REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

400 mln zł z nowych emisji na NewConnect

Małgorzata Kwiatkowska
Małgorzata Kwiatkowska

REKLAMA

W ciągu dwóch lat istnienia NewConnect na ten rynek weszło prawie 100 firm. Kapitalizacja tego rynku wynosi około 1,9 mld zł.

W niedzielę minęły dwa lata istnienia NewConnect, alternatywnego rynku Giełdy Papierów Wartościowych. Gdy był tworzony, GPW promowała NC jako miejsce, w którym młode spółki, zbyt małe na debiut na rynku głównym, będą mogły pozyskać pieniądze na rozwój.

REKLAMA

REKLAMA

Pozornie NC nie wypełnia tej roli. Na tym rynku notowanych jest prawie 100 spółek i tylko 20 z nich zdecydowało się na sprzedaż za jego pośrednictwem nowych emisji. Firmy pozyskały w ten sposób około 58 mln zł. To niewiele, biorąc pod uwagę, że kapitalizacja tego rynku wynosi ok. 1,9 mld zł.

Faktycznie jednak sytuacja jest nieco inna. Zwykle bowiem spółki wchodzące na NC przed debiutem organizują oferty prywatne, skierowane maksymalnie do 99 inwestorów. Taką ofertę może zorganizować każda firma, także nieplanująca wchodzenia na żaden z rynków giełdowych, ale zapowiedź wprowadzenia spółki na NC jest magnesem, przyciągającym inwestorów, a często nawet warunkiem objęcia nowych akcji. W takich ofertach prywatnych dotychczasowi debiutanci pozyskali ponad 356 mln zł.

Nie sprawdziły się obawy, że NC będzie wykorzystywany głównie przez dotychczasowych właścicieli debiutantów do wyjścia z akcjonariatu. Jak do tej pory w trakcie ofert prywatnych właściciela pozbyli się walorów o wartości zaledwie 10 mln zł. Także po debiucie nie widać skłonności do wyprzedaży akcji. Właściciele firm za pośrednictwem NC sprzedali walory za około 12,5 mln zł.

Trudno jeszcze ocenić, jak notowane na NC spółki wykorzystały pozyskany kapitał.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

- Weryfikacja strategii firm z NC oraz tego, w jaki sposób wykorzystały one środki z emisji nowych akcji, zajmuje średnio od półtora roku do trzech lat. Przy czym większe szanse na sukces, co oznacza jednocześnie mniejsze ryzyko inwestycyjne, mają firmy, których biznes w czasie wchodzenia na rynek był już w miarę rozwinięty. Jest większa szansa, że niepowodzenie projektu, na który wydały pieniądze z emisji, nie doprowadzi do zapaści całej firmy - mówi Jakub Sierka z Beskidzkiego Domu Maklerskiego.

Na razie wydaje się, że spółki z NC radzą sobie na rynku mimo gorszej koniunktury gospodarczej. Do tej pory doszło do jednego bankructwa. W tym roku sąd ogłosił upadłość likwidacyjną spółki informatycznej Perfect Line.

W ciągu ostatnich miesięcy zmniejszyła się liczba debiutów. W tym roku na NC zadebiutowało zaledwie kilkanaście spółek, wobec 40 w analogicznym okresie ubiegłego roku. Mniej hojni byli też inwestorzy biorący udział w ofertach prywatnych. W II połowie ubiegłego roku wartość połowy nowych emisji akcji nie przekroczyła 1 mln zł.

Debiutanci na Newconnect - emisje nowych akcji

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

MAŁGORZATA KWIATKOWSKA

malgorzata.kwiatkowska@infor.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA