REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Firmom wciąż trudno o pomoc

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Beata Lisowska
Beata Lisowska

REKLAMA

Ponieważ Ministerstwo Rozwoju Regionalnego nie wydało pakietu rozporządzeń antykryzysowych, zagrożeni przedsiębiorcy nie mają ułatwionego dostępu do środków na szkolenia.

REKLAMA

Ministerstwo Rozwoju Regionalnego (MRR) rozpoczęło kampanię informacyjną pod hasłem Pobudź firmę do życia. Zachęca w niej przedsiębiorców m.in. do korzystania ze szkoleń i doradztwa na nowych zasadach dotyczących pomocy publicznej. Problem w tym, że MRR nie wydało dotąd rozporządzeń, które umożliwiałyby Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) i regionom wprowadzenie nowych rozwiązań. Komisja Europejska (KE) zapowiedziała je już rok temu.

REKLAMA

Chodzi głównie o udzielanie firmom w trudnej sytuacji ekonomicznej pomocy de minimis (czyli pomocy minimalnej, która nie wpływa na zakłócenie konkurencji na wspólnym rynku UE) na szkolenia. Przedsiębiorca planujący przeszkolenie pracowników nie będzie musiał wnosić wkładu własnego w postaci gotówki lub wynagrodzeń. Cała ta kwota ma być mu pokryta w ramach pomocy de minimis do 200 tys. euro w okresie trzech lat. Ponadto w ramach tzw. nowego środka pomocy dla przedsiębiorstw w trudnej sytuacji ekonomicznej firmy będą mogły korzystać ze szkoleń i doradztwa bez konieczności wnoszenia wkładu własnego nawet do wysokości 500 tys. euro. Projekty rozporządzeń MRR były gotowe w czerwcu ubiegłego roku i miały obowiązywać jesienią.

REKLAMA

- W tej chwili nie ma żadnych podstaw prawnych pozwalających na korzystanie przez przedsiębiorców z tych narzędzi przewidzianych przez KE. Nie ma rozporządzeń, bo przedłużyły się konsultacje społeczne i uzgodnienia międzyresortowe - mówi Michał Bonin z PARP.

Dlatego Agencja nie może rozpocząć wdrażania antykryzysowego projektu, tzw. Instrumentu Szybkiego Reagowania (ISR). Przewiduje pomoc szkoleniowo-doradczą dla 4 tys. osób z 200 firm, które z powodu kryzysu zamierzają zwalniać pracowników lub zmienić profil działalności. ISR przewiduje opracowanie dla nich planu rozwoju lub restrukturyzacji. PARP przeznaczy na to 50 mln zł. Nie został jeszcze wybrany nawet podmiot, który jako partner PARP, który będzie udzielał pomocy szkoleniowej i doradczej przedsiębiorcom. Jak mówi Michał Bonin, na podstawie dotychczasowych doświadczeń PARP, uwzględniając ewentualne protesty, wybór wykonawcy usługi może potrwać pół roku. Problem w tym, że wytyczne Komisji Europejskiej przewidują, że państwa członkowskie będą mogły udzielać pomocy publicznej na nowych zasadach do 31 grudnia 2010 r.

Jak poinformowała Anna Konik-Żurawska, rzeczniczka MRR, rozporządzenie dotyczące ograniczonej kwoty pomocy dla przedsiębiorców zagrożonych zostało przekazane do KE w celu notyfikacji, a dwa inne projekty trafiły do Rządowego Centrum Legislacji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Inne rozwiązania z pakietu antykryzysowego MRR są wdrażane w regionach. Województwa mogły je wprowadzać od czerwca 2009 r. W 2009 roku wśród osób tracących pracę z powodu kryzysu największym powodzeniem cieszyły się unijne dotacje na własny biznes. Własną firmę za unijne środki założyło dotychczas prawie 30 tys. osób.

1,4 mld zł chce przeznaczyć MRR w tym roku na wsparcie przedsiębiorstw i osób zwalnianych z powodu kryzysu

Beata Lisowska

beata.lisowska@infor.pl

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Warto udzielić pełnomocnictwa lub prokury w CEIDG

Prowadzenie własnej firmy to nie tylko pasja i satysfakcja, ale także szereg obowiązków, które co do zasady przedsiębiorca powinien wykonywać osobiście sprawując zarząd nad swoim przedsiębiorstwem. Chodzi tu przede wszystkim o zawieranie umów, czy kontakty z urzędami i sądami. Wraz z rozwojem firmy może okazać się, że konieczne będzie delegowanie części zadań związanych z zarządzaniem przedsiębiorstwem na inne osoby. Aktualnie, każdy przedsiębiorca wpisany do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG) może ustanowić pełnomocnika lub prokurenta, który będzie reprezentować go w sprawach pozostających w związku z prowadzoną przez tego przedsiębiorcę działalnością gospodarczą.

Biznesowy challenge z dala od zgiełku

Rozmowa z Agnieszką Najberek, dyrektorką sprzedaży MICE w Hotelu Arłamów, o trendach w budowaniu dobrostanu i integracji pracowników.

Outsourcing obsługi prawnej firmy

Ciągle następujące, dynamiczne i nieprzewidywalne zmiany rynkowe wymuszają na przedsiębiorcach konieczność nieustannego dostosowywania swoich strategii do zmieniających się realiów. W obliczu takich wyzwań, wiele firm zwraca uwagę na konieczność optymalizacji funkcjonowania pozaoperacyjnej części swojej działalności. Niczym nowym nie będzie wskazanie, że takim narzędziem jest właśnie outsourcing, który coraz częściej obejmuje także pracę prawników.

Polubownie czy przez sąd – jak najlepiej dochodzić należności w TSL?

W branży TSL nawet niewielkie opóźnienia w płatnościach mogą prowadzić do utraty płynności, a w skrajnych przypadkach – do upadłości firmy. Skuteczna windykacja to często kwestia przetrwania, a nie tylko egzekwowania prawa. Co zatem wybrać: sąd czy polubowne rozwiązanie?

REKLAMA

KPO ruszyło z kopyta: prawie 112 mld zł rozdysponowane, kolejne miliardy w drodze

Prawie 112 mld zł z Krajowego Planu Odbudowy już zakontraktowane, ale to dopiero początek. Polska szykuje się na kolejną wypłatę – aż 28 mld zł może trafić do kraju jeszcze przed jesienią. Tymczasem wszystkie inwestycje z KPO są już uruchomione, a wypłaty nabierają tempa.

Prezes BCC: Przedsiębiorcy potrzebują przewidywalności i stabilności. Apel przedsiębiorców

1 czerwca 2025 roku odbyła się druga tura wyborów prezydenckich, w której, najwięcej głosów otrzymał Karol Nawrocki. Oficjalne zaświadczenie o wyborze ma zostać wręczone 11 czerwca 2025 r. Po ogłoszeniu wyników przedstawiciele środowisk gospodarczych wyrazili oczekiwanie, że nowy prezydent będzie współpracował z rządem w sprawach istotnych dla polskiej gospodarki.

Kontrole na granicy polsko-niemieckiej się intensyfikują. Przedsiębiorcy mówią o odbieraniu renty geograficznej

Przedsiębiorcy Pomorza Zachodniego mówią o odbieraniu im renty geograficznej. Kontrole na granicy polsko-niemieckiej się intensyfikują. W Kołbaskowie i Rosówku tworzą się kilkukilometrowe korki.

Kody kreskowe a system kaucyjny w 2025 roku

Już od 1 października 2025 roku w Polsce zacznie obowiązywać system kaucyjny. Choć dla wielu konsumentów oznacza to przede wszystkim zwrot pieniędzy za plastikowe butelki i puszki, za jego działaniem stoi precyzyjnie zaprojektowany mechanizm. Jednym z kluczowych, choć często niedostrzeganych elementów są kody kreskowe – to właśnie one umożliwiają identyfikację opakowań i prawidłowe naliczanie kaucji.

REKLAMA

Kodeks Dobrych Praktyk PZPA – nowe standardy etyczne i operacyjne w branży taxi oraz dostaw aplikacyjnych

Kodeks Dobrych Praktyk - oddolna inicjatywa samoregulacyjnej branży platformowej taxi oraz dostaw na aplikacje. Dokument określa obowiązki pomiędzy partnerami aplikacyjnymi, aplikacjami a kierowcami i kurierami.

Sukcesja w firmach rodzinnych: kluczowe wyzwania i rosnąca rola fundacji rodzinnych

29 maja 2025 r. w warszawskim hotelu ARCHE odbyła się konferencja „SUKCESJA BIZNES NA POKOLENIA”, której idea narodziła się z współpracy Business Centre Club, Banku Pekao S.A. oraz kancelarii Domański Zakrzewski Palinka i Pru – Prudential Polska. Różnorodne doświadczenia i zakres wiedzy organizatorów umożliwiły kompleksowe i wielowymiarowe przedstawienie tematu sukcesji w firmach rodzinnych.

REKLAMA