REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przedsiębiorcy nie muszą dopłacać do szkoleń pracowników, które odbywają się w godzinach pracy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Beata Lisowska
Beata Lisowska

REKLAMA

Firmy nie muszą dokładać własnych pieniędzy do projektów szkoleniowych, jeżeli w zamian wnoszą wkład własny w postaci wynagrodzeń uczestników szkoleń.

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) nie finansuje kosztów szkoleń pracowników w całości. Małe firmy w przypadku szkoleń ogólnych mogą liczyć na 80 proc. dofinansowania, średnie firmy na 70 proc., a duże na 60 proc. Resztę kosztów projektu musi ponieść sam przedsiębiorca.

REKLAMA

REKLAMA

Zamiast pieniędzy może jednak wnieść wkład własny w postaci wynagrodzeń uczestników szkoleń, pod warunkiem że odbywają się one w godzinach pracy. Istnieje jednak istotne ograniczenie, które narzuca na przedsiębiorców rozporządzenie Komisji Europejskiej nr 800/2008 w sprawie wyłączeń blokowych, na podstawie którego PARP udziela wsparcia na szkolenia.

Zgodnie z nim wydatki poniesione na wynagrodzenia uczestników szkoleń oraz koszty obsługi projektu nie mogą w sumie przekroczyć wydatków bezpośrednio związanych ze szkoleniami. Oznacza to, że np. w przypadku projektu szkoleniowego adresowanego do dużego przedsiębiorstwa na zarządzanie, promocję, ewaluację, badania i koszty pośrednie pozostaje maksymalnie 10 proc. budżetu projektu.

- Z praktyki wiemy, że przy takich założeniach niezwykle trudno jest realizować projekt i przedsiębiorcy najczęściej decydują się na częściowe zapewnienie wkładu własnego w formie pieniężnej - mówi Rafał Kamiński, zastępca dyrektora Zespołu Instrumentów Szkoleniowych w PARP.

Najczęściej stosowanym rozwiązaniem jest więc łączenie obu form wkładu własnego - w gotówce i w postaci wynagrodzeń pracowników. Kryzys spowodował jednak, że przedsiębiorcy coraz częściej próbują realizować unijne projekty szkoleniowe bez konieczności ponoszenia dodatkowych kosztów. Jest to możliwe, jeśli przedsiębiorcy udało się, kosztem wydatków na zarządzanie i obsługę projektu, tak przygotować budżet projektu, że wnosi wkład wyłącznie w postaci wynagrodzeń pracowników.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Z tej formy wkładu własnego nie mogą skorzystać jedynie ci przedsiębiorcy, którym nie pozwala na to korporacyjna polityka poufności.

REKLAMA

Jak podkreśla Justyna Taborska z działu funduszy unijnych spółki DOOR, przedsiębiorca, który za środki UE szkoli swoich pracowników, musi na każde szkolenie przygotować imienną listę zawierającą miesięczne wynagrodzenia jego uczestników, na podstawie której wylicza się wkład własny.

Niektóre firmy ze względu na korporacyjny zakaz tworzenia takich dokumentów, nie korzystają z wkładu własnego w postaci wynagrodzeń. Zgodnie z interpretacją PARP istnieje jednak możliwość kodowania imion i nazwisk na liście stanowiącej potwierdzenie wypłaty wynagrodzeń, dołączonej do dokumentacji projektu. Odrębny dokument przypisujący kody do poszczególnych osób jest wówczas przechowywany przez przedsiębiorcę i udostępniany w przypadku kontroli projektu.

Beata Lisowska

beata.lisowska@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

REKLAMA

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

REKLAMA

Rewolucyjne zmiany w prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR), co oznacza, że już od 1 stycznia 2026 r. zmieni się sposób ich prowadzenia.

Apteki odzyskają prawo reklamowania swojej działalności. bo obecne zakazy są sprzeczne z prawem unijnym

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok w sprawie C-200/24, w którym jednoznacznie uznał, że obowiązujący w Polsce całkowity zakaz reklamy aptek narusza prawo Unii Europejskiej. To ważny moment dla rynku aptecznego i swobody działalności gospodarczej w Polsce.

REKLAMA