REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Firmy mogą na odległość szkolić inspektorów

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Katarzyna Bartman

REKLAMA

Po wprowadzeniu obowiązku zatrudniania w firmach inspektorów ochrony przeciwpożarowej w Szkole Głównej Służby Pożarniczej liczba chętnych na przeszkolenia była tak duża, że uczelnia zorganizowała dodatkowe kursy e-learningowe.

• Jak zmieniła się sytuacja w firmach po wejściu w życie znowelizowanego kodeksu pracy?

REKLAMA

- Ta zmiana była dla nas nieoczekiwana. Zobowiązuje właścicieli przedsiębiorstw do posiadania wśród załogi osób odpowiedzialnych za bezpieczeństwo pożarowe. Wprowadzając tę poprawkę, pani minister pracy prawdopodobnie nie wiedziała, że w Polsce wymagamy odpowiednich kwalifikacji od takich osób. Jest to zapisane w naszej ustawie o ochronie przeciwpożarowej.

• Niewiele osób może więc pełnić te obowiązki?

- Jesteśmy w sytuacji podobnej do tej, kiedy niespodziewanie zobowiązano kierowców do posiadania w samochodzie jednokilogramowej gaśnicy. Sytuacja była tragiczna. W Polsce nie było wystarczającej liczby takich gaśnic ani ich producentów. Teraz również wystąpiło podobne zjawisko. Mamy nadzieję, że zapowiadana nowelizacja k.p. złagodzi sytuację. Na razie musieliśmy zwiększyć prawie czterokrotnie limity przyjęć. Mamy chętnych na te kursy na prawie cały rok.

• Ile osób się zgłosiło się do szkoły?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- W tej chwili kształcimy około 200 osób. Zwykle grupa nie przekracza jednorazowo czterdziestu. W kwietniu 2009 r. będzie następny nabór, ale i to okazało się za mało. Zwróciliśmy się do komendanta głównego z prośbą o zgodę na prowadzenie kursu e-learningowego i otrzymaliśmy zgodę. Zrobimy go przy pomocy firm zewnętrznych. Oceniliśmy, że w tym roku będziemy zmuszeni przeszkolić około 3 tys. osób. Po znowelizowaniu k.p. sprawa się rozciągnie w czasie i uspokoi.

• Zmienią się wymagania dla firm?

- Przypuszczamy, że nie powinno być już kar dla tych, którzy szybko nie zareagują na nowe przepisy.

• Czy zmienią się też wymogi odnośnie do kwalifikacji inspektorów?

- W tym zakresie nie spodziewamy się żadnych zmian.

• Szkolenia nie są tanie. Kosztują 1,2 tys. zł. Kto za nie przeważnie płaci?

- Na ogół otrzymujemy wnioski dotyczące kształcenia z przedsiębiorstw. Na przykład bardzo aktywnie działa Orlen. Prowadzimy dla nich obecnie nawet sesje wyjazdowe - wyjeżdżamy, aby ich kształcić. Wiadomo, że tam zagrożenie pożarowe jest zwiększone.

• Czy kursy e-learningowe będą tańsze?

- Tak będą kosztować 960 zł. Postaramy się też, aby w przyszłości były jeszcze tańsze.

• Ile czasu trwają zajęcia?

- Zarówno klasyczne kursy, jak i te e-learningowe są obliczone na 71 godzin. To jest minimum, które trzeba poświęcić, aby człowiek był dobrze przygotowany do tej działalności.

• Przepisy mówią, że osoby, które zdobywały uprawnienia specjalistów przed rokiem 2005, będą musiały je odnowić w 2010 roku. Czy dużo jest takich osób?

- Około 200-300. Do 2005 roku kształcono specjalistów według skróconego programu, takiego, według którego obecnie kształcimy inspektorów. Już po 70 godzinach kursu stawali się specjalistami. Teraz wszyscy, którzy nabyli uprawnienia specjalistów do spraw ppoż. według skróconego kursu, do 2010 roku będą musieli pójść na studia podyplomowe (240 godzin zajęć) i ukończyć je. W Komendzie Głównej PSP nie ustalono jeszcze, czy otrzymają oni jakieś ułatwienia, np. ze względu na zdobytą praktykę, ani ile będzie kosztowała nauka.

Fot. Wojciech Górski

Zoja Bednarek, profesor, st. bryg., rektor - komendant Szkoły Głównej Służby Pożarniczej

 

Rozmawiała Katarzyna Bartman

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Biznesowy challenge z dala od zgiełku

Rozmowa z Agnieszką Najberek, dyrektorką sprzedaży MICE w Hotelu Arłamów, o trendach w budowaniu dobrostanu i integracji pracowników.

Outsourcing obsługi prawnej firmy

Ciągle następujące, dynamiczne i nieprzewidywalne zmiany rynkowe wymuszają na przedsiębiorcach konieczność nieustannego dostosowywania swoich strategii do zmieniających się realiów. W obliczu takich wyzwań, wiele firm zwraca uwagę na konieczność optymalizacji funkcjonowania pozaoperacyjnej części swojej działalności. Niczym nowym nie będzie wskazanie, że takim narzędziem jest właśnie outsourcing, który coraz częściej obejmuje także pracę prawników.

Polubownie czy przez sąd – jak najlepiej dochodzić należności w TSL?

W branży TSL nawet niewielkie opóźnienia w płatnościach mogą prowadzić do utraty płynności, a w skrajnych przypadkach – do upadłości firmy. Skuteczna windykacja to często kwestia przetrwania, a nie tylko egzekwowania prawa. Co zatem wybrać: sąd czy polubowne rozwiązanie?

KPO ruszyło z kopyta: prawie 112 mld zł rozdysponowane, kolejne miliardy w drodze

Prawie 112 mld zł z Krajowego Planu Odbudowy już zakontraktowane, ale to dopiero początek. Polska szykuje się na kolejną wypłatę – aż 28 mld zł może trafić do kraju jeszcze przed jesienią. Tymczasem wszystkie inwestycje z KPO są już uruchomione, a wypłaty nabierają tempa.

REKLAMA

Prezes BCC: Przedsiębiorcy potrzebują przewidywalności i stabilności. Apel przedsiębiorców

1 czerwca 2025 roku odbyła się druga tura wyborów prezydenckich, w której, najwięcej głosów otrzymał Karol Nawrocki. Oficjalne zaświadczenie o wyborze ma zostać wręczone 11 czerwca 2025 r. Po ogłoszeniu wyników przedstawiciele środowisk gospodarczych wyrazili oczekiwanie, że nowy prezydent będzie współpracował z rządem w sprawach istotnych dla polskiej gospodarki.

Kontrole na granicy polsko-niemieckiej się intensyfikują. Przedsiębiorcy mówią o odbieraniu renty geograficznej

Przedsiębiorcy Pomorza Zachodniego mówią o odbieraniu im renty geograficznej. Kontrole na granicy polsko-niemieckiej się intensyfikują. W Kołbaskowie i Rosówku tworzą się kilkukilometrowe korki.

Kody kreskowe a system kaucyjny w 2025 roku

Już od 1 października 2025 roku w Polsce zacznie obowiązywać system kaucyjny. Choć dla wielu konsumentów oznacza to przede wszystkim zwrot pieniędzy za plastikowe butelki i puszki, za jego działaniem stoi precyzyjnie zaprojektowany mechanizm. Jednym z kluczowych, choć często niedostrzeganych elementów są kody kreskowe – to właśnie one umożliwiają identyfikację opakowań i prawidłowe naliczanie kaucji.

Kodeks Dobrych Praktyk PZPA – nowe standardy etyczne i operacyjne w branży taxi oraz dostaw aplikacyjnych

Kodeks Dobrych Praktyk - oddolna inicjatywa samoregulacyjnej branży platformowej taxi oraz dostaw na aplikacje. Dokument określa obowiązki pomiędzy partnerami aplikacyjnymi, aplikacjami a kierowcami i kurierami.

REKLAMA

Sukcesja w firmach rodzinnych: kluczowe wyzwania i rosnąca rola fundacji rodzinnych

29 maja 2025 r. w warszawskim hotelu ARCHE odbyła się konferencja „SUKCESJA BIZNES NA POKOLENIA”, której idea narodziła się z współpracy Business Centre Club, Banku Pekao S.A. oraz kancelarii Domański Zakrzewski Palinka i Pru – Prudential Polska. Różnorodne doświadczenia i zakres wiedzy organizatorów umożliwiły kompleksowe i wielowymiarowe przedstawienie tematu sukcesji w firmach rodzinnych.

Raport Strong Women in IT: zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Ruszył nabór do raportu Strong Women in IT 2025. Jest to raport mający na celu przybliżenie osiągnięć kobiet w branży technologicznej oraz w działach IT-Tech innych branż. Zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

REKLAMA