REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Firmy muszą szukać nowych rynków

Marek Chądzyński
Marek Chądzyński

REKLAMA

Rynki wschodnie raczej nie staną się lekiem na kłopoty polskiego eksportu. Próba odbudowania pozycji handlowej na innych rynkach wymagać będzie wsparcia rządu. Finansowanie działalności to jeden z głównych problemów eksporterów.

Ministerstwo Gospodarki ocenia, że polskie firmy w obliczu recesji głównych partnerów handlowych będą zmuszone do szukania zbytu w państwach byłego ZSRR. Chce wspierać ten kierunek handlu. Przedsiębiorcy podchodzą z rezerwą do tych założeń.

REKLAMA

Idziemy na wschód?

- Rynek wschodni jest atrakcyjny, tylko pytanie, czy zamierzenia dotyczące wspierania tego kierunku są dziś możliwe do zrealizowania. Sytuacja rynkowa na wschodzie jest bardzo trudna, ich kryzys dotyka szczególnie mocno - mówi Arkadiusz Protas, wiceprezes Business Centre Club.

Według Andrzeja Arendarskiego, prezesa Krajowej Izby Gospodarczej (KIG), rząd nie powinien ograniczać się do pomocy doraźnej, tylko stworzyć całościowy system wspierania handlu ze Wschodem.

- Eksporterom brakuje przede wszystkim informacji z polskich placówek dyplomatycznych. Ubezpieczenia kredytów w eksporcie na wschód są za drogie. Zniknęło dofinansowanie udziału w targach i wystawach - wylicza Andrzej Arendarski.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Na wschodzie jest grupa konsumentów, która - mimo nasilającego się kryzysu - będzie miała pieniądze. Warto więc stworzyć system wsparcia i jeśli zrobi się to mądrze, może on przynieść efekty - dodaje.

Na razie perspektywy handlu ze wschodem nie są najlepsze, co potwierdzają ostatnie dostępne dane o obrotach z krajami WNP. Eksport na największe rynki w tej grupie - czyli do Rosji i na Ukrainę - znacznie spadł. W listopadzie 2008 r. sprzedaż polskich towarów i usług do Rosji zmniejszyła się prawie o 11 proc., na Ukrainę aż o 36 proc.

Z drugiej, strony tylko z Rosją i Turkmenistanem Polska ma ujemny bilans handlowy. Z powstałymi państwami WNP mamy nadwyżkę.

A może kraje arabskie?

Ryszard Michalski, dyrektor Instytutu Badań Rynku, Konsumpcji i Koniunktur, uważa, że skoro handel ze wschodnimi sąsiadami może być utrudniony, Polska powinna spróbować swoich sił w eksporcie do krajów arabskich.

- To logiczne, że trzeba próbować kierować strumienie naszego handlu tam, gdzie są pieniądze, np. do krajów arabskich. Kiedyś były znaczącym dla nas partnerem. Potraciliśmy te rynki zupełnie niepotrzebnie - mówi Michalski.

Dynamika polskiego eksportu do niektórych państw arabskich wypadała całkiem nieźle na ponurym tle wyników handlu zagranicznego ogółem. Sprzedaż towarów i usług w listopadzie, np. do Zjednoczonych Emiratów Arabskich, wzrosła o 36 proc. względem poprzedniego roku. Eksport do Arabii Saudyjskiej zwiększył się o 15,4 proc.

Rzecz w tym, że ilościowo eksport na Bliski Wschód to tylko ułamek obrotów handlowych polskich firm.

- Kiedyś mieliśmy tam świetną markę w eksporcie inwestycyjnym, np. w budowie obiektów przemysłowych pod klucz. Kto wie, czy nie ma możliwości, aby to odbudować - mówi szef instytutu.

Szef Instytutu Koniunktur i Cen mówi jeszcze o Ameryce Południowej jako o potencjalnym rynku dla polskich produktów.

- Wiele wskazuje na to, że takie kraje jak Brazylia będą miały pieniądze, kryzys dotknie ich w stosunkowo ograniczonym zakresie. To też może być przyszłościowy rynek - mówi Ryszard Michalski.

Brak kredytu dusi eksport

Przedsiębiorcy bardzo sceptycznie podchodzą do takich pomysłów. Ich zdaniem problemem numer dwa - po spadku popytu u odbiorców - jest zablokowanie akcji kredytowej w kraju. Niedostateczna promocja polskich towarów i usług na dalekich rynkach ma dziś drugorzędne znaczenie.

- W normalnych warunkach dyskusja na temat działań promocyjnych polskiej dyplomacji miałaby sens. Ale to nie są normalne warunki - mówi Arkadiusz Protas.

- Kwestia finansowania jest w tej chwili najważniejsza, a nie promocja eksportu na jakichś wyspecjalizowanych rynkach - dodaje.

Jego zdaniem główny impet rządowego wsparcia powinien iść na odblokowanie akcji kredytowej. Andrzej Arendarski dodaje, że co prawda eksporterzy finansują się w dużej części z własnych środków, to jednak problemy z uzyskaniem kredytu obrotowego nie są bez znaczenia.

- Kłopoty z uzyskaniem kredytu obrotowego niewątpliwie mogą wpłynąć na poziom eksportu - ocenia szef KIG.

Ryszard Michalski dodaje, że rząd mógłby przeorganizować dotychczasową ofertę dla eksporterów.

- Rząd powinien zastanowić się np. nad uruchomieniem specjalnego banku, który obsługiwałby rozliczenia eksportowe - ocenia szef instytutu.

CZEGO SZUKAJĄ ODBIORCY NA POTENCJALNYCH RYNKACH

Argentyna: lekarstwa, wyposażenie medyczne, kardiochirurgia, chirurgia, technologia medyczna IRM-TAC, biotechnologia, sprzęt chirurgiczny

Białoruś: przetwory spożywcze (o długim terminie przydatności), przetwory owocowe i warzywne dla dzieci, kasze, tkaniny do produkcji materaców, kleje do etykiet na butelki szklane i PET

Brazylia: generatory dla hydroelektrowni, warzywa (mrożone), drut do produkcji zszywaczy pneumatycznych

Chile: maszyny górnicze

Indie: części zamienne do traktorów oraz innych pojazdów specjalnych, drewno i produkty z drewna różnego zastosowania

Kazachstan: chemia gospodarcza, preparaty perfumeryjne, kosmetyczne, czekolada, alkohol, sery, sosy

Malezja: napoje bezalkoholowe, soki

Mołdowa: wózki dziecięce, słoiki i butelki do lekarstw, probówki laboratoryjne, odzież, piły taśmowe

Syria: fosforany do proszków do prania i zmywarek, zeolit do produkcji detergentów, tkaniny poliestrowe, bawełniane, dżinsowe

Tunezja: artykuły oświetleniowo-dekoracyjne, nawozy (siarczan potasu, azotan potasu, azotan wapnia, azotan magnezu, siarczan magnezu), koks

Turkmenistan: tytoń, chmiel do produkcji piwa, pszenica, cukier

Źródło: Portal Promocji Eksportu, na podstawie zgłoszonych zapytań ofertowych

Co i gdzie eksportujemy

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

 

Najwięksi odbiorcy polskiego eksportu

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

MAREK CHĄDZYŃSKI

marek.chadzynski@infor.pl

Więcej informacji dla eksporterów:

www.trade.gov.pl; www.eksporter.gov.pl; www.eksporterzy.org; www.polishexport.info; www.kuke.com.pl

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zespół marketingu w organizacji czy outsourcing usług – które rozwiązanie jest lepsze?

Lepiej inwestować w wewnętrzny zespół marketingowy czy może bardziej opłacalnym rozwiązaniem jest outsourcing usług marketingowych? Marketing odgrywa kluczową rolę w sukcesie każdej organizacji. W dobie cyfryzacji i rosnącej konkurencji firmy muszą stale dbać o swoją obecność na rynku, budować markę oraz skutecznie docierać do klientów.

Rekompensata dla rolnika za brak zapłaty za sprzedane produkty rolne. Wnioski tylko do 31 marca 2025 r.

Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi przypomina, że od 1 lutego do 31 marca 2025 r. producent rolny lub grupa może złożyć do oddziału terenowego Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa (KOWR) wniosek o przyznanie rekompensaty z tytułu nieotrzymania zapłaty za sprzedane produkty rolne od podmiotu prowadzącego skup, przechowywanie, obróbkę lub przetwórstwo produktów rolnych, który stał się niewypłacalny w 2023 lub 2024 r. - w rozumieniu ustawy o Funduszu Ochrony Rolnictwa (FOR).

Zintegrowane raportowanie ESG zaczyna już być standardem. Czy w Polsce też?

96% czołowych firm na świecie raportuje zrównoważony rozwój, a 82% włącza dane ESG do raportów rocznych. W Polsce 89% dużych firm publikuje takie raporty, ale tylko 22% działa zgodnie ze standardami ESRS, co stanowi wyzwanie dla konkurencyjności na rynku UE.

Czy polskie firmy są gotowe na ESG?

Współczesny świat biznesu zakręcił się wokół kwestii związanych z ESG. Ta koncepcja, będąca wskaźnikiem zrównoważonego rozwoju, wpływa nie tylko na wielkie korporacje, ale coraz częściej obejmuje także małe i średnie przedsiębiorstwa. W dobie rosnących wymagań związanych ze zrównoważonością społeczną i środowiskową, ESG jest nie tylko wyzwaniem, ale również szansą na budowanie przewagi konkurencyjnej.

REKLAMA

ESG u dostawców czyli jak krok po kroku wdrożyć raportowanie ESG [Mini poradnik]

Wdrażanie raportowania ESG (środowiskowego, społecznego i zarządczego) to niełatwe zadanie, zwłaszcza dla dostawców, w tym działających dla większych firm. Choć na pierwszy rzut oka może się wydawać, że wystarczy powołać koordynatora i zebrać dane, to tak naprawdę proces ten wymaga zaangażowania całej organizacji. Jakie są pierwsze kroki do skutecznego raportowania ESG? Na co zwrócić szczególną uwagę?

ESG to zielona miara ryzyka, która potrzebuje strategii zmian [Rekomendacje]

Żeby utrzymać się na rynku, sprostać konkurencji, a nawet ją wyprzedzić, warto stosować się do zasad, które już obowiązują dużych graczy. Najprostszym i najbardziej efektywnym sposobem będzie przygotowanie się, a więc stworzenie mapy działania – czyli strategii ESG – i wdrożenie jej w swojej firmie. Artykuł zawiera rekomendacje dla firm, które dopiero rozpoczynają podróż z ESG.

Ratingi ESG: katalizator zmian czy iluzja postępu?

Współczesny świat biznesu coraz silniej akcentuje znaczenie ESG jako wyznacznika zrównoważonego rozwoju. W tym kontekście ratingi ESG odgrywają kluczową rolę w ocenie działań firm na polu odpowiedzialności środowiskowe, społecznej i zarządzania. Ale czy są one rzeczywistym impulsem do zmian, czy raczej efektowną fasadą bez głębszego wpływu na biznesową rzeczywistość? Przyjrzyjmy się temu bliżej.

Zrównoważony biznes czyli jak strategie ESG zmienią reguły gry?

ESG to dziś megatrend, który dotyczy coraz więcej firm i organizacji. Zaciera powoli granicę między sukcesem a odpowiedzialnością biznesu. Mimo, iż wymaga od przedsiębiorców wiele wysiłku, ESG dostarcza m.in. nieocenione narzędzie, które może nie tylko przekształcić biznes, ale również pomóc budować lepszą przyszłość. To strategia ESG zmienia sposób działania firm na zrównoważony i odpowiedzialny.

REKLAMA

Podatek od nieruchomości może być niższy. Samorządy ustalają najwyższe możliwe stawki

Podatek od nieruchomości może być niższy. To samorządy ustalają najwyższe możliwe stawki, korzystając z widełek ustawowych. Przedsiębiorcy apelują do samorządów o obniżenie podatku. Niektóre firmy płacą go nawet setki tysięcy w skali roku.

Jakie recenzje online liczą się bardziej niż te pozytywne?

Podejmując decyzje zakupowe online, klienci kierują się kilkoma ważnymi kryteriami, z których opinie odgrywają kluczową rolę. Oczekują przy tym, że recenzje będą nie tylko pozytywne, ale również aktualne. Potwierdzają to wyniki najnowszego badania TRUSTMATE.io, z którego wynika, że aż 73% Polaków zwraca uwagę na aktualność opinii. Zaledwie 1,18% respondentów nie uważa tego za istotne.

REKLAMA