REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Etyka pracy pomaga w walce z konkurencją

Katarzyna Bartman

REKLAMA

Co trzeci pracodawca w Polsce nie przestrzega zasad etyki w swojej polityce kadrowej. Tymczasem dobrze zmotywowani i lojalni pracownicy to obecnie jedna z najskuteczniejszych metod w walce z konkurencją.

• Zbadaliście państwo, jak 1600 największych firm w Polsce przestrzega zasad etyki. Na czym polegał udział przedsiębiorstw w tym badaniu?

REKLAMA

- Warunkiem przystąpienia do naszego programu była zgoda kierownictwa na poddanie się audytowi z zakresu etyki pracy. Zawarte w ankietach badania dotyczyły pięciu głównych sektorów działalności firmy: postrzegania i wypełniania misji firmy, jakości produktu, technologii świadczonych usług, polityki kadrowej oraz polityki rozwoju i finansów.

• I przedsiębiorcy dobrowolnie godzili się na tak dokładne badanie?

- Najpierw przeważnie byli bardzo zaskoczeni. Na polskim rynku takie audyty etyczne to nowość. A my do tego zastosowaliśmy jeszcze amerykański model badania: nie pytaliśmy tylko szefów, ale także załogę firm, jak ocenia etyczność w swojej pracy. W niektórych przedsiębiorstwach taka metodologia wywołała obawy i sprzeciwy. Najwięcej zastrzeżeń zgłaszali menedżerowie, którzy nie chcieli poddawać ocenie swojego stylu zarządzania przez załogę. W konsekwencji firmy takie już na starcie wycofywały się ze współpracy z nami. Większość firm, która przystąpiła do naszego programu, była otwarta. Zauważyliśmy, że z reguły przedsiębiorstwa, które osiągały najwyższe wskaźniki gospodarcze, również w naszym badaniu nie bały się złej oceny swoich załóg. Pewność siebie ich szefostwa potwierdziły później także wysokie wskaźniki ich etyczności.

• O jakich wskaźnikach mówimy?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Są to wskaźniki wyliczane przez nas na podstawie tzw. pakietu blisko 200 zasad etycznej pracy. Warto zaznaczyć, że 50 spośród tych reguł ma istotne przełożenie na wzrost produktywności i konkurencyjności przedsiębiorstwa na rynku. Dla każdego przedsiębiorstwa istnieje inny wzorzec takich reguł, dlatego hierarchię i wagę poszczególnych zasad postanowiliśmy pozostawić ocenie szefom tych firm. Daliśmy im, na te 200 zasad, tysiąc punktów do dyspozycji. Każdej zasadzie mogli więc statystycznie przyporządkować ok. pięciu punktów.

ZASADY ETYCZNEJ PRACY

• Centesimus annus, Karol Wojtyła - 92 zasady

• Employment and social affairs, Partnership for a new organization of work, Komisja Europejska 1998 r. - 41 zasad

• European Associacion of National Productivity Centres, Memorandum dla rządów państw członkowskich UE z 1999 r. - 64 zasady.

• I którym regułom przedsiębiorcy przyznali największą pulę?

- Były to głównie zasady dotyczące terminowości oraz jakości świadczonych przez załogę usług.

• A pracownicy?

- Przywiązywali wagę głównie do wysokości płac oraz dobrej, koleżeńskiej atmosfery w pracy.

• Wynika z tego, że rozumienie etyczności pracy przez przedsiębiorców i pracowników w Polsce bardzo się różni...

- Rozwarstwienie w Polsce w tym zakresie jest ogromne. W wielu firmach załogi nie miały pojęcia, że ich szefostwo stosuje zasady etyczne, ale były też i takie, w których wskazania menedżerów i pracowników pokrywały się całkowicie. Tak było m.in. w polsko-niemieckiej firmie, która stosuje (i tu padł rekord) aż 82 proc. z blisko z 200 zasad. Tam ludzie mówili nam: faktycznie znamy te zasady i są one u nas stosowane.

• Co sprawia, że jedni pracownicy identyfikują się ze swoimi przełożonymi, a inni wcale?

- Wdrożenie i stosowanie zasad etyczności w 75 proc. przypadków zależy od menedżerów. Jeśli „góra” jest etyczna, to reszta przedsiębiorstwa na ogół bierze z nich przykład.

• Jaką korzyść daje firmom przejście takiego audytu?

Daje im wiedzę, jaki jest stopień stosowania poszczególnych zasad w ich firmie. Mogą też porównać się z konkurentami z branży i sprawdzić, jakie oni stosują zasady i jakie przynosi to efekty. Firmy wysokoetyczne łatwiej pozyskują na rynku wykwalifikowanych pracowników i na dłużej ich zatrzymują. Dobrze zmotywowani i etyczni pracownicy są obecnie skuteczniejszym narzędziem walki z konkurencją niż zaawansowane technologie czy innowacyjny system dystrybucji.

Co będzie decydować o konkurencyjności firm

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Fot. Wojciech Górski

Jerzy Donarski, doktor, ekspert ONZ, Międzynarodowej Organizacji Pracy. Twórca i pomysłodawca projektu badawczego Projekt normy etyczności EK 1000 dla firm w Polsce i Europie

JAK POWSTAŁ RAPORT

Zespół ekspertów i wykładowców ze Szkoły Wyższej im. Jańskiego w Warszawie sprawdził, jak wygląda kultura pracy w polskich firmach i jakie ma przełożenie na produktywność oraz konkurencyjność firm. Dane z ankiety (skierowano aż do 1600 firm) pomogły naukowcom opracować standardy pracy etycznej w Polsce. Ich wypełnienie będzie, począwszy od tego roku, nagradzane specjalnymi Białymi certyfikatami. Pierwsze cztery trafią do pracodawców już 18 października. Będą ważne przez rok. Ich przedłużenie wymaga ponownej kontroli. Nowa edycja badania startuje w Wyższej Szkole im. Jańskiego na początku listopada. Koszty pokrywa Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego. W całej UE certyfikatami o podobnej wadze może pochwalić się 400 firm. Są to firmy, które pomyślnie przeszły audyt oparty na brytyjskiej normie - AA 1000.

Rozmawiała Katarzyna Bartman

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA