REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przedsiębiorcy chcą konkurencji przy uzyskiwaniu koncesji na roboty budowlane

Ewa Grączewska-Ivanova

REKLAMA

Spółki komunalne będą mogły uzyskiwać koncesje z pominięciem procedur konkursowych - alarmują przedsiębiorcy.

ZMIANA PRAWA

REKLAMA

Resort infrastruktury chce odformalizować możliwość korzystania z koncesji przez samorządy. Nowe, prostsze procedury proponowane w projekcie ustawy koncesyjnej mają zachęcić przedsiębiorców do inwestowania własnych środków w wykonywanie zadań publicznych. Zdaniem ekspertów, zaproponowane zmiany poszły za daleko. Według Rady Legislacyjnej większość przepisów nie nadaje się do prac legislacyjnych.

- Rada Legislacyjna miała wiele poważnych zarzutów do projektu ustawy koncesyjnej. Z tego powodu sejmowa podkomisja ds. budownictwa rekomendowała odrzucenie projektu w formie zaproponowanej przez resort. Nie jesteśmy przeciwni instytucji koncesji, ale projekt wymaga gruntownych zmian - mówi poseł Krzysztof Tchórzewski (PiS), zastępca przewodniczącego podkomisji ds. budownictwa.

Wczoraj posłowie z Komisji Infrastruktury skierowali projekt ustawy o koncesji na roboty budowlane i usługi do nadzwyczajnej podkomisji.

- Mimo zastrzeżeń Rady Legislacyjnej i organizacji przedsiębiorców Komisja Infrastruktury zadecydowała, że rządowym projektem zajmie się nadzwyczajna podkomisja. Trudno przesądzić, co będzie efektem jej prac, bo zarzuty dotyczą kwestii fundamentalnych - mówi poseł Jacek Tomczak (PiS) z Komisji Infrastruktury

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Niespójne przepisy

Zastrzeżenia Rady wzbudza tryb rozpatrywania skarg przedsiębiorców.

- Prawo do skarg zostało ograniczone ze względu na wartość koncesji. Co oznacza, że niektórzy ubiegający się o koncesję przedsiębiorcy zostaną pozbawieni konstytucyjnego prawa do drogi sądowej - wskazuje Rada.

Dodaje, że niezrozumiałe jest także wprowadzenie sądownictwa administracyjnego orzekającego w sprawach dotyczących koncesji.

- Brak jest również przepisów dotyczących kontroli wykonywania koncesji, możliwości jej wstrzymania, cofnięcia i wygaśnięcia w przypadku naruszeń zasad i warunków związanych z jej przyznaniem - alarmuje Rada.

Omijanie rygorów

Wątpliwości prawników wzbudza także przepis umożliwiający zawarcie z koncesjonariuszem (przedsiębiorcą) dodatkowej umowy na roboty budowlane do wartości 50 proc. pierwotnie udzielonej koncesji.

- W istocie rzeczy to jest zakamuflowane ukrycie możliwości obejścia w tym wypadku przetargu - wynika ze stanowiska Rady.

Rada negatywnie ocenia także liczne wyłączenia stosowania rygorów ustawy koncesyjnej. Według niej nieprecyzyjne i uznaniowe przepisy mogą doprowadzić do omijania stosowania ustawy i prawa zamówień publicznych.

Spółki komunalne

Zastrzeżenia mają także przedsiębiorcy. Według nich projekt umożliwi zlecanie koncesji spółkom komunalnym z pominięciem procedur konkursowych. Podobny pomysł odrzucono podczas tegorocznej nowelizacji prawa zamówień publicznych

REKLAMA

- Powraca pomysł wyłączenia stosowania procedur konkursowych w przypadku spółek komunalnych. To stawia pod znakiem zapytania celowość ustawy koncesyjnej jako instrumentu wspomagającego współpracę partnerów publicznych i prywatnych - wskazuje Dariusz Matlak, prezes zarządu Polskiej Izby Gospodarki Odpadami.

- Proponowane rozwiązania prowadzą do uprzywilejowania spółek kontrolowanych przez samorząd, wyeliminowania konkurencji na rynku usług komunalnych poprzez stworzenie instrumentu prawnego zezwalającego na podejmowanie przez gminy arbitralnych decyzji o zawieraniu umów koncesji z własnymi spółkami - uważa Witold Zińczuk, przewodniczący Rady Programowej Związku Pracodawców.

Nieprecyzyjne i uznaniowe przepisy mogą doprowadzić do omijania stosowania przepisów projektowanej ustawy i prawa zamówień publicznych

Ewa GrĄczewska-Ivanova

ewa.graczewska-ivanova@infor.pl

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatek dochodowy 2025: skala podatkowa, podatek liniowy czy ryczałt. Trzeba szybko decydować się na wybór formy opodatkowania, jaki termin - do kiedy

Przedsiębiorcy mogą co roku korzystać z innej – jednej z trzech możliwych – form podatku dochodowego od przychodów uzyskiwanych z działalności gospodarczej. Poza wysokością samego podatku, jaki trzeba będzie zapłacić, teraz forma opodatkowania wpływa również na wysokość obciążeń z tytułu składki na ubezpieczenie zdrowotne.

Raportowanie ESG: jak się przygotować, wdrażanie, wady i zalety. Czy czekają nas zmiany? [WYWIAD]

Raportowanie ESG: jak firma powinna się przygotować? Czym jest ESG? Jak wdrożyć system ESG w firmie. Czy ESG jest potrzebne? Jak ESG wpływa na rynek pracy? Jakie są wady i zalety ESG? Co należałoby zmienić w przepisach stanowiących o ESG?

Zarządzanie kryzysowe czyli jak przetrwać biznesowy sztorm - wskazówki, przykłady, inspiracje

Załóżmy, że jako kapitan statku (CEO) niespodziewanie napotykasz gwałtowny sztorm (sytuację kryzysową lub problemową). Bez odpowiednich narzędzi nawigacyjnych, takich jak mapa, kompas czy plan awaryjny, Twoje szanse na bezpieczne dotarcie do portu znacząco maleją. Ryzykujesz nawet sam fakt przetrwania. W świecie biznesu takim zestawem narzędzi jest Księga Komunikacji Kryzysowej – kluczowy element, który każda firma, niezależnie od jej wielkości czy branży, powinna mieć zawsze pod ręką.

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym. Sprzedaż majątku przedsiębiorstwa w ramach postępowania restrukturyzacyjnego ma sens tylko wtedy, gdy z ekonomicznego punktu widzenia nie ma większych szans na uzdrowienie jego sytuacji, bądź gdy spieniężenie części przedsiębiorstwa może znacznie usprawnić restrukturyzację.

REKLAMA

Ile jednoosobowych firm zamknięto w 2024 r.? A ile zawieszono? [Dane z CEIDG]

W 2024 r. o 4,8 proc. spadła liczba wniosków dotyczących zamknięcia jednoosobowej działalności gospodarczej. Czy to oznacza lepsze warunki do prowadzenia biznesu? Niekoniecznie. Jak widzą to eksperci?

Rozdzielność majątkowa a upadłość i restrukturyzacja

Ogłoszenie upadłości prowadzi do powstania między małżonkami ustroju rozdzielności majątkowej, a majątek wspólny wchodzi w skład masy upadłości. Drugi z małżonków, który nie został objęty postanowieniem o ogłoszeniu upadłości, ma prawo domagać się spłaty równowartości swojej części tego majątku. Otwarcie restrukturyzacji nie powoduje tak daleko idących skutków.

Wygrywamy dzięki pracownikom [WYWIAD]

Rozmowa z Beatą Rosłan, dyrektorką HR w Jacobs Douwe Egberts, o tym, jak skuteczna polityka personalna wspiera budowanie pozycji lidera w branży.

Zespół marketingu w organizacji czy outsourcing usług – które rozwiązanie jest lepsze?

Lepiej inwestować w wewnętrzny zespół marketingowy czy może bardziej opłacalnym rozwiązaniem jest outsourcing usług marketingowych? Marketing odgrywa kluczową rolę w sukcesie każdej organizacji. W dobie cyfryzacji i rosnącej konkurencji firmy muszą stale dbać o swoją obecność na rynku, budować markę oraz skutecznie docierać do klientów.

REKLAMA

Rekompensata dla rolnika za brak zapłaty za sprzedane produkty rolne. Wnioski tylko do 31 marca 2025 r.

Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi przypomina, że od 1 lutego do 31 marca 2025 r. producent rolny lub grupa może złożyć do oddziału terenowego Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa (KOWR) wniosek o przyznanie rekompensaty z tytułu nieotrzymania zapłaty za sprzedane produkty rolne od podmiotu prowadzącego skup, przechowywanie, obróbkę lub przetwórstwo produktów rolnych, który stał się niewypłacalny w 2023 lub 2024 r. - w rozumieniu ustawy o Funduszu Ochrony Rolnictwa (FOR).

Zintegrowane raportowanie ESG zaczyna już być standardem. Czy w Polsce też?

96% czołowych firm na świecie raportuje zrównoważony rozwój, a 82% włącza dane ESG do raportów rocznych. W Polsce 89% dużych firm publikuje takie raporty, ale tylko 22% działa zgodnie ze standardami ESRS, co stanowi wyzwanie dla konkurencyjności na rynku UE.

REKLAMA