REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sieci aptek ograniczą swoją działalność

Łukasz Kuligowski
Łukasz Kuligowski

REKLAMA

Przedsiębiorcy nie będą mogli mieć więcej niż 1 proc. aptek na terenie jednego województwa. Ma to sprawić, że małe apteki zaczną konkurować z sieciami sprzedaży leków.

ZMIANA PRAWA

REKLAMA

REKLAMA

Na terenie jednego województwa zostanie zabronione posiadanie więcej niż 1 proc. aptek przez jednego przedsiębiorcę lub grupę kapitałową - proponuje Ministerstwo Zdrowia, które przygotowało projekt nowelizacji ustawy z 6 września 2001 r. - Prawo farmaceutyczne (Dz.U. z 2008 r. nr 45, poz. 271).

Zgodnie z propozycją, grupa kapitałowa zostanie zobowiązana do przedstawienia informacji o wszystkich swoich członkach wraz z adresami ich siedzib. Rozwiązanie to ma umożliwić zweryfikowanie udziału grupy kapitałowej w rynku aptecznym na terenie poszczególnych województw.

Apteka lub hurtownia

REKLAMA

Ministerstwo proponuje także, aby przedsiębiorcy nie mogli prowadzić jednocześnie apteki i hurtowni farmaceutycznej. Takie rozwiązanie zmusi przedsiębiorcę do wyboru rodzaju działalności, jaką chce dalej prowadzić.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W przypadku dużych przedsiębiorstw konieczny będzie ich podział, sprzedaż części aptek lub rezygnacja z niektórych punktów. Małe firmy mają mieć wówczas szansę na cenową konkurencję z większymi graczami rynku.

Polska Grupa Farmaceutyczna jako największy gracz na rynku farmaceutycznym nie chce komentować pomysłów ministerstwa. Michał John, rzecznik PGF, zapewnia jedynie, że firma z pewnością będzie działała zgodnie z prawem.

Zadowoleni są natomiast mniejsi aptekarze.

- Apteka jest placówką ochrony zdrowia, a nie sklepem z dywanami, w którym może być prowadzona prymitywna wojna cenowa. Apteka jest miejscem, do którego przychodzi się tylko w przypadku konieczności - mówi Andrzej Denis, właściciel apteki w Gdańsku. Tłumaczy, że obecnie grupy kapitałowe składają bardzo duże zamówienia dla całej sieci swoich aptek. W ten sposób otrzymują nawet kilkudziesięcioprocentowe rabaty, co pozwala im sprzedawać medykamenty po konkurencyjnych cenach.

- Małe apteki nie mają takich możliwości. Nie są w stanie konkurować z całymi sieciami aptek, które należą do grupy kapitałowej - mówi Andrzej Denis. Dodaje, że apteka powinna konkurować formami opieki farmaceutycznej nad pacjentem i doradztwem, a nie poziomem cen.

Duże firmy mają mieć pięć lat na pozbycie się części aptek w województwach, w których ich udział w rynku przekroczy 1 proc.

Zakazana reklama

Ministerstwo Zdrowia chce też, by apteki nie mogły się w ogóle reklamować.

Jan Roliński, adwokat, wspólnik w kancelarii WKB Wierciński, Kwieciński, Baehr, tłumaczy, że według przygotowanego projektu apteki i punkty apteczne będą mogły promować swoją nazwę, lokalizację i godziny otwarcia.

- Gazetki pod hasłem U nas jest najtaniej, informacje o promocjach będą zakazane - podkreśla Jan Roliński.

Innego zdania jest Andrzej Denis: - Apteki powinny tworzyć swoją renomę fachowym doradztwem i podejściem do pacjenta, a nie reklamą.

Nowelizacja ma obowiązywać po 30 dniach od ogłoszenia.

Prawo farmaceutyczne

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

ŁUKASZ KULIGOWSKI

lukasz.kuligowski@infor.pl

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
6 nowych konkursów w programie FERS, m.in. równe traktowanie na rynku pracy i cyfryzacja edukacji. Dofinansowanie ponad 144,5 mln zł

6 nowych konkursów w programie FERS, m.in. równe traktowanie na rynku pracy i cyfryzacja edukacji - Komitet Monitorujący Program Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego podjął decyzje. Na projekty wpisujące się w ramy konkursowe przeznaczone zostanie dofinansowanie ponad 144,5 mln zł.

BCC Mixer ’25 – 25. edycja networkingowego spotkania przedsiębiorców już w ten czwartek

W najbliższy czwartek, 27 listopada 2025 roku w hotelu Warsaw Presidential Hotel rozpocznie się 25. edycja wydarzenia BCC Mixer, organizowanego przez Business Centre Club (BCC). BCC Mixer to jedno z większych ogólnopolskich wydarzeń networkingowych, które co roku gromadzi blisko 200 przedsiębiorców: prezesów, właścicieli firm, menedżerów oraz gości specjalnych.

"Firma Dobrze Widziana" i medal Solidarności Społecznej – BCC wyróżnia tych, którzy realnie zmieniają świat

Zbliża się finał XVI edycji konkursu "Firma Dobrze Widziana" – ogólnopolskiego przedsięwzięcia Business Centre Club. W tym roku konkurs po raz pierwszy został połączony z wręczeniem Medalu Solidarności Społecznej – wyróżnienia przyznawanego osobom realnie zmieniającym rzeczywistość społeczną. Wśród tegorocznych laureatów znalazła się m.in. Anna Dymna.

Opłata mocowa i kogeneracyjna wystrzelą w 2026. Firmy zapłacą najwięcej od dekady

W 2026 roku rachunki za prąd zmienią się bardziej, niż większość odbiorców się spodziewa. To nie cena kWh odpowiada za podwyżki, lecz gwałtowny wzrost opłaty mocowej i kogeneracyjnej, które trafią na każdą fakturę od stycznia. Firmy zapłacą nawet o 55 proc. więcej, ale koszt odczują także gospodarstwa domowe. Sprawdzamy, dlaczego ceny rosną i kto zapłaci najwięcej.

REKLAMA

URE: 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki przyznaje 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t. Jak uzyskać wsparcie z URE?

Rynek zamówień publicznych czeka na firmy. Minerva chce go otworzyć dla każdego [Gość Infor.pl]

W 2024 roku wartość rynku zamówień publicznych w Polsce wyniosła 587 miliardów złotych. To ogromna pula pieniędzy, która co roku trafia do przedsiębiorców. W skali Unii Europejskiej znaczenie tego segmentu gospodarki jest jeszcze większe, bo zamówienia publiczne odpowiadają za około 20 procent unijnego PKB. Mimo to wśród 33 milionów firm w UE tylko 3,5 miliona w ogóle próbuje swoich sił w przetargach. Reszta stoi z boku, choć mogłaby zyskać nowe źródła przychodów i stabilne kontrakty.

"Zrób to sam" w prawie? To nie działa!

Obecnie w internecie znaleźć można wszystko. Bez trudu znajdziemy gotowe wzory umów, regulaminów, czy całe polityki. Takie rozwiązania kuszą prostotą, szybkością i przede wszystkim brakiem kosztów. Nic dziwnego, że wielu przedsiębiorców decyduje się na skorzystanie z ogólnodostępnego wzoru nieznanego autora zamiast zapłacić za konsultację prawną i przygotowanie dokumentu przez profesjonalistę.

Za negocjowanie w złej wierze też można odpowiadać

Negocjacje poprzedzają zazwyczaj zawarcie bardziej skomplikowanych umów, w których do uzgodnienia pozostaje wiele elementów, często wymagających specjalistycznej wiedzy, wnikliwej oceny oraz refleksji. Negocjacje stanowią uporządkowany albo niezorganizowany przez strony ciąg wielu innych wzajemnie się uzupełniających albo wykluczających, w całości lub w części, oświadczeń, twierdzeń i zachowań, który dopiero na końcu ma doprowadzić do związania stron umową [1].

REKLAMA

"Najtańsza energia to ta, którą zaoszczędziliśmy". Jaka jest kondycja polskiej branży AGD? [WYWIAD]

Polska pozostaje największym producentem AGD w Unii Europejskiej, ale stoi dziś przed kumulacją wyzwań: spadkiem popytu w kraju i na kluczowych rynkach europejskich, rosnącą konkurencją z Chin i Turcji oraz narastającymi kosztami wynikającymi z unijnych regulacji. Choć fabryki wciąż pracują stabilnie, producenci podkreślają, że bez wsparcia w zakresie innowacji, rynku pracy i energii trudno będzie utrzymać dotychczasową przewagę konkurencyjną. Z Wojciechem Koneckim, prezesem APPLiA – Polskiego Związku Producentów AGD rozmawiamy o kondycji i przyszłości polskiej branży AGD.

Kobieta i firma: co 8. polska przedsiębiorczyni przy pozyskiwaniu finansowania doświadczyła trudności związanych z płcią

Blisko co ósma przedsiębiorczyni (13 proc.) deklaruje, że doświadczyła trudności potencjalnie związanych z płcią na etapie pozyskiwania finansowania działalności. Najczęściej trudności te wiązały się z otrzymaniem mniej korzystnych warunków niż inne podmioty znajdujące się w podobnej sytuacji (28 proc.) oraz wymaganiem dodatkowych zabezpieczeń (27 proc.). Respondentki wskazują także odrzucenie wniosku bez jasnego uzasadnienia (24 proc.). Niemal ⅕ przedsiębiorczyń nie potrafi określić czy tego typu trudności ich dotyczyły – deklaruje to 19 proc. badanych. Poniżej szczegółowa analiza badania.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA