REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Efekty pracy menedżerów poznamy po kryzysie

Urszula Mirowska
Urszula Mirowska

REKLAMA

Polska kadra zarządzająca coraz częściej rezygnuje z autokratycznego stylu zarządzania. O kompetencjach menedżerów firmy przekonają się już za kilka miesięcy.

Obecna sytuacja ekonomiczna zmusiła menedżerów do podejmowania decyzji związanych z redukcją kosztów, których skutki firmy odczują w przyszłości. To, czy menedżerowie odniosą sukces albo poniosą porażkę, okaże się dopiero za kilka miesięcy.

REKLAMA

Aktualnie dominuje rynek pracodawcy. Daje to menedżerom bardzo dużą swobodę w podejmowaniu decyzji personalnych, ale już niedługo sytuacja ta może się odwrócić. Podwładni mają dobrą pamięć i efekty złego zarządzania odczują najbardziej sami menedżerowie.

Pracownicy o menedżerach

REKLAMA

Przedsiębiorstwa coraz częściej przyglądają się swoim menedżerom. Firma Krauthammer Observatory przeprowadziła badania postaw i zachowań menedżerskich. Okazuje się, że ponad 30 proc. europejskiej kadry zarządzającej ignoruje swoje otoczenie, nie buduje pozytywnych relacji i ogranicza pracowników.

Z obserwacji warszawskich konsultantów Krauthammer wynika, że największe różnice między polskimi i zagranicznymi menedżerami dotyczą głównie mentalności i uwarunkowań społecznych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Główną zaletą polskich menedżerów jest kreatywność. Wyróżnia ich także bardzo dobre przygotowanie merytoryczne.

Za podstawowe wady pracownicy wskazują jednak niedostrzeganie ważności podtrzymywania relacji międzyludzkich, zwracania uwagi na prezentowane przez siebie postawy i ich wpływ na postępowanie podwładnych.

Przykładem może być sytuacja w jednej z firm motoryzacyjnych.

- Ograniczono tam m.in. wydatki na szkolenia. Menedżerów ominął kurs z zarządzania zmianą, który teraz, gdy pojawiły się problemy, jest w pośpiechu realizowany - podaje Anna Syrek-Kosowska, coach kadry menedżerskiej z Centrum Szkoleń i Psychologii Biznesu.

REKLAMA

Z kolei w innej fabryce samochodów menedżerowie, by uspokoić nastroje w firmie spowodowane kryzysem, poinformowali, że nie będą zwalniać pracowników fizycznych. Po tym komunikacie nastąpiło masowe przekwalifikowanie się pracowników umysłowych na robotników.

Dariusz Użycki, dyrektor firmy Deininger Consulting, przeprowadził ankietę na temat samooceny polskich menedżerów. Ponad 80 proc. określiło się jako osoby samodzielne i kreatywne. Poziom własnej wiedzy menedżerowie oceniają wysoko. Twierdzą, że są bardziej pracowici (90 proc.), dokładni i terminowi niż obcokrajowcy. Uważają, że efektywnie wykorzystują czas pracy (87 proc.). Jednak 35 proc. przyznaje, że menedżerowie zagraniczni są pod tym względem lepsi.

- Naszych menedżerów charakteryzuje ostrożność. Stawiają na długofalowy efekt, a nie szybki rezultat, co nie zawsze sprawdza się w każdej branży - zaznacza Wojciech Przybyś z Quintiles Poland, najlepszy pracodawca roku 2009.

Najsłabszym punktem polskich menedżerów są umiejętności związane z efektywnym komunikowaniem się, rozwiązywaniem konfliktów i efektami pracy zespołowej. Cechuje ich także lęk przed krytyką. Negatywne oceny odbierane są jako atak na osobę, a nie na zachowanie.

Polscy menedżerowie ostatnio zapominają, że tylko wspólnymi siłami firma jest w stanie przetrwać kryzys.

Menedżer przyszłości

Powoli zmienia się wizerunek polskiego menedżera.

Zbigniew Piskorz ze Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej twierdzi, że menedżer przyszłości będzie umiał połączyć trzy style zarządzania: nastawiony na zadania, zmiany i relację z ludźmi.

Istotny jest autorytet, ale poparty szacunkiem i zaufaniem. Z badań wynika, że firmy, które cieszą się wysokim zaufaniem swoich pracowników, mają o 168 proc. lepsze wyniki finansowe od przedsiębiorstw, w których ten poziom jest niski.

- Ci szefowie osiągną sukces, którzy w trudnych czasach zapewnią pracownikom przewidywalność, rozumienie sytuacji i kontrolę nad nią, a w razie konieczności okażą również współczucie - uważa Tadeusz Chmielewski, prezes firmy Rohlig Suus Logistics.

Samoocena polskich menedżerów

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Urszula Mirowska

urszula.mirowska@wp.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA