REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zawiadomienia o niebezpiecznych produktach on-line

REKLAMA

Już nie tylko za pomocą faksu, wiadomości e-mail czy listu w kopercie, ale również na formularzu on-line przedsiębiorcy mogą zgłaszać powiadomienia o produktach, które mogą być niebezpieczne.

REKLAMA

Odpadające elementy zabawek, zwiększające ryzyko zadławienia, niewłaściwie zamontowane części samochodowe lub kosmetyki zawierające niebezpieczne substancje - to tylko niektóre dobrowolne powiadomienia o produktach, w stosunku do których przedsiębiorcy podjęli działania naprawcze. Informacje o produktach, które mogą być niebezpieczne przekazywane są przez przedsiębiorców do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Od 2004 roku wpłynęło ponad 365 takich powiadomień.

REKLAMA

Każdy przedsiębiorca, którego produkt stwarza zagrożenia dla konsumentów musi o tym fakcie poinformować UOKiK. Dotychczas mógł to zrobić wysyłając wniosek pocztą tradycyjną lub drogą elektroniczną - od maja br. także on-line. Umożliwia to specjalne narzędzie (Bussiness Application) stworzone przez Komisję Europejską, dzięki któremu złożenie wniosku staje się łatwiejsze oraz skuteczniejsze. Łatwiejsze - ponieważ wystarczy wypełnić formularz na specjalnej stronie internetowej. Skuteczne - ponieważ powiadomienie trafia bezpośrednio i w tym samym czasie do każdego z krajów członkowskich, w którym niebezpieczny produkt był dystrybuowany.

REKLAMA

Dostęp do bazy, w której znajdują się powiadomienia o produktach stwarzających zagrożenie mają instytucje odpowiedzialne za ochronę konsumentów. Nie jest ona dostępna dla przedsiębiorców oraz konsumentów. Na stronach internetowych Komisji Europejskiej ogólnodostępne są tylko notyfikacje dokonywane przez organy nadzoru rynku z poszczególnych krajów. Część notyfikacji jest opracowywana właśnie na podstawie zgłoszeń o produktach niebezpiecznych dokonywanych przez przedsiębiorców. Jak wynika z ostatniego raportu Komisji Europejskiej dotyczącego funkcjonowania europejskiego systemu szybkiej wymiany informacji o niebezpiecznych produktach RAPEX, spośród 1866 zgłoszeń o produktach niebezpiecznych, 48 proc. zostało skierowanych właśnie przez przedsiębiorców.

Od początku tego roku do Urzędu wpłynęło już 65 powiadomień o produktach niebezpiecznych. W 2004 roku było ich 15, w 2005 - 34, w 2006 - 51, w 2007 - 108, w 2008 - 104. Od maja br. za pośrednictwem formularza on-line wpłynęły dwa powiadomienia dotyczące rynku polskiego. Formularze dostępne są w językach angielskim, niemieckim, francuskim, włoskim i hiszpańskim.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

REKLAMA

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

Ustawa o kryptoaktywach już w 2024 roku. KNF nadzorcą rynku kryptowalut. 4,5 tys. EUR za zezwolenie na obrót walutami wirtualnymi

Od końca 2024 roku Polska wprowadzi w życie przepisy dotyczące rynku kryptowalut, które dadzą Komisji Nadzoru Finansowego (KNF) szereg nowych praw w zakresie kontroli rynku cyfrowych aktywów. Za sprawą konieczności dostosowania polskiego prawa do przegłosowanych w 2023 europejskich przepisów, firmy kryptowalutowe będą musiały raportować teraz bezpośrednio do regulatora, a ten zyskał możliwość nakładanie na nie kar grzywny. Co więcej, KNF będzie mógł zamrozić Twoje kryptowaluty albo nawet nakazać ich sprzedaż.

KAS: Nowe funkcjonalności konta organizacji w e-Urzędzie Skarbowym

Spółki, fundacje i stowarzyszenia nie muszą już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji drogą elektroniczną, aby rozliczać się elektronicznie. Krajowa Administracja Skarbowa wprowadziła nowe funkcjonalności konta organizacji w e-US.

Sztuczna inteligencja będzie dyktować ceny?

Sztuczna inteligencja wykorzystywana jest coraz chętniej, sięgają po nią także handlowcy. Jak detaliści mogą zwiększyć zyski dzięki sztucznej inteligencji? Coraz więcej z nich wykorzystuje AI do kalkulacji cen. 

REKLAMA

Coraz więcej firm zatrudnia freelancerów. Przedsiębiorcy opowiadają dlaczego

Czy firmy wolą teraz zatrudniać freelancerów niż pracowników na etat? Jakie są zalety takiego modelu współpracy? 

Lavard - kara UOKiK na ponad 3,8 mln zł, Lord - ponad 213 tys. zł. Firmy wprowadzały w błąd konsumentów kupujących odzież

UOKiK wymierzył kary finansowe na przedsiębiorstwa odzieżowe: Polskie Sklepy Odzieżowe (Lavard) - ponad 3,8 mln zł, Lord - ponad 213 tys. zł. Konsumenci byli wprowadzani w błąd przez nieprawdziwe informacje o składzie ubrań. Zafałszowanie składu ubrań potwierdziły kontrole Inspekcji Handlowej i badania w laboratorium UOKiK.

REKLAMA