REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Firmy mogą solidarnie dochodzić należności od zamawiającego

Daria Stojak

REKLAMA


Czy członkowie konsorcjum biorący udział w przetargach publicznych mogą solidarnie dochodzić należności od zamawiającego?

REKLAMA

Tak. Sąd Najwyższy w jednym ze swych ostatnich orzeczeń stwierdził, że przedsiębiorcy, którzy biorą udział w przetargach publicznych, mogą zamieścić w umowie konsorcjum uprawnienie do solidarnego dochodzenia należności. Zdaniem sądu taki zapis w umowie jest jednak skuteczny wobec zamawiającego, gdy umowa konsorcjum przedstawiana jest przy ofercie w postępowaniu o udzielenie zamówienia.

Jakie korzyści z takiej umowy o wspólnym dochodzeniu należności mogą mieć członkowie konsorcjum?

Zgodnie z orzeczeniem Sądu Najwyższego (sygn. akt I CSK 197/2009) w razie problemów, np. z zapłatą za wykonane roboty budowlane, usługi lub dostawy, każdy z członków konsorcjum może żądać od zamawiającego zapłaty wynagrodzenia. Takie rozwiązanie pozwala firmom skutecznie żądać od zamawiającego zapłaty na rzecz któregokolwiek z nich. Gdy zamawiający odmawia zapłaty wynagrodzenia na rzecz członków konsorcjum, wówczas którykolwiek z nich może wystąpić do sądu o zapłatę, a zamawiający jest obowiązany spełnić świadczenie do jego rąk. Stanowisko Sądu Najwyższego trzeba rozumieć jako uznanie, że postanowienia umowy konsorcjum mają również wpływ na relacje z zamawiającym, gdyż firmy na jej podstawie mogą solidarnie od niego dochodzić swoich należności.

Zgodnie z PZP zamawiający może żądać przedłożenia mu umowy konsorcjum, jednakże nie jest nią związany w żaden sposób. Czy to wystarczy do dochodzenia roszczeń?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dlatego wyrok Sądu Najwyższego stanowi ważny krok w uznaniu w polskim prawie umowy konsorcjum. Potwierdza on funkcjonowanie w obrocie gospodarczym umowy konsorcjum oraz wskazuje na jej specyficzne cechy, tj. wspólny cel członków konsorcjum w realizacji zamówienia, a także rozszerza zakres jej zastosowania poprzez umożliwienie wykonawcom solidarnego dochodzenia roszczeń od zamawiającego. Sąd Najwyższy uznał więc, że postanowienia umowy konsorcjum mają również wpływ na relacje z zamawiającym. Dla praktyki ważne jest zatem, by w umowach konsorcjum współwykonawcy zamieszczali postanowienia dotyczące ich solidarnego uprawnienia w dochodzeniu praw od zamawiającego.

Wyrok SN poprzez odwołanie się do kodeksu cywilnego w zakresie solidarności czynnej, nieuregulowanej w przepisach u.p.z.p., podkreśla jej obecność i praktyczne znaczenie w obrocie.

Fot. Archiwum

Jarosław Kamiński, prawnik w departamencie korporacyjnym kancelarii FKA Furtek Komosa Aleksandrowicz

Rozmawiała Daria Stojak

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

REKLAMA

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

REKLAMA

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

REKLAMA