rynkach, na które wywiera wpływ koncentracja, kopie dokumentów potwierdzających zamiar transakcji oraz rocznych sprawozdań finansowych. Jeśli wnioskodawca nie dysponuje aktualnym sprawozdaniem, może przedstawić inne wiarygodne dane o swoich wynikach finansowych.

REKLAMA

Częstym błędem przy wypełnianiu zgłoszenia jest niewłaściwe określanie rynków właściwych, na których działają uczestnicy koncentracji. Przedsiębiorcy mają obowiązek je wskazać oraz opisać, na które z nich koncentracja może wywrzeć wpływ. W zgłoszeniu powinna znaleźć się np. informacja o kosztach i barierach prawnych wejścia na rynek.

Jeśli zgłoszenie nie zawiera wymaganych informacji, jest ono zwracane przedsiębiorcy, który powinien ponownie złożyć wniosek. Jednak w sytuacji, kiedy uczestnik koncentracji nie poda tylko niektórych informacji Prezes UOKiK może poprosić o uzupełnienie zgłoszenia. W szczególnych przypadkach możliwe jest również przyjęcie niekompletnego wniosku. Po pierwsze - kiedy przedsiębiorca nie ma dostępu do informacji lub dokumentów i wykaże, że nie był w stanie ich uzyskać. Drugi przypadek to sytuacja, w której wnioskodawca udowodni, że brakujące informacje nie są niezbędne do wydania decyzji - nie dotyczy to jednak koncentracji pomiędzy konkurentami.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Składając wniosek przedsiębiorca musi również uiścić opłatę do budżetu państwa. Pięć tysięcy złotych należy wpłacić do urzędu skarbowego właściwego dla siedziby zgłaszającego zamiar koncentracji.

Przedsiębiorcy zainteresowani tematem kontroli koncentracji mogą również uzyskać informacje pod numerem telefonu (22) 55 60 122 lub adresem mailowym dkk@uokik.gov.pl w Departamencie Kontroli Koncentracji UOKiK. Najczęstsze pytania, które wpływają do Urzędu będą tematem kolejnego komunikatu dotyczącego Wyjaśnień - ukaże się on w ostatnim tygodniu 2010 roku.

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dlaczego Polacy nie ufają zagranicznym sklepom online? [Raport]

Zagraniczne firmy napotykają na poważną barierę na polskim rynku e-commerce – brak zaufania. Aż 2/3 Polaków unika zakupów w zagranicznych e-sklepach z obawy o zwroty, reklamacje i autentyczność produktów. Kluczową rolę w decyzjach zakupowych odgrywają opinie innych klientów. Pokonanie tej nieufności to klucz do sukcesu w polskim e-handlu.

Rząd podwyższy w 2026 r. płacę minimalną tylko o wskaźnik inflacji - przedsiębiorcy chwalą takie rozwiązanie, dlaczego

Płaca minimalna w 2026 roku wzrośnie o 140 złotych brutto do kwoty 4806 złotych. To mniejszy wzrost niż w minionych latach, ale przedsiębiorcy przyznają, że jest to kompromis pomiędzy możliwościami przedsiębiorców, a oczekiwaniami pracowników.

Szczęście i spełnienie może iść w parze

Rozmowa z dr Mary E. Anderson, autorką książki „Radość osiągania” – o tym, jak być szczęśliwym wysoko efektywnym człowiekiem.

Ludzie wciąż listy piszą, ale polecone wysyłają głównie urzędy. Rynek pocztowy w Polsce ma się dobrze

Jednak główną siłą napędową pozostają wciąż usługi kurierskie, które odpowiadają za 73,3 proc. wartości rynku i 56,5 proc. jego wolumenu. Mimo dominacji tego segmentu, istotną rolę wciąż odgrywają przesyłki listowe.

REKLAMA

Miód podrożeje, bo prawo wymaga zmiany etykiet na słoikach a to kosztuje

Równo za rok na sklepowych półkach pojawią się nowe etykiety miodu, wynikające z przyjętej unijnej dyrektywy. Wprowadzają one niepozorną, ale mogącą narobić sporo zamieszania zmianę. Jednocześnie nielegalny handel miodem rozwija się niemal bez nadzoru.

Rolnicy radzą sobie dużo lepiej z długami niż firmy przetwarzające plony ich pracy

Polska żywność ma się dobrze, ale kondycja finansowa branży już mniej. Sektor rolno-spożywczy musi oddać wierzycielom 760,6 mln zł, a wiarygodność płatnicza przetwórców i dostawców staje się coraz większym problemem. Nie dotyczy to rolników, którzy na ogół są wiarygodni finansowo.

Małe firmy z dużymi obawami przed kolejnym wysokim wzrostem płacy minimalnej

Duże wzrosty płacy minimalnej w ostatnich latach hamują wzrost małych i średnich firm. Poza bezpośrednim obciążeniem kosztami pracowniczymi oznaczają dla przedsiębiorców skokowy wzrost koszt w postaci coraz wyższych składek ZUS.

Umowa z influencerem krok po kroku

Szybki rozwój marketingu internetowego otworzył przed markami i twórcami zupełnie nowe perspektywy współpracy. W dobie cyfrowej rewolucji, influencerzy stali się kluczowymi partnerami w promocji produktów i usług, oferując unikatowy sposób docierania do odbiorców (potencjalnych klientów marek). Współpraca z twórcami, choć niezwykle efektywna, wiąże się jednak z szeregiem wyzwań prawnych, które wymagają szczególnej uwagi. Odpowiednie uregulowanie wzajemnych praw i obowiązków jest fundamentem sukcesu i bezpieczeństwa obu stron, minimalizując ryzyko sporów i nieporozumień.

REKLAMA

Deregulacja: rząd naprawia prawo, ale przedsiębiorcy nie są zadowoleni z zakresu i tempa zmian w przepisach

Przedsiębiorcy przekonują, że Polska musi być krajem ze sprawną strukturą przepisów. Mimo postępów nadal wiele zagadnień z prawa budowlanego, pozwoleń na zatrudnienie czy przepisów związanych z regulacją handlu i usług zdają się być niepotrzebnym mnożeniem administracji.

Czy konto firmowe jest obowiązkowe?

Przy założeniu firmy musisz dopełnić wielu formalności. O ile wybór nazwy przedsiębiorstwa, wskazanie adresu jego siedziby, czy wskazanie właściwego PKD są obligatoryjne, o tyle otworzenie rachunku firmowego niekoniecznie. Jednak dużo zależy przy tym od tego, jaka forma działalności jest prowadzona, jakie transakcje są wykonywane i wreszcie, czy chce ona korzystać z mechanizmu split payment.

REKLAMA