REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Każda złotówka zainwestowana w pracownika przynosi firmie 1,71 zł

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Z każdej złotówki zainwestowanej w pracownika polski pracodawca otrzymuje z powrotem średnio 1,71 zł. W innych krajach UE, po przeliczeniu waluty, jest to średnio 1,2 zł, w USA 1,53 zł - wynika z badania przeprowadzonego przez firmę doradczą PricewaterhouseCoopers.

Badanie zostało wykonane w połowie 2009 r. na grupie 37 przedsiębiorstw o istotnym znaczeniu dla gospodarek państw, w których działają. Były to firmy z branż: bankowej, energetycznej, transportowej, sektora produkcyjnego, telekomunikacji, a także sieci handlowe i media. Badano okres od 1 stycznia do 31 grudnia 2008 r.

REKLAMA

REKLAMA

"To, że polski pracodawca z każdej złotówki zainwestowanej w personel odzyskuje prawie drugie tyle, wynika głównie z faktu, że wynagrodzenia w Polsce pochłaniają niewielką część przychodów firm. Jeszcze bardziej jest to widoczne np. w Rosji, gdzie, po przeliczeniu waluty, z każdej zainwestowanej złotówki firma odzyskuje 2,2 zł" - powiedział podczas czwartkowej konferencji prasowej ekspert PwC Artur Kaźmierczak.

Inny z ekspertów PwC, Paweł Dziechciarz zauważył, że polskie firmy płacą jednak najlepiej w całej Europie Środkowo-Wschodniej, ale nasi pracodawcy nie doceniają znaczenia tzw. świadczeń pozapłacowych, jak np. pakiety zdrowotne, ubezpieczeniowe, zwrot kosztów nauki itd.

REKLAMA

"Np. w Belgii osoby rozpoczynające pracę często dostają służbowe samochody, zaś np. w Wielkiej Brytanii firmy opłacają załodze różnorodne dodatkowe ubezpieczenia, w tym emerytalne. Dzieje się tak m.in. dlatego, że takie wydatki są zwolnione z podatku dochodowego, inaczej niż w Polsce" - powiedział Dziechciarz.

Z raportu PwC wynika, że w 2008 r. w Polsce spadał procent osób nowoprzyjmowanych do pracy, ale też i pracownicy coraz rzadziej z niej rezygnowali. Najczęściej z pracy rezygnowały osoby młode, zatrudnione krócej niż rok. Np. w sektorze bankowym w Polsce odsetek ten wyniósł ok. 35 proc., w Europie Zachodniej - średnio ok. 25 proc. Spośród osób pracujących od 3 do 5 lat zrezygnowało z pracy niecałe 10 proc. w Polsce, a w Europie Zachodniej ok. 15 proc. W dynamicznej branży sieci handlowych, wśród zatrudnionych do 1 roku, zrezygnowało z pracy ponad 70 proc. osób, w Europie Zachodniej niecałe 30 proc. W wypadku zatrudnionych od 3 do 5 lat było to odpowiednio ok. 40 proc. i ok. 5 proc.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

"Jedną z przyczyn dużej liczby rezygnacji z pracy, szczególnie przez osoby zatrudnione krótko, jest to, że proces rekrutacji pracowników jest u nas bardzo szybki. Trwa średnio 28 dni od momentu ogłoszenia oferty pracy do wyrażenia zgody przez kandydata. Dla porównania, w Wielkiej Brytanii jest to średnio ok. 60 dni" - powiedział Kaźmierczak.

W badaniach pytano również o szkolenia. Okazało się, że w Polsce na jednego pracownika przypada rocznie ok. 31 godzin szkoleń. W Europie Zachodniej jest to ok. 18 godzin, a w Stanach Zjednoczonych ok. 20 godzin. Koszt szkolenia jednego pracownika wynosi u nas średnio ponad 1560 zł, w Europie Zachodniej, w przeliczeniu, niewiele ponad 1000 zł, a w Stanach Zjednoczonych niewiele ponad 1500 zł. 70 proc. polskich szkoleń odbywa się poza firmą, w Europie Zachodniej 62 proc., a w Stanach Zjednoczonych 67 proc.

"W Stanach Zjednoczonych widoczna jest tendencja stopniowego przechodzenia na szkolenia wewnętrzne, które są tańsze. Europa zmierza w odwrotnym kierunku. W Polsce przyczyną dużego zainteresowania szkoleniami zewnętrznymi może być to, że pracodawcy mają na to coraz więcej pieniędzy z unijnego programu Kapitał Ludzki" - wyjaśnił Dziechciarz.

Ekspert PwC podkreślił, że sukcesywnie spada zainteresowanie firm szkoleniami przez internet. W Stanach Zjednoczonych było to rocznie zaledwie 3,6 godziny (18 proc. wszystkich godzin szkoleniowych) na jednego pracownika, zaś w Polsce mniej niż 1 godzina (3 proc. godzin szkoleniowych). "E-learnig to dopiero przyszłość, ale ponieważ jest znacznie tańszy, to można przypuszczać, że w badaniach przeprowadzonych za rok okaże się, iż jego popularność rośnie".

W ankietach pytano też o absencję chorobową. Okazało się, że Polska jest w tej kwestii leaderem. Przecietnie zatrudniony przebywał na zwolnieniu lekarskim 5 proc. rocznego czasu pracy. W Europie Wschodniej było to 3 proc. Najmniej chorują pracownicy rumuńscy (2,7 proc. czasu) i słowaccy (2,9 proc. czasu).

"Z porównania danych zawartych w badaniu wynika, że jeżeli rośnie liczba chorujących pracowników, a jednocześnie coraz mniej z nich jest zainteresowanych szkoleniami czy spotkaniami integracyjnymi, to pracodawca powinien spodziewać się wkrótce wzrostu licznych rezygnacji z pracy" - powiedział Dziechciarz. Jako przyczynę takiej sytuacji wskazał m.in. zły styl pracy kierownictwa oraz niezadowalające zarobki, w tym brak narzędzi motywacji w postaci pozapłacowych form wynagradzania pracowników.

Zaznaczył jednak, że w 2008 r., a jeszcze bardziej w 2009 r., "wyraźnie widać koniec rynku pracownika". "W stosunku do ogółu załogi w badanych firmach odsetek nowozatrudnionych w 2008 r. wyniósł średnio 16 proc., podczas gdy w 2007 r. było to 21 proc. W 2009 r. procent ten zapewne będzie jeszcze mniejszy" - dodał.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
BCC ostrzega: firmy muszą przyspieszyć wdrażanie KSeF. Ustawa już po pierwszym czytaniu w Sejmie

Prace legislacyjne nad ustawą wdrażającą Krajowy System e-Faktur (KSeF) wchodzą w końcową fazę. Sejm skierował projekt nowelizacji VAT do komisji finansów publicznych, która pozytywnie go zaopiniowała wraz z poprawkami.

Zakupy w sklepie stacjonarnym a reklamacja. Co może konsument?

Od wielu lat obowiązuje ustawa o prawach konsumenta. W wyniku implementowania do polskiego systemu prawa regulacji unijnej, od 1 stycznia 2023 r. wprowadzono do tej ustawy bardzo ważne, korzystne dla konsumentów rozwiązania.

Ponad 650 tys. firm skorzystało z wakacji składkowych w pierwszym półroczu

Zakład Ubezpieczeń Społecznych informuje, że w pierwszym półroczu 2025 r. z wakacji składkowych skorzystało 657,5 tys. przedsiębiorców. Gdzie można znaleźć informacje o uldze?

Vibe coding - czy AI zredukuje koszty tworzenia oprogramowania, a programiści będą zbędni?

Kiedy pracowałem wczoraj wieczorem nad newsletterem, do szablonu potrzebowałem wołacza imienia – chciałem, żeby mail zaczynał się od “Witaj Marku”, zamiast „Witaj Marek”. W Excelu nie da się tego zrobić w prosty sposób, a na ręczne przerobienie wszystkich rekordów straciłbym długie godziny. Poprosiłem więc ChatGPT o skrypt, który zrobi to za mnie. Po trzech sekundach miałem działający kod, a wołacze przerobiłem w 20 minut. Więcej czasu zapewne zajęłoby spotkanie, na którym zleciłbym komuś to zadanie. Czy coraz więcej takich zadań nie będzie już wymagać udziału człowieka?

REKLAMA

Wellbeing, który naprawdę działa. Arłamów Business Challenge 2025 pokazuje, jak budować silne organizacje w czasach kryzysu zaangażowania

Arłamów, 30 czerwca 2025 – „Zaangażowanie pracowników w Polsce wynosi jedynie 8%. Czas przestać mówić o benefitach i zacząć praktykować realny well-doing” – te słowa Jacka Santorskiego, psychologa biznesu i społecznego, wybrzmiały wyjątkowo mocno w trakcie tegorocznej edycji Arłamów Business Challenge.

Nie uczą się i nie pracują. Polscy NEET często są niewidzialni dla systemu

Jak pokazuje najnowszy raport Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, około 10% młodych Polaków nie uczy się ani nie pracuje. Kim są polscy NEET i dlaczego jest to realny problem społeczny?

Polska inwestycyjna zapaść – co hamuje rozwój i jak to zmienić?

Od 2015 roku stopa inwestycji w Polsce systematycznie spada. Choć może się to wydawać abstrakcyjnym wskaźnikiem makroekonomicznym, jego skutki odczuwamy wszyscy – wolniejsze tempo wzrostu gospodarczego, mniejszy przyrost zamożności, trudniejsza pogoń za Zachodem. Dlaczego tak się dzieje i czy można to odwrócić? O tym rozmawiali Szymon Glonek oraz dr Anna Szymańska z Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

Firma za granicą jako narzędzie legalnej optymalizacji podatkowej. Fakty i mity

W dzisiejszych czasach, gdy przedsiębiorcy coraz częściej stają przed koniecznością konkurowania na globalnym rynku, pojęcie optymalizacji podatkowej staje się jednym z kluczowych elementów strategii biznesowej. Wiele osób kojarzy jednak przenoszenie firmy za granicę głównie z próbą unikania podatków lub wręcz z działaniami nielegalnymi. Tymczasem, właściwie zaplanowana firma za granicą może być w pełni legalnym i etycznym narzędziem zarządzania obciążeniami fiskalnymi. W tym artykule obalimy popularne mity, przedstawimy fakty, wyjaśnimy, które rozwiązania są legalne, a które mogą być uznane za agresywną optymalizację. Odpowiemy też na kluczowe pytanie: czy polski przedsiębiorca faktycznie zyskuje, przenosząc działalność poza Polskę?

REKLAMA

5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

REKLAMA