REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Etyka pracy pomaga w walce z konkurencją

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Katarzyna Bartman

REKLAMA

Co trzeci pracodawca w Polsce nie przestrzega zasad etyki w swojej polityce kadrowej. Tymczasem dobrze zmotywowani i lojalni pracownicy to obecnie jedna z najskuteczniejszych metod w walce z konkurencją.

• Zbadaliście państwo, jak 1600 największych firm w Polsce przestrzega zasad etyki. Na czym polegał udział przedsiębiorstw w tym badaniu?

REKLAMA

- Warunkiem przystąpienia do naszego programu była zgoda kierownictwa na poddanie się audytowi z zakresu etyki pracy. Zawarte w ankietach badania dotyczyły pięciu głównych sektorów działalności firmy: postrzegania i wypełniania misji firmy, jakości produktu, technologii świadczonych usług, polityki kadrowej oraz polityki rozwoju i finansów.

• I przedsiębiorcy dobrowolnie godzili się na tak dokładne badanie?

- Najpierw przeważnie byli bardzo zaskoczeni. Na polskim rynku takie audyty etyczne to nowość. A my do tego zastosowaliśmy jeszcze amerykański model badania: nie pytaliśmy tylko szefów, ale także załogę firm, jak ocenia etyczność w swojej pracy. W niektórych przedsiębiorstwach taka metodologia wywołała obawy i sprzeciwy. Najwięcej zastrzeżeń zgłaszali menedżerowie, którzy nie chcieli poddawać ocenie swojego stylu zarządzania przez załogę. W konsekwencji firmy takie już na starcie wycofywały się ze współpracy z nami. Większość firm, która przystąpiła do naszego programu, była otwarta. Zauważyliśmy, że z reguły przedsiębiorstwa, które osiągały najwyższe wskaźniki gospodarcze, również w naszym badaniu nie bały się złej oceny swoich załóg. Pewność siebie ich szefostwa potwierdziły później także wysokie wskaźniki ich etyczności.

• O jakich wskaźnikach mówimy?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Są to wskaźniki wyliczane przez nas na podstawie tzw. pakietu blisko 200 zasad etycznej pracy. Warto zaznaczyć, że 50 spośród tych reguł ma istotne przełożenie na wzrost produktywności i konkurencyjności przedsiębiorstwa na rynku. Dla każdego przedsiębiorstwa istnieje inny wzorzec takich reguł, dlatego hierarchię i wagę poszczególnych zasad postanowiliśmy pozostawić ocenie szefom tych firm. Daliśmy im, na te 200 zasad, tysiąc punktów do dyspozycji. Każdej zasadzie mogli więc statystycznie przyporządkować ok. pięciu punktów.

ZASADY ETYCZNEJ PRACY

• Centesimus annus, Karol Wojtyła - 92 zasady

• Employment and social affairs, Partnership for a new organization of work, Komisja Europejska 1998 r. - 41 zasad

• European Associacion of National Productivity Centres, Memorandum dla rządów państw członkowskich UE z 1999 r. - 64 zasady.

• I którym regułom przedsiębiorcy przyznali największą pulę?

- Były to głównie zasady dotyczące terminowości oraz jakości świadczonych przez załogę usług.

• A pracownicy?

- Przywiązywali wagę głównie do wysokości płac oraz dobrej, koleżeńskiej atmosfery w pracy.

• Wynika z tego, że rozumienie etyczności pracy przez przedsiębiorców i pracowników w Polsce bardzo się różni...

- Rozwarstwienie w Polsce w tym zakresie jest ogromne. W wielu firmach załogi nie miały pojęcia, że ich szefostwo stosuje zasady etyczne, ale były też i takie, w których wskazania menedżerów i pracowników pokrywały się całkowicie. Tak było m.in. w polsko-niemieckiej firmie, która stosuje (i tu padł rekord) aż 82 proc. z blisko z 200 zasad. Tam ludzie mówili nam: faktycznie znamy te zasady i są one u nas stosowane.

• Co sprawia, że jedni pracownicy identyfikują się ze swoimi przełożonymi, a inni wcale?

- Wdrożenie i stosowanie zasad etyczności w 75 proc. przypadków zależy od menedżerów. Jeśli „góra” jest etyczna, to reszta przedsiębiorstwa na ogół bierze z nich przykład.

• Jaką korzyść daje firmom przejście takiego audytu?

Daje im wiedzę, jaki jest stopień stosowania poszczególnych zasad w ich firmie. Mogą też porównać się z konkurentami z branży i sprawdzić, jakie oni stosują zasady i jakie przynosi to efekty. Firmy wysokoetyczne łatwiej pozyskują na rynku wykwalifikowanych pracowników i na dłużej ich zatrzymują. Dobrze zmotywowani i etyczni pracownicy są obecnie skuteczniejszym narzędziem walki z konkurencją niż zaawansowane technologie czy innowacyjny system dystrybucji.

Co będzie decydować o konkurencyjności firm

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Fot. Wojciech Górski

Jerzy Donarski, doktor, ekspert ONZ, Międzynarodowej Organizacji Pracy. Twórca i pomysłodawca projektu badawczego Projekt normy etyczności EK 1000 dla firm w Polsce i Europie

JAK POWSTAŁ RAPORT

Zespół ekspertów i wykładowców ze Szkoły Wyższej im. Jańskiego w Warszawie sprawdził, jak wygląda kultura pracy w polskich firmach i jakie ma przełożenie na produktywność oraz konkurencyjność firm. Dane z ankiety (skierowano aż do 1600 firm) pomogły naukowcom opracować standardy pracy etycznej w Polsce. Ich wypełnienie będzie, począwszy od tego roku, nagradzane specjalnymi Białymi certyfikatami. Pierwsze cztery trafią do pracodawców już 18 października. Będą ważne przez rok. Ich przedłużenie wymaga ponownej kontroli. Nowa edycja badania startuje w Wyższej Szkole im. Jańskiego na początku listopada. Koszty pokrywa Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego. W całej UE certyfikatami o podobnej wadze może pochwalić się 400 firm. Są to firmy, które pomyślnie przeszły audyt oparty na brytyjskiej normie - AA 1000.

Rozmawiała Katarzyna Bartman

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak założyć spółkę z o.o. z aktem notarialnym?

Umowa spółki z o.o. w formie aktu notarialnego jest konieczna, gdy wspólnicy zamierzają wprowadzić do umowy postanowienia, których dodanie nie jest możliwe w przypadku spółki z o.o. zakładanej przez S24. Dotyczy to m.in. sytuacji, w których wspólnicy zamierzają wnieść wkłady niepieniężne, wprowadzić obowiązek powtarzających się świadczeń niepieniężnych, zmienić zasady głosowania w spółce, uprzywilejować udziały co do głosu, czy do dywidendy.

W jaki sposób hakerzy wykorzystują e-maile do ataków? Mają swoje sposoby

Najpopularniejszą formą cyberataku jest obecnie phishing. Fałszywe wiadomości są coraz trudniejsze do wykrycia, bo cyberprzestępcy doskonale się wyspecjalizowali. Jak rozpoznać niebzepieczną wiadomość? Jak chronić swoją firmę przed cyberatakami?

Co nowego dla firm biotechnologicznych w Polsce? [WYWIAD]

Na co powinny przygotować się firmy z branży biotechnologicznej? O aktualnych problemach i wyzwaniach związanych z finansowaniem tego sektora mówi Łukasz Kościjańczuk, partner w zespole Biznes i innowacje w CRIDO, prelegent CEBioForum 2025.

Coraz trudniej rozpoznać fałszywe opinie w internecie

40 proc. Polaków napotyka w internecie na fałszywe opinie, wynika z najnowszego badania Trustmate.io. Pomimo, że UOKiK nakłada kary na firmy kupujące fałszywe opinie to proceder kwietnie. W dodatku 25 proc. badanych ma trudności z rozróżnieniem prawdziwych recenzji.

REKLAMA

To nie sztuczna inteligencja odbierze nam pracę, tylko osoby umiejące się nią posługiwać [WYWIAD]

Sztuczna inteligencja stała się jednym z największych wyścigów technologicznych XXI wieku. Polskie firmy też biorą w nim udział, ale ich zaangażowanie w dużej mierze ogranicza się do inwestycji w infrastrukturę, bez realnego przygotowania zespołów do korzystania z nowych narzędzi. To tak, jakby maratończyk zaopatrzył się w najlepsze buty, zegarek sportowy i aplikację do monitorowania wyników, ale zapomniał o samym treningu. O tym, dlaczego edukacja w zakresie AI jest potrzebna na każdym szczeblu kariery, jakie kompetencje są niezbędne, które branże radzą sobie z AI najlepiej oraz czy sztuczna inteligencja doprowadzi do redukcji miejsc pracy, opowiada Radosław Mechło, trener i Head of AI w BUZZcenter.

Lider w oczach pracowników. Dlaczego kadra zarządzająca powinna rozwijać kompetencje miękkie?

Sposób, w jaki firma buduje zespół i rozwija wiedzę oraz umiejętności swoich pracowników, to dzisiaj jeden z najważniejszych czynników decydujących o jej przewadze konkurencyjnej. Konieczna jest tu nie tylko adaptacja do szybkich zmian technologicznych i rynkowych, lecz także nieustanny rozwój kompetencji miękkich, które okazują się kluczowe dla firm i ich liderów.

Dziękuję, które liczy się podwójnie. Jak benefity mogą wspierać ludzi, firmy i planetę?

Coraz więcej firm mówi o zrównoważonym rozwoju – w Polsce aż 72% organizacji zatrudniających powyżej 1000 pracowników deklaruje działania w tym obszarze1. Jednak to nie tylko wielkie strategie kształtują kulturę organizacyjną. Często to codzienne, pozornie mało znaczące decyzje – jak wybór dostawcy benefitów czy sposób ich przekazania pracownikom – mówią najwięcej o tym, czym firma kieruje się naprawdę. To właśnie one pokazują, czy wartości organizacji wykraczają poza hasła w prezentacjach.

Windykacja należności. Na czym powinna opierać się działalność windykacyjna

Chociaż windykacja kojarzy się z negatywnie, to jest ona kluczowa w zapewnieniu stabilności finansowej przedsiębiorstw. Branża ta, często postrzegana jako pozbawiona jakichkolwiek zasad etycznych, w ciągu ostatnich lat przeszła znaczną transformację, stawiając na profesjonalizm, przejrzystość i szacunek wobec klientów.

REKLAMA

Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

REKLAMA