REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sieci aptek ograniczą swoją działalność

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Łukasz Kuligowski
Łukasz Kuligowski

REKLAMA

Przedsiębiorcy nie będą mogli mieć więcej niż 1 proc. aptek na terenie jednego województwa. Ma to sprawić, że małe apteki zaczną konkurować z sieciami sprzedaży leków.

ZMIANA PRAWA

REKLAMA

Na terenie jednego województwa zostanie zabronione posiadanie więcej niż 1 proc. aptek przez jednego przedsiębiorcę lub grupę kapitałową - proponuje Ministerstwo Zdrowia, które przygotowało projekt nowelizacji ustawy z 6 września 2001 r. - Prawo farmaceutyczne (Dz.U. z 2008 r. nr 45, poz. 271).

Zgodnie z propozycją, grupa kapitałowa zostanie zobowiązana do przedstawienia informacji o wszystkich swoich członkach wraz z adresami ich siedzib. Rozwiązanie to ma umożliwić zweryfikowanie udziału grupy kapitałowej w rynku aptecznym na terenie poszczególnych województw.

Apteka lub hurtownia

Ministerstwo proponuje także, aby przedsiębiorcy nie mogli prowadzić jednocześnie apteki i hurtowni farmaceutycznej. Takie rozwiązanie zmusi przedsiębiorcę do wyboru rodzaju działalności, jaką chce dalej prowadzić.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W przypadku dużych przedsiębiorstw konieczny będzie ich podział, sprzedaż części aptek lub rezygnacja z niektórych punktów. Małe firmy mają mieć wówczas szansę na cenową konkurencję z większymi graczami rynku.

Polska Grupa Farmaceutyczna jako największy gracz na rynku farmaceutycznym nie chce komentować pomysłów ministerstwa. Michał John, rzecznik PGF, zapewnia jedynie, że firma z pewnością będzie działała zgodnie z prawem.

Zadowoleni są natomiast mniejsi aptekarze.

REKLAMA

- Apteka jest placówką ochrony zdrowia, a nie sklepem z dywanami, w którym może być prowadzona prymitywna wojna cenowa. Apteka jest miejscem, do którego przychodzi się tylko w przypadku konieczności - mówi Andrzej Denis, właściciel apteki w Gdańsku. Tłumaczy, że obecnie grupy kapitałowe składają bardzo duże zamówienia dla całej sieci swoich aptek. W ten sposób otrzymują nawet kilkudziesięcioprocentowe rabaty, co pozwala im sprzedawać medykamenty po konkurencyjnych cenach.

- Małe apteki nie mają takich możliwości. Nie są w stanie konkurować z całymi sieciami aptek, które należą do grupy kapitałowej - mówi Andrzej Denis. Dodaje, że apteka powinna konkurować formami opieki farmaceutycznej nad pacjentem i doradztwem, a nie poziomem cen.

Duże firmy mają mieć pięć lat na pozbycie się części aptek w województwach, w których ich udział w rynku przekroczy 1 proc.

Zakazana reklama

Ministerstwo Zdrowia chce też, by apteki nie mogły się w ogóle reklamować.

Jan Roliński, adwokat, wspólnik w kancelarii WKB Wierciński, Kwieciński, Baehr, tłumaczy, że według przygotowanego projektu apteki i punkty apteczne będą mogły promować swoją nazwę, lokalizację i godziny otwarcia.

- Gazetki pod hasłem U nas jest najtaniej, informacje o promocjach będą zakazane - podkreśla Jan Roliński.

Innego zdania jest Andrzej Denis: - Apteki powinny tworzyć swoją renomę fachowym doradztwem i podejściem do pacjenta, a nie reklamą.

Nowelizacja ma obowiązywać po 30 dniach od ogłoszenia.

Prawo farmaceutyczne

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

ŁUKASZ KULIGOWSKI

lukasz.kuligowski@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Polscy wykonawcy działający na rynku niemieckim powinni znać VOB/B

VOB/B nadal jest w Niemczech często stosowanym narzędziem prawnym. Jak w pełni wykorzystać zalety tego sprawdzonego zbioru przepisów, minimalizując jednocześnie ryzyko?

BCC ostrzega: firmy muszą przyspieszyć wdrażanie KSeF. Ustawa już po pierwszym czytaniu w Sejmie

Prace legislacyjne nad ustawą wdrażającą Krajowy System e-Faktur (KSeF) wchodzą w końcową fazę. Sejm skierował projekt nowelizacji VAT do komisji finansów publicznych, która pozytywnie go zaopiniowała wraz z poprawkami.

Zakupy w sklepie stacjonarnym a reklamacja. Co może konsument?

Od wielu lat obowiązuje ustawa o prawach konsumenta. W wyniku implementowania do polskiego systemu prawa regulacji unijnej, od 1 stycznia 2023 r. wprowadzono do tej ustawy bardzo ważne, korzystne dla konsumentów rozwiązania.

Ponad 650 tys. firm skorzystało z wakacji składkowych w pierwszym półroczu

Zakład Ubezpieczeń Społecznych informuje, że w pierwszym półroczu 2025 r. z wakacji składkowych skorzystało 657,5 tys. przedsiębiorców. Gdzie można znaleźć informacje o uldze?

REKLAMA

Vibe coding - czy AI zredukuje koszty tworzenia oprogramowania, a programiści będą zbędni?

Kiedy pracowałem wczoraj wieczorem nad newsletterem, do szablonu potrzebowałem wołacza imienia – chciałem, żeby mail zaczynał się od “Witaj Marku”, zamiast „Witaj Marek”. W Excelu nie da się tego zrobić w prosty sposób, a na ręczne przerobienie wszystkich rekordów straciłbym długie godziny. Poprosiłem więc ChatGPT o skrypt, który zrobi to za mnie. Po trzech sekundach miałem działający kod, a wołacze przerobiłem w 20 minut. Więcej czasu zapewne zajęłoby spotkanie, na którym zleciłbym komuś to zadanie. Czy coraz więcej takich zadań nie będzie już wymagać udziału człowieka?

Wellbeing, który naprawdę działa. Arłamów Business Challenge 2025 pokazuje, jak budować silne organizacje w czasach kryzysu zaangażowania

Arłamów, 30 czerwca 2025 – „Zaangażowanie pracowników w Polsce wynosi jedynie 8%. Czas przestać mówić o benefitach i zacząć praktykować realny well-doing” – te słowa Jacka Santorskiego, psychologa biznesu i społecznego, wybrzmiały wyjątkowo mocno w trakcie tegorocznej edycji Arłamów Business Challenge.

Nie uczą się i nie pracują. Polscy NEET często są niewidzialni dla systemu

Jak pokazuje najnowszy raport Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, około 10% młodych Polaków nie uczy się ani nie pracuje. Kim są polscy NEET i dlaczego jest to realny problem społeczny?

Polska inwestycyjna zapaść – co hamuje rozwój i jak to zmienić?

Od 2015 roku stopa inwestycji w Polsce systematycznie spada. Choć może się to wydawać abstrakcyjnym wskaźnikiem makroekonomicznym, jego skutki odczuwamy wszyscy – wolniejsze tempo wzrostu gospodarczego, mniejszy przyrost zamożności, trudniejsza pogoń za Zachodem. Dlaczego tak się dzieje i czy można to odwrócić? O tym rozmawiali Szymon Glonek oraz dr Anna Szymańska z Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

REKLAMA

Firma za granicą jako narzędzie legalnej optymalizacji podatkowej. Fakty i mity

W dzisiejszych czasach, gdy przedsiębiorcy coraz częściej stają przed koniecznością konkurowania na globalnym rynku, pojęcie optymalizacji podatkowej staje się jednym z kluczowych elementów strategii biznesowej. Wiele osób kojarzy jednak przenoszenie firmy za granicę głównie z próbą unikania podatków lub wręcz z działaniami nielegalnymi. Tymczasem, właściwie zaplanowana firma za granicą może być w pełni legalnym i etycznym narzędziem zarządzania obciążeniami fiskalnymi. W tym artykule obalimy popularne mity, przedstawimy fakty, wyjaśnimy, które rozwiązania są legalne, a które mogą być uznane za agresywną optymalizację. Odpowiemy też na kluczowe pytanie: czy polski przedsiębiorca faktycznie zyskuje, przenosząc działalność poza Polskę?

5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

REKLAMA