REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wprowadzić 7-proc. VAT na komercyjne usługi medyczne

REKLAMA

Pracodawcy RP postulują, by razem z kasami fiskalnymi, które od maja 2011 r. mają być obowiązkowe w gabinetach lekarskich wprowadzić 7-proc. podatek VAT od usług zdrowotnych, finansowanych ze środków prywatnych.

Pracodawcy RP (wcześniej Konfederacja Pracodawców Polskich) przekonują, że wprowadzenie VAT-u na prywatne usługi medyczne będzie dla lekarzy "zachętą" do ujawniania dochodu.

REKLAMA

REKLAMA

"Ochrona zdrowia jest zwolniona z VAT-u, przynajmniej tak to funkcjonuje w sensie prawnym w Polsce i większości krajów europejskich. To ma bardzo poważne konsekwencje dla funkcjonowania systemu, no bo każda inwestycja w ochronę zdrowia jest z definicji 7 czy 22 proc. droższa niż inwestycja w inne sektory (...) wszystko jest droższe o VAT, którego nie można odliczyć" - przekonywał podczas konferencji prasowej ekspert ds. ochrony zdrowia Pracodawców RP Robert Mołdach.

"Te siedem procent jest dla wszystkich niezmiernie istotne - płaciliby je - trzeba powiedzieć sobie jasno - pacjenci prywatni, czyli np. za wizytę u lekarza nie sto, a sto siedem złotych. Dla tych pacjentów, którzy decydują się na wizytę prywatną, ta różnica nie ma większego znaczenia. Natomiast te siedem złotych zebrane w skali działalności przedsiębiorstw medycznych to są kapitalne pieniądze, które składają się na ok. miliard złotych, który wpłynąłby do systemu" - mówił Mołdach.

Wskazywał też, że samo wprowadzenia kas fiskalnych bez VAT-u może spowodować, że nie wszystkie usługi medyczne będą rejestrowane.

"Taksówkarz ma motywację do wydawania kwitka kasowego, bo odliczy sobie z tego swoje koszty - leasing samochodu, VAT od paliwa - to jest dla niego premia, motywator, żeby być uczciwym" - mówił Mołdach, dodając, że takiej motywacji nie będzie w ochronie zdrowia, gdzie i tak "dość powszechnie mówi się o tym, że istnieje pewien obrót gospodarczy, który nie jest ewidencjonowany".

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pracodawcy RP liczą na to, że ich postulatem zainteresuje się Ministerstwo Zdrowia, które - jak oczekują - jak najszybciej rozpocznie rozmowy w tej sprawie z ministrem finansów.

REKLAMA

Podczas środowej konferencji Pracodawcy RP zaprotestowali też przeciwko planowi finansowemu NFZ na 2011 r., który zakłada obniżenie finansowania w szeregu województw. Plan przewiduje, że na świadczenia medyczne w 2011 r. roku Fundusz przeznaczy ponad 56,6 mld zł.

Najwięcej pieniędzy trafi do oddziałów: mazowieckiego (ponad 8,3 mld zł), śląskiego (ponad 6,8 mld zł) i wielkopolskiego (ponad 4,9 mld zł). Najmniej środków otrzymają województwa: lubuskie (ponad 1,4 mld zł), opolskie (ponad 1,4 mld zł), podlaskie (ponad 1,7 mld zł), warmińsko-mazurskie (ponad 1,9 mld zł), świętokrzyskie (ponad 1,9 mld zł).

Z planu wynika jednocześnie, że szereg województw dotknie znacząca obniżka finansowania. Np. w oddziale mazowieckim będzie ono niższe w stosunku do 2010 r. o ponad 400 mln zł, a w oddziale śląskim o 200 mln zł. Spadek ten wynika ze zmiany algorytmu, na podstawie którego dzielone są środki między poszczególne województwa - nowy algorytm bierze pod uwagę jedynie liczbę ubezpieczonych w danym województwie, nie uwzględnia zaś infrastruktury medycznej.

Zyskują te województwa, które dotychczas były pokrzywdzone, takie jak podkarpackie, lubelskie, warmińsko-mazurskie, natomiast tracą te duże, jak mazowieckie, śląskie, pomorskie.

Według pracodawców taki sposób podziału środków uderzy przede wszystkim w skupione w tych województwach placówki niepubliczne. "Historia pokazuje jasno, że jeżeli kogoś się bije, to prywaciarzy" - mówił wiceprezydent Pracodawców RP Andrzej Mądrala.

Jerzy Karwowski, prezes Centrum Rehabilitacji w Konstancinie, wskazywał, że w takiej sytuacji inwestycje w ochronę zdrowia są nieprzewidywalne. "Nie możemy sobie postawić żadnego planu strategicznego, co roku mamy nowe propozycje, nowe kontrakty, nowe negocjacje. Myśmy słyszeli ciągle, że pieniądze mają iść za pacjentem, że będzie rozwój systemu ubezpieczeniowego i w oparciu o to tworzyliśmy swoje biznesplany" - mówił.

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA