REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Opóźnienia w płatnościach mogą prowadzić do zwolnień w firmach

REKLAMA

Blisko dwie trzecie małych i średnich firm, ankietowanych przez pracownię PBS DGA, w ciągu ostatniego roku nie otrzymało w terminie zapłaty za swoje towary i usługi. Ponad 45 proc. przedsiębiorstw deklaruje, że brak zapłaty przez trzy-cztery miesiące może skutkować zwolnieniami pracowników.

Ankietą objęto 200 małych i średnich przedsiębiorstw z Warszawy, Krakowa, Katowic, Wrocławia i Trójmiasta.

REKLAMA

"Badania pokazały, że małe i średnie firmy wytrzymują opóźnienia w regulowaniu należności przez kontrahentów, ale ma to negatywny wpływ na ich kondycję. Prowadzi to do utraty płynności finansowej i ograniczania zatrudnienia" - ocenił podczas czwartkowej konferencji prasowej Tadeusz Zientek, prezes chorzowskiej firmy windykacyjnej Indos, która zamówiła badania.

REKLAMA

W ciągu ostatniego roku zapłaty za swoje usługi czy towary nie otrzymało w terminie 65,7 proc. badanych firm. Część z nich (13,1 proc.) utraciła płynność finansową. Bez dopływu gotówki w ciągu najbliższego kwartału mogą one zacząć zwalniać pracowników, by przetrwać na rynku.

Blisko połowa (45,5 proc.) zarządzających małymi i średnimi firmami zadeklarowała, że jest w stanie utrzymać zatrudnienie co najwyżej przez trzy miesiące, jeśli kontrahenci nie zaczną płacić za usługi. Kolejne 30 proc. zacznie zwalniać pracowników, kiedy nie otrzymają zapłaty do pół roku od wystawienia faktur. Ponad 24 proc. deklaruje, że przetrwa bez zwolnień powyżej pół roku.

Mimo zagrożeń, 42,5 proc. firm tego sektora zwleka z próbą odzyskania swoich należności od dłużników. Najczęstszymi powodami (40,3 proc.) rezygnowania z windykacji jest strach przed utratą stałego klienta. Firmy nie upominają się też o długi, chcąc zachować dobre relacje z kontrahentami. 27,4 proc. firm nie próbuje odzyskać należności, bo ich klienci niemal zawsze płacą z opóźnieniem.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Co ciekawe, wyniki badań wskazują, że kryzys gospodarczy nie nasilił windykacji długów; przeciwnie - firmy tym bardziej boją się odzyskiwania należności, by nie tracić klientów na trudnym rynku.

REKLAMA

Według ankiety, największe problemy z utrzymaniem dobrej kondycji finansowej mają małe i średnie firmy z Małopolski - aż co czwarte z przebadanych przedsiębiorstw z tego regionu w ciągu ostatniego roku doświadczyło utraty płynności. W najmniejszym stopniu dotknęło to stołecznych firm, gdzie problem niezapłaconych faktur dotyczy jedynie co dwudziestego przedsiębiorstwa (5 proc.). W Katowicach i Wrocławiu było to ok. 15 proc., w Trójmieście 17,5 proc.

Jako receptę na tego typu problemy firmy najczęściej wskazują restrukturyzację kosztów (64,5 proc.). W większości przypadków oznacza to m.in. redukcję zatrudnienia. Inny sposób to kredyt, którym ratuje się 58 proc. badanych firm. Mało wykorzystywanym narzędziem pozostaje faktoring, czyli zlecenie odzyskania długu w zamian za jego część - najczęściej kilka procent. Z tego rozwiązania korzystają zwykle duże firmy.

Jak pokazują wyniki badań, zwolnienia w części firm mogą spowodować redukcję zatrudnienia w innych, ponieważ połowa badanych przedsiębiorstw, które nie otrzymały zapłaty za swoje usługi, również przestała płacić swoje zobowiązania.

"Nie dostające zapłaty w terminie firmy robią to samo i spirala zaczyna się nakręcać" - ocenił Ireneusz Glensczyk z firmy Indos.

Małe i średnie przedsiębiorstwa stanowią 99,8 proc. wszystkich polskich firm i zatrudniają dwóch na trzech pracujących Polaków. Blisko dwa miliony małych i średnich firm wypracowuje ponad połowę dochodu narodowego.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jaki model logistyczny wybrać dla swojego sklepu internetowego?

Zakładając sklep internetowy, staniesz przed wyzwaniem organizacji całej jego logistyki. Zanim zaczniesz działalność, będziesz musiał zdecydować, gdzie magazynować swoje towary, z jakimi kurierami współpracować i jak obsługiwać zwroty od klientów. Pochłonie to mnóstwo cennego czasu i spory kapitał. W dzisiejszych czasach możesz tego jednak uniknąć. W jaki sposób? Poznaj najciekawsze modele logistyczne dla e-commerce!

Dobrzy w teorii. Dlaczego nie potrafimy odpoczywać i jak to zmienić?

Potrzeba regeneracji wydaje się oczywista dla każdego, kto funkcjonuje w naprzemiennym cyklu, w którym wysiłek absorbujący przeważającą część naszych aktywności przeplata się z czasem wolnym. Skąd zatem trudność w świadomym uwzględnianiu potrzeby wypoczynku i planowaniu przerw w zawodowym funkcjonowaniu?

Inflacja już niestraszna firmom. Obawia się jej dwa razy mniej firm niż rok temu

W rok o połowę zmalała liczba małych i średnich firm, które boją się, że inflacja może zagrozić ich biznesom. Obecnie to zaledwie co czwarte przedsiębiorstwo. Zaskakujące są jednak branże, w których te obawy są największe. Inflacja straciła też rangę najpoważniejszej obawy.

Startup - jak uzyskać ochronę patentową, ochronę znaku towarowego i prawa autorskie?

W startupach najważniejszy jest pomysł. Jak go chronić i zabezpieczyć się przed nieuprawnionym wykorzystywaniem dzieła i pobierania wynagrodzenia za korzystanie z niego przez podmioty trzecie? Jak uzyskać ochronę patentową, ochronę znaku towarowego i prawa autorskie? Dlaczego tak ważna jest umowa o zachowaniu poufności?

REKLAMA

Spółki: Premia za kontrolę w Polsce w latach 2019-2023 spadła do poziomu 13,6 proc.

Ostatnie lata przyniosły spadek aktywności na rynku wezwań w Polsce. Coraz częściej inwestorzy decydują się na ogłoszenie wezwania z zamiarem wycofania akcji spółki z obrotu giełdowego, gdy już uzyskają kontrolny pakiet akcji – wynika z najnowszej analizy KPMG, która objęła 133 wezwań do sprzedaży akcji spółek notowanych na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie w latach 2019-2023.

Firmy będą szukać specjalistów. Jakich?

Z raportu „Barometr Polskiego Rynku Pracy” Personnel Service wynika, że polskie firmy chcą poszukiwać specjalistów od automatyzacji i sztucznej inteligencji. 

Rachunki za prąd w firmie: kto musi płacić za energię elektryczną nawet trzy razy więcej niż cena giełdowa, jak tego uniknąć na przyszłość

Kryzys energetyczny wywołany przez agresję Rosji na Ukrainę doprowadził do gigantycznego wzrostu cen prądu. Wiele małych firm w obawie przed dalszym wzrostem cen zawarło wieloletnie umowy ze stałą ceną na rekordowym poziomie. To one najbardziej ucierpią na uwolnieniu cen energii.

Stare pytania, nowe odpowiedzi. Zmiana podejścia do pożądanych kompetencji menedżerskich

Obecnie organizacje nie są zainteresowane rozwojem konkretnych umiejętności liderskich ani pozyskiwaniem wiedzy, którą łatwo dziś zdobyć. Żyjemy w czasach, w których ciężko jest zaplanować długofalową strategię, dlatego wzrasta znaczenie umiejętności płynnego poruszania się w zmieniających się okolicznościach, tzw. strategizing.

REKLAMA

Wyróżniaj się bo zginiesz: o sukcesie sklepu internetowego decydują nie tylko atrakcyjne towary w dobrej cenie

W sklepie internetowym, zupełnie inaczej niż w tradycyjnym sklepie, wiarygodność osiąga się lub nie już poprzez sam wygląd aplikacji zakupowej. Bez niej nie wyróżniający się z tysięcy inny e-sklep nie odniesie sukcesu nawet oferując bardzo konkurencyjne produkty.

Restauracje ustępują miejsca barom szybkiej obsługi i sklepowej gastronomii, bo takie są wybory „zetek”

Na naszych oczach dzieje się prawdziwa rewolucja w gastronomii. Restauracje, ledwie się odbudowały po pandemii, przegrywają z barami szybciej obsługi i cateringiem, a teraz jeszcze poważnym graczem na rynku staje się gastronomia sklepowa. Wszystko to za sprawą najmłodszych klientów, którzy chcą żyć po amerykańsku.

REKLAMA