REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sieci aptek ograniczą swoją działalność

Łukasz Kuligowski
Łukasz Kuligowski

REKLAMA

Przedsiębiorcy nie będą mogli mieć więcej niż 1 proc. aptek na terenie jednego województwa. Ma to sprawić, że małe apteki zaczną konkurować z sieciami sprzedaży leków.

ZMIANA PRAWA

REKLAMA

Na terenie jednego województwa zostanie zabronione posiadanie więcej niż 1 proc. aptek przez jednego przedsiębiorcę lub grupę kapitałową - proponuje Ministerstwo Zdrowia, które przygotowało projekt nowelizacji ustawy z 6 września 2001 r. - Prawo farmaceutyczne (Dz.U. z 2008 r. nr 45, poz. 271).

Zgodnie z propozycją, grupa kapitałowa zostanie zobowiązana do przedstawienia informacji o wszystkich swoich członkach wraz z adresami ich siedzib. Rozwiązanie to ma umożliwić zweryfikowanie udziału grupy kapitałowej w rynku aptecznym na terenie poszczególnych województw.

Apteka lub hurtownia

Ministerstwo proponuje także, aby przedsiębiorcy nie mogli prowadzić jednocześnie apteki i hurtowni farmaceutycznej. Takie rozwiązanie zmusi przedsiębiorcę do wyboru rodzaju działalności, jaką chce dalej prowadzić.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W przypadku dużych przedsiębiorstw konieczny będzie ich podział, sprzedaż części aptek lub rezygnacja z niektórych punktów. Małe firmy mają mieć wówczas szansę na cenową konkurencję z większymi graczami rynku.

Polska Grupa Farmaceutyczna jako największy gracz na rynku farmaceutycznym nie chce komentować pomysłów ministerstwa. Michał John, rzecznik PGF, zapewnia jedynie, że firma z pewnością będzie działała zgodnie z prawem.

Zadowoleni są natomiast mniejsi aptekarze.

REKLAMA

- Apteka jest placówką ochrony zdrowia, a nie sklepem z dywanami, w którym może być prowadzona prymitywna wojna cenowa. Apteka jest miejscem, do którego przychodzi się tylko w przypadku konieczności - mówi Andrzej Denis, właściciel apteki w Gdańsku. Tłumaczy, że obecnie grupy kapitałowe składają bardzo duże zamówienia dla całej sieci swoich aptek. W ten sposób otrzymują nawet kilkudziesięcioprocentowe rabaty, co pozwala im sprzedawać medykamenty po konkurencyjnych cenach.

- Małe apteki nie mają takich możliwości. Nie są w stanie konkurować z całymi sieciami aptek, które należą do grupy kapitałowej - mówi Andrzej Denis. Dodaje, że apteka powinna konkurować formami opieki farmaceutycznej nad pacjentem i doradztwem, a nie poziomem cen.

Duże firmy mają mieć pięć lat na pozbycie się części aptek w województwach, w których ich udział w rynku przekroczy 1 proc.

Zakazana reklama

Ministerstwo Zdrowia chce też, by apteki nie mogły się w ogóle reklamować.

Jan Roliński, adwokat, wspólnik w kancelarii WKB Wierciński, Kwieciński, Baehr, tłumaczy, że według przygotowanego projektu apteki i punkty apteczne będą mogły promować swoją nazwę, lokalizację i godziny otwarcia.

- Gazetki pod hasłem U nas jest najtaniej, informacje o promocjach będą zakazane - podkreśla Jan Roliński.

Innego zdania jest Andrzej Denis: - Apteki powinny tworzyć swoją renomę fachowym doradztwem i podejściem do pacjenta, a nie reklamą.

Nowelizacja ma obowiązywać po 30 dniach od ogłoszenia.

Prawo farmaceutyczne

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

ŁUKASZ KULIGOWSKI

lukasz.kuligowski@infor.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA