REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Spory opóźnią inwestycje

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Grączewska-Ivanova

REKLAMA

Firmie ubiegającej się o koncesję będzie przysługiwała skarga do sądu. Złożenie skargi do sądu administracyjnego wstrzyma zawarcie umowy. Kontrowersje budzi udzielanie przez gminę koncesji własnym spółkom.

Przepisy ustawy o koncesjach na roboty budowlane, nad którą pracują posłowie z sejmowej Komisji Infrastruktury, mają zachęcić przedsiębiorców do inwestowania w przedsięwzięcia publiczne. Procedura ma być łatwiejsza niż obecne regulacje o koncesjach w prawie zamówień publicznych. Prawnicy ostrzegają, że przekazanie sądom administracyjnym sporów między koncesjonariuszem a przedsiębiorcom jest błędem. Mogą one trwać dłużej niż rozstrzyganie spraw na gruncie p.z.p.

REKLAMA

REKLAMA

Brak spójności

Koncesje to zobowiązanie cywilnoprawne między administracją a przedsiębiorcą. Spory dotyczące wyboru firmy powinny być rozstrzygane przed sądami powszechnymi lub arbitrażem - argumentują eksperci.

- Powstanie ryzyko przewlekłości postępowania przed WSA oraz NSA - ostrzega Michał Zieniewski, partner w kancelarii DLA Piper.

REKLAMA

- Zaskakujące jest to, że spory dotyczące cywilistycznej procedury koncesji będzie rozstrzygać sąd administracyjny. Właściwość sądu cywilnego lub podobnie jak w zamówieniach publicznych najpierw Krajowej Izby Odwoławczej byłaby zrozumiała - ocenia Włodzimierz Dzierżanowski, prezes zarządu Grupy Doradczej Sienna.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- W projekcie wyłącza się prawo negowania rozstrzygnięć koncesjodawcy przy udzielaniu koncesji do 5,15 mln euro. Właściwie więc władze publiczne mogą w dość nieskrępowany sposób wybierać partnerów - przedsiębiorców, którzy będą zarabiać dzięki wykonywaniu zadań publicznych - dodaje Włodzimierz Dzierżanowski.

Wstrzymanie umowy

Firmie ubiegającej się o koncesję będzie przysługiwała skarga do WSA.

- Skarga wstrzyma zawarcie umowy. Projekt zakłada, że na wniosek koncesjodawcy WSA będzie mógł wyrazić zgodę na zawarcie umowy pomimo skargi, to jednak zgoda może być wyrażona tylko wtedy, kiedy negatywne konsekwencje wstrzymania zawarcia umowy dla interesu publicznego mogłyby przewyższyć wynikające z tego korzyści dla ochrony wszystkich interesów, co do których zachodzi prawdopodobieństwo doznania uszczerbku w wyniku czynności podjętych przez koncesjodawcę - wskazuje Michał Zieniewski.

- Trudno zakładać, aby w oparciu o taką przesłankę sądy udzielały zgody na zawarcie umowy, poza najbardziej oczywistymi przypadkami - dodaje Michał Zieniewski.

- Obawy budzi też fakt, że spory z zakresu zamówień będzie rozstrzygać Krajowa Izba Odwoławcza, a z koncesji - sądy administracyjne. Może to spowodować rozbicie orzecznictwa - ostrzega Włodzimierz Dzierżanowski.

Spółki komunalne

Kontrowersje wzbudza też możliwość udzielania przez administrację koncesji własnym spółkom komunalnym bez otwartych negocjacji.

- W projekcie ustawy pojawia się pomysł udzielania koncesji z pominięciem otwartych procedur jednostkom komunalnym. To zapewne znowu wywoła obawy prywatnych konkurentów spółek gminnych - wskazuje Włodzimierz Dzierżanowski.

Rzeczywiście przedsiębiorcy obawiają się tego pomysłu.

- Projekt ustawy o koncesji pomija w tym zakresie reguły wolnej konkurencji. Europejski Trybunał Sprawiedliwości wielokrotnie podkreślał, iż regułą jest konkurencyjne udzielanie koncesji przez podmioty publiczne - wskazuje Michał Dąbrowski, wiceprezes Polskiej Izby Gospodarki Odpadami.

Sejmowa podkomisja zajmująca się projektem rekomendowała jego odrzucenie. W tym tygodniu do projektu ustosunkuje się Komisja Infrastruktury.

Na czym polega koncesja

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

EWA GRĄCZEWSKA-IVANOVA

ewa.graczewska-ivanova@infor.pl

OPINIA

ANDRZEJ PANASIUK

wiceminister infrastruktury

Orzecznictwo Krajowej Izby Odwoławczej dotyczy spraw związanych z zamówieniami publicznymi, czyli dotyczy nabywania aktywów przez zamawiającego niezbędnych do realizacji zadań publicznych. Natomiast procedura koncesyjna jest procedurą zmierzającą do wyboru partnera, który w imieniu zamawiającego i pod jego nadzorem będzie realizował zadania publiczne. Wprowadzenie kontroli sądowo-administracyjnej ma na celu odformalizowanie i uelastycznienie całej procedury poprzez między innymi skoncentrowanie się na kontroli legalności.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Bezpłatny ebook: Wydanie specjalne personel & zarządzanie - kiedy życie boli...

10 października obchodzimy Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego – to dobry moment, by przypomnieć, że dobrostan psychiczny pracowników nie jest już tematem pobocznym, lecz jednym z kluczowych filarów strategii odpowiedzialnego przywództwa i zrównoważonego rozwoju organizacji.

ESG w MŚP. Czy wyzwania przewyższają korzyści?

Około 60% przedsiębiorców z sektora MŚP zna pojęcie ESG, wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jednak 90% z nich dostrzega poważne bariery we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. Eksperci wskazują, że choć korzyści ESG są postrzegane jako atrakcyjne, są na razie zbyt niewyraźne, by zachęcić większą liczbę firm do działania.

Zarząd sukcesyjny: Klucz do przetrwania firm rodzinnych w Polsce

W Polsce funkcjonuje ponad 800 tysięcy firm rodzinnych, które stanowią kręgosłup krajowej gospodarki. Jednakże zaledwie 30% z nich przetrwa przejście do drugiego pokolenia, a tylko 12% dotrwa do trzeciego. Te alarmujące statystyki nie wynikają z braku rentowności czy problemów rynkowych – największym zagrożeniem dla ciągłości działania przedsiębiorstw rodzinnych jest brak odpowiedniego planowania sukcesji. Wprowadzony w 2018 roku instytut zarządu sukcesyjnego stanowi odpowiedź na te wyzwania, oferując prawne narzędzie umożliwiające sprawne przekazanie firmy następnemu pokoleniu.

Ukryte zasoby rynku pracy. Dlaczego warto korzystać z ich potencjału?

Chociaż dla rynku pracy pozostają niewidoczni, to tkwi w nich znaczny potencjał. Kto pozostaje w cieniu? Dlaczego firmy nie sięgają po tzw. niewidzialnych pracowników?

REKLAMA

Firmy będą zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec roku. Jest duża szansa na podniesienie obrotu

Dlaczego firmy planują zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec 2025 roku? Chodzi o gorący okres zakończenia roku - od Halloween, przez Black Friday i Mikołajki, aż po kulminację w postaci Świąt Bożego Narodzenia. Najwięcej pracowników będą zatrudniały firmy branży produkcyjnej. Ratunkiem dla nich są pracownicy tymczasowi. To duża szansa na zwiększenie obrotu.

Monitoring wizyjny w firmach w Polsce – prawo a praktyka

Monitoring wizyjny, zwany również CCTV (Closed-Circuit Television), to system kamer rejestrujących obraz w określonym miejscu. W Polsce jest powszechnie stosowany przez przedsiębiorców, instytucje publiczne oraz osoby prywatne w celu zwiększenia bezpieczeństwa i ochrony mienia. Na kanwie głośnych decyzji Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych przyjrzyjmy się przepisom prawa, które regulują przedmiotową materię.

Akcyzą w cydr. Polscy producenci rozczarowani

Jak wiadomo, Polska jabłkiem stoi. Ale zamiast wykorzystywać własny surowiec i budować rynek, oddajemy pole zagranicznym koncernom – z goryczą mówią polscy producenci cydru. Ku zaskoczeniu branży, te niskoalkoholowe napoje produkowane z polskich jabłek, trafiły na listę produktów objętych podwyżką akcyzy zapowiedzianą niedawno przez rząd. Dotychczasowa akcyzowa mapa drogowa została zatem nie tyle urealniona, jak określa to Ministerstwo Finansów, ale też rozszerzona, bo cydry i perry były z niej dotąd wyłączne. A to oznacza duże ryzyko zahamowania rozwoju tej i tak bardzo małej, bo traktowanej po macoszemu, kategorii.

Ustawa o kredycie konsumenckim z perspektywy banków – wybrane zagadnienia

Ustawa o kredycie konsumenckim wprowadza istotne wyzwania dla banków, które muszą dostosować procesy kredytowe, marketingowe i ubezpieczeniowe do nowych wymogów. Z jednej strony zmiany zwiększają ochronę konsumentów i przejrzystość rynku, z drugiej jednak skutkują większymi kosztami operacyjnymi, koniecznością zatrudnienia dodatkowego personelu, wydłużeniem procesów decyzyjnych oraz zwiększeniem ryzyka prawnego.

REKLAMA

Coraz więcej firm ma rezerwę finansową, choć zazwyczaj wystarczy ona na krótkotrwałe problemy

Więcej firm niż jeszcze dwa lata temu jest przygotowanych na wypadek nieprzewidzianych sytuacji, czyli ma tzw. poduszkę finansową. Jednak oszczędności nie starczy na długo. 1 na 3 firmy wskazuje, że dysponuje rezerwą na pół roku działalności, kolejne 29 proc. ma zabezpieczenie na 2–3 miesiące.

Na koniec roku małe i średnie firmy oceniają swoją sytuację najlepiej od czterech lat. Jednak niewiele jest skłonnych ryzykować z inwestycjami

Koniec roku przynosi poprawę nastrojów w małych i średnich firmach. Najlepiej swoją sytuację oceniają mikrofirmy - najlepiej od czterech lat. Jednak ten optymizm nie przekłada się na chęć ryzykowania z inwestycjami.

REKLAMA