REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Co czwarta firma budowlana przynosi już straty

Roman Grzyb

REKLAMA

Wykonawcy kończą inwestycje i mają problemy z uzyskaniem nowych zamówień. Sprzedawcy materiałów budowlanych zaczynają odczuwać mniejszy popyt.

Sektor budowlany wprawdzie nadal ma wysoką rentowność, sięgającą 4,9 proc., ale coraz więcej firm traci zamówienia.

REKLAMA

- Co czwarta firma budowlana przynosi straty, takich przedsiębiorstw jest 2 razy więcej niż przed rokiem - mówi prof. Zofia Bolkowska z Wyższej Szkoły Zarządzania i Prawa.

Październik i listopad przyniosły załamanie w budownictwie. Zmniejszyła się o 5 proc. liczba oddawanych mieszkań.

- Mniej jest wydanych pozwoleń budowlanych i mieszkań deweloperskich w budowie - twierdzi profesor Bolkowska.

Do października tego roku wydano 201,5 tys. pozwoleń na budowę, czyli mniej o 2,4 proc. niż w analogicznym okresie 2007 r. Mieszkań deweloperskich w budowie jest 60 tys., rok temu było 3 tys. więcej. Przedstawiciele firm nie ukrywają, że po zakończeniu inwestycji mieszkaniowych będą musieli zwolnić część pracowników. Kryzysową sytuację odczuli sprzedawcy materiałów budowlanych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Przez 11 miesięcy składy sprzedały wartościowo o 4 proc. więcej materiałów niż przed rokiem, ale w listopadzie popyt był niższy - mówi Mirosław Lubarski z Grupy PSB.

Najmocniej spadł popyt na izolację termiczną i pokrycia dachowe.

- Będzie spadek popytu na materiały budowlane, ale nie wiadomo, jak duży - o kilka czy o kilkanaście procent - uważa Lubarski.

O ile popyt na materiały budowlane ze strony firm deweloperskich się załamał, to nadal sporo kupują indywidualni inwestorzy. Nie wiadomo, jak długo utrzyma się ten popyt, skoro banki zaostrzyły dostęp do kredytów mieszkaniowych.

Budownictwo mieszkaniowe to nie więcej niż 20 proc. całego budownictwa. Według GUS cały sektor w tym roku rozwija się w tempie 14,4 proc.

- Na tle zwalniającej gospodarki to bardzo dobry wynik, ale to za mało z punktu widzenia zadań, jakie stoją przed nami przed Euro 2012 - uważa prof. Bolkowska.

REKLAMA

By zrealizować wszystkie zamierzone inwestycje infrastrukturalne, budownictwo musiałoby rosnąć w tempie co najmniej 20 proc. rocznie, a teraz możemy się raczej spodziewać spowolnienia. Eksperci narzekają, że nie są przygotowane nowe przetargi i nie ma wykupionych gruntów pod inwestycje drogowe. Maleje też tempo wzrostu nakładów inwestycyjnych w firmach.

- Kryzys jest już bardzo głęboki. Produkcja i sprzedaż cementu to najlepszy barometr sytuacji w branży. Od września zaś mamy do czynienia z wyraźnym spadkiem sprzedaży cementu - mówi Zbigniew Bachman, dyrektor Izby Przemysłowo-Handlowej Budownictwa.

Problemy mają też sprzedawcy stali. Nadprodukcja stali sięga w tej chwili 30-40 proc.

- Wielu sprzedawców stali magazynowało kupiony materiał. Kupili drożej, a teraz sprzedają ze stratą. Na rynku przetrwają najsilniejsi - twierdzi Andrzej Ciepiela z Polskiej Unii Dystrybutorów Stali.

W tym roku konsumpcja stali w Polsce będzie o prawie 12 proc. niższa niż przed rokiem. Najwięksi optymiści spodziewają się, że poprawa sytuacji nastąpi najwcześniej pod koniec 2009 roku.

Budownictwo mieszkaniowe

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

ROMAN GRZYB

roman.grzyb@infor.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA