REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Co czwarta średnia firma chce zwalniać pracowników

Roman Grzyb

REKLAMA

Przedsiębiorcy dużo gorzej oceniają sytuację gospodarczą kraju niż kondycje własnych firm - wynika z badania ABR Opinia na zlecenie GP. Wielu przedsiębiorców nie wyklucza, że będzie zwalniać pracowników.

REKLAMA

Badania przeprowadzono na przełomie października i listopada, gdy w mediach było już bardzo wiele informacji o tym, że czeka nas spowolnienie gospodarcze. Nic dziwnego, że 40 proc. przedsiębiorców oceniło, że w ostatnim roku sytuacja gospodarcza kraju pogorszyła się. Przeciwnego zdania był tylko co czwarty ankietowany. Perspektywy na najbliższe 12 miesięcy też nie są najlepsze. Prawie połowa badanych spodziewa się dalszego pogorszenia perspektyw gospodarczych Polski.

REKLAMA

Ten dość ponury obraz gospodarki jest zaskakujący w zestawieniu z oceną sytuacji własnej firmy. Tylko 5 proc. przedsiębiorców ocenia ją jako trudną, a aż połowa jako dobrą. 80 proc. właścicieli małych i średnich firm nie spodziewa się pogorszenia kondycji ich firm do końca roku. Ogólna ocena sytuacji gospodarczej Polski nie pokrywa się więc z oceną funkcjonowania własnego przedsiębiorstwa. Skutki kryzysu finansowego nie są jeszcze w pełni odczuwalne w bieżącej działalności gospodarczej sektora MSP.

Co najbardziej doskwierało przedsiębiorcom w ostatnim czasie? Zdecydowanie najczęściej wymieniali oni wahania kursu naszej waluty (20 proc). Czynnikiem, który pozytywnie wpłynął w ostatnim czasie na sytuację firm, jest spadek cen ropy naftowej.

W najbliższym czasie nie należy się spodziewać rewolucji na rynku pracy, ale niestety trzeba się liczyć, że pojawią się problemy ze znalezieniem pracy. O ile w wypadku mniejszych firm zatrudnienie chce zmniejszyć 15 proc. przedsiębiorców, o tyle wśród średnich przedsiębiorstw ten odsetek zwiększa się do 25 proc.

KTO I KIEDY BYŁ BADANY

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Badanie przeprowadzono w październiku i listopadzie na losowo wybranej grupie małych i średnich przedsiębiorstw prowadzących działalność o charakterze produkcyjno-handlowym lub usługowym. Wielkość próby 552 (479 małych firm i 73 średnie). Badane przedsiębiorstwa były firmami prywatnymi lub z przewagą kapitału prywatnego i zatrudniały co najmniej 10 pracowników.

Koniunktura według małych i średnich firm

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Roman Grzyb

roman.grzyb@infor.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moja firma
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Wskaźnik koniunktury GUS. Gastronomia i zakwaterowanie z największym wzrostem

    Zakwaterowanie i gastronomia znalazły się wśród branż, w których notowany był do tej pory dodatni wskaźnik koniunktury (informacja i komunikacja oraz finanse i ubezpieczenia).

    Troska i zrozumienie w kontakcie z pacjentami – klucz do profesjonalnej opieki zdrowotnej

    Empatia jest kluczowa w relacjach między personelem medycznym a pacjentami, będąc nieodzownym fundamentem wysokiej jakości opieki zdrowotnej. W obecnych czasach, gdy pacjenci mają coraz większe oczekiwania, a zmiany w medycynie są nieustanne, zdolność do empatii wyróżnia się jako jeden z głównych czynników wpływających na poziom świadczonych usług. Nawet w czasach, gdy technologie medyczne rozwijają się dynamicznie, to właśnie empatyczny kontakt między pacjentem a personelem zdrowotnym ma zasadnicze znaczenie. Umiejętność wczucia się w położenie innej osoby jest kluczowa, tworząc solidną podstawę dla profesjonalnej i skutecznej opieki nad pacjentami.

    Koszty zatrudnienia to główne wyzwanie dla firm w 2024 roku. Jak więc pozyskać specjalistów i jednocześnie zadbać o cash flow?

    W pierwszym półroczu 2024 roku wiele firm planuje rozbudowanie swoich zespołów – potwierdzają to niezależne badania ManpowerGroup czy Konfederacji Lewiatan. Jednocześnie pracodawcy mówią wprost - rosnące koszty zatrudnienia to główne wyzwanie w 2024 roku. Jak więc pozyskać specjalistów i jednocześnie zadbać o cash flow?

    Nauka języka obcego poprawi zdolność koncentracji. Ale nie tylko!

    Ostatnia dekada przyniosła obniżenie średniego czasu skupienia u człowieka aż o 28 sekund. Zdolność do koncentracji spada i to wina głównie social mediów. Czy da się to odwrócić? 

    REKLAMA

    Nowe przepisy: Po świętach rząd zajmie się cenami energii. Będzie bon energetyczny

    Minister klimatu i środowiska Paulina Hennig-Kloska zapowiedziała, że po świętach pakiet ustaw dotyczących cen energii trafi pod obrady rządu. Dodała też, że proces legislacyjny musi zakończyć się w pierwszej połowie maja.

    Wielkanoc 2024. Polacy szykują się na święta przed telewizorem?

    Jaka będzie tegoroczna Wielkanoc? Z badania online przeprowadzonego przez firmę Komputronik wynika, że leniwa. Polacy są zmęczeni i marzą o odpoczynku. 

    Biznes kontra uczelnie – rodzaj współpracy, korzyści

    Czy doktorat dla osób ze świata biznesu to synonim synergii? Wielu przedsiębiorców może zadawać sobie to pytanie podczas rozważań nad podjęciem studiów III stopnia. Na ile świat biznesu przenika się ze światem naukowym i gdzie należy szukać wzajemnych korzyści?

    Jak cyberprzestępcy wykorzystują sztuczną inteligencję?

    Hakerzy polubili sztuczną inteligencję. Od uruchomienia ChataGPT liczba złośliwych wiadomości pishingowych wzrosła o 1265%! Warto wiedzieć, jak cyberprzestępcy wykorzystują rozwiązania oparte na AI w praktyce.

    REKLAMA

    By utrzymać klientów tradycyjne sklepy muszą stosować jeszcze nowocześniejsze techniki marketingowe niż e-commerce

    Konsumenci wciąż wolą kupować w sklepach stacjonarnych produkty spożywcze, kosmetyki czy chemię gospodarczą, bo chcą je mieć od razu, bez czekania na kuriera. Jednocześnie jednak oczekują, że tradycyjne markety zapewnią im taki sam komfort kupowania jak sklepy internetowe.

    Transakcje bezgotówkowe w Polsce rozwijają się bardzo szybko. Gotówka jest wykorzystywana tylko do 35 proc. transakcji

    W Polsce około 2/3 transakcji jest dokonywanych płatnościami cyfrowymi. Pod tym względem nasz kraj jest w światowej czołówce - gotówka jest wykorzystywana tylko do ok. 35 proc. transakcji.

    REKLAMA