REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Deklarację VAT zawsze można skorygować

Łukasz Zalewski
Łukasz Zalewski

REKLAMA

Zapadł bardzo korzystny wyrok dla podatników, który jednocześnie budzi wiele kontrowersji praktyków prawa podatkowego. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi orzekł w wyroku (sygn. akt I SA/Łd 149/08, prawomocny), że art. 20 ust. 1 lit. a) VI Dyrektywy nie ogranicza podatnika VAT w korzystaniu z możliwości korygowania deklaracji podatkowej.

- Przyjąć należy, iż możliwość skorygowania deklaracji podatkowej w podatku od towarów i usług przysługiwała skarżącej niezależnie od wszczęcia postępowania kontrolnego - czytamy w uzasadnieniu wyroku sądu.

REKLAMA

REKLAMA

Niedopełnienie obowiązków

Skarżąca prowadząca działalność gospodarczą 19 grudnia 2005 r. przekroczyła kwotę obrotu uprawniającą do korzystania ze zwolnienia z VAT. Mimo to nie zarejestrowała się jako czynny podatnik VAT, nie składała także deklaracji podatkowych i nie rozliczała podatku. Zarejestrowała się dopiero 24 kwietnia 2007 r. W związku z kontrolą podatkową przeprowadzoną u podatniczki naczelnik urzędu skarbowego określił jej zobowiązanie w VAT. Naczelnik uznał, że od momentu przekroczenia kwoty obrotu uprawniającego do zwolnienia z VAT, miała obowiązek opodatkowania obrotu stawką 22 proc. Podatniczka odwołała się od tej decyzji i podniosła, że kwota podatku należnego była nieprawidłowa, ponieważ powinna uwzględniać kwotę podatku naliczonego podlegającą odliczeniu. Kwota ta wynika z faktur zakupu. Dyrektor izby skarbowej podtrzymał postanowienie naczelnika i dodał, że w związku z brakiem rejestracji podatniczka nie mogła odliczyć VAT. Skarżąca złożyła więc skargę do WSA, w której wywodziła, że doszło do naruszenia zasady równości, ponieważ w postępowaniu kontrolnym prowadzonym przez organ kontroli skarbowej nie stosuje się ograniczenia prawa do korekty deklaracji.

Sąd przyznał rację podatniczce. Stwierdził bowiem, że art. 20 ust. 1 lit. a) VI Dyrektywy nie zawiera żadnych ograniczeń prawa do odliczenia VAT. Co więcej, prawo do odliczenia przysługuje podatnikowi VAT bez względu na to, czy się zarejestrował. WSA w Łodzi stwierdził też, że jeśli chodzi o uprawnienie skarżącej do złożenia korekty, to po stronie podatniczki nie występowały ograniczenia w tym zakresie.

REKLAMA

- W szczególności przepis art. 81b par. 3 Ordynacji podatkowej nie mógł stanowić podstawy do limitowania prawa do korekty - stwierdził sąd.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Powołał się na przepisy VI Dyrektywy i powtórzył, że limitowanie uprawnienia podatnika do złożenia korekty deklaracji nie może zachodzić w podatku od towarów i usług.

Świetny wyrok i...

Eksperci oceniają wyrok WSA w Łodzi bardzo pozytywnie. Tomasz Grunwald, doradca podatkowy z Doradztwa Podatkowego KPMG, zwraca uwagę, że z orzeczenia wynika, że podatnik może złożyć skutecznie korektę deklaracji VAT nie tylko po zakończeniu kontroli, ale także w jej trakcie, niezależnie czy jest to kontrola skarbowa czy też podatkowa.

- Interpretacja przyjęta przez sąd jest ze wszech miar słuszna, prowadzi bowiem do zapewnienia przedsiębiorcom neutralności opodatkowania VAT, a więc do spełnienia podstawowej zasady konstrukcyjnej tego podatku - stwierdza Tomasz Grunwald.

Zdaniem Tomasza Michalika, doradcy podatkowego z MDDP Michalik Dłuska Dziedzic i Partnerzy, WSA spojrzał na zagadnienie całościowo i wyszedł z jedynego możliwego, a wciąż nie do końca akceptowanego założenia, że na gruncie dyrektywy (i zapadłego na jej podstawie orzecznictwa ETS) prawo podatnika do odliczenia podatku naliczonego nie jest żadną formą przywileju, na który podatnik musi sobie specjalnie zasłużyć (poprzez złożenie stosownie wcześniej zgłoszenia rejestracyjnego, dokonanie korekty przed kontrolą etc.), ale jest zwykłym elementem konstrukcyjnym systemu VAT.

- Z wyroku wynika, że podatnik po kontroli sam może dokonać korekty deklaracji, zaś w efekcie kontroli podatek naliczony powinien być uwzględniony przez organ podatkowy na wyrażone żądanie podatnika - tłumaczy Tomasz Michalik.

Również Roman Namysłowski, doradca podatkowy w Ernst & Young, stwierdza, że sąd uznał przepisy Ordynacji podatkowej odmawiające prawa do korekty deklaracji po zakończeniu kontroli podatkowej za sprzeczne z prawem wspólnotowym.

...dość kontrowersyjny

Ze stanu faktycznego w omawianej sprawie wynika, że podatniczka nie dopełniła żadnych formalności związanych z koniecznością rejestracji i nie płaciła podatku. Co więcej, gdyby nie kontrola podatkowa, być może do dziś nie płaciłaby podatku. Natomiast sąd przyznał, że miała ona możliwość odliczenia VAT i złożenia korekty deklaracji w trakcie kontroli. A zatem może się pojawić obawa, że skoro podatnicy będą mogli złożyć korektę deklaracji w trakcie kontroli, to nie będzie im zależało na rejestracji oraz dokonywaniu prawidłowych rozliczeń.

Zdaniem Tomasza Michalika takie obawy są jednak bezpodstawne. Jego zdaniem WSA w Łodzi postawioną na głowie sprawę stawia z powrotem na nogi. Istotą zagadnienia i wyroku jest właśnie to - dodaje ekspert - że prawa do odliczenia podatku naliczonego podatnika pozbawić może tylko dyrektywa i przepisy krajowe w oparciu o nią wydane.

- Żadne ograniczenia administracyjne niewynikające z dyrektywy nie mogą wprowadzać takich ograniczeń. A my po prostu za bardzo się do nich przyzwyczailiśmy. Wyrok WSA to wielki krok w kierunku normalności - stwierdza doradca podatkowy z MDDP.

Dodaje, że za złe prowadzenie ksiąg podatnik (względnie odpowiedzialne osoby) mogą ponieść odpowiedzialność z kodeksu karnego skarbowego.

- To jest sankcja właściwa i wystarczająca - konkluduje Tomasz Michalik.

Zgadza się z tym również Tomasz Grunwald. Jego zdaniem zaprezentowana w wyroku WSA korzystna linia interpretacyjna nie prowadzi do niebezpieczeństwa braku dbałości o rozliczenia podatkowe po stronie podatników.

Roman Namysłowski zwraca uwagę, że niezgodność polskiej ustawy o VAT oraz przepisów dyrektywy została również dostrzeżona przez Sejm, który w przyjętej nowelizacji ustawy o VAT oraz Ordynacji podatkowej wykreśla przepisy pozbawiające podatnika prawa do korekty po zakończeniu kontroli podatkowej.

Prawo do korekty deklaracji VAT

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

14 dni

ma kontrolowany na przedstawienie zastrzeżeń lub wyjaśnień do protokołu kontroli podatkowej

Łukasz Zalewski

lukasz.zalewski@infor.pl

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Obowiązki przejrzystości w AI Act. Kiedy firma musi informować o wykorzystaniu sztucznej inteligencji?

Wykorzystanie sztucznej inteligencji w działalności przedsiębiorstw przestało ograniczać się do wewnętrznych narzędzi usprawniających pracę. AI coraz częściej bezpośrednio komunikuje się z klientami, generuje treści marketingowe, obrazy i nagrania albo analizuje określone cechy i zachowania osób.

Alibaba.com i 1688. Jak sprawdzić dane chińskiego dostawcy przed pierwszą płatnością?

Dla wielu zagranicznych firm szukających dostawcy w Chinach naturalnym miejscem poszukiwań jest Alibaba.com. Na chińskim rynku krajowym podobną rolę pełni 1688. Obie strony korzystają z „profilu dostawcy”, ale w przebadanej próbie profile te nie zawierały tych samych danych. Różnica dotyczy najważniejszej rzeczy przed pierwszym przelewem: kim prawnie jest sprzedawca.

AI tworzy, ale czy mamy prawo wykorzystywać jego twory w biznesie?

Sztuczna inteligencja potrafi w kilka sekund zaproponować nazwę nowej firmy, stworzyć logo, slogan reklamowy czy koncepcję całej identyfikacji wizualnej. Dla przedsiębiorcy oznacza to ogromne ułatwienie na etapie budowania marki. Problem zaczyna się jednak wtedy, gdy wygenerowana przez AI propozycja ma przestać być tylko pomysłem i stać się realnym elementem biznesu.

Firmy płacą coraz wyższe podatki fiskusowi. Efektywna stawka sięgnęła 38 proc.

Efektywna stawka podatkowa spółek notowanych na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie wzrosła w cztery lata o 10 proc. do rekordowych 38 proc. – wynika z raportu Grant Thornton opublikowanym „Rz". To dwukrotnie więcej niż nominalna stawka CIT wynosząca 19 proc.

REKLAMA

Cypr po reformie podatkowej 2026. Co zmieniło się w CIT i dywidendach i czy nadal warto przenieść tam biznes?

Cypr od lat jest jedną z najważniejszych europejskich jurysdykcji dla przedsiębiorców budujących międzynarodowe struktury. Przyciągał niskim CIT, szeroką siecią umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, korzystnymi zasadami dla holdingów i systemem non-dom. Od 1 stycznia 2026 r. część tych reguł się jednak zmieniła. Najgłośniejsza zmiana to wzrost podstawowej stawki CIT z 12,5 do 15 proc., ale reforma jest szersza i nie oznacza, że Cypr przestał być atrakcyjny dla biznesu międzynarodowego.

Lekarz przedsiębiorca – jak rozwijać praktykę medyczną w zmieniającym się świecie? [II Forum Klubu Lekarza Przedsiębiorcy]

Marketing, zarządzanie zespołem, nowe technologie, cyberbezpieczeństwo, finansowanie rozwoju i planowanie przyszłości zawodowej – to tylko część tematów, które zostaną poruszone podczas II Forum Klubu Lekarza Przedsiębiorcy, organizowanego przez Okręgową Izbę Lekarską w Warszawie. Wydarzenie odbędzie się 17 października 2026 r. w Szkole Głównej Handlowej przy al. Niepodległości 162 w Warszawie.

Tak najkorzystniej sfinansujesz zakup auta. Bierz przykład z firm, które już sprawdziły czy korzystniejsza jest gotówka, kredyt lub leasing

Zakup auta. Przy wyborze finansowania nowych samochodów coraz większe znaczenie ma nie tylko sama rata, ale przewidywalność miesięcznych kosztów, ograniczenie zaangażowania kapitału i dodatkowe usługi w pakiecie. Najbardziej oczekiwanym elementem oferty są natomiast serwis i przeglądy.

Naruszenie ochrony danych. Kiedy wymaga zgłoszenia do Prezesa UODO?

W związku z najnowszymi naruszeniami ochrony danych dotyczącymi tysięcy podmiotów Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych przypomina o art. 33 ust. 1 RODO. Zgodnie z tym przepisem, w przypadku naruszenia ochrony danych osobowych administrator bez zbędnej zwłoki zgłasza je organowi nadzorczemu, chyba że jest mało prawdopodobne, by naruszenie to skutkowało ryzykiem naruszenia praw lub wolności osób fizycznych.

REKLAMA

Miesiąc, kiedy spadają obroty firmy, ratują wakacje składkowe, ale to kropla w morzu potrzeb przedsiębiorców

O tym jak ważne dla przedsiębiorców są wakacje składkowe świadczą liczby z ZUS. Ratują miesiące, kiedy spadają obroty polskich firm, ale to kropla w morzu potrzeb przedsiębiorców.

Ilu Polaków planuje założyć firmę w ciągu najbliższych lat? Wynik mocno odstaje od średniej europejskiej

Tylko 3 proc. Polaków planuje założyć firmę w ciągu najbliższych trzech lat. To najniższy wynik na Starym Kontynencie, średnia europejska wynosi 14 proc. — podaje „PB”.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA