REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nie ma odwrotu od e-faktur

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Marek Jaślan

REKLAMA

Średnia europejska firma oszczędza dzięki e-fakturom 150 tys. euro rocznie, a przedsiębiorstwo, wystawiające miesięcznie 20 tys. faktur, zyskuje 3 mln euro.

Przestawienie się na rozliczanie poprzez faktury elektroniczne przynosi korzyści wystawcom i klientom - przekonują dostawcy prądu, usług telekomunikacyjnych czy telewizyjnych.

REKLAMA

REKLAMA

- Wprowadziliśmy elektroniczne faktury w styczniu 2008 roku. Zgodę na wystawianie e-faktur wyraziło już ponad 65 tysięcy osób, blisko połowa abonentów - mówi Violetta Józefczyk z wielkopolskiej telewizji kablowej Inea.

Telekomunikacja Polska wprowadziła e-fakturę w 2007 roku. Według rzecznika Wojciecha Jabczyńskiego korzysta z niej ponad 75 tys. klientów.

Dla klienta korzystanie z e-faktury to przede wszystkim wygoda - nie musi się obawiać, ze listonosz nie dotrze i nie będzie mógł uregulować płatności. Co więcej, ma do dokumentów dostęp w każdym czasie.

REKLAMA

Firmy promujące to rozwiązanie lubią podkreślać jego ekologiczność, ale trudno też ukryć, że dzięki temu sporo mogą oszczędzić.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Unia, która od dłuższego czasu promuje ideę zastępowania tradycyjnych faktur elektronicznymi, wyliczyła, że pełny koszt (papier, wysyłka, księgowanie) faktury papierowej wynosi 15 euro. Wdrożenie e-fakturowania pozwala zaoszczędzić 80 proc.

Zdaniem Wojciecha Jabczyńskiego z TP w Polsce w masowym upowszechnieniu e-faktur przeszkadza zbyt niska świadomość klientów o korzyściach, bezpieczeństwie i wygodzie.

- Dochodzą też obawy przed urzędami, chociaż faktura TP spełnia wszelkie wymogi, aby na jej podstawie można było np. odliczyć wydatki na dostęp do internetu. Dla części klientów problemem jest brak dostępu do sieci - wylicza Jabczyński.

Jakub Bojanowski, partner w firmie Deloitte, dostrzega bariery prawne.

- E-faktury są stosowane głównie w relacjach pomiędzy firmami. Upowszechnienie nie będzie możliwe bez nowelizacji ustawy o podpisie elektronicznym - mówi.

Wśród wielu barier prawnych można wymienić takie, jak: ograniczenie form e-faktur do podpisu kwalifikowanego lub EDI czy brak jasnych zasad ustalania momentu odebrania e-faktury.

Dlatego według ekspertów konieczna jest nowelizacja ustawy, która weszła w życie w 2005 roku. Według Bojanowskiego wtedy upowszechnianie e-faktur mogłoby „ruszyć z kopyta”

Jego obawy budzi jednak to, że bardzo często ustawodawca lub urzędnicy stwarzają bariery, które podważają sens całego przedsięwzięcia. Podaje tu przykład popularnego w zeszłym roku elektronicznego PIT-u - podatnik może złożyć deklarację w formacie elektronicznym, ale musi powiadomić o tym urząd listownie.

E-faktury obniżają koszty firm i klientów 

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Marek Jaślan

Dyskusja „E-faktura - kryzys zachętą do innowacyjnych rozwiązań w firmie” w Krajowej Izbie Gospodarczej (Warszawa, ul. Trębacka 4) 23 lutego o godz. 14.00

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stażysta w firmie na zupełnie nowych zasadach. 7 najważniejszych założeń planowanych zmian

Stażyści będą otrzymywali określone wynagrodzenie, a pracodawcy będą musieli podpisywać z nimi umowy. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przedstawiło założenia projektu nowej ustawy.

Polska jednym z najbardziej atrakcyjnych kierunków inwestycyjnych w Europie

Globalna relokacja kosztów zmienia mapę biznesu, ale w Europie Środkowej Polska nadal pozostaje jednym z najpewniejszych punktów odniesienia dla firm szukających balansu między ceną a bezpieczeństwem.

Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

REKLAMA

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

REKLAMA

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA