REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Firmy muszą szukać nowych rynków

Marek Chądzyński
Marek Chądzyński

REKLAMA

Rynki wschodnie raczej nie staną się lekiem na kłopoty polskiego eksportu. Próba odbudowania pozycji handlowej na innych rynkach wymagać będzie wsparcia rządu. Finansowanie działalności to jeden z głównych problemów eksporterów.

Ministerstwo Gospodarki ocenia, że polskie firmy w obliczu recesji głównych partnerów handlowych będą zmuszone do szukania zbytu w państwach byłego ZSRR. Chce wspierać ten kierunek handlu. Przedsiębiorcy podchodzą z rezerwą do tych założeń.

REKLAMA

Idziemy na wschód?

- Rynek wschodni jest atrakcyjny, tylko pytanie, czy zamierzenia dotyczące wspierania tego kierunku są dziś możliwe do zrealizowania. Sytuacja rynkowa na wschodzie jest bardzo trudna, ich kryzys dotyka szczególnie mocno - mówi Arkadiusz Protas, wiceprezes Business Centre Club.

Według Andrzeja Arendarskiego, prezesa Krajowej Izby Gospodarczej (KIG), rząd nie powinien ograniczać się do pomocy doraźnej, tylko stworzyć całościowy system wspierania handlu ze Wschodem.

- Eksporterom brakuje przede wszystkim informacji z polskich placówek dyplomatycznych. Ubezpieczenia kredytów w eksporcie na wschód są za drogie. Zniknęło dofinansowanie udziału w targach i wystawach - wylicza Andrzej Arendarski.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Na wschodzie jest grupa konsumentów, która - mimo nasilającego się kryzysu - będzie miała pieniądze. Warto więc stworzyć system wsparcia i jeśli zrobi się to mądrze, może on przynieść efekty - dodaje.

Na razie perspektywy handlu ze wschodem nie są najlepsze, co potwierdzają ostatnie dostępne dane o obrotach z krajami WNP. Eksport na największe rynki w tej grupie - czyli do Rosji i na Ukrainę - znacznie spadł. W listopadzie 2008 r. sprzedaż polskich towarów i usług do Rosji zmniejszyła się prawie o 11 proc., na Ukrainę aż o 36 proc.

Z drugiej, strony tylko z Rosją i Turkmenistanem Polska ma ujemny bilans handlowy. Z powstałymi państwami WNP mamy nadwyżkę.

A może kraje arabskie?

Ryszard Michalski, dyrektor Instytutu Badań Rynku, Konsumpcji i Koniunktur, uważa, że skoro handel ze wschodnimi sąsiadami może być utrudniony, Polska powinna spróbować swoich sił w eksporcie do krajów arabskich.

- To logiczne, że trzeba próbować kierować strumienie naszego handlu tam, gdzie są pieniądze, np. do krajów arabskich. Kiedyś były znaczącym dla nas partnerem. Potraciliśmy te rynki zupełnie niepotrzebnie - mówi Michalski.

Dynamika polskiego eksportu do niektórych państw arabskich wypadała całkiem nieźle na ponurym tle wyników handlu zagranicznego ogółem. Sprzedaż towarów i usług w listopadzie, np. do Zjednoczonych Emiratów Arabskich, wzrosła o 36 proc. względem poprzedniego roku. Eksport do Arabii Saudyjskiej zwiększył się o 15,4 proc.

Rzecz w tym, że ilościowo eksport na Bliski Wschód to tylko ułamek obrotów handlowych polskich firm.

- Kiedyś mieliśmy tam świetną markę w eksporcie inwestycyjnym, np. w budowie obiektów przemysłowych pod klucz. Kto wie, czy nie ma możliwości, aby to odbudować - mówi szef instytutu.

Szef Instytutu Koniunktur i Cen mówi jeszcze o Ameryce Południowej jako o potencjalnym rynku dla polskich produktów.

- Wiele wskazuje na to, że takie kraje jak Brazylia będą miały pieniądze, kryzys dotknie ich w stosunkowo ograniczonym zakresie. To też może być przyszłościowy rynek - mówi Ryszard Michalski.

Brak kredytu dusi eksport

Przedsiębiorcy bardzo sceptycznie podchodzą do takich pomysłów. Ich zdaniem problemem numer dwa - po spadku popytu u odbiorców - jest zablokowanie akcji kredytowej w kraju. Niedostateczna promocja polskich towarów i usług na dalekich rynkach ma dziś drugorzędne znaczenie.

- W normalnych warunkach dyskusja na temat działań promocyjnych polskiej dyplomacji miałaby sens. Ale to nie są normalne warunki - mówi Arkadiusz Protas.

- Kwestia finansowania jest w tej chwili najważniejsza, a nie promocja eksportu na jakichś wyspecjalizowanych rynkach - dodaje.

Jego zdaniem główny impet rządowego wsparcia powinien iść na odblokowanie akcji kredytowej. Andrzej Arendarski dodaje, że co prawda eksporterzy finansują się w dużej części z własnych środków, to jednak problemy z uzyskaniem kredytu obrotowego nie są bez znaczenia.

- Kłopoty z uzyskaniem kredytu obrotowego niewątpliwie mogą wpłynąć na poziom eksportu - ocenia szef KIG.

Ryszard Michalski dodaje, że rząd mógłby przeorganizować dotychczasową ofertę dla eksporterów.

- Rząd powinien zastanowić się np. nad uruchomieniem specjalnego banku, który obsługiwałby rozliczenia eksportowe - ocenia szef instytutu.

CZEGO SZUKAJĄ ODBIORCY NA POTENCJALNYCH RYNKACH

Argentyna: lekarstwa, wyposażenie medyczne, kardiochirurgia, chirurgia, technologia medyczna IRM-TAC, biotechnologia, sprzęt chirurgiczny

Białoruś: przetwory spożywcze (o długim terminie przydatności), przetwory owocowe i warzywne dla dzieci, kasze, tkaniny do produkcji materaców, kleje do etykiet na butelki szklane i PET

Brazylia: generatory dla hydroelektrowni, warzywa (mrożone), drut do produkcji zszywaczy pneumatycznych

Chile: maszyny górnicze

Indie: części zamienne do traktorów oraz innych pojazdów specjalnych, drewno i produkty z drewna różnego zastosowania

Kazachstan: chemia gospodarcza, preparaty perfumeryjne, kosmetyczne, czekolada, alkohol, sery, sosy

Malezja: napoje bezalkoholowe, soki

Mołdowa: wózki dziecięce, słoiki i butelki do lekarstw, probówki laboratoryjne, odzież, piły taśmowe

Syria: fosforany do proszków do prania i zmywarek, zeolit do produkcji detergentów, tkaniny poliestrowe, bawełniane, dżinsowe

Tunezja: artykuły oświetleniowo-dekoracyjne, nawozy (siarczan potasu, azotan potasu, azotan wapnia, azotan magnezu, siarczan magnezu), koks

Turkmenistan: tytoń, chmiel do produkcji piwa, pszenica, cukier

Źródło: Portal Promocji Eksportu, na podstawie zgłoszonych zapytań ofertowych

Co i gdzie eksportujemy

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

 

Najwięksi odbiorcy polskiego eksportu

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

MAREK CHĄDZYŃSKI

marek.chadzynski@infor.pl

Więcej informacji dla eksporterów:

www.trade.gov.pl; www.eksporter.gov.pl; www.eksporterzy.org; www.polishexport.info; www.kuke.com.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA