Będą uproszczenia w działalności usługowej
REKLAMA
Ministerstwo Gospodarki opublikowało projekt ustawy o działalności usługowej, który określa zasady podejmowania, wykonywania i zakończenia działalności usługowej, współpracy międzynarodowej właściwych organów w zakresie działalności usługowej oraz zasady funkcjonowania tzw. punktu kontaktowego.
REKLAMA
REKLAMA
Wprowadzenie do polskiego systemu prawnego nowych regulacji ułatwi podejmowanie i wykonywanie działalności usługowej zarówno przez podmioty z innych państw członkowskich UE oraz państw EOG nienależących do UE, jak też przedsiębiorców krajowych.
Projekt ustawy wprowadza uproszczenia w zakresie procedur dotyczących szeroko rozumianej reglamentacji tj. procedur wydawania koncesji, zezwoleń, wpisów do rejestrów działalności regulowanej czy innych rejestrów. Istotną zmianą proceduralną jest wprowadzenie instytucji dorozumianej zgody we wszystkich tych procedurach. Oznacza to, że po upływie terminu określonego w przepisach prawa automatycznie wnioskodawca uzyskuje zgodę na wykonywanie danej działalności usługowej.
Ponadto pewność prawną zwiększą przepisy wprowadzające obowiązek potwierdzenia przyjęcia wniosku o reglamentacje, który ma zawierać informacje przydatne wnioskodawcy: wynikający z przepisów prawa termin rozpatrzenia wniosku, pouczenie o dostępnych środkach prawnych, informacje o uprawnieniu dorozumianej zgody.
Najważniejszym uproszczeniem w odniesieniu do podejmowania i wykonywania działalności usługowej, wprowadzanym projektowaną regulacją, będzie możliwość dopełnienia wszystkich procedur poprzez pojedynczy punkt kontaktowy.
REKLAMA
Punkt kontaktowy ułatwi elektroniczne procedury rejestracyjne związane z prowadzeniem biznesu. Będzie prowadzony przez Ministerstwo Gospodarki za pośrednictwem strony internetowej, na której dostępne będą wszelkie informacje dotyczące usług na rynku wewnętrznym.
Za pomocą punktu kontaktowego usługodawca będzie miał możliwość złożenia wszelkich wniosków, dokumentów i formularzy niezbędnych do rejestracji i prowadzenia działalności usługowej. Punkt kontaktowy będzie pośrednikiem pomiędzy usługodawcami a organami właściwymi w zakresie rejestracji danej działalności usługowej.
Projekt ustawy ma na celu wdrożenie do polskiego porządku prawnego przepisów dyrektywy 2006/123/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z 12 grudnia 2006 r. o usługach na rynku wewnętrznym UE. Regulacje dyrektywy o usługach mają na celu, poprzez zniesienie barier dotyczących podejmowania i wykonywania działalności usługowej na rynku wewnętrznym UE, urzeczywistnienie w pełni zintegrowanego rynku w dziedzinie usług i w konsekwencji wzrost gospodarczy i stworzenie nowych miejsc pracy w tym sektorze.
Ustawa ma wejść w życie po upływie 3 miesięcy od dnia ogłoszenia.
mojafirma.infor.pl
REKLAMA
REKLAMA