Rząd o rozwiązaniach dotyczących usuwania skutków powodzi
REKLAMA
CIR poinformowało PAP, że projektowane zmiany mają na celu m.in. pomoc pracodawcom prowadzącym działalność gospodarczą, którzy - z powodu powodzi - musieli przerwać lub ograniczyć swoją działalność.
REKLAMA
Rząd - z uwagi na konieczność sprawnego i szybkiego zapewnienia usuwania skutków powodzi - zobowiąże organy administracji publicznej do załatwiania spraw związanych z usuwaniem skutków powodzi w pierwszej kolejności i bez zbędnej zwłoki, nie później niż w terminie miesiąca od dnia wszczęcia postępowania.
Projekt przewiduje także, iż Sąd Najwyższy, Naczelny Sąd Administracyjny, sądy powszechne i wojewódzkie sądy administracyjne będą rozpoznawać sprawy związane z usuwaniem skutków powodzi w pierwszej kolejności.
REKLAMA
W projekcie zapisano też szereg rozwiązań, mających na celu ułatwienie usuwania szkód w zalanych budynkach. Przewiduje się m.in. umożliwienie dokonania spłaty komercyjnego kredytu zaciągniętego na remont lub budowę lokalu mieszkalnego lub budynku mieszkalnego, które następnie zostały uszkodzone wskutek powodzi - z kredytu udzielonego na zasadach preferencyjnych (z zastosowaniem dopłat z budżetu państwa do ich oprocentowania).
W projektowanej ustawie zapisano również rozwiązanie, przewidujące uznanie za usprawiedliwioną nieobecność pracownika w pracy, w przypadku faktycznej niemożności jej świadczenia ze względu na powódź. Wówczas pracownik zachowuje prawo do odpowiedniej części minimalnego wynagrodzenia, wypłacanego przez pracodawcę przez okres nie dłuższy niż dziesięć dni roboczych.
Projekt stanowi też, że z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych środki mogą być przeznaczone na cele związane z pomocą i likwidacją skutków powodzi na rzecz pracowników innego pracodawcy.
Dopuszcza się również możliwość umarzania w całości lub w części wraz z odsetkami pożyczek przyznanych przed powodzią ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych osobom niepełnosprawnym na działalność gospodarczą lub rolniczą i zakładom pracy chronionej.
REKLAMA
Analogiczne rozwiązanie zostało przewidziane w przypadku pożyczek udzielanych przez starostów osobom bezrobotnym na sfinansowanie kosztów szkolenia w celu umożliwienia podjęcia lub utrzymania zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej, jeżeli miejsce pracy uległo zniszczeniu wskutek powodzi. Umorzenia pożyczki wraz z odsetkami dokonywać będzie starosta w drodze decyzji na wniosek pożyczkobiorcy lub z urzędu w wypadku śmierci pożyczkobiorcy.
W projekcie zaproponowano również, aby starosta mógł na wniosek poszkodowanego przyznać mu prawo do zasiłku dla bezrobotnych za okres poprzedzający dzień zarejestrowania się tej osoby w powiatowym urzędzie pracy, jeżeli opóźnienie w rejestracji spowodowane było powodzią.
Projekt przewiduje też, iż w przypadku pracodawcy prowadzącego działalność gospodarczą, który wskutek powodzi zaprzestał przejściowo prowadzenia tej działalności lub istotnie ograniczył jej prowadzenie i nie posiada środków na wypłatę pracownikom wynagrodzenia, możliwe będzie uzyskanie nieoprocentowanej pożyczki z Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych.
Propozycja zakłada ponadto możliwość korzystania ze zwolnień: z opłaty skarbowej dotyczącej dokumentów i czynności podejmowanych w sprawach związanych z powodzią, od podatku dochodowego w zakresie: nieodpłatnego świadczenia otrzymanego przez podatników podatku dochodowego od osób fizycznych albo od osób prawnych na usuwanie skutków powodzi, darowizny otrzymanej przez podatników podatku dochodowego od osób prawnych na usuwanie skutków powodzi, kwoty umorzonych pożyczek przyznanych ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych osobom niepełnosprawnym - na działalność gospodarczą oraz zakładom pracy chronionej - na cele inwestycyjne, jeżeli w związku z powodzią nastąpiła utrata możliwości spłaty tych pożyczek, od podatku od spadków i darowizny otrzymanej przez osoby fizyczne poszkodowane w wyniku powodzi.
REKLAMA
REKLAMA