REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Firmy mogą zwracać się o pomoc do inspekcji

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Łukasz Guza
Łukasz Guza

REKLAMA

Zwalniani pracownicy, którzy uważają, że pracodawcy łamią ich prawa, mogą zwracać się o pomoc do Państwowej Inspekcji Pracy. Udziela też ona porad pracodawcom, którzy chcą dowiedzieć się jak zgodnie z prawem rozwiązać stosunek pracy.

• W okresie kryzysu pracodawcy coraz częściej redukują zatrudnienie. Czy PIP pomaga jakoś pracownikom, którzy tracą pracę?

REKLAMA

- Inspekcja prowadzi porady prawne, zarówno dla pracowników, jak i pracodawców. Osoby zwalniane mogą dowiedzieć się np., jakie prawa im przysługują i jak można odwołać się od wypowiedzenia. Natomiast pracodawcy otrzymują informację, jak zgodnie z prawem rozwiązać stosunek pracy z pracownikiem lub jak przeprowadzić zwolnienia grupowe. Porady są bezpłatne i udzielane telefonicznie, przez korespondencję elektroniczną lub na miejscu, w okręgowych inspektoratach pracy w każdym województwie, a także ich oddziałach w terenie. Informacje o adresach telefonicznych i e-mailowych znajdują się na naszych stronach internetowych.

• Czy dużo osób korzysta z porad?

- W związku z obecną sytuacją na rynku pracy i zapowiadanymi zwolnieniami rozszerzyliśmy znacznie świadczoną przez nas pomoc prawną, m.in. poprzez przedłużenie czasu udzielania porad. Na przykład w Łodzi pomoc prawną można uzyskać od poniedziałku do piątku, w godz. 8.30-18.00. Tylko w ostatnim okresie skorzystało z niej ponad 350 osób.

• Inspekcja zapowiadała też, że będzie udzielać porad w specjalnych punktach organizowanych np. w zakładach pracy. Czy to już działa?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Tak. Pierwsze takie punkty już działają. Organizujemy je wspólnie z urzędami pracy, dzięki czemu pracownicy zakładów, którzy są zagrożeni zwolnieniem, na miejscu otrzymują porady adekwatne do problemów, jakie występują w ich miejscu pracy, oraz informację o możliwościach podjęcia innego zatrudnienia lub przekwalifikowania zawodowego. Pierwsze doświadczenia wskazują, że w takich przedsięwzięciach powinni brać udział także przedstawiciele ZUS, którzy mogliby udzielać porad z zakresu ubezpieczeń społecznych. Punkty będą tworzone wyłącznie tam, gdzie rzeczywiście wystąpi zapotrzebowanie na taką pomoc. Na razie, poza województwami śląskim, świętokrzyskim, warmińsko-mazurskim i podkarpackim, nie odnotowaliśmy potrzeby uruchomienia punktów poradniczych w firmach.

• A czy pracodawcy nie odmawiają tworzenia u siebie takich punktów?

- Zdarzył się jeden taki przypadek. Wtedy starosta powiatu, na którego obszarze działa firma, udostępnił nam inne miejsce. To jednak wyjątek. Generalnie pracodawcy sygnalizują, że też chcieliby skorzystać z pomocy PIP. Najczęściej chcą dowiedzieć się, jak mogą wydatkować środki zakładowego funduszu świadczeń socjalnych lub czy mogą skorzystać ze środków Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych. Pytają też, na jakich zasadach mogą w trudnej sytuacji ekonomicznej dokonać redukcji zatrudnienia lub zmienić umowy o pracę.

• Czy w okresie kryzysu firmy częściej proponują pracownikom gorsze warunki pracy, co ma uchronić ich przed zwolnieniem?

- Na razie nie obserwujemy takiej tendencji. Liczba porozumień o niestosowaniu niektórych przepisów prawa pracy nie odbiega w sposób wyraźny od tej z poprzednich lat. Na przykład od początku 2009 roku do Okręgowego Inspektoratu Pracy w Opolu pracodawcy zgłosili 18 wniosków o zarejestrowanie protokołów dodatkowych do zakładowych układów zbiorowych pracy oraz dwa porozumienia ze związkami w sprawie zmniejszenia etatów i płac oraz niestosowania regulaminu wynagrodzeń.

• Pracodawcy nie łamią więc częściej przepisów o rozwiązywaniu umów o pracę?

- Muszę przyznać, że spodziewałem się, iż z powodu trudnej sytuacji ekonomicznej pracownicy znacznie częściej będą potrzebować porad. Nadal będziemy jednak monitorować takie zjawiska i starać się pomóc już na etapie planowania redukcji zatrudnienia. Dlatego kluczowe znaczenie ma dla nas współpraca z urzędami pracy, bo to im pracodawcy przekazują informacje o planowanych zwolnieniach.

Rozmawiał Łukasz Guza

• Tadeusz Jan Zając

absolwent WPiA Uniwersytetu Warszawskiego. Przed objęciem funkcji GIP (po raz drugi) był m.in. dyrektorem Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Warszawie

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Warto udzielić pełnomocnictwa lub prokury w CEIDG

Prowadzenie własnej firmy to nie tylko pasja i satysfakcja, ale także szereg obowiązków, które co do zasady przedsiębiorca powinien wykonywać osobiście sprawując zarząd nad swoim przedsiębiorstwem. Chodzi tu przede wszystkim o zawieranie umów, czy kontakty z urzędami i sądami. Wraz z rozwojem firmy może okazać się, że konieczne będzie delegowanie części zadań związanych z zarządzaniem przedsiębiorstwem na inne osoby. Aktualnie, każdy przedsiębiorca wpisany do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG) może ustanowić pełnomocnika lub prokurenta, który będzie reprezentować go w sprawach pozostających w związku z prowadzoną przez tego przedsiębiorcę działalnością gospodarczą.

Biznesowy challenge z dala od zgiełku

Rozmowa z Agnieszką Najberek, dyrektorką sprzedaży MICE w Hotelu Arłamów, o trendach w budowaniu dobrostanu i integracji pracowników.

Outsourcing obsługi prawnej firmy

Ciągle następujące, dynamiczne i nieprzewidywalne zmiany rynkowe wymuszają na przedsiębiorcach konieczność nieustannego dostosowywania swoich strategii do zmieniających się realiów. W obliczu takich wyzwań, wiele firm zwraca uwagę na konieczność optymalizacji funkcjonowania pozaoperacyjnej części swojej działalności. Niczym nowym nie będzie wskazanie, że takim narzędziem jest właśnie outsourcing, który coraz częściej obejmuje także pracę prawników.

Polubownie czy przez sąd – jak najlepiej dochodzić należności w TSL?

W branży TSL nawet niewielkie opóźnienia w płatnościach mogą prowadzić do utraty płynności, a w skrajnych przypadkach – do upadłości firmy. Skuteczna windykacja to często kwestia przetrwania, a nie tylko egzekwowania prawa. Co zatem wybrać: sąd czy polubowne rozwiązanie?

REKLAMA

KPO ruszyło z kopyta: prawie 112 mld zł rozdysponowane, kolejne miliardy w drodze

Prawie 112 mld zł z Krajowego Planu Odbudowy już zakontraktowane, ale to dopiero początek. Polska szykuje się na kolejną wypłatę – aż 28 mld zł może trafić do kraju jeszcze przed jesienią. Tymczasem wszystkie inwestycje z KPO są już uruchomione, a wypłaty nabierają tempa.

Prezes BCC: Przedsiębiorcy potrzebują przewidywalności i stabilności. Apel przedsiębiorców

1 czerwca 2025 roku odbyła się druga tura wyborów prezydenckich, w której, najwięcej głosów otrzymał Karol Nawrocki. Oficjalne zaświadczenie o wyborze ma zostać wręczone 11 czerwca 2025 r. Po ogłoszeniu wyników przedstawiciele środowisk gospodarczych wyrazili oczekiwanie, że nowy prezydent będzie współpracował z rządem w sprawach istotnych dla polskiej gospodarki.

Kontrole na granicy polsko-niemieckiej się intensyfikują. Przedsiębiorcy mówią o odbieraniu renty geograficznej

Przedsiębiorcy Pomorza Zachodniego mówią o odbieraniu im renty geograficznej. Kontrole na granicy polsko-niemieckiej się intensyfikują. W Kołbaskowie i Rosówku tworzą się kilkukilometrowe korki.

Kody kreskowe a system kaucyjny w 2025 roku

Już od 1 października 2025 roku w Polsce zacznie obowiązywać system kaucyjny. Choć dla wielu konsumentów oznacza to przede wszystkim zwrot pieniędzy za plastikowe butelki i puszki, za jego działaniem stoi precyzyjnie zaprojektowany mechanizm. Jednym z kluczowych, choć często niedostrzeganych elementów są kody kreskowe – to właśnie one umożliwiają identyfikację opakowań i prawidłowe naliczanie kaucji.

REKLAMA

Kodeks Dobrych Praktyk PZPA – nowe standardy etyczne i operacyjne w branży taxi oraz dostaw aplikacyjnych

Kodeks Dobrych Praktyk - oddolna inicjatywa samoregulacyjnej branży platformowej taxi oraz dostaw na aplikacje. Dokument określa obowiązki pomiędzy partnerami aplikacyjnymi, aplikacjami a kierowcami i kurierami.

Sukcesja w firmach rodzinnych: kluczowe wyzwania i rosnąca rola fundacji rodzinnych

29 maja 2025 r. w warszawskim hotelu ARCHE odbyła się konferencja „SUKCESJA BIZNES NA POKOLENIA”, której idea narodziła się z współpracy Business Centre Club, Banku Pekao S.A. oraz kancelarii Domański Zakrzewski Palinka i Pru – Prudential Polska. Różnorodne doświadczenia i zakres wiedzy organizatorów umożliwiły kompleksowe i wielowymiarowe przedstawienie tematu sukcesji w firmach rodzinnych.

REKLAMA