REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ponad 34 proc. dużych firm nie korzysta z kredytów

REKLAMA

Ponad 34 proc. dużych firm w Polsce nie jest zadłużone; pozostałe korzystają z kredytów i pożyczek, ale większość z nich ma zadłużenie nieprzekraczające 10 proc. wartości ich majątku. Najrzadziej po kredyty sięgają firmy budowlane i usługowe.

Przedstawiając w środę wyniki badania nt. dużych firm, główna ekonomistka PKPP Lewiatan Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek podkreśliła, że podmioty te są znacznie mniej zainteresowane dostępem do kredytów niż jeszcze 1,5-2 lata temu. Kredyty zaciągane przez firmy przewyższają o 30-40 proc. wartość depozytów, które przedsiębiorstwa składają w bankach oraz instytucjach finansowych. "Taka relacja będzie utrzymywać się co najmniej do przyszłego roku" - szacuje ekonomistka.

REKLAMA

REKLAMA

Oceniła, że siła kapitałowa polskich przedsiębiorstw istotnie się poprawiła, pomimo osłabienia gospodarczego. Dodała, że firmy stosują "zachowawczą strategię finansowania". "Jeżeli podmioty generują środki finansowe, to chętniej z nich korzystają, a mniej chętnie zapożyczają się. Taka tendencja utrzymuje się od 2003 roku" - powiedziała.

Krzysztoszek poinformowała, że wśród firm, które mają zobowiązania, większość korzysta z kredytów i pożyczek stanowiących poniżej 10 proc. wartości ich majątku. Zaznaczyła, że najmniej zadłużone są firmy z branży budowlanej i usługowej, a najbardziej z handlowej.

Z badania wynika, że w latach 2010-2011 prawie 80 proc. firm planuje lub już realizuje inwestycje. Około 1/3 firm finansuje je ze środków własnych.

Kredytu obrotowego na finansowanie bieżącej działalności nie potrzebuje ponad 50 proc. dużych podmiotów; mają one bowiem środki własne. Na trudny dostęp do niego narzeka 6 proc. firm. Najbardziej zainteresowane są tym kredytem firmy przemysłowe, a najmniej - energetyczne i gazowe.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

1/6 dużych firm uważa, że kredyt obrotowy jest teraz łatwiej dostępny niż w 2009 roku, a ponad 36 proc. - że jest go trudniej uzyskać. Duże firmy oceniają, że nastąpił wzrost biurokracji, jeśli chodzi o ubieganie się o kredyt obrotowy. Na niekorzyść zmieniły się według przedsiębiorstw również oprocentowanie i prowizje. Jedyna pozytywna zmiana w ocenie firm to uwzględnianie przez banki ich dotychczasowej historii kredytowej.

25 proc. firm starało się lub chce zaciągnąć kredyt inwestycyjny w tym roku. Chodzi o firmy przemysłowe, energetyczne i gazowe. Prawie 40 proc. przedsiębiorstw uważa, że jest w stanie realizować inwestycje ze środków własnych. Tak jest w przypadku firm handlowych i budowlanych. Ok. 13 proc. podmiotów ocenia, że teraz jest łatwiej uzyskać ten kredyt niż w 2009 r. Według 30 proc. badanych, dostęp do niego pogorszył się. Chodzi m.in. o wzrost biurokracji oraz o wymagane przez banki warunki dotyczące zabezpieczenia kredytu.

Krzysztoszek podkreśliła, że duże firmy zdecydowanie preferują finansowanie działalności bieżącej i rozwoju ze środków własnych.

Badanie zostało przeprowadzone przez PKPP Lewiatan oraz firmę doradczą Deloitte w okresie od 18 kwietnia do 4 lipca br. Wzięło w nim udział 388 dużych przedsiębiorstw, czyli zatrudniających powyżej 250 pracowników.

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA