REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

E-learning - tania i szybka metoda zdobywania nowych kwalifikacji

Joanna Żajkowska-Małachowska

REKLAMA

Zdaniem ekspertów, najbardziej efektywne, są szkolenia łączące nowoczesne metody przekazywania wiedzy za pośrednictwem mediów elektronicznych oraz trenerów.

REKLAMA

E-learning to technika szkolenia wykorzystująca wszelkie dostępne media elektroniczne, w tym internet, intranet, extranet, przekazy satelitarne, taśmy audio/wideo, telewizję interaktywną oraz CD-ROM-y. Najczęściej kojarzony jest on z nauczaniem, w którym stroną przekazującą wiedzę i egzaminującą jest program komputerowy, dlatego przyjęło nazywać się tę formę nauki jako distance learning (uczenie na odległość), w którym brak jest fizycznego kontaktu z nauczycielem. Zaawansowane szkolenia e-learningowe zawierają symulacje, filmy szkoleniowe, złożone studia przypadków, najprostsze zaś - dostępne w internecie - wyglądają jak czarno-białe ksera podręczników.

REKLAMA

W sposób dynamiczny e-edukacja w Polsce rozwinęła się w latach 2001-2007, wkraczając na uczelnie wyższe i zdobywając korporacje. Szkolenia e-learningowe to zarówno szkolenia standardowe, gotowe, a także szkolenia tworzone na potrzeby indywidualnego klienta, uwzględniające jego specyfikę, opracowane na materiałach od klienta (prezentacje, filmy).

Korzyści ze szkoleń na odległość

Najczęściej przytaczaną korzyścią ze stosowania e-learningu są niższe koszty kształcenia.

Mówimy tu zarówno o kosztach samego szkolenia, jak i oszczędnościach związanych z organizacją szkolenia - ośrodka, wyżywienia, dojazdu itp. Pracodawcy cenią sobie brak konieczności odrywania od pracy całych działów, kosztów związanych z dezorganizacją pracy, utraconych korzyści itp.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Nie ma ograniczeń związanych z liczbą pracowników w grupach: im więcej pracowników do przeszkolenia, tym niższe koszty jednostkowe. Zespoły rozproszone na co dzień pracujące indywidualnie w terenie otrzymują aktualny dostęp do wiedzy w tym samym czasie.

Ponadto czas i tempo nauki wybierane są indywidualnie przez ucznia (przynajmniej teoretycznie). Ważnym elementem jest tu najsłabszy element tradycyjnych szkoleń - ocena efektów szkolenia. Programy edukacyjne konstruowane są w ten sposób, by zawierały testy weryfikujące uzyskane postępy, stopień zdobytej wiedzy. Uczący się, jego przełożony, pracownik działu zarządzania zasobami ludzkimi mogą mieć wgląd w informacje o postępach.

Słabe strony e-learningu

Wady takich szkoleń? Na pewno ich wielkim ograniczeniem jest to, że koncentrują się głównie na przekazywaniu, sprawdzaniu i utrwalaniu wiedzy, w mniejszym stopniu, mając wpływ na kształtowanie umiejętności i postaw pracowników. Preferowane przez ludzi style uczenia się decydują również o większym lub mniejszym angażowaniu się w e-learning.

Najsłabszym ogniwem szkolenia internetowego jest jego... użytkownik, który po zalogowaniu się nie ma czasu na szkolenie. To, co z jednej strony jest największym plusem e-learningu - możesz uczyć się, gdzie chcesz (np. w biurze, w domu, w pociągu), kiedy chcesz - w godzinach indywidualnego wyżu intelektualnego, jest też jego największą słabością.

Zmobilizowanie się do nauki, samodzielnego zarządzania procesem edukacji jest najtrudniejszym punktem w realizacji szkoleń na odległość.

W związku z tym bardzo ważna jest również forma szkolenia e-learningowego, wizualna atrakcyjność programu, różnorodność zadań dla uczących się. Wszystko to przekłada się na koszty samego programu. Im bardziej skomplikowany, bogaty, atrakcyjny - tym wyższe koszty i większe wymagania sprzętowe niezbędne do uruchomienia programu.

Szkolenia łączone

Zdaniem ekspertów najbardziej efektywnym jest zastosowanie nauczania komplementarnego, które łączy dwie lub kilka strategii edukacyjnych, najczęściej e-learningu i nauczania bezpośredniego (tradycyjnego). Stosowane i zalecane jest zwłaszcza w tych sytuacjach, gdy metody e-learningu nie przystają do założonych celów edukacyjnych. Dotyczy to przede wszystkim szkoleń wymagających oprócz zastosowania wiedzy doskonalenia umiejętności i to pod okiem fachowca z danej dziedziny.

Przykładowe kursy i szkolenia e-learningowe

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Współpraca MICHALINA TOPOLEWSKA

JOANNA ŻAJKOWSKA-MAŁACHOWSKA

gp@infor.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA