REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Firmy wstrzymały zwolnienia i zamroziły płace

Katarzyna Bartman

REKLAMA

Prawie 60 proc. firm nie planuje w ciągu najbliższych sześciu miesięcy zmian w liczbie zatrudnianych osób. 85 proc. pracodawców deklaruje zaś, że nie będzie obniżało stawek wynagrodzeń zasadniczych.

Na zlecenie firmy Randstad TNS OBOP dwukrotnie, najpierw pod koniec listopada 2008 r., a następnie pod koniec lutego 2009 r., przeprowadził badanie wśród 300 pracodawców z całego kraju odnośnie do ich planów kadrowych oraz płacowych w najbliższym półroczu.

REKLAMA

REKLAMA

Blisko 60 proc. respondentów zadeklarowało zamrożenie wszelkich zmian kadrowych związanych z liczbą zatrudnianych osób. Co siódmy przyznał, że zamierza zwalniać ludzi, a co szósty - przyjmować nowych pracowników. Wzrost zatrudnienia deklarowały najczęściej duże przedsiębiorstwa liczące powyżej 250 pracowników. Pracodawcy ze średnich firm (od 50 do 249 osób) najrzadziej deklarowali chęć rekrutacji nowych osób - jedynie 8 proc.

- W porównaniu z ostatnim kwartałem 2008 r. istotnie zmniejszyła się liczba firm planujących zwiększenie zatrudnienia. W listopadzie więcej niż co czwarty pracodawca planował zatrudnienie nowych osób, a w lutym 2009 r. odsetek ten spadł już o 16 proc. - porównuje Kees Stoomer, menedżer z firmy Randstad. Jego zdaniem wynika to ze wzrostu niepewności pracodawców co do kierunku zmian na rynku pracy. W lutym 2009 r. co dziesiąty pracodawca nie potrafił powiedzieć, czy pogłębi się recesja, czy też nastąpi szybkie odbicie gospodarcze. W ten ostatni wariant wierzy jedynie 9 proc. badanych.

Rekrutowanie z asekuracją

- W czasie dekoniunktury gospodarczej sytuacja zmienia się dynamicznie, a decyzje kadrowe zostaną podjęte, gdy przedsiębiorcy poznają realny wpływ obecnego kryzysu gospodarczego na sytuację ich firmy - przyznaje Przemysław Gacek, prezes zarządu Grupy Pracuj, do której należy portal Pracuj.pl.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dodaje, że w I kwartale 2009 r. liczba ofert pracy w portalu Pracuj.pl utrzymywała się na średnim poziomie ponad 12 tysięcy ogłoszeń miesięcznie. Pracodawcy zatrudniali głównie w tych działach, które bezpośrednio zwiększają przychód firmy, stąd np. 46 proc. wszystkich ofert w marcu 2009 r. stanowiły ogłoszenia z działów sprzedaży. Najwięcej ogłoszeń w ubiegłym miesiącu zamieściły firmy z branży handlowej i - co ciekawe - bankowej.

Eldorado dla agencji

REKLAMA

Zdaniem Keesa Stoomera niechęć pracodawców do podejmowania decyzji kadrowych może spowodować większe zainteresowanie usługami agencji pracy tymczasowej. Podobnie uważa też Barbara Drabich ze Związku Agencji Pracy Tymczasowej. Jej zdaniem pracodawcy, którym zaczyna się trochę lepiej powodzić, chcieliby zatrudniać nowe osoby, ale boją się wiązać sobie ręce, bo sytuacja w gospodarce jest dynamiczna i w każdej chwili może się zmienić.

Do tego dochodzą również zapowiedzi związków zawodowych, które walczą o to, aby umowy na czas określony trwały nie dłużej niż 18 miesięcy. Po tym okresie pracownicy musieliby być zatrudnieni już na umowy stałe. To wszystko powoduje, że od miesiąca widać zauważalny wzrost zainteresowania usługami agencji pracy tymczasowej.

Trend ten potwierdzają również badania. Ponad 80 proc. firm zadeklarowało, że nie zmniejszy liczby zatrudnionych pracowników tymczasowych.

Wiesław Łagodziński, rzecznik prasowy Głównego Urzędu Statystycznego (GUS), dodaje z kolei, że firmy rozpoczęły też bardzo dynamiczne zatrudnianie pracowników sezonowych.

- Dzięki dobrej pogodzie roboty w rolnictwie i ogrodnictwie, ale także budownictwie ruszyły już w kwietniu, a nie, jak się spodziewano, w maju. To oznacza pracę dla co najmniej kilkudziesięciu tysięcy ludzi - szacuje Wiesław Łagodziński.

Rzecznik GUS zdradza też, że z nieupublicznionych jeszcze badań wynika, że pracodawcy wykorzystali kryzys m.in. do tego, aby wymienić swoich pracowników na młodych, powracających z Zachodu emigrantów zarobkowych.

- Naszym pracodawcom bardzo spodobało się obeznanie tych ludzi ze światem, językami obcymi i nowinkami technicznymi - komentuje Wiesław Łagodziński.

Obniżek pensji nie będzie

Interesujące, na co zwraca uwagę raport TNS OBOP, są też dane płacowe. Aż 85 proc. pracodawców nie zamierza zmniejszać w kryzysie wynagrodzeń (chodzi o płace zasadnicze). Ponad 12 proc. deklaruje, że je podwyższy, ponad 70 proc., że utrzyma na dotychczasowym poziomie, a jedynie 7 proc. planuje obniżki.

Dla Kazimierza Sedlaka z krakowskiej firmy badającej wynagrodzenia Sedlak & Sedlak wyniki te nie są zaskoczeniem.

- Przez ostatnie dwa lata wynagrodzenia w Polsce rosły bardzo szybko, ale niewspółmiernie do wydajności pracy. Wydajność płacom nie dorównywała, dlatego pensje teraz wyhamują - ocenia Kazimierz Sedlak.

Jego zdaniem prognoza ta odnosi się szczególnie do kontraktów kadry menedżerskiej, która była mocno w Polsce przepłacana.

KATARZYNA BARTMAN

katarzyna.bartman@infor.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA