REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Co czwarta średnia firma chce zwalniać pracowników

Roman Grzyb

REKLAMA

Przedsiębiorcy dużo gorzej oceniają sytuację gospodarczą kraju niż kondycje własnych firm - wynika z badania ABR Opinia na zlecenie GP. Wielu przedsiębiorców nie wyklucza, że będzie zwalniać pracowników.

REKLAMA

Badania przeprowadzono na przełomie października i listopada, gdy w mediach było już bardzo wiele informacji o tym, że czeka nas spowolnienie gospodarcze. Nic dziwnego, że 40 proc. przedsiębiorców oceniło, że w ostatnim roku sytuacja gospodarcza kraju pogorszyła się. Przeciwnego zdania był tylko co czwarty ankietowany. Perspektywy na najbliższe 12 miesięcy też nie są najlepsze. Prawie połowa badanych spodziewa się dalszego pogorszenia perspektyw gospodarczych Polski.

REKLAMA

Ten dość ponury obraz gospodarki jest zaskakujący w zestawieniu z oceną sytuacji własnej firmy. Tylko 5 proc. przedsiębiorców ocenia ją jako trudną, a aż połowa jako dobrą. 80 proc. właścicieli małych i średnich firm nie spodziewa się pogorszenia kondycji ich firm do końca roku. Ogólna ocena sytuacji gospodarczej Polski nie pokrywa się więc z oceną funkcjonowania własnego przedsiębiorstwa. Skutki kryzysu finansowego nie są jeszcze w pełni odczuwalne w bieżącej działalności gospodarczej sektora MSP.

Co najbardziej doskwierało przedsiębiorcom w ostatnim czasie? Zdecydowanie najczęściej wymieniali oni wahania kursu naszej waluty (20 proc). Czynnikiem, który pozytywnie wpłynął w ostatnim czasie na sytuację firm, jest spadek cen ropy naftowej.

W najbliższym czasie nie należy się spodziewać rewolucji na rynku pracy, ale niestety trzeba się liczyć, że pojawią się problemy ze znalezieniem pracy. O ile w wypadku mniejszych firm zatrudnienie chce zmniejszyć 15 proc. przedsiębiorców, o tyle wśród średnich przedsiębiorstw ten odsetek zwiększa się do 25 proc.

KTO I KIEDY BYŁ BADANY

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Badanie przeprowadzono w październiku i listopadzie na losowo wybranej grupie małych i średnich przedsiębiorstw prowadzących działalność o charakterze produkcyjno-handlowym lub usługowym. Wielkość próby 552 (479 małych firm i 73 średnie). Badane przedsiębiorstwa były firmami prywatnymi lub z przewagą kapitału prywatnego i zatrudniały co najmniej 10 pracowników.

Koniunktura według małych i średnich firm

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Roman Grzyb

roman.grzyb@infor.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA