REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

40 proc. firm korzysta już z bezpiecznego e-podpisu

Bożena Wiktorowska
Bożena Wiktorowska

REKLAMA

Coraz więcej niekwalifikowanych podpisów wydanych przedsiębiorcom przez ZUS traci swoją ważność. W tym miesiącu będzie to dotyczyć prawie 13 tys. firm.

Wszyscy płatnicy składek zatrudniający powyżej pięciu osób będą od 21 lipca 2009 r. musieli przekazywać do ZUS dokumenty ubezpieczeniowe podpisane wyłącznie bezpiecznym e-podpisem. Przesunięcie tego terminu, z pierwotnie planowanej daty 20 lipca tego roku, umożliwiła nowelizacja ustawy z 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz.U. nr 64, poz. 565 z późn. zm.).

REKLAMA

Zgodnie z nią przedsiębiorcy mogą przekazywać do ZUS dokumenty bez konieczności opatrywania ich bezpiecznym e-podpisem do czasu utraty ważności dotychczas używanych certyfikatów wydawanych przez ZUS.

- Nowelizacja ustawy spełniła oczekiwania. Przede wszystkim nie wszyscy płatnicy składek zostaliby obsłużeni przez centra certyfikacji do 20 lipca 2008 r. - zauważa Grażyna Lisowska, dyrektor departamentu obsługi klientów ZUS.

Podobnie uważają przedsiębiorcy. Zwracają uwagę, że dzięki rozłożeniu obowiązku posiadania bezpiecznego e-podpisu w czasie nie musieli czekać na zestawy do ich składania.

- Wszystkie osoby, które w naszej firmie korzystają z bezpiecznych podpisów, kontaktując się z ZUS, otrzymały je w ubiegłym miesiącu bez żadnych problemów - mówi Anna Chrzanowska z Warszawskich Kolei Dojazdowych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Obecnie prawo do wydawania bezpiecznych e-podpisów mają trzy firmy: Krajowa Izba Rozliczeniowa, Polska Wytwórnia Papierów Wartościowych oraz Unizeto Technologies. Certyfikat można zamówić nie tylko w centralach firm mających prawo do ich wydawania, ale także u ich partnerów oraz zamówić przez internet. Jednak w tym przypadku zestaw do składania i weryfikacji e-podpisu zostanie przekazany dopiero podczas osobistego spotkania ze sprzedawcą. W jego skład wchodzi: dysk instalacyjny, karta kryptograficzna, czytnik kart oraz zestaw kodu dostępu.

Pracownicy delegowani przez pracodawcę do korzystania z e-podpisu powinni najpierw zainstalować oprogramowanie do obsługi certyfikatów uzyskane z centrum certyfikacji. Rejestracja certyfikatu kwalifikowanego w systemie operacyjnym powinna odbyć się w obecności właściciela certyfikatu.

- Poprawna rejestracja certyfikatu osoby odpowiedzialnej za przekazywanie dokumentów ubezpieczeniowych wymaga zarejestrowania w programie Płatnik najpierw certyfikatu Narodowego Centrum Certyfikacji do podpisu, następnie certyfikatu kwalifikowanego centrum certyfikacji do podpisu. Dopiero wówczas można zarejestrować kwalifikowany certyfikat pracownika - mówi Krzysztof Chmara, ekspert informatyczny ZUS.

REKLAMA

Zwraca on także uwagę, że pliki z certyfikatami należy pobrać za pomocą standardowej przeglądarki www ze strony internetowej odpowiedniego centrum. Równocześnie nie ma potrzeby informowania ZUS o zarejestrowaniu certyfikatu kwalifikowanego.

Przedsiębiorcy nie muszą być zaskakiwani terminem zakupu e-podpisu. W programie Płatnik można ustawić czas informowania o zbliżającym się terminie końca ważności certyfikatu. Domyślnie aplikacja przypomni o tym fakcie 30 dni wcześniej. Program ten obsługuje też sam proces podpisywania bezpiecznym e-podpisem dokumentów ubezpieczeniowych ZUS. Nie ma więc potrzeby kupowania dodatkowych programów służących do składania podpisu.

Eksperci przypominają, że z bezpiecznego e-podpisu można korzystać nie tylko przesyłając dokumenty do ZUS, ale także w kontaktach z innymi urzędami.

166 tys. certyfikatów wydawanych przez ZUS straci ważność od października 2008 do lipca 2009 r.

BoŻena Wiktorowska

bozena.wiktorowska@infor.pl

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatek dochodowy 2025: skala podatkowa, podatek liniowy czy ryczałt. Trzeba szybko decydować się na wybór formy opodatkowania, jaki termin - do kiedy

Przedsiębiorcy mogą co roku korzystać z innej – jednej z trzech możliwych – form podatku dochodowego od przychodów uzyskiwanych z działalności gospodarczej. Poza wysokością samego podatku, jaki trzeba będzie zapłacić, teraz forma opodatkowania wpływa również na wysokość obciążeń z tytułu składki na ubezpieczenie zdrowotne.

Raportowanie ESG: jak się przygotować, wdrażanie, wady i zalety. Czy czekają nas zmiany? [WYWIAD]

Raportowanie ESG: jak firma powinna się przygotować? Czym jest ESG? Jak wdrożyć system ESG w firmie. Czy ESG jest potrzebne? Jak ESG wpływa na rynek pracy? Jakie są wady i zalety ESG? Co należałoby zmienić w przepisach stanowiących o ESG?

Zarządzanie kryzysowe czyli jak przetrwać biznesowy sztorm - wskazówki, przykłady, inspiracje

Załóżmy, że jako kapitan statku (CEO) niespodziewanie napotykasz gwałtowny sztorm (sytuację kryzysową lub problemową). Bez odpowiednich narzędzi nawigacyjnych, takich jak mapa, kompas czy plan awaryjny, Twoje szanse na bezpieczne dotarcie do portu znacząco maleją. Ryzykujesz nawet sam fakt przetrwania. W świecie biznesu takim zestawem narzędzi jest Księga Komunikacji Kryzysowej – kluczowy element, który każda firma, niezależnie od jej wielkości czy branży, powinna mieć zawsze pod ręką.

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym. Sprzedaż majątku przedsiębiorstwa w ramach postępowania restrukturyzacyjnego ma sens tylko wtedy, gdy z ekonomicznego punktu widzenia nie ma większych szans na uzdrowienie jego sytuacji, bądź gdy spieniężenie części przedsiębiorstwa może znacznie usprawnić restrukturyzację.

REKLAMA

Ile jednoosobowych firm zamknięto w 2024 r.? A ile zawieszono? [Dane z CEIDG]

W 2024 r. o 4,8 proc. spadła liczba wniosków dotyczących zamknięcia jednoosobowej działalności gospodarczej. Czy to oznacza lepsze warunki do prowadzenia biznesu? Niekoniecznie. Jak widzą to eksperci?

Rozdzielność majątkowa a upadłość i restrukturyzacja

Ogłoszenie upadłości prowadzi do powstania między małżonkami ustroju rozdzielności majątkowej, a majątek wspólny wchodzi w skład masy upadłości. Drugi z małżonków, który nie został objęty postanowieniem o ogłoszeniu upadłości, ma prawo domagać się spłaty równowartości swojej części tego majątku. Otwarcie restrukturyzacji nie powoduje tak daleko idących skutków.

Wygrywamy dzięki pracownikom [WYWIAD]

Rozmowa z Beatą Rosłan, dyrektorką HR w Jacobs Douwe Egberts, o tym, jak skuteczna polityka personalna wspiera budowanie pozycji lidera w branży.

Zespół marketingu w organizacji czy outsourcing usług – które rozwiązanie jest lepsze?

Lepiej inwestować w wewnętrzny zespół marketingowy czy może bardziej opłacalnym rozwiązaniem jest outsourcing usług marketingowych? Marketing odgrywa kluczową rolę w sukcesie każdej organizacji. W dobie cyfryzacji i rosnącej konkurencji firmy muszą stale dbać o swoją obecność na rynku, budować markę oraz skutecznie docierać do klientów.

REKLAMA

Rekompensata dla rolnika za brak zapłaty za sprzedane produkty rolne. Wnioski tylko do 31 marca 2025 r.

Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi przypomina, że od 1 lutego do 31 marca 2025 r. producent rolny lub grupa może złożyć do oddziału terenowego Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa (KOWR) wniosek o przyznanie rekompensaty z tytułu nieotrzymania zapłaty za sprzedane produkty rolne od podmiotu prowadzącego skup, przechowywanie, obróbkę lub przetwórstwo produktów rolnych, który stał się niewypłacalny w 2023 lub 2024 r. - w rozumieniu ustawy o Funduszu Ochrony Rolnictwa (FOR).

Zintegrowane raportowanie ESG zaczyna już być standardem. Czy w Polsce też?

96% czołowych firm na świecie raportuje zrównoważony rozwój, a 82% włącza dane ESG do raportów rocznych. W Polsce 89% dużych firm publikuje takie raporty, ale tylko 22% działa zgodnie ze standardami ESRS, co stanowi wyzwanie dla konkurencyjności na rynku UE.

REKLAMA