REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podstawy zdrowego rozwoju polskich firm raczej mocne

REKLAMA

Podstawy dla zdrowego rozwoju polskich firm są umiarkowanie mocne - informuje raport firmy doradczej PricewaterhouseCoopers (PwC). Po raz pierwszy zbadała ona spółki pod kątem własnej koncepcji zdrowego rozwoju, opartego na pięciu filarach.

Jak mówił, prezentując raport główny ekonomista PwC prof. Witold Orłowski, przez zdrowy rozwój firmy należy rozumieć rozwój oparty na: zdolności formułowania strategii i wizji, zdrowych finansach, zarządzaniu zasobami ludzkimi, zarządzaniu reputacją i zarządzaniu ryzykiem.

REKLAMA

Na podstawie odpowiedzi firm na pytania specjalnej ankiety, PwC oceniło siłę poszczególnych filarów w skali od 0 (brak cech zdrowego rozwoju) do 10 (w pełni zdrowy rozwój). Okazało się, że polskie firmy najlepiej sobie radzą z zarządzaniem ryzykiem (6,2 pkt.) i reputacją (6 pkt.), najgorzej - ze strategią i wizją rozwoju (5,5 pkt.).

"Głównie chcieliśmy sprawdzić, na ile firmy myślą kategoriami zdrowego rozwoju i zdają sobie sprawę z tego, gdzie leżą problemy" - wyjaśniał Orłowski.

REKLAMA

"Te filary wyglądają stosunkowo nieźle, choć w zdolności formułowania strategii i wizji rozwoju oraz zarządzaniu zasobami ludzkimi wyraźnie odstajemy od krajów Zachodu. Jest systematyczny postęp, ale powolny" - komentował. Za umiarkowanie mocny autorzy badania uznali filar zdrowych finansów, głównie - w ich ocenie - dzięki stosunkowo niskiemu zadłużeniu sektora prywatnego.

Filar zarządzania reputacją, w porównaniu do zbliżonych wskaźników zagranicznych raport uznaje za stosunkowo słaby, a postęp w tym zakresie za niewystarczający. Ostatni filar - zarządzanie ryzykiem - uznano za umiarkowanie silny, choć - jak stwierdza raport - poprawa w tym zakresie byłaby pożądana.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Orłowski ocenił, że niepokojąca jest najmniejsza siła filaru strategii i wizji, a prawdopodobnie pod wpływem kryzysu gwałtownie wzrosło zrozumienie dla zagadnień związanych z reputacją oraz ryzykiem, co uważa za pozytywne zjawisko.

"Ostatnie lata pokazały, że rozwój musi być zdrowy, a nie każdy jest zdrowy" - zaznaczył Orłowski, przytaczając przykład Łotwy, która kilka lat temu była uważana za gospodarczego "tygrysa", a obecnie przeżywa olbrzymie kłopoty gospodarcze.

REKLAMA

Jak podkreślał, rozwój zdrowy to taki, który nie tylko jest szybki, ale stabilny, nie budzący nadmiernych napięć czy nierównowagi, postępujący w harmonii w otoczeniem i nie powodujący ryzyka szybkiego wyhamowania. "Nierównowaga, gdy jest nadmierna, prędzej czy później wybucha" - podkreślał Orłowski.

Badanie obejmowało również wartości wyznawane przez firmę: cele działania, stosunek do pracowników, cele właścicieli oraz społeczną odpowiedzialność biznesu. "W ostatnich latach nastąpiło duże przesunięcie świadomości celów działania w stronę, która sprzyja zdrowemu rozwojowi" - skomentował wyniki Orłowski. Jak dodał, chodzi głównie o zrozumienie wartości marki czy reputacji, wartości niematerialnych, które stosunkowo wysoko znalazły się wśród celów.

"Cieszymy się, że firmy, przynajmniej deklaratywnie, w zdrowy sposób formułują swoje cele" - komentował główny ekonomista PwC.

Badanie tego typu przeprowadzono w Polsce po raz pierwszy. Na ankiety PwC odpowiedziało 70 firm, za czego po 40 proc. małych i średnich oraz 20 proc. dużych. 37 proc. było notowanych na giełdzie. Pytania dotyczyły m.in. systemu wynagrodzeń, badań satysfakcji klientów czy systemu zarządzania ryzykiem.

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Firmy przestają mieć obawy przed inflacją i dlatego spodziewają się wzrostu sprzedaży swoich towarów i usług

Subindeks Barometru EFL dla branży produkcyjnej w czwartym kwartale tego roku wyniósł 51,1 pkt. i choć odnotował minimalny spadek w ujęciu kwartalnym (-0,3 pkt.), to jednak prezentuje się optymistycznie. Wszak odczyt przez cały 2024 rok utrzymał się powyżej progu 50 pkt., co oznacza, że firmy produkcyjne cały czas widzą perspektywy rozwoju swojego biznesu.

Czy firmy w Polsce dbają o zrównoważony rozwój

Aż 40 proc. przedstawicieli działających w Polsce organizacji narzeka na niewystarczające zainteresowanie zarządu w obszar ESG. Tak wynika z badania przeprowadzonego przez LeasingTeam Group. 

Cyfrowe rozwiązania w firmie na drodze do ESG

Biznes obecnie to umiejętne łączenie efektywności operacyjnej i odpowiedzialności ekologicznej i społecznej. Chęć jednoczesnego zachowania konkurencyjności i odpowiedzialności związanej z ochroną środowiska wymaga sięgania po różne rozwiązania, np. cyfrowe. 

ESG w praktyce - jakie kroki podejmować, by zmiany były skuteczne?

Raportowanie ESG działa już w wielu branżach. W 2024 roku presja regulacyjna związana z ESG stała się kluczowym czynnikiem wpływającym na rynek nieruchomości komercyjnych. Chociaż inwestorzy traktują ESG jako wartość dodaną, a nie obciążenie, to nie brakuje wyzwań w tym kontekście. 

REKLAMA

Raport: Firmy w Polsce coraz bardziej zaangażowane w działania społeczne i środowiskowe

Raport Francusko-Polskiej Izby Gospodarczej: Firmy w Polsce coraz bardziej zaangażowane w działania społeczne i środowiskowe. Jak firmy operujące na rynku polskim podchodzą do kwestii środowiskowych, społecznych i zarządzania przedsiębiorstwem (ESG)?

Przedsiębiorców Mikołaj uszczęśliwiłby najbardziej, dając im gotówkę na podróże lub rozwój pasji. Poprawa finansów firmy już nie jest priorytetem

W co zainwestowaliby przedsiębiorcy, gdyby dostali 100 tys. zł od Mikołaja? Nieruchomości i firma są daleko. Work life balance jest na topie także u przedsiębiorców, a specyficzna biznesowa jego odmiana wskazuje na podróże i rozwijanie pasji.

Umorzenie składek. Wnioski do ZUS można składać od 6 stycznia 2025 r.

Umorzenie składek. Wnioski do ZUS można składać od 6 stycznia 2025 r. Kto może złożyć wniosek o umorzenie składek? Jakie warunki należy spełniać, by wystąpić z wnioskiem o umorzenie składek? Co będzie podlegało umorzeniu?

Polityka klimatyczna UE. Czy Europejski Zielony Ład osłabia konkurencyjność unijnej gospodarki

Europa ma coraz mniejszy udział w światowej gospodarce. W 2010 r. gospodarki UE i USA były mniej więcej tej samej wielkości, natomiast w 2020 r. Wspólnota znalazła się już znacznie poniżej poziomu amerykańskiego. Przywrócenie gospodarczej atrakcyjności UE powinno być priorytetem nowej Komisji Europejskiej, ale nie da się tego pogodzić z zaostrzeniem polityki klimatycznej - mówi europosłanka Ewa Zajączkowska-Hernik.

REKLAMA

W biznesie jest miejsce na empatię

Rozmowa z Agatą Swornowską-Kurto, socjolożką, CEO w Grupie ArteMis i autorką kampanii „Bliżej Siebie”, o tym, dlaczego zrozumienie emocji i troska o zdrowie psychiczne pracowników są dziś podstawą długoterminowego sukcesu organizacji.

Co trapi sektor MŚP? Nie tylko inflacja, koszty zarządzania zasobami ludzkimi i rotacja pracowników

Inflacja przekładająca się na presję płacową, rosnące koszty związane z zarządzaniem zasobami ludzkimi oraz wysoka rotacja – to trzy główne wyzwania w obszarze pracowniczym, z którymi mierzą się obecnie firmy z sektora MŚP. Z jakimi jeszcze problemami kadrowymi borykają się mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa?

REKLAMA