REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rejestracja w systemie REACH do 1 grudnia

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Łukasz Kuligowski
Łukasz Kuligowski

REKLAMA

Przedsiębiorcy działający w branży chemicznej muszą do 1 grudnia dokonać wstępnej rejestracji produktów chemicznych w unijnym systemie REACH. Substancje niezarejestrowane nie będą dopuszczone do obrotu.

Tylko do 1 grudnia 2008 r. przedsiębiorcy, którzy w jakikolwiek sposób zajmują się obrotem substancjami chemicznymi, mają czas, by dokonać wstępnej rejestracji w systemie UE dotyczącym chemikaliów - REACH (Registration, Evaluation and Authorisation of Chemicals). Obowiązek rejestracji spoczywa na firmach, które produkują bądź importują na rynek unijny chemikalia w większej ilości niż 1 tonę rocznie. Przedsiębiorcy, którzy nie zarejestrują swoich substancji do 1 grudnia, nie będą mogli produkować chemikaliów ani wprowadzać ich do obrotu. Nie oznacza to, że nie da się jednak nadrobić zaległości.

REKLAMA

Rejestracja ułatwia

REKLAMA

- Firma, która nie skorzysta z opcji rejestracji wstępnej, aby móc kontynuować działalność w zakresie substancji wprowadzonej, będzie musiała dokonać jej rejestracji właściwej od razu po 1 grudnia 2008 r., a do czasu jej zarejestrowania substancja ta nie powinna być produkowana i wprowadzana do obrotu - tłumaczy Magdalena Połujkis, radca prawny w kancelarii Noerr Stiefenhofer Lutz.

Z rejestracją właściwą związanych jest jednak znacznie więcej obowiązków. Trzeba ponieść koszty badań substancji chemicznych i dokonać bardziej szczegółowej rejestracji, z czym związane są także opłaty administracyjne, których nie ma przy rejestracji wstępnej. Przedsiębiorców, którzy zdążą do 1 grudnia z rejestracją wstępną, obejmie okres przejściowy. Będą mogli produkować czy wprowadzać do obrotu substancje chemiczne. Ponadto w takim przypadku rejestracja właściwa będzie mogła być dokonana w późniejszym terminie - do 1 grudnia 2010 r. w przypadku wprowadzających powyżej 1 tys. ton danej substancji rocznie. Pozostali przedsiębiorcy, którzy wprowadzają mniej substancji, będą mogli dokonać rejestracji właściwej jeszcze później.

Rejestracja wstępna a właściwa

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podczas rejestracji wstępnej zgłasza się nazwę substancji, informacje o ilości wprowadzanej substancji na rynek oraz podaje nazwę firmy.

- Na tym etapie koszty bezpośrednie są praktycznie zerowe, ponieważ rejestracji dokonuje się przez internet. Są jednak koszty pośrednie związane choćby z zatrudnieniem dodatkowych pracowników - mówi Zbigniew Ślęzak, pełnomocnik zarządu Zakładów Azotowych Kędzierzyn ds. REACH.

Nie ma jeszcze obowiązku przedstawiania wyników badań dotyczących składników chemicznych. Wymóg ten będzie przy rejestracji właściwej.

- Za miesiąc będzie wiadomo, kto na rynku UE posiada takie badania. Jeżeli jakiś przedsiębiorca już je przeprowadził, to inni będą mogli je od niego kupić. Z pewnością będzie to tańsze rozwiązanie niż samodzielne zlecenie przeprowadzenia takich badań - mówi Zbigniew Ślęzak.

Co z nowymi substancjami

Jeżeli przedsiębiorca po 1 grudnia 2008 r. zacznie stosować nową substancję, to może liczyć na odroczenie dokonania rejestracji właściwej, ale pod pewnymi warunkami.

Magdalena Połujkis tłumaczy, że w takim przypadku w terminie sześciu miesięcy od pierwszej produkcji, importu lub zastosowania substancji w ilości co najmniej jednej tony rocznie firma musi przedłożyć Europejskiej Agencji Chemikaliów stosowne informacje dotyczące danych chemikaliów.

- Taki obowiązek musi być wykonany także nie później niż na 12 miesięcy przed upływem odpowiedniego okresu przejściowego - dodaje Magdalena Połujkis.

System rejestracji REACH: terminy i koszty

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Łukasz Kuligowski

lukasz.kuligowski@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak założyć spółkę z o.o. z aktem notarialnym?

Umowa spółki z o.o. w formie aktu notarialnego jest konieczna, gdy wspólnicy zamierzają wprowadzić do umowy postanowienia, których dodanie nie jest możliwe w przypadku spółki z o.o. zakładanej przez S24. Dotyczy to m.in. sytuacji, w których wspólnicy zamierzają wnieść wkłady niepieniężne, wprowadzić obowiązek powtarzających się świadczeń niepieniężnych, zmienić zasady głosowania w spółce, uprzywilejować udziały co do głosu, czy do dywidendy.

W jaki sposób hakerzy wykorzystują e-maile do ataków? Mają swoje sposoby

Najpopularniejszą formą cyberataku jest obecnie phishing. Fałszywe wiadomości są coraz trudniejsze do wykrycia, bo cyberprzestępcy doskonale się wyspecjalizowali. Jak rozpoznać niebzepieczną wiadomość? Jak chronić swoją firmę przed cyberatakami?

Co nowego dla firm biotechnologicznych w Polsce? [WYWIAD]

Na co powinny przygotować się firmy z branży biotechnologicznej? O aktualnych problemach i wyzwaniach związanych z finansowaniem tego sektora mówi Łukasz Kościjańczuk, partner w zespole Biznes i innowacje w CRIDO, prelegent CEBioForum 2025.

Coraz trudniej rozpoznać fałszywe opinie w internecie

40 proc. Polaków napotyka w internecie na fałszywe opinie, wynika z najnowszego badania Trustmate.io. Pomimo, że UOKiK nakłada kary na firmy kupujące fałszywe opinie to proceder kwietnie. W dodatku 25 proc. badanych ma trudności z rozróżnieniem prawdziwych recenzji.

REKLAMA

To nie sztuczna inteligencja odbierze nam pracę, tylko osoby umiejące się nią posługiwać [WYWIAD]

Sztuczna inteligencja stała się jednym z największych wyścigów technologicznych XXI wieku. Polskie firmy też biorą w nim udział, ale ich zaangażowanie w dużej mierze ogranicza się do inwestycji w infrastrukturę, bez realnego przygotowania zespołów do korzystania z nowych narzędzi. To tak, jakby maratończyk zaopatrzył się w najlepsze buty, zegarek sportowy i aplikację do monitorowania wyników, ale zapomniał o samym treningu. O tym, dlaczego edukacja w zakresie AI jest potrzebna na każdym szczeblu kariery, jakie kompetencje są niezbędne, które branże radzą sobie z AI najlepiej oraz czy sztuczna inteligencja doprowadzi do redukcji miejsc pracy, opowiada Radosław Mechło, trener i Head of AI w BUZZcenter.

Lider w oczach pracowników. Dlaczego kadra zarządzająca powinna rozwijać kompetencje miękkie?

Sposób, w jaki firma buduje zespół i rozwija wiedzę oraz umiejętności swoich pracowników, to dzisiaj jeden z najważniejszych czynników decydujących o jej przewadze konkurencyjnej. Konieczna jest tu nie tylko adaptacja do szybkich zmian technologicznych i rynkowych, lecz także nieustanny rozwój kompetencji miękkich, które okazują się kluczowe dla firm i ich liderów.

Dziękuję, które liczy się podwójnie. Jak benefity mogą wspierać ludzi, firmy i planetę?

Coraz więcej firm mówi o zrównoważonym rozwoju – w Polsce aż 72% organizacji zatrudniających powyżej 1000 pracowników deklaruje działania w tym obszarze1. Jednak to nie tylko wielkie strategie kształtują kulturę organizacyjną. Często to codzienne, pozornie mało znaczące decyzje – jak wybór dostawcy benefitów czy sposób ich przekazania pracownikom – mówią najwięcej o tym, czym firma kieruje się naprawdę. To właśnie one pokazują, czy wartości organizacji wykraczają poza hasła w prezentacjach.

Windykacja należności. Na czym powinna opierać się działalność windykacyjna

Chociaż windykacja kojarzy się z negatywnie, to jest ona kluczowa w zapewnieniu stabilności finansowej przedsiębiorstw. Branża ta, często postrzegana jako pozbawiona jakichkolwiek zasad etycznych, w ciągu ostatnich lat przeszła znaczną transformację, stawiając na profesjonalizm, przejrzystość i szacunek wobec klientów.

REKLAMA

Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

REKLAMA