REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sejm o przepisach ułatwiających fiskusowi kontrolę e-handlu

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Przepisy ułatwiające inspektorom skarbowym walkę z szarą strefą w handlu internetowym przewiduje projekt nowelizacji ustawy o kontroli skarbowej, którego pierwsze czytanie odbyło się w piątek w Sejmie.

Propozycje nowelizacji przygotował rząd. Obejmują one także zmiany w kilku innych ustawach, m.in. w ustawie o doradztwie podatkowym.

REKLAMA

Projektowane zmiany mają nałożyć obowiązek współpracy z fiskusem m.in. na wydawców, redaktorów, nadawców programów radiowych i telewizyjnych, administratorów lub właścicieli stron internetowych, czy podmioty świadczące usługi utrzymania domen i stron internetowych.

Podmioty te będą musiały udzielać szczegółowych informacji o firmach i osobach korzystających z ich usług. Podobnych informacji będą musiały udzielać inspektorom banki. Obecnie inspektorzy ścigający firmy handlujące w internecie, ale nie płacące podatków, dysponują np. ich adresami IP czy numerami kont, ale to za mało, by wszcząć kontrolę.

W przypadku nieuzasadnionej odmowy udostępnienia informacji będzie grozić kara do 5 tys. zł. Zdaniem resortu finansów, dzięki nowym przepisom organy skarbowe uzyskają dodatkowe uprawnienia do kontroli e-handlu.

REKLAMA

Przepisy przewidują, że tzw. kontrole krzyżowe fiskus będzie mógł prowadzić u wszystkich kontrahentów uczestniczących w "łańcuchu" dostaw danego towaru. Kontrole takie mogły dotyczyć jednak tylko zagadnień związanych z pierwotną transakcją dokonaną przez kontrolowanego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nowe przepisy miałyby ułatwić dostęp do zawodu inspektora skarbowego doradcom podatkowym. Projekt przewiduje też zbliżenie statusu inspektorów kontroli skarbowej do urzędników służby cywilnej. Jak argumentuje MF w uzasadnieniu do projektu, nowe zasady zagwarantują inspektorom kontroli skarbowej stabilność zatrudnienia i niezależność w wykonywaniu obowiązków służbowych od jakichkolwiek wpływów zewnętrznych. Mają też zapobiec odpływowi doświadczonych i wykwalifikowanych pracowników ze służb kontroli skarbowej.

Propozycje MF wychodzą naprzeciw oczekiwaniom Krajowej Izby Doradców Podatkowych. Zgodnie z nimi doradcy nie będą tracili uprawnień do wykonywania zawodu po pięciu latach zawieszenia pracy, jak to jest obecnie.

Marek Wikiński z Lewicy zwrócił uwagę na propozycje regulacji, które mają ułatwić dostęp do zawodu inspektora skarbowego doradcom podatkowym. "To ważne, zwłaszcza że w latach 2006-2007 na stanowiskach inspektorów zatrudniano osoby bez odpowiedniego przygotowania merytorycznego" - wyjaśnił.

Aleksander Marek Skorupa z PO powiedział, że w planowanych przepisach można dostrzec rozwiązania, które - umożliwiając walkę z działającą w internecie szarą strefą - wpłyną pozytywnie na konkurencyjność legalnie funkcjonujących przedsiębiorców.

Według Beaty Szydło PiS, kontrola skarbowa ma ogromne znaczenie i trzeba dążyć do tego, żeby była jak najbardziej skuteczna, jednak niektóre zapisy wzbudziły jej wątpliwości.

Chodzi na przykład o to, że inspektorzy kontrolujący kontrahentów podejrzanej firmy, nie będą mogli żądać dokumentów od osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej.

Edward Wojtas z PSL zwrócił natomiast uwagę, że doradcy podatkowi zostaną uprzywilejowani - będą bowiem mogli wykonywać pracę inspektorów kontroli skarbowej bez egzaminu.

"Celowym wydaje się dokonanie stosownych zmian i wprowadzenie możliwości pełnienia funkcji doradcy podatkowego przez inspektora kontroli skarbowej bez konieczności zdawania egzaminu, na zasadzie wzajemności" - zaproponował.

Ponieważ wszystkie kluby opowiedziały się za kontynuowaniem prac nad projektem, trafi on teraz do Komisji Finansów Publicznych.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Warto udzielić pełnomocnictwa lub prokury w CEIDG

Prowadzenie własnej firmy to nie tylko pasja i satysfakcja, ale także szereg obowiązków, które co do zasady przedsiębiorca powinien wykonywać osobiście sprawując zarząd nad swoim przedsiębiorstwem. Chodzi tu przede wszystkim o zawieranie umów, czy kontakty z urzędami i sądami. Wraz z rozwojem firmy może okazać się, że konieczne będzie delegowanie części zadań związanych z zarządzaniem przedsiębiorstwem na inne osoby. Aktualnie, każdy przedsiębiorca wpisany do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG) może ustanowić pełnomocnika lub prokurenta, który będzie reprezentować go w sprawach pozostających w związku z prowadzoną przez tego przedsiębiorcę działalnością gospodarczą.

Biznesowy challenge z dala od zgiełku

Rozmowa z Agnieszką Najberek, dyrektorką sprzedaży MICE w Hotelu Arłamów, o trendach w budowaniu dobrostanu i integracji pracowników.

Outsourcing obsługi prawnej firmy

Ciągle następujące, dynamiczne i nieprzewidywalne zmiany rynkowe wymuszają na przedsiębiorcach konieczność nieustannego dostosowywania swoich strategii do zmieniających się realiów. W obliczu takich wyzwań, wiele firm zwraca uwagę na konieczność optymalizacji funkcjonowania pozaoperacyjnej części swojej działalności. Niczym nowym nie będzie wskazanie, że takim narzędziem jest właśnie outsourcing, który coraz częściej obejmuje także pracę prawników.

Polubownie czy przez sąd – jak najlepiej dochodzić należności w TSL?

W branży TSL nawet niewielkie opóźnienia w płatnościach mogą prowadzić do utraty płynności, a w skrajnych przypadkach – do upadłości firmy. Skuteczna windykacja to często kwestia przetrwania, a nie tylko egzekwowania prawa. Co zatem wybrać: sąd czy polubowne rozwiązanie?

REKLAMA

KPO ruszyło z kopyta: prawie 112 mld zł rozdysponowane, kolejne miliardy w drodze

Prawie 112 mld zł z Krajowego Planu Odbudowy już zakontraktowane, ale to dopiero początek. Polska szykuje się na kolejną wypłatę – aż 28 mld zł może trafić do kraju jeszcze przed jesienią. Tymczasem wszystkie inwestycje z KPO są już uruchomione, a wypłaty nabierają tempa.

Prezes BCC: Przedsiębiorcy potrzebują przewidywalności i stabilności. Apel przedsiębiorców

1 czerwca 2025 roku odbyła się druga tura wyborów prezydenckich, w której, najwięcej głosów otrzymał Karol Nawrocki. Oficjalne zaświadczenie o wyborze ma zostać wręczone 11 czerwca 2025 r. Po ogłoszeniu wyników przedstawiciele środowisk gospodarczych wyrazili oczekiwanie, że nowy prezydent będzie współpracował z rządem w sprawach istotnych dla polskiej gospodarki.

Kontrole na granicy polsko-niemieckiej się intensyfikują. Przedsiębiorcy mówią o odbieraniu renty geograficznej

Przedsiębiorcy Pomorza Zachodniego mówią o odbieraniu im renty geograficznej. Kontrole na granicy polsko-niemieckiej się intensyfikują. W Kołbaskowie i Rosówku tworzą się kilkukilometrowe korki.

Kody kreskowe a system kaucyjny w 2025 roku

Już od 1 października 2025 roku w Polsce zacznie obowiązywać system kaucyjny. Choć dla wielu konsumentów oznacza to przede wszystkim zwrot pieniędzy za plastikowe butelki i puszki, za jego działaniem stoi precyzyjnie zaprojektowany mechanizm. Jednym z kluczowych, choć często niedostrzeganych elementów są kody kreskowe – to właśnie one umożliwiają identyfikację opakowań i prawidłowe naliczanie kaucji.

REKLAMA

Kodeks Dobrych Praktyk PZPA – nowe standardy etyczne i operacyjne w branży taxi oraz dostaw aplikacyjnych

Kodeks Dobrych Praktyk - oddolna inicjatywa samoregulacyjnej branży platformowej taxi oraz dostaw na aplikacje. Dokument określa obowiązki pomiędzy partnerami aplikacyjnymi, aplikacjami a kierowcami i kurierami.

Sukcesja w firmach rodzinnych: kluczowe wyzwania i rosnąca rola fundacji rodzinnych

29 maja 2025 r. w warszawskim hotelu ARCHE odbyła się konferencja „SUKCESJA BIZNES NA POKOLENIA”, której idea narodziła się z współpracy Business Centre Club, Banku Pekao S.A. oraz kancelarii Domański Zakrzewski Palinka i Pru – Prudential Polska. Różnorodne doświadczenia i zakres wiedzy organizatorów umożliwiły kompleksowe i wielowymiarowe przedstawienie tematu sukcesji w firmach rodzinnych.

REKLAMA