REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Firmy dostaną dopłaty zamiast pożyczek

Łukasz Guza
Łukasz Guza
zastępca redaktora naczelnego DGP

REKLAMA

Przedsiębiorstwa, które zmniejszą czas pracy i wynagrodzenia podwładnych, otrzymają dopłaty do ich pensji. Możliwe, że będą musiały płacić większą składkę na Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych.

Pracodawcy, którzy z powodu kryzysu będą zmniejszać etaty i wynagrodzenie pracowników, nie będą musieli zwracać dopłat do ich pensji, jakie ma wypłacać FGŚP lub Fundusz Pracy.

REKLAMA

REKLAMA

- Rząd wycofał się z propozycji, aby pomoc ta była wypłacana w formie pożyczek, które należałoby spłacić - mówi Andrzej Radzikowski, wiceprzewodniczący OPZZ, członek zespołu ds. prawa pracy Komisji Trójstronnej.

Firmy miały wpłacać pierwsze raty po upływie dwóch lat od skorzystania z dopłat.

Ostatecznie dopłaty (w wysokości 70 proc. zasiłku dla bezrobotnych, czyli 386,26 zł) będą miały charakter bezzwrotnych subsydiów. Możliwe jednak, że firmy, które z nich skorzystają, będą musiały w przyszłości płacić wyższą składkę na FGŚP.

REKLAMA

- Wszystko zależy jednak od oceny kosztów wprowadzenia zmian w przepisach, które przygotowuje Ministerstwo Finansów. Dopiero gdy okaże się, że na wypłatę subsydiów zabraknie wolnych środków, będziemy zastanawiać się nad tym, skąd je pozyskać - mówi Adam Ambrozik, ekspert Konfederacji Pracodawców Polskich.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Michał Boni, szef Zespołu Doradców Strategicznych premiera, poinformował, że sama wypłata tzw. postojowego (w maksymalnej wysokości zasiłku dla bezrobotnych, czyli 551,80 zł) będzie kosztować około 600-850 mln zł. Świadczenie to otrzymają pracownicy firm, które z powodu kryzysu muszą stosować przestoje w produkcji.

Wprowadzenie obu form pomocy dla firm, które ucierpiały wskutek kryzysu gospodarczego, przewiduje pakiet 13 działań antykryzysowych. Rząd zobowiązał się, że do końca tygodnia uzupełni lub zmodyfikuje projekty nowelizacji przepisów, które wprowadzą go w życie. Centrale związkowe oraz organizacje pracodawców otrzymają propozycje zmian dotyczące każdego z 13 punktów pakietu i przeprowadzą wewnętrzne konsultacje. W połowie maja Prezydium Komisji Trójstronnej ma przyjąć cały pakiet. Projekty zostaną przesłane do Sejmu i rozpocznie się proces ich uchwalania.

- OPZZ na pewno będzie domagać się, aby projektowane zmiany przewidywały realną podwyżkę płacy minimalnej - mówi Andrzej Radzikowski.

Z kolei pracodawcom na pewno będzie zależało na tym, aby dłuższe, 12-miesięczne okresy rozliczeniowe czasu pracy mogły stosować nie tylko firmy, w których obowiązują układy zbiorowe pracy, ale też te, które porozumieją się w tej sprawie z przedstawicielami pracowników. Wprowadzenie dłuższych okresów rozliczeniowych czasu pracy ułatwi firmom dostosowywanie czasu pracy podwładnych do aktualnej produkcji.

Pakiet antykryzysowy przewiduje także m.in. ograniczenie możliwości zawierania umów o pracę na czas określony. Mają one trwać maksymalnie dwa lata. Ich wydłużenie ma być możliwe tylko poprzez zmianę układu zbiorowego.

ŁUKASZ GUZA

lukasz.guza@infor.pl

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zmiany w ubezpieczeniach obowiązkowych w 2026 r. UFG będzie zbierał od firm więcej danych

Prezydent Karol Nawrocki podpisał ustawę o ubezpieczeniach obowiązkowych Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych - poinformowała 15 grudnia 2025 r. Kancelaria Prezydenta RP. Przepisy zezwalają ubezpieczycielom zbierać więcej danych o przedsiębiorcach.

Aktualizacja kodów PKD w przepisach o akcyzie. Prezydent podpisał ustawę

Prezydent Karol Nawrocki podpisał nowelizację ustawy o podatku akcyzowym, której celem jest dostosowanie przepisów do nowej Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD). Ustawa ma charakter techniczny i jest neutralna dla przedsiębiorców.

Zamknięcie 2025 r. i przygotowanie na 2026 r. - co muszą zrobić firmy [checklista] Obowiązki finansowo-księgowe

Końcówka roku obrotowego dla wielu firm oznacza czas intensywnych przeglądów finansów, porządkowania dokumentacji i podejmowania kluczowych decyzji podatkowych. To jednak również moment, w którym przedsiębiorcy wypracowują strategie na kolejne miesiące, analizują swoje modele biznesowe i zastanawiają się, jak zbudować przewagę konkurencyjną w nadchodzącym roku. W obliczu cyfryzacji, obowiązków związanych z KSeF i rosnącej presji kosztowej, końcowe tygodnie roku stają się kluczowe nie tylko dla poprawnego zamknięcia finansów, lecz także dla przyszłej kondycji i stabilności firmy - pisze Jacek Goliszewski, prezes BCC (Business Centre Club).

Przedsiębiorcy nie będą musieli dołączać wydruków z KRS i zaświadczeń o wpisie do CEIDG do wniosków składanych do urzędów [projekt ustawy]

Przedsiębiorcy nie będą musieli już dołączać oświadczeń lub wypisów, dotyczących wpisu do CEiDG lub rejestru przedsiębiorców prowadzonego w Krajowym Rejestrze Sądowym, do wniosków składanych do urzędów – wynika z opublikowanego 12 grudnia 2025 r. projektu ustawy.

REKLAMA

Masz swoją tożsamość cyfrową. Pytanie brzmi: czy potrafisz ją chronić? [Gość Infor.pl]

Żyjemy w świecie, w którym coraz więcej spraw załatwiamy przez telefon lub komputer. Logujemy się do banku, zamawiamy jedzenie, podpisujemy umowy, składamy wnioski w urzędach. To wygodne. Ale ta wygoda ma swoją cenę – musimy umieć potwierdzić, że jesteśmy tymi, za których się podajemy. I musimy robić to bezpiecznie.

Przedsiębiorca był pewien, że wygrał z urzędem. Wystarczyło milczenie organu administracyjnego. Ale ten wyrok NSA zmienił zasady - Prawo przedsiębiorców nie działa

Spółka złożyła wniosek o interpretację indywidualną i czekała na odpowiedź. Gdy organ nie wydał decyzji w ustawowym terminie 30 dni, przedsiębiorca uznał, że sprawa załatwiła się sama – na jego korzyść. Wystąpił o zaświadczenie potwierdzające milczące załatwienie sprawy. Naczelny Sąd Administracyjny wydał jednak wyrok, który może zaskoczyć wielu przedsiębiorców liczących na bezczynność urzędników.

Robią to od lat, nie wiedząc, że ma to nazwę. Nowe badanie odsłania prawdę o polskich firmach

Niemal 60 proc. mikro, małych i średnich przedsiębiorstw deklaruje znajomość pojęcia ESG. Jednocześnie znaczna część z nich od lat realizuje działania wpisujące się w zrównoważony rozwój – często nie zdając sobie z tego sprawy. Najnowsze badanie Instytutu Keralla Research pokazuje, jak wygląda rzeczywistość polskiego sektora MŚP w kontekście odpowiedzialnego zarządzania.

Większość cyberataków zaczyna się od pracownika. Oto 6 dobrych praktyk dla pracowników i pracodawców

Ponad połowa cyberataków spowodowana jest błędami pracowników. Przekazujemy 6 dobrych praktyk dla pracownika i pracodawcy z zakresu cyberbezpieczeństwa. Każda organizacja powinna się z nimi zapoznać.

REKLAMA

Rolnictwo precyzyjne jako element rolnictwa 4.0 - co to jest i od czego zacząć?

Rolnictwo precyzyjne elementem rolnictwa 4.0 - co to jest i jak zacząć? Wejście w świat rolnictwa precyzyjnego nie musi być gwałtowną rewolucją na zasadzie „wszystko albo nic”. Co wynika z najnowszego raportu John Deere?

Każdy przedsiębiorca musi pamiętać o tym na koniec 2025 r. Lista zadań na zakończenie roku podatkowego

Każdy przedsiębiorca musi pamiętać o tym na koniec 2025 r. Lista zadań na zakończenie roku podatkowego dotyczy: kosztów podatkowych, limitu amortyzacji dla samochodów o wysokiej emisji CO₂, remanentu, warunków i limitów małego podatnika, rozrachunków, systemów księgowych i rozliczenia podatku.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA