REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Urząd pracy zapłaci starszym biznesmenom za szkolenie

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Paweł Jakubczak
Paweł Jakubczak

REKLAMA

Osoby powyżej 45 lat, które prowadzą firmy, będą mogły uzyskać z urzędu pracy nisko oprocentowaną pożyczkę. Z tych pieniędzy zapłacą za udział w szkoleniu lub za studia podyplomowe.

zmiana PRAWa

REKLAMA

Osoby, które ukończyły 45 lat i prowadzą działalność gospodarczą, po zarejestrowaniu się w urzędzie pracy jako poszukujące pracy będą mogły się ubiegać o sfinansowanie z Funduszu Pracy (FP) szkolenia czy studiów podyplomowych. Obecnie z takiej możliwości mogą korzystać tylko pracownicy i osoby powyżej 45 lat, które wykonują inną pracę zarobkową.

Nowy przepis o szkoleniach dla biznesmenów wprowadza projekt ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy. Znajduje się on w konsultacjach społecznych.

REKLAMA

Zgodnie z nim osoby prowadzące działalność gospodarczą będą mogły otrzymać na szkolenie albo studia podyplomowe kwotę odpowiadającą maksymalnie trzem średnim pensjom (obecnie płaca ta wynosi 3113,86 zł). Dzięki uzyskanemu dofinansowaniu będą one mogły podnieść swoje kwalifikacje zawodowe, a także uzyskać nowe. Nie oznacza to jednak, że z FP zostanie sfinansowane każde szkolenie.

- Zapłacimy tylko za takie, które jest związane z prowadzoną przez zainteresowanego działalnością gospodarczą - tłumaczy Iwona Trzcińska, kierowniczka Działu Rynku Pracy z urzędu Pracy m.st. Warszawy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Biznesmeni braliby udział w szkoleniu (w formie kursu) realizowanym według planu nauczania obejmującym przeciętnie nie mniej niż 30 godzin zegarowych w tygodniu. To oznacza, że mogłoby ono trwać np. sześć godzin przez pięć dni w tygodniu.

- Osobom prowadzącym działalność nie powinno sprawić kłopotu wygospodarowanie tygodnia na szkolenie - uważa Iwona Bylicka z Powiatowego Urzędu Pracy w Koszalinie. Szkolenie mogłoby trwać do sześciu miesięcy, ale w sytuacjach uzasadnionych programem szkolenia w danym zawodzie czas ten będzie mógł być wydłużony do 12 miesięcy. W przypadku osób bez kwalifikacji zawodowych szkolenie potrwa do 12 miesięcy, ale nie dłużej niż dwa lata (jeżeli tak zaplanowany jest przebieg konkretnego kursu).

Doktor Marek Rymsza z Instytutu Spraw Publicznych jest zdecydowanym zwolennikiem podnoszenia kompetencji za pieniądze z FP przez osoby, które mają więcej niż 45 lat, prowadzą działalność gospodarczą i poszukują pracy.

- To będą znacznie bardziej efektywnie wydane pieniądze na szkolenia niż w przypadku bezrobotnych - mówi Marek Rymsza.

Tłumaczy, że w przypadku tych ostatnich wiedza i umiejętności zdobyty w trakcie szkoleń mają niewielki wpływ na znalezienie przez nich zatrudnienia.

W projekcie przewiduje się także możliwość zaciągania pożyczek na szkolenia z Funduszu Pracy przez osoby, które ukończyły 45 lat i prowadzą biznes. Starosta będzie mógł maksymalnie pożyczyć takiej osobie kwotę odpowiadającą 400 proc. przeciętnego wynagrodzenia obowiązującego w dniu podpisania umowy pożyczki. Tak samo jak w przypadku darmowego szkolenia jego cel musi być związany z prowadzoną działalnością gospodarczą. Pożyczka byłaby nieoprocentowana, a okres jej spłaty nie mógłby przekroczyć 18 miesięcy od ustalonego w umowie dnia zakończenia szkolenia.

367,5 mln zł w 2010 roku jest przeznaczonych w Funduszu Pracy na sfinansowanie szkoleń

Paweł Jakubczak

pawel.jakubczak@infor.pl

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Warto udzielić pełnomocnictwa lub prokury w CEIDG

Prowadzenie własnej firmy to nie tylko pasja i satysfakcja, ale także szereg obowiązków, które co do zasady przedsiębiorca powinien wykonywać osobiście sprawując zarząd nad swoim przedsiębiorstwem. Chodzi tu przede wszystkim o zawieranie umów, czy kontakty z urzędami i sądami. Wraz z rozwojem firmy może okazać się, że konieczne będzie delegowanie części zadań związanych z zarządzaniem przedsiębiorstwem na inne osoby. Aktualnie, każdy przedsiębiorca wpisany do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG) może ustanowić pełnomocnika lub prokurenta, który będzie reprezentować go w sprawach pozostających w związku z prowadzoną przez tego przedsiębiorcę działalnością gospodarczą.

Biznesowy challenge z dala od zgiełku

Rozmowa z Agnieszką Najberek, dyrektorką sprzedaży MICE w Hotelu Arłamów, o trendach w budowaniu dobrostanu i integracji pracowników.

Outsourcing obsługi prawnej firmy

Ciągle następujące, dynamiczne i nieprzewidywalne zmiany rynkowe wymuszają na przedsiębiorcach konieczność nieustannego dostosowywania swoich strategii do zmieniających się realiów. W obliczu takich wyzwań, wiele firm zwraca uwagę na konieczność optymalizacji funkcjonowania pozaoperacyjnej części swojej działalności. Niczym nowym nie będzie wskazanie, że takim narzędziem jest właśnie outsourcing, który coraz częściej obejmuje także pracę prawników.

Polubownie czy przez sąd – jak najlepiej dochodzić należności w TSL?

W branży TSL nawet niewielkie opóźnienia w płatnościach mogą prowadzić do utraty płynności, a w skrajnych przypadkach – do upadłości firmy. Skuteczna windykacja to często kwestia przetrwania, a nie tylko egzekwowania prawa. Co zatem wybrać: sąd czy polubowne rozwiązanie?

REKLAMA

KPO ruszyło z kopyta: prawie 112 mld zł rozdysponowane, kolejne miliardy w drodze

Prawie 112 mld zł z Krajowego Planu Odbudowy już zakontraktowane, ale to dopiero początek. Polska szykuje się na kolejną wypłatę – aż 28 mld zł może trafić do kraju jeszcze przed jesienią. Tymczasem wszystkie inwestycje z KPO są już uruchomione, a wypłaty nabierają tempa.

Prezes BCC: Przedsiębiorcy potrzebują przewidywalności i stabilności. Apel przedsiębiorców

1 czerwca 2025 roku odbyła się druga tura wyborów prezydenckich, w której, najwięcej głosów otrzymał Karol Nawrocki. Oficjalne zaświadczenie o wyborze ma zostać wręczone 11 czerwca 2025 r. Po ogłoszeniu wyników przedstawiciele środowisk gospodarczych wyrazili oczekiwanie, że nowy prezydent będzie współpracował z rządem w sprawach istotnych dla polskiej gospodarki.

Kontrole na granicy polsko-niemieckiej się intensyfikują. Przedsiębiorcy mówią o odbieraniu renty geograficznej

Przedsiębiorcy Pomorza Zachodniego mówią o odbieraniu im renty geograficznej. Kontrole na granicy polsko-niemieckiej się intensyfikują. W Kołbaskowie i Rosówku tworzą się kilkukilometrowe korki.

Kody kreskowe a system kaucyjny w 2025 roku

Już od 1 października 2025 roku w Polsce zacznie obowiązywać system kaucyjny. Choć dla wielu konsumentów oznacza to przede wszystkim zwrot pieniędzy za plastikowe butelki i puszki, za jego działaniem stoi precyzyjnie zaprojektowany mechanizm. Jednym z kluczowych, choć często niedostrzeganych elementów są kody kreskowe – to właśnie one umożliwiają identyfikację opakowań i prawidłowe naliczanie kaucji.

REKLAMA

Kodeks Dobrych Praktyk PZPA – nowe standardy etyczne i operacyjne w branży taxi oraz dostaw aplikacyjnych

Kodeks Dobrych Praktyk - oddolna inicjatywa samoregulacyjnej branży platformowej taxi oraz dostaw na aplikacje. Dokument określa obowiązki pomiędzy partnerami aplikacyjnymi, aplikacjami a kierowcami i kurierami.

Sukcesja w firmach rodzinnych: kluczowe wyzwania i rosnąca rola fundacji rodzinnych

29 maja 2025 r. w warszawskim hotelu ARCHE odbyła się konferencja „SUKCESJA BIZNES NA POKOLENIA”, której idea narodziła się z współpracy Business Centre Club, Banku Pekao S.A. oraz kancelarii Domański Zakrzewski Palinka i Pru – Prudential Polska. Różnorodne doświadczenia i zakres wiedzy organizatorów umożliwiły kompleksowe i wielowymiarowe przedstawienie tematu sukcesji w firmach rodzinnych.

REKLAMA