REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Etyka pracy pomaga w walce z konkurencją

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Katarzyna Bartman

REKLAMA

Co trzeci pracodawca w Polsce nie przestrzega zasad etyki w swojej polityce kadrowej. Tymczasem dobrze zmotywowani i lojalni pracownicy to obecnie jedna z najskuteczniejszych metod w walce z konkurencją.

• Zbadaliście państwo, jak 1600 największych firm w Polsce przestrzega zasad etyki. Na czym polegał udział przedsiębiorstw w tym badaniu?

REKLAMA

- Warunkiem przystąpienia do naszego programu była zgoda kierownictwa na poddanie się audytowi z zakresu etyki pracy. Zawarte w ankietach badania dotyczyły pięciu głównych sektorów działalności firmy: postrzegania i wypełniania misji firmy, jakości produktu, technologii świadczonych usług, polityki kadrowej oraz polityki rozwoju i finansów.

• I przedsiębiorcy dobrowolnie godzili się na tak dokładne badanie?

- Najpierw przeważnie byli bardzo zaskoczeni. Na polskim rynku takie audyty etyczne to nowość. A my do tego zastosowaliśmy jeszcze amerykański model badania: nie pytaliśmy tylko szefów, ale także załogę firm, jak ocenia etyczność w swojej pracy. W niektórych przedsiębiorstwach taka metodologia wywołała obawy i sprzeciwy. Najwięcej zastrzeżeń zgłaszali menedżerowie, którzy nie chcieli poddawać ocenie swojego stylu zarządzania przez załogę. W konsekwencji firmy takie już na starcie wycofywały się ze współpracy z nami. Większość firm, która przystąpiła do naszego programu, była otwarta. Zauważyliśmy, że z reguły przedsiębiorstwa, które osiągały najwyższe wskaźniki gospodarcze, również w naszym badaniu nie bały się złej oceny swoich załóg. Pewność siebie ich szefostwa potwierdziły później także wysokie wskaźniki ich etyczności.

• O jakich wskaźnikach mówimy?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Są to wskaźniki wyliczane przez nas na podstawie tzw. pakietu blisko 200 zasad etycznej pracy. Warto zaznaczyć, że 50 spośród tych reguł ma istotne przełożenie na wzrost produktywności i konkurencyjności przedsiębiorstwa na rynku. Dla każdego przedsiębiorstwa istnieje inny wzorzec takich reguł, dlatego hierarchię i wagę poszczególnych zasad postanowiliśmy pozostawić ocenie szefom tych firm. Daliśmy im, na te 200 zasad, tysiąc punktów do dyspozycji. Każdej zasadzie mogli więc statystycznie przyporządkować ok. pięciu punktów.

ZASADY ETYCZNEJ PRACY

• Centesimus annus, Karol Wojtyła - 92 zasady

• Employment and social affairs, Partnership for a new organization of work, Komisja Europejska 1998 r. - 41 zasad

• European Associacion of National Productivity Centres, Memorandum dla rządów państw członkowskich UE z 1999 r. - 64 zasady.

• I którym regułom przedsiębiorcy przyznali największą pulę?

- Były to głównie zasady dotyczące terminowości oraz jakości świadczonych przez załogę usług.

• A pracownicy?

- Przywiązywali wagę głównie do wysokości płac oraz dobrej, koleżeńskiej atmosfery w pracy.

• Wynika z tego, że rozumienie etyczności pracy przez przedsiębiorców i pracowników w Polsce bardzo się różni...

- Rozwarstwienie w Polsce w tym zakresie jest ogromne. W wielu firmach załogi nie miały pojęcia, że ich szefostwo stosuje zasady etyczne, ale były też i takie, w których wskazania menedżerów i pracowników pokrywały się całkowicie. Tak było m.in. w polsko-niemieckiej firmie, która stosuje (i tu padł rekord) aż 82 proc. z blisko z 200 zasad. Tam ludzie mówili nam: faktycznie znamy te zasady i są one u nas stosowane.

• Co sprawia, że jedni pracownicy identyfikują się ze swoimi przełożonymi, a inni wcale?

- Wdrożenie i stosowanie zasad etyczności w 75 proc. przypadków zależy od menedżerów. Jeśli „góra” jest etyczna, to reszta przedsiębiorstwa na ogół bierze z nich przykład.

• Jaką korzyść daje firmom przejście takiego audytu?

Daje im wiedzę, jaki jest stopień stosowania poszczególnych zasad w ich firmie. Mogą też porównać się z konkurentami z branży i sprawdzić, jakie oni stosują zasady i jakie przynosi to efekty. Firmy wysokoetyczne łatwiej pozyskują na rynku wykwalifikowanych pracowników i na dłużej ich zatrzymują. Dobrze zmotywowani i etyczni pracownicy są obecnie skuteczniejszym narzędziem walki z konkurencją niż zaawansowane technologie czy innowacyjny system dystrybucji.

Co będzie decydować o konkurencyjności firm

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Fot. Wojciech Górski

Jerzy Donarski, doktor, ekspert ONZ, Międzynarodowej Organizacji Pracy. Twórca i pomysłodawca projektu badawczego Projekt normy etyczności EK 1000 dla firm w Polsce i Europie

JAK POWSTAŁ RAPORT

Zespół ekspertów i wykładowców ze Szkoły Wyższej im. Jańskiego w Warszawie sprawdził, jak wygląda kultura pracy w polskich firmach i jakie ma przełożenie na produktywność oraz konkurencyjność firm. Dane z ankiety (skierowano aż do 1600 firm) pomogły naukowcom opracować standardy pracy etycznej w Polsce. Ich wypełnienie będzie, począwszy od tego roku, nagradzane specjalnymi Białymi certyfikatami. Pierwsze cztery trafią do pracodawców już 18 października. Będą ważne przez rok. Ich przedłużenie wymaga ponownej kontroli. Nowa edycja badania startuje w Wyższej Szkole im. Jańskiego na początku listopada. Koszty pokrywa Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego. W całej UE certyfikatami o podobnej wadze może pochwalić się 400 firm. Są to firmy, które pomyślnie przeszły audyt oparty na brytyjskiej normie - AA 1000.

Rozmawiała Katarzyna Bartman

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
W świadomej podróży po spokój

Rozmowa z Olą Krzemińską, twórczynią i CEO agencji Power, promotorką aktywnego stylu życia, o mądrym zarządzaniu energią w życiu i biznesie, zmianach w kulturze pracy oraz trendach w organizacji wydarzeń i wyjazdów firmowych.

Upały w pracy – od 2027 roku nowe przepisy. Co musisz wiedzieć już dziś?

Rząd zapowiada zmiany w przepisach BHP. Od 1 stycznia 2027 r. pracodawcy będą musieli przestrzegać nowych zasad dotyczących pracy w wysokich temperaturach. Zanim jednak wejdą one w życie, już teraz warto znać swoje prawa.

Fiskus na tropie! Jak działa kontrola? [Gość Infor.pl]

Podatnik pod lupą fiskusa – co warto wiedzieć o kontrolach skarbowych w Polsce Kontrola skarbowa – hasło, które budzi dreszcze u większości przedsiębiorców. Choć nikt nie chce być sprawdzany przez fiskusa, w praktyce takie sytuacje są coraz częstsze i nierzadko trudne do uniknięcia.

Relaks nie jest dla słabych. Dlaczego liderom tak trudno jest odpoczywać?

Wyobraź sobie, że siedzisz z kubkiem ulubionej herbaty, czujesz bryzę morską, przymykasz oczy, czując promienie słońca na twarzy i… nie masz wyrzutów sumienia. W twojej głowie nie pędzi pendolino tematów, kamieni milowych i zadań, które czekają w kolejce do pilnej realizacji, telefon służbowy milczy. Brzmi jak science fiction? W świecie liderów odpoczynek to często temat tabu, a relaks – luksus, na który prawdziwy przywódca nie może sobie pozwolić. Uważam, że to już najwyższy czas, abyśmy przestali się oszukiwać i zaczęli zadawać niewygodne pytania dotyczące relaksu – przede wszystkim sobie - powiedziała Dyrektorka zarządzająca, dyrektorka Departamentu Zasobów Ludzkich i Organizacji w KIR Dorota Dublanka.

REKLAMA

Polscy wykonawcy działający na rynku niemieckim powinni znać VOB/B

VOB/B nadal jest w Niemczech często stosowanym narzędziem prawnym. Jak w pełni wykorzystać zalety tego sprawdzonego zbioru przepisów, minimalizując jednocześnie ryzyko?

BCC ostrzega: firmy muszą przyspieszyć wdrażanie KSeF. Ustawa już po pierwszym czytaniu w Sejmie

Prace legislacyjne nad ustawą wdrażającą Krajowy System e-Faktur (KSeF) wchodzą w końcową fazę. Sejm skierował projekt nowelizacji VAT do komisji finansów publicznych, która pozytywnie go zaopiniowała wraz z poprawkami.

Zakupy w sklepie stacjonarnym a reklamacja. Co może konsument?

Od wielu lat obowiązuje ustawa o prawach konsumenta. W wyniku implementowania do polskiego systemu prawa regulacji unijnej, od 1 stycznia 2023 r. wprowadzono do tej ustawy bardzo ważne, korzystne dla konsumentów rozwiązania.

Ponad 650 tys. firm skorzystało z wakacji składkowych w pierwszym półroczu

Zakład Ubezpieczeń Społecznych informuje, że w pierwszym półroczu 2025 r. z wakacji składkowych skorzystało 657,5 tys. przedsiębiorców. Gdzie można znaleźć informacje o uldze?

REKLAMA

Vibe coding - czy AI zredukuje koszty tworzenia oprogramowania, a programiści będą zbędni?

Kiedy pracowałem wczoraj wieczorem nad newsletterem, do szablonu potrzebowałem wołacza imienia – chciałem, żeby mail zaczynał się od “Witaj Marku”, zamiast „Witaj Marek”. W Excelu nie da się tego zrobić w prosty sposób, a na ręczne przerobienie wszystkich rekordów straciłbym długie godziny. Poprosiłem więc ChatGPT o skrypt, który zrobi to za mnie. Po trzech sekundach miałem działający kod, a wołacze przerobiłem w 20 minut. Więcej czasu zapewne zajęłoby spotkanie, na którym zleciłbym komuś to zadanie. Czy coraz więcej takich zadań nie będzie już wymagać udziału człowieka?

Wellbeing, który naprawdę działa. Arłamów Business Challenge 2025 pokazuje, jak budować silne organizacje w czasach kryzysu zaangażowania

Arłamów, 30 czerwca 2025 – „Zaangażowanie pracowników w Polsce wynosi jedynie 8%. Czas przestać mówić o benefitach i zacząć praktykować realny well-doing” – te słowa Jacka Santorskiego, psychologa biznesu i społecznego, wybrzmiały wyjątkowo mocno w trakcie tegorocznej edycji Arłamów Business Challenge.

REKLAMA