REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Więcej obowiązków dla sprzedawców olejów

Magdalena Majkowska
Magdalena Majkowska

REKLAMA

Sprzedawca będzie zobowiązany do umieszczania w miesięcznym zestawieniu oświadczeń o przeznaczeniu oleju opałowego dodatkowych danych.

MAGDALENA MAJKOWSKA

REKLAMA

Obowiązek uzyskiwania oświadczeń o przeznaczeniu oleju opałowego jako warunek stosowania niskich stawek akcyzy jest dużym problemem dla sprzedawców. Z czego wynikają trudności?

WOJCIECH KOTALA*

Nowa ustawa akcyzowa, która weszła w życie w marcu 2009 r., zwiększyła rygory w tym zakresie. Objęto obowiązkiem uzyskiwania oświadczeń ciężkie oleje opałowe (np. mazut). Dodatkowo wprowadzono wymogi praktycznie niemożliwe do spełnienia przez przedsiębiorców.

Jakie to są wymogi?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Chodzi o obowiązek wpisywania na oświadczeniu dokładnej ilości nabywanego oleju. Problem w tym, że oświadczenie musi być złożone i być w posiadaniu sprzedawcy produktu, już w momencie, gdy realizowana jest dostawa, czyli gdy wydawany jest olej. Tymczasem dopiero po zakończeniu wydawania oleju, tj. po napełnieniu cysterny lub napełnieniu zbiornika przydomowego, ilość ta jest dokładnie znana. Ilości nabywanego oleju nie można więc dokładnie określić przed zrealizowaniem dostawy.

Ponadto, jeżeli sprzedawca spóźni się ze złożeniem do urzędu celnego miesięcznego zestawienia uzyskanych oświadczeń, to powinien zapłacić akcyzę (różnicę pomiędzy stawką obniżoną a wysoką stawką sankcyjną) od całości dostaw oleju dokonanych w tym miesiącu.

Czy można poprawić przepisy o oświadczeniach?

Ustawodawca powinien wprowadzić np. możliwość składania oświadczeń w formie elektronicznej, lub opracować inne metody kontroli przeznaczenia oleju opałowego. Metody takie powinny koncentrować się na kontroli wykorzystania oleju u nabywców, a nie nakładaniu wymogów formalnych na sprzedawców.

W planowanej na 2010 rok nowelizacji ustawy akcyzowej nie ma takich rozwiązań, są za to kolejne wymogi związane z uzyskiwaniem oświadczeń. Na co powinni przygotować się przedsiębiorcy?

Projekt zmian do ustawy akcyzowej z 18 września 2009 r., niestety, nie tylko nie wprowadza rozwiązań ułatwiających działalność firmom handlującym olejem opałowym, ale zakłada zwiększenie rygorów akcyzowych takiej działalności. Na oświadczeniach firm i osób prowadzących działalność gospodarczą ma być umieszczany dodatkowo NIP i REGON. Z kolei oświadczenia osób fizycznych będą musiały zawierać NIP i PESEL. Wszystkie te dodatkowe dane będą musiały być raportowane w zestawieniu oświadczeń, jakie sprzedawca musi przekazywać do urzędu celnego.

Fot. Marek Matusiak

*Wojciech Kotala

doradca podatkowy w Kancelarii DLA Piper

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA