REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

83 proc. firm nie chce inwestować w Polsce Wschodniej

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

83 proc. firm nie jest zainteresowanych w najbliższych dwóch latach rozpoczęciem inwestycji w regionie Polski Wschodniej. Takie plany ma 5 proc. przedsiębiorców, głównie z sektora usług nowoczesnych - wynika z badania przedstawionego w przez PAIiIZ.

Chęć inwestowania w województwach: podlaskim, podkarpackim, lubelskim, warmińsko-mazurskim i świętokrzyskim wyrażają również firmy z branży maszynowej, chemicznej, a także zajmujące się turystyką biznesową.

REKLAMA

REKLAMA

Zaprezentowane przez Polską Agencję Informacji i Inwestycji Zagranicznych badanie zostało przeprowadzone od 5 lutego do 15 marca br. Wzięło w nim udział tysiąc polskich i zagranicznych firm prowadzących działalność gospodarczą w naszym kraju.

Około 30 proc. inwestorów ocenia "zdecydowanie dobrze" i "raczej dobrze" kwalifikacje mieszkańców Polski Wschodniej. 13,6 proc. firm jest przeciwnego zdania.

Bezrobocie na tych terenach jest dla jednych inwestorów atutem - ze względu na pracowników, których można zatrudnić po kosztach niższych niż w innych województwach. Niektórzy przedsiębiorcy twierdzą jednak, że bezrobocie tam jest efektem zacofania regionu.

REKLAMA

Ponad 60 proc. inwestorów, przedstawicieli stowarzyszeń i organizacji biznesowych ocenia współpracę z firmami tego regionu "zdecydowanie dobrze" i "raczej dobrze". Około 5 proc. respondentów jest przeciwnego zdania.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Z badania wynika, że 53 proc. przedsiębiorstw nie jest zainteresowanych współpracą handlową z firmami z Polski Wschodniej. Chęć taką wyraża 32 proc. badanych. Chodzi o przedsiębiorstwa z sektorów usług nowoczesnych (BPO), przemysłu chemicznego i meblarskiego.

Dyrektor departamentu rozwoju regionalnego PAIiIZ Agnieszka Łukaszewska-Wojnarowska poinformowała na czwartkowej konferencji prasowej, że do czerwca 2015 roku Agencja będzie mogła wydać 86 mln zł z pieniędzy unijnych na promocję gospodarczą pięciu województw Polski Wschodniej. Zapewniła, że Agencji na pewno uda się wykorzystać wszystkie środki. Od września ubiegłego roku PAIiIZ wydała z tej puli prawie 3 mln zł, m.in. na uczestnictwo w targach inwestycyjnych w Barcelonie, Cannes oraz misję gospodarczą w Indiach.

"Na misję gospodarczą do Indii zabraliśmy ze sobą przedstawicieli z branży IT, z czego dwie firmy nawiązały współpracę z firmami hinduskimi z tego sektora" - podkreśliła.

Łukaszewska-Wojnarowska wyjaśniła, że "Program Promocji Gospodarczej Polski Wschodniej" to jedno z przedsięwzięć unijnego programu "Rozwój Polski Wschodniej". Środki w wysokości 86 mln zł, przewidziane w latach 2009-2015 m.in. na wzrost inwestycji w tym regionie, pochodzą z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Cały program "Rozwój Polski Wschodniej" opiewa na sumę 2,7 mld euro.

"Głównym celem +Programu Promocji Gospodarczej Polski Wschodniej+ jest przyciągnięcie inwestycji zagranicznych do tego regionu. Jest on postrzegany przez inwestorów jako mniej atrakcyjny niż reszta Polski" - podkreśliła.

Dyrektor zwróciła uwagę, że inwestorzy, którzy nie mieli styczności z naszym krajem, nie mają uprzedzeń dotyczących regionu Polski Wschodniej, jak firmy rodzime. "Z drugiej strony przedsiębiorcy, którzy już zainwestowali w tym regionie, uważają, że jest to świetny obszar inwestycyjny. Cenią kadry oraz samorząd terytorialny, który ich wspiera" - zaznaczyła.

PAIiIZ chce przyciągnąć do tego regionu inwestorów, prowadząc kampanie promocyjne, biorąc udział w zagranicznych misjach gospodarczych, targach i wystawach.

Według Łukaszewskiej-Wojnarowskiej, miasta Polski Wschodniej przyciągają m.in. inwestycje z sektora usług nowoczesnych (BPO), produkcyjne, a także z sektora lotniczego i meblarskiego. Dodała, że branża chemiczna jest zainteresowana m.in. Zakładami Azotowymi Puławy, które - jej zdaniem - mają potencjał do zbudowania klastra wokół siebie.

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Bezpłatny ebook: Wydanie specjalne personel & zarządzanie - kiedy życie boli...

10 października obchodzimy Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego – to dobry moment, by przypomnieć, że dobrostan psychiczny pracowników nie jest już tematem pobocznym, lecz jednym z kluczowych filarów strategii odpowiedzialnego przywództwa i zrównoważonego rozwoju organizacji.

ESG w MŚP. Czy wyzwania przewyższają korzyści?

Około 60% przedsiębiorców z sektora MŚP zna pojęcie ESG, wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jednak 90% z nich dostrzega poważne bariery we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. Eksperci wskazują, że choć korzyści ESG są postrzegane jako atrakcyjne, są na razie zbyt niewyraźne, by zachęcić większą liczbę firm do działania.

Zarząd sukcesyjny: Klucz do przetrwania firm rodzinnych w Polsce

W Polsce funkcjonuje ponad 800 tysięcy firm rodzinnych, które stanowią kręgosłup krajowej gospodarki. Jednakże zaledwie 30% z nich przetrwa przejście do drugiego pokolenia, a tylko 12% dotrwa do trzeciego. Te alarmujące statystyki nie wynikają z braku rentowności czy problemów rynkowych – największym zagrożeniem dla ciągłości działania przedsiębiorstw rodzinnych jest brak odpowiedniego planowania sukcesji. Wprowadzony w 2018 roku instytut zarządu sukcesyjnego stanowi odpowiedź na te wyzwania, oferując prawne narzędzie umożliwiające sprawne przekazanie firmy następnemu pokoleniu.

Ukryte zasoby rynku pracy. Dlaczego warto korzystać z ich potencjału?

Chociaż dla rynku pracy pozostają niewidoczni, to tkwi w nich znaczny potencjał. Kto pozostaje w cieniu? Dlaczego firmy nie sięgają po tzw. niewidzialnych pracowników?

REKLAMA

Firmy będą zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec roku. Jest duża szansa na podniesienie obrotu

Dlaczego firmy planują zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec 2025 roku? Chodzi o gorący okres zakończenia roku - od Halloween, przez Black Friday i Mikołajki, aż po kulminację w postaci Świąt Bożego Narodzenia. Najwięcej pracowników będą zatrudniały firmy branży produkcyjnej. Ratunkiem dla nich są pracownicy tymczasowi. To duża szansa na zwiększenie obrotu.

Monitoring wizyjny w firmach w Polsce – prawo a praktyka

Monitoring wizyjny, zwany również CCTV (Closed-Circuit Television), to system kamer rejestrujących obraz w określonym miejscu. W Polsce jest powszechnie stosowany przez przedsiębiorców, instytucje publiczne oraz osoby prywatne w celu zwiększenia bezpieczeństwa i ochrony mienia. Na kanwie głośnych decyzji Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych przyjrzyjmy się przepisom prawa, które regulują przedmiotową materię.

Akcyzą w cydr. Polscy producenci rozczarowani

Jak wiadomo, Polska jabłkiem stoi. Ale zamiast wykorzystywać własny surowiec i budować rynek, oddajemy pole zagranicznym koncernom – z goryczą mówią polscy producenci cydru. Ku zaskoczeniu branży, te niskoalkoholowe napoje produkowane z polskich jabłek, trafiły na listę produktów objętych podwyżką akcyzy zapowiedzianą niedawno przez rząd. Dotychczasowa akcyzowa mapa drogowa została zatem nie tyle urealniona, jak określa to Ministerstwo Finansów, ale też rozszerzona, bo cydry i perry były z niej dotąd wyłączne. A to oznacza duże ryzyko zahamowania rozwoju tej i tak bardzo małej, bo traktowanej po macoszemu, kategorii.

Ustawa o kredycie konsumenckim z perspektywy banków – wybrane zagadnienia

Ustawa o kredycie konsumenckim wprowadza istotne wyzwania dla banków, które muszą dostosować procesy kredytowe, marketingowe i ubezpieczeniowe do nowych wymogów. Z jednej strony zmiany zwiększają ochronę konsumentów i przejrzystość rynku, z drugiej jednak skutkują większymi kosztami operacyjnymi, koniecznością zatrudnienia dodatkowego personelu, wydłużeniem procesów decyzyjnych oraz zwiększeniem ryzyka prawnego.

REKLAMA

Coraz więcej firm ma rezerwę finansową, choć zazwyczaj wystarczy ona na krótkotrwałe problemy

Więcej firm niż jeszcze dwa lata temu jest przygotowanych na wypadek nieprzewidzianych sytuacji, czyli ma tzw. poduszkę finansową. Jednak oszczędności nie starczy na długo. 1 na 3 firmy wskazuje, że dysponuje rezerwą na pół roku działalności, kolejne 29 proc. ma zabezpieczenie na 2–3 miesiące.

Na koniec roku małe i średnie firmy oceniają swoją sytuację najlepiej od czterech lat. Jednak niewiele jest skłonnych ryzykować z inwestycjami

Koniec roku przynosi poprawę nastrojów w małych i średnich firmach. Najlepiej swoją sytuację oceniają mikrofirmy - najlepiej od czterech lat. Jednak ten optymizm nie przekłada się na chęć ryzykowania z inwestycjami.

REKLAMA