REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Efekty pracy menedżerów poznamy po kryzysie

Urszula Mirowska
Urszula Mirowska

REKLAMA

Polska kadra zarządzająca coraz częściej rezygnuje z autokratycznego stylu zarządzania. O kompetencjach menedżerów firmy przekonają się już za kilka miesięcy.

Obecna sytuacja ekonomiczna zmusiła menedżerów do podejmowania decyzji związanych z redukcją kosztów, których skutki firmy odczują w przyszłości. To, czy menedżerowie odniosą sukces albo poniosą porażkę, okaże się dopiero za kilka miesięcy.

REKLAMA

Aktualnie dominuje rynek pracodawcy. Daje to menedżerom bardzo dużą swobodę w podejmowaniu decyzji personalnych, ale już niedługo sytuacja ta może się odwrócić. Podwładni mają dobrą pamięć i efekty złego zarządzania odczują najbardziej sami menedżerowie.

Pracownicy o menedżerach

REKLAMA

Przedsiębiorstwa coraz częściej przyglądają się swoim menedżerom. Firma Krauthammer Observatory przeprowadziła badania postaw i zachowań menedżerskich. Okazuje się, że ponad 30 proc. europejskiej kadry zarządzającej ignoruje swoje otoczenie, nie buduje pozytywnych relacji i ogranicza pracowników.

Z obserwacji warszawskich konsultantów Krauthammer wynika, że największe różnice między polskimi i zagranicznymi menedżerami dotyczą głównie mentalności i uwarunkowań społecznych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Główną zaletą polskich menedżerów jest kreatywność. Wyróżnia ich także bardzo dobre przygotowanie merytoryczne.

Za podstawowe wady pracownicy wskazują jednak niedostrzeganie ważności podtrzymywania relacji międzyludzkich, zwracania uwagi na prezentowane przez siebie postawy i ich wpływ na postępowanie podwładnych.

Przykładem może być sytuacja w jednej z firm motoryzacyjnych.

- Ograniczono tam m.in. wydatki na szkolenia. Menedżerów ominął kurs z zarządzania zmianą, który teraz, gdy pojawiły się problemy, jest w pośpiechu realizowany - podaje Anna Syrek-Kosowska, coach kadry menedżerskiej z Centrum Szkoleń i Psychologii Biznesu.

REKLAMA

Z kolei w innej fabryce samochodów menedżerowie, by uspokoić nastroje w firmie spowodowane kryzysem, poinformowali, że nie będą zwalniać pracowników fizycznych. Po tym komunikacie nastąpiło masowe przekwalifikowanie się pracowników umysłowych na robotników.

Dariusz Użycki, dyrektor firmy Deininger Consulting, przeprowadził ankietę na temat samooceny polskich menedżerów. Ponad 80 proc. określiło się jako osoby samodzielne i kreatywne. Poziom własnej wiedzy menedżerowie oceniają wysoko. Twierdzą, że są bardziej pracowici (90 proc.), dokładni i terminowi niż obcokrajowcy. Uważają, że efektywnie wykorzystują czas pracy (87 proc.). Jednak 35 proc. przyznaje, że menedżerowie zagraniczni są pod tym względem lepsi.

- Naszych menedżerów charakteryzuje ostrożność. Stawiają na długofalowy efekt, a nie szybki rezultat, co nie zawsze sprawdza się w każdej branży - zaznacza Wojciech Przybyś z Quintiles Poland, najlepszy pracodawca roku 2009.

Najsłabszym punktem polskich menedżerów są umiejętności związane z efektywnym komunikowaniem się, rozwiązywaniem konfliktów i efektami pracy zespołowej. Cechuje ich także lęk przed krytyką. Negatywne oceny odbierane są jako atak na osobę, a nie na zachowanie.

Polscy menedżerowie ostatnio zapominają, że tylko wspólnymi siłami firma jest w stanie przetrwać kryzys.

Menedżer przyszłości

Powoli zmienia się wizerunek polskiego menedżera.

Zbigniew Piskorz ze Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej twierdzi, że menedżer przyszłości będzie umiał połączyć trzy style zarządzania: nastawiony na zadania, zmiany i relację z ludźmi.

Istotny jest autorytet, ale poparty szacunkiem i zaufaniem. Z badań wynika, że firmy, które cieszą się wysokim zaufaniem swoich pracowników, mają o 168 proc. lepsze wyniki finansowe od przedsiębiorstw, w których ten poziom jest niski.

- Ci szefowie osiągną sukces, którzy w trudnych czasach zapewnią pracownikom przewidywalność, rozumienie sytuacji i kontrolę nad nią, a w razie konieczności okażą również współczucie - uważa Tadeusz Chmielewski, prezes firmy Rohlig Suus Logistics.

Samoocena polskich menedżerów

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Urszula Mirowska

urszula.mirowska@wp.pl

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatek dochodowy 2025: skala podatkowa, podatek liniowy czy ryczałt. Trzeba szybko decydować się na wybór formy opodatkowania, jaki termin - do kiedy

Przedsiębiorcy mogą co roku korzystać z innej – jednej z trzech możliwych – form podatku dochodowego od przychodów uzyskiwanych z działalności gospodarczej. Poza wysokością samego podatku, jaki trzeba będzie zapłacić, teraz forma opodatkowania wpływa również na wysokość obciążeń z tytułu składki na ubezpieczenie zdrowotne.

Raportowanie ESG: jak się przygotować, wdrażanie, wady i zalety. Czy czekają nas zmiany? [WYWIAD]

Raportowanie ESG: jak firma powinna się przygotować? Czym jest ESG? Jak wdrożyć system ESG w firmie. Czy ESG jest potrzebne? Jak ESG wpływa na rynek pracy? Jakie są wady i zalety ESG? Co należałoby zmienić w przepisach stanowiących o ESG?

Zarządzanie kryzysowe czyli jak przetrwać biznesowy sztorm - wskazówki, przykłady, inspiracje

Załóżmy, że jako kapitan statku (CEO) niespodziewanie napotykasz gwałtowny sztorm (sytuację kryzysową lub problemową). Bez odpowiednich narzędzi nawigacyjnych, takich jak mapa, kompas czy plan awaryjny, Twoje szanse na bezpieczne dotarcie do portu znacząco maleją. Ryzykujesz nawet sam fakt przetrwania. W świecie biznesu takim zestawem narzędzi jest Księga Komunikacji Kryzysowej – kluczowy element, który każda firma, niezależnie od jej wielkości czy branży, powinna mieć zawsze pod ręką.

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym. Sprzedaż majątku przedsiębiorstwa w ramach postępowania restrukturyzacyjnego ma sens tylko wtedy, gdy z ekonomicznego punktu widzenia nie ma większych szans na uzdrowienie jego sytuacji, bądź gdy spieniężenie części przedsiębiorstwa może znacznie usprawnić restrukturyzację.

REKLAMA

Ile jednoosobowych firm zamknięto w 2024 r.? A ile zawieszono? [Dane z CEIDG]

W 2024 r. o 4,8 proc. spadła liczba wniosków dotyczących zamknięcia jednoosobowej działalności gospodarczej. Czy to oznacza lepsze warunki do prowadzenia biznesu? Niekoniecznie. Jak widzą to eksperci?

Rozdzielność majątkowa a upadłość i restrukturyzacja

Ogłoszenie upadłości prowadzi do powstania między małżonkami ustroju rozdzielności majątkowej, a majątek wspólny wchodzi w skład masy upadłości. Drugi z małżonków, który nie został objęty postanowieniem o ogłoszeniu upadłości, ma prawo domagać się spłaty równowartości swojej części tego majątku. Otwarcie restrukturyzacji nie powoduje tak daleko idących skutków.

Wygrywamy dzięki pracownikom [WYWIAD]

Rozmowa z Beatą Rosłan, dyrektorką HR w Jacobs Douwe Egberts, o tym, jak skuteczna polityka personalna wspiera budowanie pozycji lidera w branży.

Zespół marketingu w organizacji czy outsourcing usług – które rozwiązanie jest lepsze?

Lepiej inwestować w wewnętrzny zespół marketingowy czy może bardziej opłacalnym rozwiązaniem jest outsourcing usług marketingowych? Marketing odgrywa kluczową rolę w sukcesie każdej organizacji. W dobie cyfryzacji i rosnącej konkurencji firmy muszą stale dbać o swoją obecność na rynku, budować markę oraz skutecznie docierać do klientów.

REKLAMA

Rekompensata dla rolnika za brak zapłaty za sprzedane produkty rolne. Wnioski tylko do 31 marca 2025 r.

Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi przypomina, że od 1 lutego do 31 marca 2025 r. producent rolny lub grupa może złożyć do oddziału terenowego Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa (KOWR) wniosek o przyznanie rekompensaty z tytułu nieotrzymania zapłaty za sprzedane produkty rolne od podmiotu prowadzącego skup, przechowywanie, obróbkę lub przetwórstwo produktów rolnych, który stał się niewypłacalny w 2023 lub 2024 r. - w rozumieniu ustawy o Funduszu Ochrony Rolnictwa (FOR).

Zintegrowane raportowanie ESG zaczyna już być standardem. Czy w Polsce też?

96% czołowych firm na świecie raportuje zrównoważony rozwój, a 82% włącza dane ESG do raportów rocznych. W Polsce 89% dużych firm publikuje takie raporty, ale tylko 22% działa zgodnie ze standardami ESRS, co stanowi wyzwanie dla konkurencyjności na rynku UE.

REKLAMA