REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podstawy zdrowego rozwoju polskich firm raczej mocne

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Podstawy dla zdrowego rozwoju polskich firm są umiarkowanie mocne - informuje raport firmy doradczej PricewaterhouseCoopers (PwC). Po raz pierwszy zbadała ona spółki pod kątem własnej koncepcji zdrowego rozwoju, opartego na pięciu filarach.

Jak mówił, prezentując raport główny ekonomista PwC prof. Witold Orłowski, przez zdrowy rozwój firmy należy rozumieć rozwój oparty na: zdolności formułowania strategii i wizji, zdrowych finansach, zarządzaniu zasobami ludzkimi, zarządzaniu reputacją i zarządzaniu ryzykiem.

REKLAMA

REKLAMA

Na podstawie odpowiedzi firm na pytania specjalnej ankiety, PwC oceniło siłę poszczególnych filarów w skali od 0 (brak cech zdrowego rozwoju) do 10 (w pełni zdrowy rozwój). Okazało się, że polskie firmy najlepiej sobie radzą z zarządzaniem ryzykiem (6,2 pkt.) i reputacją (6 pkt.), najgorzej - ze strategią i wizją rozwoju (5,5 pkt.).

"Głównie chcieliśmy sprawdzić, na ile firmy myślą kategoriami zdrowego rozwoju i zdają sobie sprawę z tego, gdzie leżą problemy" - wyjaśniał Orłowski.

"Te filary wyglądają stosunkowo nieźle, choć w zdolności formułowania strategii i wizji rozwoju oraz zarządzaniu zasobami ludzkimi wyraźnie odstajemy od krajów Zachodu. Jest systematyczny postęp, ale powolny" - komentował. Za umiarkowanie mocny autorzy badania uznali filar zdrowych finansów, głównie - w ich ocenie - dzięki stosunkowo niskiemu zadłużeniu sektora prywatnego.

REKLAMA

Filar zarządzania reputacją, w porównaniu do zbliżonych wskaźników zagranicznych raport uznaje za stosunkowo słaby, a postęp w tym zakresie za niewystarczający. Ostatni filar - zarządzanie ryzykiem - uznano za umiarkowanie silny, choć - jak stwierdza raport - poprawa w tym zakresie byłaby pożądana.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Orłowski ocenił, że niepokojąca jest najmniejsza siła filaru strategii i wizji, a prawdopodobnie pod wpływem kryzysu gwałtownie wzrosło zrozumienie dla zagadnień związanych z reputacją oraz ryzykiem, co uważa za pozytywne zjawisko.

"Ostatnie lata pokazały, że rozwój musi być zdrowy, a nie każdy jest zdrowy" - zaznaczył Orłowski, przytaczając przykład Łotwy, która kilka lat temu była uważana za gospodarczego "tygrysa", a obecnie przeżywa olbrzymie kłopoty gospodarcze.

Jak podkreślał, rozwój zdrowy to taki, który nie tylko jest szybki, ale stabilny, nie budzący nadmiernych napięć czy nierównowagi, postępujący w harmonii w otoczeniem i nie powodujący ryzyka szybkiego wyhamowania. "Nierównowaga, gdy jest nadmierna, prędzej czy później wybucha" - podkreślał Orłowski.

Badanie obejmowało również wartości wyznawane przez firmę: cele działania, stosunek do pracowników, cele właścicieli oraz społeczną odpowiedzialność biznesu. "W ostatnich latach nastąpiło duże przesunięcie świadomości celów działania w stronę, która sprzyja zdrowemu rozwojowi" - skomentował wyniki Orłowski. Jak dodał, chodzi głównie o zrozumienie wartości marki czy reputacji, wartości niematerialnych, które stosunkowo wysoko znalazły się wśród celów.

"Cieszymy się, że firmy, przynajmniej deklaratywnie, w zdrowy sposób formułują swoje cele" - komentował główny ekonomista PwC.

Badanie tego typu przeprowadzono w Polsce po raz pierwszy. Na ankiety PwC odpowiedziało 70 firm, za czego po 40 proc. małych i średnich oraz 20 proc. dużych. 37 proc. było notowanych na giełdzie. Pytania dotyczyły m.in. systemu wynagrodzeń, badań satysfakcji klientów czy systemu zarządzania ryzykiem.

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Akcyzą w cydr. Polscy producenci rozczarowani

Jak wiadomo, Polska jabłkiem stoi. Ale zamiast wykorzystywać własny surowiec i budować rynek, oddajemy pole zagranicznym koncernom – z goryczą mówią polscy producenci cydru. Ku zaskoczeniu branży, te niskoalkoholowe napoje produkowane z polskich jabłek, trafiły na listę produktów objętych podwyżką akcyzy zapowiedzianą niedawno przez rząd. Dotychczasowa akcyzowa mapa drogowa została zatem nie tyle urealniona, jak określa to Ministerstwo Finansów, ale też rozszerzona, bo cydry i perry były z niej dotąd wyłączne. A to oznacza duże ryzyko zahamowania rozwoju tej i tak bardzo małej, bo traktowanej po macoszemu, kategorii.

Ustawa o kredycie konsumenckim z perspektywy banków – wybrane zagadnienia

Ustawa o kredycie konsumenckim wprowadza istotne wyzwania dla banków, które muszą dostosować procesy kredytowe, marketingowe i ubezpieczeniowe do nowych wymogów. Z jednej strony zmiany zwiększają ochronę konsumentów i przejrzystość rynku, z drugiej jednak skutkują większymi kosztami operacyjnymi, koniecznością zatrudnienia dodatkowego personelu, wydłużeniem procesów decyzyjnych oraz zwiększeniem ryzyka prawnego.

Coraz więcej firm ma rezerwę finansową, choć zazwyczaj wystarczy ona na krótkotrwałe problemy

Więcej firm niż jeszcze dwa lata temu jest przygotowanych na wypadek nieprzewidzianych sytuacji, czyli ma tzw. poduszkę finansową. Jednak oszczędności nie starczy na długo. 1 na 3 firmy wskazuje, że dysponuje rezerwą na pół roku działalności, kolejne 29 proc. ma zabezpieczenie na 2–3 miesiące.

Na koniec roku małe i średnie firmy oceniają swoją sytuację najlepiej od czterech lat. Jednak niewiele jest skłonnych ryzykować z inwestycjami

Koniec roku przynosi poprawę nastrojów w małych i średnich firmach. Najlepiej swoją sytuację oceniają mikrofirmy - najlepiej od czterech lat. Jednak ten optymizm nie przekłada się na chęć ryzykowania z inwestycjami.

REKLAMA

Debata: Motywacja i pozytywne myślenie

Po co nam kolejna debata na temat motywacji i pozytywnego myślenia? Żeby teorię zastąpić wreszcie procedurą! Debatę poprowadzi Paweł Dudziak.

Firmy płacą ukryty abonament za cyberataki. Raport: większość ofiar wciąż wierzy w skuteczność swoich zabezpieczeń

Nowe badanie Enterprise Strategy Group ujawnia niepokojącą rozbieżność: choć 62 proc. firm padło w ostatnim roku ofiarą cyberataków, aż 93 proc. z nich nadal wierzy w skuteczność swoich zabezpieczeń. Eksperci ostrzegają – brak proaktywnego podejścia do bezpieczeństwa może kosztować organizacje miliony i zrujnować ich reputację.

Powrót do przyszłości: wskazówki dla nowego pokolenia programistów

Dla programistów u progu swojej kariery zawodowej istnieją obecnie dwie całkowicie odmienne drogi wejścia do branży.

ZUS udostępnił nowy formularz wniosku o wakacje składkowe

Zmiana upraszcza zasady wykazywania otrzymanej pomocy de minims. Płatnicy nie muszą już podawać danych organów udzielających pomocy wraz z kwotą i datą jej udzielenia.

REKLAMA

Test zaspokojenia – nowy mechanizm ochrony wierzycieli

Test zaspokojenia wierzycieli jest nową instytucją w Prawie restrukturyzacyjnym. Jej podstawowym celem pozostaje udzielenie odpowiedzi na pytanie, czy postępowanie restrukturyzacyjne rzeczywiście pozostaje najlepszą metodą wyjścia z zadłużenia przez przedsiębiorcę.

Odsetki w postępowaniu restrukturyzacyjnym

Odsetki stanowią jeden z podstawowych mechanizmów motywowania dłużnika do regulowania należności na rzecz wierzyciela. Założenie jest tu bardzo proste: im dłuższe opóźnienie, tym większe odsetki trzeba zapłacić. Otwarcie postępowania restrukturyzacyjnego właściwie niewiele tutaj zmienia, aczkolwiek w inny sposób się ich dochodzi, a niekiedy również kalkuluje.

REKLAMA