REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Lewiatan o skutkach kryzysu i perspektywach rozwoju firm

REKLAMA

Z kryzysem najlepiej poradziły sobie firmy obsługujące nieruchomości, energetyczne, zajmujące się ochroną środowiska, łącznością, opieką zdrowotną, i to one mają najlepsze perspektywy rozwoju - wynika z raportu przedstawionego przez PKPP Lewiatan.

Raport Lewiatana został opracowany na podstawie badania przeprowadzonego przez tę organizację w lutym 2010 r., w grupie losowo wybranych 400 firm. Dotyczył perspektyw rozwojowych polskich przedsiębiorstw na rok 2010.

REKLAMA

Jak podkreśliła na konferencji prasowej ekspertka PKPP Lewiatan Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek, "branże, które najlepiej poradziły sobie z kryzysem, mają największy potencjał rozwojowy w perspektywie kilku czy nawet kilkunastu lat. W 2010 r. należy natomiast spodziewać się najlepszych wyników finansowych w przemyśle".

Zaznaczyła też, że najgorzej z kryzysem poradziły sobie budownictwo i transport, i to firmy z tych branż mogą mieć w najbliższym czasie kłopoty finansowe, a nawet może dochodzić wśród nich do upadłości.

REKLAMA

Z raportu Lewiatana wynika, że w 2010 r., prawie połowa przedsiębiorstw ze wszystkich sektorów planuje wzrost sprzedaży. Najwięcej, bo ok. 50 proc. z branży gospodarki materiałowej i łączności. Natomiast 5 proc. firm z sektora transportowego spodziewa się spadku sprzedaży.

Ok. 50 proc. firm przemysłowych i handlowych ma nadzieję na zwiększenie zysków w 2010 r. Największymi optymistami są zakłady z branży gospodarki magazynowej i łączności (wszystkie przewidują wzrost zysków), najmniejszymi - z branży budowlanej (1 proc.) oraz hotelowej i restauracyjnej (9 proc.).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zdaniem Starczewskiej-Krzysztoszek, wzrost sprzedaży nie zawsze będzie szedł w parze ze wzrostem zysków, ponieważ wiele firm stoi jeszcze przed procesem restrukturyzacji kosztów. "Dotyczy to np. sektora transportowego, ale już np. w branży hotelowej i restauracyjnej nie ma już możliwości istotnej restrukturyzacji, więc są one ostrożniejsze jeśli chodzi o szacowanie wzrostu zysków".

REKLAMA

Z raportu wynika, że w 2010 r. niewiele firm zwiększy zatrudnienie. Takie plany mają branże: gospodarka magazynowa i łączność (50 proc. firm), hotele i restauracje, przemysł (po 6 proc.) oraz usługi rynkowe (3 proc.). Ale już firmy z takich branż jak: transport, handel i budownictwo planują redukcje zatrudnienia.

Jak podkreśliła ekspertka Lewiatana, większość pytanych przedsiębiorstw woli podwyższać wynagrodzenia niż zatrudniać nowych pracowników. Z raportu wynika, że podwyżek płac należy spodziewać się przede wszystkim w firmach zajmujących się: gospodarką magazynową i łącznością (100 proc.) oraz usługami rynkowymi (22 proc.). Natomiast 15 proc. firm hotelarskich i restauracyjnych oraz 6 proc. handlowych zadeklarowało obniżkę wynagrodzeń w 2010 r.

Według raportu większość przedsiębiorstw z niemal wszystkich sektorów planuje w 2010 r. utrzymanie inwestycji na poziomie z 2009 r. "Firmy z sektora hotele i restauracje zakończyła już inwestycje w ubiegłym roku i w 2010 r. tylko 16 proc. z nich myśli o dalszym wzroście inwestycji. Natomiast 3 proc. firm handlowych chce inwestycje ograniczać" - powiedziała Starczewska-Krzysztoszek.

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA