REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przedsiębiorcy nie muszą dopłacać do szkoleń pracowników, które odbywają się w godzinach pracy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Beata Lisowska
Beata Lisowska

REKLAMA

Firmy nie muszą dokładać własnych pieniędzy do projektów szkoleniowych, jeżeli w zamian wnoszą wkład własny w postaci wynagrodzeń uczestników szkoleń.

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) nie finansuje kosztów szkoleń pracowników w całości. Małe firmy w przypadku szkoleń ogólnych mogą liczyć na 80 proc. dofinansowania, średnie firmy na 70 proc., a duże na 60 proc. Resztę kosztów projektu musi ponieść sam przedsiębiorca.

REKLAMA

REKLAMA

Zamiast pieniędzy może jednak wnieść wkład własny w postaci wynagrodzeń uczestników szkoleń, pod warunkiem że odbywają się one w godzinach pracy. Istnieje jednak istotne ograniczenie, które narzuca na przedsiębiorców rozporządzenie Komisji Europejskiej nr 800/2008 w sprawie wyłączeń blokowych, na podstawie którego PARP udziela wsparcia na szkolenia.

Zgodnie z nim wydatki poniesione na wynagrodzenia uczestników szkoleń oraz koszty obsługi projektu nie mogą w sumie przekroczyć wydatków bezpośrednio związanych ze szkoleniami. Oznacza to, że np. w przypadku projektu szkoleniowego adresowanego do dużego przedsiębiorstwa na zarządzanie, promocję, ewaluację, badania i koszty pośrednie pozostaje maksymalnie 10 proc. budżetu projektu.

- Z praktyki wiemy, że przy takich założeniach niezwykle trudno jest realizować projekt i przedsiębiorcy najczęściej decydują się na częściowe zapewnienie wkładu własnego w formie pieniężnej - mówi Rafał Kamiński, zastępca dyrektora Zespołu Instrumentów Szkoleniowych w PARP.

REKLAMA

Najczęściej stosowanym rozwiązaniem jest więc łączenie obu form wkładu własnego - w gotówce i w postaci wynagrodzeń pracowników. Kryzys spowodował jednak, że przedsiębiorcy coraz częściej próbują realizować unijne projekty szkoleniowe bez konieczności ponoszenia dodatkowych kosztów. Jest to możliwe, jeśli przedsiębiorcy udało się, kosztem wydatków na zarządzanie i obsługę projektu, tak przygotować budżet projektu, że wnosi wkład wyłącznie w postaci wynagrodzeń pracowników.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Z tej formy wkładu własnego nie mogą skorzystać jedynie ci przedsiębiorcy, którym nie pozwala na to korporacyjna polityka poufności.

Jak podkreśla Justyna Taborska z działu funduszy unijnych spółki DOOR, przedsiębiorca, który za środki UE szkoli swoich pracowników, musi na każde szkolenie przygotować imienną listę zawierającą miesięczne wynagrodzenia jego uczestników, na podstawie której wylicza się wkład własny.

Niektóre firmy ze względu na korporacyjny zakaz tworzenia takich dokumentów, nie korzystają z wkładu własnego w postaci wynagrodzeń. Zgodnie z interpretacją PARP istnieje jednak możliwość kodowania imion i nazwisk na liście stanowiącej potwierdzenie wypłaty wynagrodzeń, dołączonej do dokumentacji projektu. Odrębny dokument przypisujący kody do poszczególnych osób jest wówczas przechowywany przez przedsiębiorcę i udostępniany w przypadku kontroli projektu.

Beata Lisowska

beata.lisowska@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

REKLAMA

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA

Wygoda, bezpieczeństwo, prestiż – trzy filary nowoczesnego biznesu

Cyfryzacja, zielona transformacja i konieczność reagowania na coraz szybsze zmiany rynkowe sprawiają, że współczesnym firmom potrzebne są nie tylko tradycyjne narzędzia finansowe. Przedsiębiorcy oczekują nowoczesnych rozwiązań, które usprawnią zarządzanie biznesem, oszczędzą czas i zminimalizują ryzyko. Bank BNP Paribas odpowiada na te potrzeby, oferując innowacyjne pakiety rachunków oraz prestiżową kartę Mastercard Business World Elite. To narzędzia, które pomagają firmom z różnych branż - od e-commerce, przez usługi i budownictwo, aż po handel międzynarodowy - zachować stabilność i skutecznie rozwijać biznes.

Webinar: Architekci zmiany

Jak dobrać zespół, który skutecznie przeprowadzi transformację?

REKLAMA