REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Lewiatan o skutkach kryzysu i perspektywach rozwoju firm

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Z kryzysem najlepiej poradziły sobie firmy obsługujące nieruchomości, energetyczne, zajmujące się ochroną środowiska, łącznością, opieką zdrowotną, i to one mają najlepsze perspektywy rozwoju - wynika z raportu przedstawionego przez PKPP Lewiatan.

Raport Lewiatana został opracowany na podstawie badania przeprowadzonego przez tę organizację w lutym 2010 r., w grupie losowo wybranych 400 firm. Dotyczył perspektyw rozwojowych polskich przedsiębiorstw na rok 2010.

REKLAMA

Jak podkreśliła na konferencji prasowej ekspertka PKPP Lewiatan Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek, "branże, które najlepiej poradziły sobie z kryzysem, mają największy potencjał rozwojowy w perspektywie kilku czy nawet kilkunastu lat. W 2010 r. należy natomiast spodziewać się najlepszych wyników finansowych w przemyśle".

Zaznaczyła też, że najgorzej z kryzysem poradziły sobie budownictwo i transport, i to firmy z tych branż mogą mieć w najbliższym czasie kłopoty finansowe, a nawet może dochodzić wśród nich do upadłości.

REKLAMA

Z raportu Lewiatana wynika, że w 2010 r., prawie połowa przedsiębiorstw ze wszystkich sektorów planuje wzrost sprzedaży. Najwięcej, bo ok. 50 proc. z branży gospodarki materiałowej i łączności. Natomiast 5 proc. firm z sektora transportowego spodziewa się spadku sprzedaży.

Ok. 50 proc. firm przemysłowych i handlowych ma nadzieję na zwiększenie zysków w 2010 r. Największymi optymistami są zakłady z branży gospodarki magazynowej i łączności (wszystkie przewidują wzrost zysków), najmniejszymi - z branży budowlanej (1 proc.) oraz hotelowej i restauracyjnej (9 proc.).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zdaniem Starczewskiej-Krzysztoszek, wzrost sprzedaży nie zawsze będzie szedł w parze ze wzrostem zysków, ponieważ wiele firm stoi jeszcze przed procesem restrukturyzacji kosztów. "Dotyczy to np. sektora transportowego, ale już np. w branży hotelowej i restauracyjnej nie ma już możliwości istotnej restrukturyzacji, więc są one ostrożniejsze jeśli chodzi o szacowanie wzrostu zysków".

REKLAMA

Z raportu wynika, że w 2010 r. niewiele firm zwiększy zatrudnienie. Takie plany mają branże: gospodarka magazynowa i łączność (50 proc. firm), hotele i restauracje, przemysł (po 6 proc.) oraz usługi rynkowe (3 proc.). Ale już firmy z takich branż jak: transport, handel i budownictwo planują redukcje zatrudnienia.

Jak podkreśliła ekspertka Lewiatana, większość pytanych przedsiębiorstw woli podwyższać wynagrodzenia niż zatrudniać nowych pracowników. Z raportu wynika, że podwyżek płac należy spodziewać się przede wszystkim w firmach zajmujących się: gospodarką magazynową i łącznością (100 proc.) oraz usługami rynkowymi (22 proc.). Natomiast 15 proc. firm hotelarskich i restauracyjnych oraz 6 proc. handlowych zadeklarowało obniżkę wynagrodzeń w 2010 r.

Według raportu większość przedsiębiorstw z niemal wszystkich sektorów planuje w 2010 r. utrzymanie inwestycji na poziomie z 2009 r. "Firmy z sektora hotele i restauracje zakończyła już inwestycje w ubiegłym roku i w 2010 r. tylko 16 proc. z nich myśli o dalszym wzroście inwestycji. Natomiast 3 proc. firm handlowych chce inwestycje ograniczać" - powiedziała Starczewska-Krzysztoszek.

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Raport Strong Women in IT: zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Ruszył nabór do raportu Strong Women in IT 2025. Jest to raport mający na celu przybliżenie osiągnięć kobiet w branży technologicznej oraz w działach IT-Tech innych branż. Zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Gdy ogień nie jest przypadkiem. Pożary w punktach handlowo-usługowych

Od stycznia do początku maja 2025 roku straż pożarna odnotowała 306 pożarów w obiektach handlowo-usługowych, z czego aż 18 to celowe podpalenia. Potwierdzony przypadek sabotażu, który doprowadził do pożaru hali Marywilska 44, pokazuje, że bezpieczeństwo pożarowe staje się kluczowym wyzwaniem dla tej branży.

Przedsiębiorcy zyskają nowe narzędzia do analizy rynku. Współpraca GUS i Rzecznika MŚP

Nowe intuicyjne narzędzia analityczne, takie jak Dashboard Regon oraz Dashboard Koniunktura Gospodarcza, pozwolą firmom na skuteczne monitorowanie rynku i podejmowanie trafniejszych decyzji biznesowych.

Firma w Anglii w 2025 roku – czy to się nadal opłaca?

Rok 2025 to czas ogromnych wyzwań dla przedsiębiorców z Polski. Zmiany legislacyjne, niepewne otoczenie podatkowe, rosnąca liczba kontroli oraz nieprzewidywalność polityczna sprawiają, że coraz więcej firm poszukuje bezpiecznych alternatyw dla prowadzenia działalności. Jednym z najczęściej wybieranych kierunków pozostaje Wielka Brytania. Mimo Brexitu, inflacji i globalnych zmian gospodarczych, firma w Anglii to nadal bardzo atrakcyjna opcja dla polskich przedsiębiorców.

REKLAMA

Windykacja należności krok po kroku [3 etapy]

Niezapłacone faktury to codzienność, z jaką muszą się mierzyć w swej działalności przedsiębiorcy. Postępowanie windykacyjne obejmuje szereg działań mających na celu ich odzyskanie. Kluczową rolę odgrywa w nim czas. Sprawne rozpoczęcie czynności windykacyjnych zwiększa szanse na skuteczne odzyskanie należności. Windykację możemy podzielić na trzy etapy: przedsądowy, sądowy i egzekucyjny.

Roczne rozliczenie składki zdrowotnej. 20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców

20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców. Chodzi o rozliczenie składki zdrowotnej. Kto musi złożyć dokumenty dotyczące rocznego rozliczenia składki na ubezpieczenie zdrowotne za 2024 r.? Co w przypadku nadpłaty składki zdrowotnej?

Klienci nie płacą za komórki i Internet, operatorzy telekomunikacyjni sami popadają w długi

Na koniec marca w rejestrze widniało niemal 300 tys. osób i firm z przeterminowanymi zobowiązaniami wynikającymi z umów telekomunikacyjnych - zapłata za komórki i Internet. Łączna wartość tych zaległości przekroczyła 1,4 mld zł. Największe obciążenia koncentrują się w stolicy – mieszkańcy Warszawy zalegają z płatnościami na blisko 130 mln zł, w czołówce jest też Kraków, Poznań i Łódź.

Leasing: szykowana jest zmiana przepisów, która dodatkowo ułatwi korzystanie z tej formy finansowania

Branża leasingowa znajduje się obecnie w przededniu zmian legislacyjnych, które jeszcze bardziej ułatwią zawieranie umów. Dziś, by umowa leasingu była ważna, wymagana jest forma pisemna, a więc klient musi złożyć kwalifikowany podpis elektroniczny lub podpisać dokument fizycznie. To jednak już niebawem może się zmienić.

REKLAMA

Spółka cywilna – kto jest odpowiedzialny za zobowiązania, kogo pozwać?

Spółka cywilna jest stosunkowo często spotykaną w praktyce formą prowadzenia działalności gospodarczej. Warto wiedzieć, że taka spółka nie ma osobowości prawnej i tak naprawdę nie jest generalnie żadnym samodzielnym podmiotem prawa. Jedynie niektóre ustawy (np. ustawy podatkowe) nadają spółce cywilnej przymiot podmiotu praw i obowiązków. W jaki sposób można pozwać kontrahenta, który prowadzi działalność w formie spółki cywilnej?

Polskie sklepy internetowe nie wykorzystują możliwości sprzedaży produktów w innych krajach - do zyskania jest wiele

43% sklepów internetowych nie prowadzi sprzedaży zagranicznej, a 40% posiada wyłącznie polską wersję językową. Tracą przez to ogromną możliwość rozwoju, bo w przypadku firm e-handlowych stawiających na globalizację z obrotów poza krajem zyskuje się średnio o 25% wyższe przychody.

REKLAMA