REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Efekty pracy menedżerów poznamy po kryzysie

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Urszula Mirowska
Urszula Mirowska

REKLAMA

Polska kadra zarządzająca coraz częściej rezygnuje z autokratycznego stylu zarządzania. O kompetencjach menedżerów firmy przekonają się już za kilka miesięcy.

Obecna sytuacja ekonomiczna zmusiła menedżerów do podejmowania decyzji związanych z redukcją kosztów, których skutki firmy odczują w przyszłości. To, czy menedżerowie odniosą sukces albo poniosą porażkę, okaże się dopiero za kilka miesięcy.

REKLAMA

REKLAMA

Aktualnie dominuje rynek pracodawcy. Daje to menedżerom bardzo dużą swobodę w podejmowaniu decyzji personalnych, ale już niedługo sytuacja ta może się odwrócić. Podwładni mają dobrą pamięć i efekty złego zarządzania odczują najbardziej sami menedżerowie.

Pracownicy o menedżerach

Przedsiębiorstwa coraz częściej przyglądają się swoim menedżerom. Firma Krauthammer Observatory przeprowadziła badania postaw i zachowań menedżerskich. Okazuje się, że ponad 30 proc. europejskiej kadry zarządzającej ignoruje swoje otoczenie, nie buduje pozytywnych relacji i ogranicza pracowników.

REKLAMA

Z obserwacji warszawskich konsultantów Krauthammer wynika, że największe różnice między polskimi i zagranicznymi menedżerami dotyczą głównie mentalności i uwarunkowań społecznych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Główną zaletą polskich menedżerów jest kreatywność. Wyróżnia ich także bardzo dobre przygotowanie merytoryczne.

Za podstawowe wady pracownicy wskazują jednak niedostrzeganie ważności podtrzymywania relacji międzyludzkich, zwracania uwagi na prezentowane przez siebie postawy i ich wpływ na postępowanie podwładnych.

Przykładem może być sytuacja w jednej z firm motoryzacyjnych.

- Ograniczono tam m.in. wydatki na szkolenia. Menedżerów ominął kurs z zarządzania zmianą, który teraz, gdy pojawiły się problemy, jest w pośpiechu realizowany - podaje Anna Syrek-Kosowska, coach kadry menedżerskiej z Centrum Szkoleń i Psychologii Biznesu.

Z kolei w innej fabryce samochodów menedżerowie, by uspokoić nastroje w firmie spowodowane kryzysem, poinformowali, że nie będą zwalniać pracowników fizycznych. Po tym komunikacie nastąpiło masowe przekwalifikowanie się pracowników umysłowych na robotników.

Dariusz Użycki, dyrektor firmy Deininger Consulting, przeprowadził ankietę na temat samooceny polskich menedżerów. Ponad 80 proc. określiło się jako osoby samodzielne i kreatywne. Poziom własnej wiedzy menedżerowie oceniają wysoko. Twierdzą, że są bardziej pracowici (90 proc.), dokładni i terminowi niż obcokrajowcy. Uważają, że efektywnie wykorzystują czas pracy (87 proc.). Jednak 35 proc. przyznaje, że menedżerowie zagraniczni są pod tym względem lepsi.

- Naszych menedżerów charakteryzuje ostrożność. Stawiają na długofalowy efekt, a nie szybki rezultat, co nie zawsze sprawdza się w każdej branży - zaznacza Wojciech Przybyś z Quintiles Poland, najlepszy pracodawca roku 2009.

Najsłabszym punktem polskich menedżerów są umiejętności związane z efektywnym komunikowaniem się, rozwiązywaniem konfliktów i efektami pracy zespołowej. Cechuje ich także lęk przed krytyką. Negatywne oceny odbierane są jako atak na osobę, a nie na zachowanie.

Polscy menedżerowie ostatnio zapominają, że tylko wspólnymi siłami firma jest w stanie przetrwać kryzys.

Menedżer przyszłości

Powoli zmienia się wizerunek polskiego menedżera.

Zbigniew Piskorz ze Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej twierdzi, że menedżer przyszłości będzie umiał połączyć trzy style zarządzania: nastawiony na zadania, zmiany i relację z ludźmi.

Istotny jest autorytet, ale poparty szacunkiem i zaufaniem. Z badań wynika, że firmy, które cieszą się wysokim zaufaniem swoich pracowników, mają o 168 proc. lepsze wyniki finansowe od przedsiębiorstw, w których ten poziom jest niski.

- Ci szefowie osiągną sukces, którzy w trudnych czasach zapewnią pracownikom przewidywalność, rozumienie sytuacji i kontrolę nad nią, a w razie konieczności okażą również współczucie - uważa Tadeusz Chmielewski, prezes firmy Rohlig Suus Logistics.

Samoocena polskich menedżerów

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Urszula Mirowska

urszula.mirowska@wp.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

REKLAMA

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA

Wygoda, bezpieczeństwo, prestiż – trzy filary nowoczesnego biznesu

Cyfryzacja, zielona transformacja i konieczność reagowania na coraz szybsze zmiany rynkowe sprawiają, że współczesnym firmom potrzebne są nie tylko tradycyjne narzędzia finansowe. Przedsiębiorcy oczekują nowoczesnych rozwiązań, które usprawnią zarządzanie biznesem, oszczędzą czas i zminimalizują ryzyko. Bank BNP Paribas odpowiada na te potrzeby, oferując innowacyjne pakiety rachunków oraz prestiżową kartę Mastercard Business World Elite. To narzędzia, które pomagają firmom z różnych branż - od e-commerce, przez usługi i budownictwo, aż po handel międzynarodowy - zachować stabilność i skutecznie rozwijać biznes.

Webinar: Architekci zmiany

Jak dobrać zespół, który skutecznie przeprowadzi transformację?

REKLAMA