REKLAMA

REKLAMA

Kategorie

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dziewięć firm wystąpiło do państwa o wsparcie finansowe

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Dziewięć firm zgłosiło do dzisiaj wnioski o pomoc finansową państwa przewidzianą w ustawie o łagodzeniu skutków kryzysu ekonomicznego. W sumie ubiegają się one o 2 mln 254 tys. zł - powiedział we wtorek PAP dyrektor Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych Zbigniew Pusz.

Trzy wnioski o pomoc złożono w Białymstoku, dwa w Warszawie, po jednym w Gdańsku, Opolu, Katowicach i Lublinie. Siedem z nich dotyczyło dopłat do wynagrodzeń pracowników zatrudnionych w obniżonym wymiarze czasu pracy, a dwie firmy wystąpiły o tzw. przestój ekonomiczny, związany ze spadkiem zamówień.

REKLAMA

REKLAMA

Ustawa o łagodzeniu skutków kryzysu weszła w życie 22 sierpnia. Stanowi ona część tzw. pakietu antykryzysowego. Dotyczy ona przede wszystkim zmian w prawie pracy i finansowego wsparcia dla przedsiębiorców, których obroty w kryzysie spadły o co najmniej 30 proc. w ciągu ostatnich trzech miesięcy. Ustawa wprowadza elastyczny czas pracy, rozliczenie czasu pracy w ciągu 12 miesięcy, ogranicza do maksymalnie 24 miesięcy zawieranie umów na czas określony.

Jak powiedział na wtorkowej konferencji prasowej zorganizowanej przez Business Centre Club Pusz, "z rozmów z przedsiębiorcami wynika, że ustawa jest łatwa w realizacji. Najwięcej problemów mają oni z przygotowaniem planu naprawczego pozwalającego wyjść im z przejściowych trudności finansowych".

Zdaniem Zbigniewa Żurka z Business Centre Club, ustawa narzuca przedsiębiorcom ubiegającym się o wsparcie, obowiązek spełnienia zbyt rygorystycznych wymogów formalnych.

REKLAMA

"Przedsiębiorcy muszą udowadniać, że działają uczciwie i potwierdzać to licznymi dokumentami. Muszą składać kopie NIP, REGON, odpisy z KRS. Tymczasem powinny wystarczyć oświadczenia przedstawiające ich sytuację" - powiedział Żurek.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wiceminister pracy Czesława Ostrowska dodała, że pomoc udzielana w ramach pakietu antykryzysowego to wydawanie publicznych pieniędzy, "a to wymaga szczególnej staranności przy sprawdzaniu wnioskodawców". Zapewniła jednocześnie, że w Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych jest dość pieniędzy na udzielenie pomocy wszystkim, którzy o nią wystąpią.

"Do końca 2010 r. na antykryzysowe wsparcie przedsiębiorców możemy wydać 1,5 mld zł, z tego 1 mld 20 mln zł do końca 2010 r., a resztę do końca 2011 r." - powiedziała Ostrowska.

Jak wyjaśniała dyrektor Departamentu Prawa Pracy w resorcie pracy Eugenia Gienieczko, najczęściej zadawane pytania w sprawie ustawy o łagodzeniu skutków kryzysu dotyczą zasad zawierania umów na czas określony. Część przedsiębiorców ma wątpliwości dotyczące zasad udzielania zgody na indywidualny rozkład czasu pracy pracowników czy wprowadzenia tzw. przestoju ekonomicznego spowodowanego spadkiem zamówień.

"W poniedziałek został powołany zespół monitorujący ustawę o łagodzeniu skutków kryzysu, który będzie na bieżąco analizował wszystkie zastrzeżenia, które zgłoszą do niej pracodawcy, związki zawodowe i władze samorządowe. Zespół będzie też brał pod uwagę kierowane do resortu pytania" - zapewniła Ostrowska.

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

REKLAMA

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA

Wygoda, bezpieczeństwo, prestiż – trzy filary nowoczesnego biznesu

Cyfryzacja, zielona transformacja i konieczność reagowania na coraz szybsze zmiany rynkowe sprawiają, że współczesnym firmom potrzebne są nie tylko tradycyjne narzędzia finansowe. Przedsiębiorcy oczekują nowoczesnych rozwiązań, które usprawnią zarządzanie biznesem, oszczędzą czas i zminimalizują ryzyko. Bank BNP Paribas odpowiada na te potrzeby, oferując innowacyjne pakiety rachunków oraz prestiżową kartę Mastercard Business World Elite. To narzędzia, które pomagają firmom z różnych branż - od e-commerce, przez usługi i budownictwo, aż po handel międzynarodowy - zachować stabilność i skutecznie rozwijać biznes.

Webinar: Architekci zmiany

Jak dobrać zespół, który skutecznie przeprowadzi transformację?

REKLAMA