REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przedsiębiorcy narzekają na bariery podatkowe

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Wśród uciążliwości biurokratycznych przedsiębiorcy wymieniają najczęściej bariery podatkowe oraz te dotyczące wykorzystania funduszy strukturalnych i prowadzenia działalności gospodarczej - poinformował ekspert PKPP Lewiatan Jeremi Mordasewicz.

"2009 rok nie przyniósł przedsiębiorcom zmniejszenia obciążeń biurokratycznych" - podkreślił w poniedziałek na konferencji prasowej Mordasewicz, prezentując "Czarną Listę Barier". Przygotowany przez Polską Konfederację Pracodawców Prywatnych Lewiatan dokument zawiera wykaz utrudnień w prowadzeniu działalności gospodarczej.

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorcy narzekają najczęściej na bariery podatkowe. "O ile w 2008 roku nastąpiło wiele uproszczeń, to 2009 rok nie przyniósł postępu. VAT jest nadal wskazywany jako najtrudniejszy do rozliczenia podatek" - zaznaczył.

Mordasewicz zwrócił również uwagę na rosnące spory między samorządami i przedsiębiorcami w przypadku rozliczania podatku od wartości nieruchomości. Zastrzeżenia firm dotyczą tego, iż samorządy zaczynają pobierać podatek od urządzeń znajdujących się wewnątrz budynku. W przypadku bloku energetycznego dotychczasowy podatek w wysokości 3 mln zł rocznie wzrósł do 9 mln zł.

Przedsiębiorcy oceniają najbardziej pozytywnie te zmiany legislacyjne, które ograniczają bariery dotyczące zatrudnienia. Chodzi m.in. o przepisy w sprawie uelastycznienia czasu pracy oraz zmniejszające biurokrację związaną z zatrudnianiem pracowników czasowych.

REKLAMA

Mordasewicz podkreślił, że środowisko biznesu wskazuje również na bariery w wykorzystaniu funduszy strukturalnych. Chodzi m.in. o brak planu rozdziału funduszy na kolejne lata, a także o biurokratyczny system aplikowania i rozliczania środków unijnych. Firmy chwalą natomiast rząd m.in. za uruchomienie kredytu technologicznego, konkursy na finansowanie funduszy poręczeniowych, a także za możliwość korzystania z zaliczek.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przedsiębiorcy krytykują ponadto utrudnienia dotyczące prowadzenia działalności gospodarczej. Podkreślają, że nie zostały zrealizowane obietnice rządu w sprawie uproszczenia i skrócenia procesu rejestracji firm. "Nowele ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, mające ten proces usprawnić, w praktyce wydłużyły czas oczekiwania na wpis do rejestru. Dotychczas spółka z ograniczoną odpowiedzialnością czekała na wpis około 30 dni, a obecnie czeka dwa miesiące na wpis w Krajowym Rejestrze Sądowym i potem kolejny miesiąc na uzyskanie numeru REGON" - wyjaśnił.

Ekspert PKPP Lewiatan poinformował, że przedsiębiorcy zwracają także uwagę na bariery z zakresu ochrony środowiska. Narzekają m.in. na brak przepisów, które stwarzałyby warunki do zagospodarowania odpadów w sposób najmniej szkodzący środowisku i najbardziej efektywny ekonomicznie.

Firmy zwracają również uwagę na bariery utrudniające funkcjonowanie rynku energii. Chodzi o brak uwolnienia cen energii dla gospodarstw domowych, co powoduje ponoszenie dodatkowych obciążeń przez firmy. Brak prywatyzacji przedsiębiorstw energetycznych i handel energią w ramach największych państwowych grup energetycznych - według biznesu - ogranicza konkurencję i zniekształca ceny.

PKPP Lewiatan podkreśla, że w ubiegłym roku w Polsce uchwalono 243 ustawy i ponad 1,4 tys. rozporządzeń.

Obecny na konferencji prasowej wicepremier, minister gospodarki Waldemar Pawlak zapowiedział, że projekt ustawy o ograniczaniu barier administracyjnych dla obywateli i przedsiębiorców powinien trafić pod obrady rządu jeszcze przed wakacjami. Dodał, że zakończyły się już w tej sprawie uzgodnienia międzyresortowe.

"Zmierzamy do tego, by poprawić warunki funkcjonowania dla przedsiębiorców i obywateli. Polacy, a przede wszystkim polscy przedsiębiorcy, są odporni na różne rodzaje przeciwności. Pokazują, że nawet w kryzysowych czasach utrzymują pozytywne tempo wzrostu" - podkreślił Pawlak.

Poinformował, że resort gospodarki przygotowuje z firmą doradczą Deloitte raport dotyczący wszelkich obowiązków administracyjnych. "W 500 ustawach naliczyliśmy ponad sześć tysięcy różnego rodzaju obowiązków administracyjnych. Myślę, że bez szkody dla sprawy i funkcjonowania państwa sporą część tych +wynalazków+ można byłoby usunąć" - podkreślił.

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stażysta w firmie na zupełnie nowych zasadach. 7 najważniejszych założeń planowanych zmian

Stażyści będą otrzymywali określone wynagrodzenie, a pracodawcy będą musieli podpisywać z nimi umowy. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przedstawiło założenia projektu nowej ustawy.

Polska jednym z najbardziej atrakcyjnych kierunków inwestycyjnych w Europie

Globalna relokacja kosztów zmienia mapę biznesu, ale w Europie Środkowej Polska nadal pozostaje jednym z najpewniejszych punktów odniesienia dla firm szukających balansu między ceną a bezpieczeństwem.

Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

REKLAMA

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

REKLAMA

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA