REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Firmy mogą solidarnie dochodzić należności od zamawiającego

Daria Stojak

REKLAMA


Czy członkowie konsorcjum biorący udział w przetargach publicznych mogą solidarnie dochodzić należności od zamawiającego?

REKLAMA

Tak. Sąd Najwyższy w jednym ze swych ostatnich orzeczeń stwierdził, że przedsiębiorcy, którzy biorą udział w przetargach publicznych, mogą zamieścić w umowie konsorcjum uprawnienie do solidarnego dochodzenia należności. Zdaniem sądu taki zapis w umowie jest jednak skuteczny wobec zamawiającego, gdy umowa konsorcjum przedstawiana jest przy ofercie w postępowaniu o udzielenie zamówienia.

Jakie korzyści z takiej umowy o wspólnym dochodzeniu należności mogą mieć członkowie konsorcjum?

Zgodnie z orzeczeniem Sądu Najwyższego (sygn. akt I CSK 197/2009) w razie problemów, np. z zapłatą za wykonane roboty budowlane, usługi lub dostawy, każdy z członków konsorcjum może żądać od zamawiającego zapłaty wynagrodzenia. Takie rozwiązanie pozwala firmom skutecznie żądać od zamawiającego zapłaty na rzecz któregokolwiek z nich. Gdy zamawiający odmawia zapłaty wynagrodzenia na rzecz członków konsorcjum, wówczas którykolwiek z nich może wystąpić do sądu o zapłatę, a zamawiający jest obowiązany spełnić świadczenie do jego rąk. Stanowisko Sądu Najwyższego trzeba rozumieć jako uznanie, że postanowienia umowy konsorcjum mają również wpływ na relacje z zamawiającym, gdyż firmy na jej podstawie mogą solidarnie od niego dochodzić swoich należności.

Zgodnie z PZP zamawiający może żądać przedłożenia mu umowy konsorcjum, jednakże nie jest nią związany w żaden sposób. Czy to wystarczy do dochodzenia roszczeń?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dlatego wyrok Sądu Najwyższego stanowi ważny krok w uznaniu w polskim prawie umowy konsorcjum. Potwierdza on funkcjonowanie w obrocie gospodarczym umowy konsorcjum oraz wskazuje na jej specyficzne cechy, tj. wspólny cel członków konsorcjum w realizacji zamówienia, a także rozszerza zakres jej zastosowania poprzez umożliwienie wykonawcom solidarnego dochodzenia roszczeń od zamawiającego. Sąd Najwyższy uznał więc, że postanowienia umowy konsorcjum mają również wpływ na relacje z zamawiającym. Dla praktyki ważne jest zatem, by w umowach konsorcjum współwykonawcy zamieszczali postanowienia dotyczące ich solidarnego uprawnienia w dochodzeniu praw od zamawiającego.

Wyrok SN poprzez odwołanie się do kodeksu cywilnego w zakresie solidarności czynnej, nieuregulowanej w przepisach u.p.z.p., podkreśla jej obecność i praktyczne znaczenie w obrocie.

Fot. Archiwum

Jarosław Kamiński, prawnik w departamencie korporacyjnym kancelarii FKA Furtek Komosa Aleksandrowicz

Rozmawiała Daria Stojak

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA