REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

40 proc. firm korzysta już z bezpiecznego e-podpisu

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Bożena Wiktorowska
Bożena Wiktorowska

REKLAMA

Coraz więcej niekwalifikowanych podpisów wydanych przedsiębiorcom przez ZUS traci swoją ważność. W tym miesiącu będzie to dotyczyć prawie 13 tys. firm.

Wszyscy płatnicy składek zatrudniający powyżej pięciu osób będą od 21 lipca 2009 r. musieli przekazywać do ZUS dokumenty ubezpieczeniowe podpisane wyłącznie bezpiecznym e-podpisem. Przesunięcie tego terminu, z pierwotnie planowanej daty 20 lipca tego roku, umożliwiła nowelizacja ustawy z 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz.U. nr 64, poz. 565 z późn. zm.).

REKLAMA

REKLAMA

Zgodnie z nią przedsiębiorcy mogą przekazywać do ZUS dokumenty bez konieczności opatrywania ich bezpiecznym e-podpisem do czasu utraty ważności dotychczas używanych certyfikatów wydawanych przez ZUS.

- Nowelizacja ustawy spełniła oczekiwania. Przede wszystkim nie wszyscy płatnicy składek zostaliby obsłużeni przez centra certyfikacji do 20 lipca 2008 r. - zauważa Grażyna Lisowska, dyrektor departamentu obsługi klientów ZUS.

Podobnie uważają przedsiębiorcy. Zwracają uwagę, że dzięki rozłożeniu obowiązku posiadania bezpiecznego e-podpisu w czasie nie musieli czekać na zestawy do ich składania.

REKLAMA

- Wszystkie osoby, które w naszej firmie korzystają z bezpiecznych podpisów, kontaktując się z ZUS, otrzymały je w ubiegłym miesiącu bez żadnych problemów - mówi Anna Chrzanowska z Warszawskich Kolei Dojazdowych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Obecnie prawo do wydawania bezpiecznych e-podpisów mają trzy firmy: Krajowa Izba Rozliczeniowa, Polska Wytwórnia Papierów Wartościowych oraz Unizeto Technologies. Certyfikat można zamówić nie tylko w centralach firm mających prawo do ich wydawania, ale także u ich partnerów oraz zamówić przez internet. Jednak w tym przypadku zestaw do składania i weryfikacji e-podpisu zostanie przekazany dopiero podczas osobistego spotkania ze sprzedawcą. W jego skład wchodzi: dysk instalacyjny, karta kryptograficzna, czytnik kart oraz zestaw kodu dostępu.

Pracownicy delegowani przez pracodawcę do korzystania z e-podpisu powinni najpierw zainstalować oprogramowanie do obsługi certyfikatów uzyskane z centrum certyfikacji. Rejestracja certyfikatu kwalifikowanego w systemie operacyjnym powinna odbyć się w obecności właściciela certyfikatu.

- Poprawna rejestracja certyfikatu osoby odpowiedzialnej za przekazywanie dokumentów ubezpieczeniowych wymaga zarejestrowania w programie Płatnik najpierw certyfikatu Narodowego Centrum Certyfikacji do podpisu, następnie certyfikatu kwalifikowanego centrum certyfikacji do podpisu. Dopiero wówczas można zarejestrować kwalifikowany certyfikat pracownika - mówi Krzysztof Chmara, ekspert informatyczny ZUS.

Zwraca on także uwagę, że pliki z certyfikatami należy pobrać za pomocą standardowej przeglądarki www ze strony internetowej odpowiedniego centrum. Równocześnie nie ma potrzeby informowania ZUS o zarejestrowaniu certyfikatu kwalifikowanego.

Przedsiębiorcy nie muszą być zaskakiwani terminem zakupu e-podpisu. W programie Płatnik można ustawić czas informowania o zbliżającym się terminie końca ważności certyfikatu. Domyślnie aplikacja przypomni o tym fakcie 30 dni wcześniej. Program ten obsługuje też sam proces podpisywania bezpiecznym e-podpisem dokumentów ubezpieczeniowych ZUS. Nie ma więc potrzeby kupowania dodatkowych programów służących do składania podpisu.

Eksperci przypominają, że z bezpiecznego e-podpisu można korzystać nie tylko przesyłając dokumenty do ZUS, ale także w kontaktach z innymi urzędami.

166 tys. certyfikatów wydawanych przez ZUS straci ważność od października 2008 do lipca 2009 r.

BoŻena Wiktorowska

bozena.wiktorowska@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stażysta w firmie na zupełnie nowych zasadach. 7 najważniejszych założeń planowanych zmian

Stażyści będą otrzymywali określone wynagrodzenie, a pracodawcy będą musieli podpisywać z nimi umowy. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przedstawiło założenia projektu nowej ustawy.

Polska jednym z najbardziej atrakcyjnych kierunków inwestycyjnych w Europie

Globalna relokacja kosztów zmienia mapę biznesu, ale w Europie Środkowej Polska nadal pozostaje jednym z najpewniejszych punktów odniesienia dla firm szukających balansu między ceną a bezpieczeństwem.

Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

REKLAMA

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

REKLAMA

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA