REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Problem z jednym okienkiem

Alicja Fal

REKLAMA

Planujący podjęcie jednoosobowej działalności gospodarczej nadal muszą liczyć się z kilkoma wizytami w urzędach.

Obowiązująca od 31 marca nowelizacja przepisów ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, miała umożliwić rejestrację firmy podczas jednej wizyty we właściwym urzędzie gminy, czyli w tzw. jednym okienku. Niestety rzeczywistość jak zwykle okazała się bardziej skomplikowana.

REKLAMA


Wprawdzie do rozpoczęcia działalności gospodarczej wystarczy obecnie samo złożenie wniosku, bez potrzeby oczekiwania na wpis do ewidencji. Jednak nadanie lub aktualizacja NIP, nadanie numeru REGON, czy zgłoszenie przedsiębiorcy jako płatnika składek potrwa jeszcze jakiś czas. Gmina ma bowiem trzy dni na przesłanie wniosku do pozostałych urzędów.

 

REKLAMA

Aktualnie, aby zarejestrować firmę należy wypełnić jeden zintegrowany wniosek, który zastępuje składane dotychczas odrębnie formularze do ZUS, urzędu statystycznego oraz urzędu skarbowego. Jego wypełnienie nastręcza jednak dość sporych trudności, a urzędnicy są przy tym mało pomocni. Ponadto kandydat na przedsiębiorcę nie uniknie dodatkowej wizyty w ZUS i urzędzie skarbowym. Nowy wniosek nie uwzględnia bowiem zgłoszenia do ubezpieczeń społecznych, wyboru formy opodatkowania i rejestracji dla celów podatku VAT.


Problematyczna pozostaje również kwestia informatyzacji urzędów, co utrudnia obieg dokumentów drogą elektroniczną. Ponadto niewielu przyszłych przedsiębiorców dysponuje kwalifikowanym podpisem elektronicznym, a jego brak wymusza osobiste stawiennictwo w urzędzie gminy i złożenie podpisu w ciągu trzech dni od wysłania wniosku o rejestrację firmy przez internet.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Zatem procedura rejestracji działalności gospodarczej została znacznie ułatwiona, ale nadal nie ogranicza się do zapowiadanej szumnie wizyty w „jednym okienku”.  


Natomiast korzystną zmianą jest z pewnością zniesienie opłaty za rejestrację firmy. Dotychczas potencjalny przedsiębiorca składając wniosek o wpis do ewidencji działalności musiał uiścić kwotę w wysokości 100 zł.

mojafirma.infor.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Mojafirma.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA