REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Polscy przedsiębiorcy największymi optymistami w regionie

REKLAMA

Prawie 75 proc. polskich szefów firm spodziewa się poprawy stanu naszej gospodarki w ciągu najbliższych sześciu miesięcy - wynika z badania firmy doradczej Deloitte. Eksperci podkreślają, że Polscy przedsiębiorcy są największymi optymistami w regionie.

"Polacy wyróżniali się optymizmem od samego początku kryzysu. Polskie firmy wiedzą, jak reagować w takiej sytuacji. Zareagowały dość klasycznie poprzez restrukturyzację, zmniejszanie zatrudnienia, wstrzymanie inwestycji, jednocześnie nie pożyczając pieniędzy" - powiedział podczas czwartkowego spotkania z dziennikarzami wiceprezes Deloitte Business Consulting Rafał Antczak.

REKLAMA

Dzięki temu - jak dodał - polskie firmy patrzą optymistycznie w przyszłość, a to przekłada się na ich zamiary inwestycyjne.

REKLAMA

Antczak zwrócił uwagę, że 3/4 polskich firm planuje więcej inwestować. "To są jednak cały czas zamierzenia, ponieważ firmy nie chcą zatrudniać nowych osób, ale też nie chcą zwalniać swoich pracowników. W związku z tym będą one chciały zwiększyć swoją rentowność oraz wydajność, a to w konsekwencji przełoży się na inwestycje" - podkreślił. Zaznaczył, że "kluczowym czynnikiem będzie jednak to, czy do Polski napłynie kapitał zagraniczny, który będzie długoterminowo inwestował".

"Jeżeli tak się stanie, to inwestycje ruszą w drugiej połowie tego roku. Chodzi oczywiście o inwestycje, które nie są związane z funduszami unijnymi - bo te w Polsce mają się dobrze" - dodał Antczak.

Z badania Deloitte wynika, że prawie 75 proc. menedżerów największych środkowoeuropejskich firm (z Polski, Czech, Chorwacji, Węgier, Rumunii i Słowacji) ocenia, że nie ma obecnie problemu z otrzymaniem kredytu. Ponad połowa z nich spodziewa się, że w najbliższym roku wzrosną dochody ze sprzedaży, ale nadal nie planuje zwiększenia zatrudnienia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

"Najbardziej optymistycznie w przyszłość patrzą menedżerowie z Polski" - podkreślają eksperci Deloitte.

34 proc. polskich firm przewiduje, że zatrudnienie zwiększy się w perspektywie 12 miesięcy, jego spadek przewiduje natomiast 40 proc. badanych.

Wzrostu wydatków na dobra inwestycyjne w ciągu roku spodziewa się 43 proc. polskich przedsiębiorstw, a ich spadku oczekuje 6 proc. naszych firm.

71 proc. polskich menedżerów ocenia optymistycznie perspektywy finansowania swoich firm. Z kolei 89 proc. polskich przedsiębiorstw spodziewa się wzrostu przychodów ze sprzedaży w ciągu najbliższych 12 miesięcy.

REKLAMA

Antczak ocenił, że na tle regionu Europy Środkowej gorzej wypada Chorwacja. "Jest to mała gospodarka, nastawiona głównie na rynki zagraniczne, w tym m.in. niemieckich turystów. Takie gospodarki, jak chorwacka, radzą sobie nie najlepiej w kryzysie, bo one nie mają rynku wewnętrznego" - podkreślił.

Według Antczaka, sytuacja gospodarcza krajów Europy Środkowej wygląda zdecydowanie lepiej, niż na przykład Portugalii, Hiszpanii, Włoch, Irlandii i Grecji. "Tam takich nadziei na szybką poprawę nie ma. Natomiast przedsiębiorcy w Europie Środkowej mają coraz większą nadzieję, że poradzą sobie z kryzysem" - wyjaśnił.

Badaniem, które zostało przeprowadzone w dniach 3-26 marca br., zostały objęte Polska, Czechy, Chorwacja, Węgry, Rumunia, Słowacja. Wzięli w nim udział prezesi 200 największych firm z tych krajów.

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA