REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

1,5 mld zł inwestycji przedsiębiorców ze środków unijnych

REKLAMA

1,5 mld zł z unijnego programu Innowacyjna Gospodarka trafiło w tym roku do przedsiębiorców w formie refundacji i zaliczek na realizację unijnych projektów. Także w tym roku ogłosiliśmy kolejny nabór na dofinansowanie innowacyjnych projektów firm w kwocie 750 mln zł - powiedział PAP wiceminister rozwoju regionalnego Jarosław Pawłowski.

Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka to unijny program, który ma unowocześnić polską gospodarkę poprzez finansowanie innowacyjnych projektów i prac badawczo-rozwojowych. Jego budżet na lata 2007-2013 wynosi 8,3 mld euro.

REKLAMA

REKLAMA

"Realizowanie projektów unijnych przez polskich przedsiębiorców w warunkach kryzysu świadczy o ich optymizmie co do przyszłej sytuacji gospodarczej w Polsce. Nie każdy kraj członkowski UE może się pochwalić takich wynikiem" - podkreślił Pawłowski. Przypomniał, że udzielane od lutego zaliczki na realizację inwestycji pomagają przedsiębiorcom finansować ich projekty w warunkach mało dostępnych kredytów. Dodał, że zaliczki cieszą się największą popularnością wśród przedsiębiorców realizujących projekty informatyczne i telekomunikacyjne (elektroniczna gospodarka).

"Przyszedł jednak moment pierwszej refleksji nad programem. Samo wydatkowanie pieniędzy nie jest dla nas problemem; chodzi teraz o to, żeby stosowane instrumenty były jak najbardziej efektywne, czyli przyczyniały się do wzrostu innowacyjności i konkurencyjności naszej gospodarki" - zaznaczył Pawłowski.

Ministerstwo Rozwoju Regionalnego zaostrzyło niedawno kryteria w jednym z najpopularniejszych działań - PO IG, czyli wsparciu innowacyjnych inwestycji przedsiębiorców. "Chcemy, aby efektem unijnego wsparcia był bardziej nowoczesny produkt lub usługa, a nie tylko ulepszony sposób produkcji, na przykład kostki brukowej" - wyjaśnił wiceminister.

REKLAMA

"Program PO IG może zapewnić przedsiębiorcom od 1 do 1,5 miliarda euro inwestycji rocznie; dla porównania w 2007 roku inwestycje polskich przedsiębiorców wyniosły 40 mld euro. Żeby osiągnąć najlepszy efekt społeczno-ekonomiczny, musimy naszymi środkami gospodarować mądrze" - dodał. Ponadto resort zamówił zewnętrzną ekspertyzę, która ma odpowiedzieć na pytanie, które działania w PO IG zdają egzamin, a które nie. Pierwsze konkluzje powinny być znane do końca listopada.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

"Już dziś wiadomo, że jest problem z tzw. inwestycjami o szczególnym znaczeniu dla gospodarki. Wymogiem udzielenia unijnego wsparcia jest stworzenie przez przedsiębiorcę co najmniej 200 nowych miejsc pracy, co w warunkach kryzysu jest bardzo trudne" - zauważył Pawłowski. Poinformował, że w grudniu można zastanowić się nad obniżeniem progu do 150 osób, ale w jego opinii także i ten ruch nie przyspieszy znacznie wydatkowania w obecnej sytuacji gospodarczej. "Dlatego zastanawiamy się nad przeniesieniem od 200 do 250 mln z 1 mld euro przeznaczonych na to działanie do puli środków przewidzianych na wsparcie innowacyjnych inwestycji firm" - powiedział

Pawłowski podkreślił, że choć to duże firmy mają większe możliwości wdrażania innowacji, w tym działaniu na wsparcie mogą liczyć głównie małe i średnie firmy. "Stanowią one 99 proc. wszystkich przedsiębiorstw w Polsce i zatrudniają 97 proc. wszystkich pracowników, więc to logiczne, że pomoc publiczna jest kierowana przede wszystkim właśnie do tego sektora. Bez wsparcia większość z tych firm nie byłaby w stanie wdrażać innowacji, zwłaszcza w warunkach trudnego dostępu do kredytowania" - wyjaśnił wiceminister.

Dodał, że środki na realizację swoich projektów przedsiębiorcy mogą znaleźć także w przodującym w wydatkowaniu Programie Operacyjnym Kapitał Ludzki (szkolenia, przekwalifikowania) oraz w programach regionalnych.

Dotychczas samodzielne wydatkowanie unijnych pieniędzy przez urzędy marszałkowskie w niektórych województwach szło opornie. "Widać jednak wyraźne przyspieszenie w trzecim kwartale w porównaniu do dwóch poprzednich" - zaznaczył Pawłowski. Na koniec II kwartału województwa wydatkowały niecały miliard złotych, a na koniec III - poziom wydatków wyniesie ok. 3,6 miliarda.

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA