REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

40 proc. firm korzysta już z bezpiecznego e-podpisu

Bożena Wiktorowska
Bożena Wiktorowska

REKLAMA

Coraz więcej niekwalifikowanych podpisów wydanych przedsiębiorcom przez ZUS traci swoją ważność. W tym miesiącu będzie to dotyczyć prawie 13 tys. firm.

Wszyscy płatnicy składek zatrudniający powyżej pięciu osób będą od 21 lipca 2009 r. musieli przekazywać do ZUS dokumenty ubezpieczeniowe podpisane wyłącznie bezpiecznym e-podpisem. Przesunięcie tego terminu, z pierwotnie planowanej daty 20 lipca tego roku, umożliwiła nowelizacja ustawy z 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz.U. nr 64, poz. 565 z późn. zm.).

REKLAMA

Zgodnie z nią przedsiębiorcy mogą przekazywać do ZUS dokumenty bez konieczności opatrywania ich bezpiecznym e-podpisem do czasu utraty ważności dotychczas używanych certyfikatów wydawanych przez ZUS.

- Nowelizacja ustawy spełniła oczekiwania. Przede wszystkim nie wszyscy płatnicy składek zostaliby obsłużeni przez centra certyfikacji do 20 lipca 2008 r. - zauważa Grażyna Lisowska, dyrektor departamentu obsługi klientów ZUS.

Podobnie uważają przedsiębiorcy. Zwracają uwagę, że dzięki rozłożeniu obowiązku posiadania bezpiecznego e-podpisu w czasie nie musieli czekać na zestawy do ich składania.

- Wszystkie osoby, które w naszej firmie korzystają z bezpiecznych podpisów, kontaktując się z ZUS, otrzymały je w ubiegłym miesiącu bez żadnych problemów - mówi Anna Chrzanowska z Warszawskich Kolei Dojazdowych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Obecnie prawo do wydawania bezpiecznych e-podpisów mają trzy firmy: Krajowa Izba Rozliczeniowa, Polska Wytwórnia Papierów Wartościowych oraz Unizeto Technologies. Certyfikat można zamówić nie tylko w centralach firm mających prawo do ich wydawania, ale także u ich partnerów oraz zamówić przez internet. Jednak w tym przypadku zestaw do składania i weryfikacji e-podpisu zostanie przekazany dopiero podczas osobistego spotkania ze sprzedawcą. W jego skład wchodzi: dysk instalacyjny, karta kryptograficzna, czytnik kart oraz zestaw kodu dostępu.

Pracownicy delegowani przez pracodawcę do korzystania z e-podpisu powinni najpierw zainstalować oprogramowanie do obsługi certyfikatów uzyskane z centrum certyfikacji. Rejestracja certyfikatu kwalifikowanego w systemie operacyjnym powinna odbyć się w obecności właściciela certyfikatu.

- Poprawna rejestracja certyfikatu osoby odpowiedzialnej za przekazywanie dokumentów ubezpieczeniowych wymaga zarejestrowania w programie Płatnik najpierw certyfikatu Narodowego Centrum Certyfikacji do podpisu, następnie certyfikatu kwalifikowanego centrum certyfikacji do podpisu. Dopiero wówczas można zarejestrować kwalifikowany certyfikat pracownika - mówi Krzysztof Chmara, ekspert informatyczny ZUS.

REKLAMA

Zwraca on także uwagę, że pliki z certyfikatami należy pobrać za pomocą standardowej przeglądarki www ze strony internetowej odpowiedniego centrum. Równocześnie nie ma potrzeby informowania ZUS o zarejestrowaniu certyfikatu kwalifikowanego.

Przedsiębiorcy nie muszą być zaskakiwani terminem zakupu e-podpisu. W programie Płatnik można ustawić czas informowania o zbliżającym się terminie końca ważności certyfikatu. Domyślnie aplikacja przypomni o tym fakcie 30 dni wcześniej. Program ten obsługuje też sam proces podpisywania bezpiecznym e-podpisem dokumentów ubezpieczeniowych ZUS. Nie ma więc potrzeby kupowania dodatkowych programów służących do składania podpisu.

Eksperci przypominają, że z bezpiecznego e-podpisu można korzystać nie tylko przesyłając dokumenty do ZUS, ale także w kontaktach z innymi urzędami.

166 tys. certyfikatów wydawanych przez ZUS straci ważność od października 2008 do lipca 2009 r.

BoŻena Wiktorowska

bozena.wiktorowska@infor.pl

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy polskie firmy są gotowe na ESG?

Współczesny świat biznesu zakręcił się wokół kwestii związanych z ESG. Ta koncepcja, będąca wskaźnikiem zrównoważonego rozwoju, wpływa nie tylko na wielkie korporacje, ale coraz częściej obejmuje także małe i średnie przedsiębiorstwa. W dobie rosnących wymagań związanych ze zrównoważonością społeczną i środowiskową, ESG jest nie tylko wyzwaniem, ale również szansą na budowanie przewagi konkurencyjnej.

ESG u dostawców czyli jak krok po kroku wdrożyć raportowanie ESG [Mini poradnik]

Wdrażanie raportowania ESG (środowiskowego, społecznego i zarządczego) to niełatwe zadanie, zwłaszcza dla dostawców, w tym działających dla większych firm. Choć na pierwszy rzut oka może się wydawać, że wystarczy powołać koordynatora i zebrać dane, to tak naprawdę proces ten wymaga zaangażowania całej organizacji. Jakie są pierwsze kroki do skutecznego raportowania ESG? Na co zwrócić szczególną uwagę?

ESG to zielona miara ryzyka, która potrzebuje strategii zmian [Rekomendacje]

Żeby utrzymać się na rynku, sprostać konkurencji, a nawet ją wyprzedzić, warto stosować się do zasad, które już obowiązują dużych graczy. Najprostszym i najbardziej efektywnym sposobem będzie przygotowanie się, a więc stworzenie mapy działania – czyli strategii ESG – i wdrożenie jej w swojej firmie. Artykuł zawiera rekomendacje dla firm, które dopiero rozpoczynają podróż z ESG.

Ratingi ESG: katalizator zmian czy iluzja postępu?

Współczesny świat biznesu coraz silniej akcentuje znaczenie ESG jako wyznacznika zrównoważonego rozwoju. W tym kontekście ratingi ESG odgrywają kluczową rolę w ocenie działań firm na polu odpowiedzialności środowiskowe, społecznej i zarządzania. Ale czy są one rzeczywistym impulsem do zmian, czy raczej efektowną fasadą bez głębszego wpływu na biznesową rzeczywistość? Przyjrzyjmy się temu bliżej.

REKLAMA

Zrównoważony biznes czyli jak strategie ESG zmienią reguły gry?

ESG to dziś megatrend, który dotyczy coraz więcej firm i organizacji. Zaciera powoli granicę między sukcesem a odpowiedzialnością biznesu. Mimo, iż wymaga od przedsiębiorców wiele wysiłku, ESG dostarcza m.in. nieocenione narzędzie, które może nie tylko przekształcić biznes, ale również pomóc budować lepszą przyszłość. To strategia ESG zmienia sposób działania firm na zrównoważony i odpowiedzialny.

Podatek od nieruchomości może być niższy. Samorządy ustalają najwyższe możliwe stawki

Podatek od nieruchomości może być niższy. To samorządy ustalają najwyższe możliwe stawki, korzystając z widełek ustawowych. Przedsiębiorcy apelują do samorządów o obniżenie podatku. Niektóre firmy płacą go nawet setki tysięcy w skali roku.

Jakie recenzje online liczą się bardziej niż te pozytywne?

Podejmując decyzje zakupowe online, klienci kierują się kilkoma ważnymi kryteriami, z których opinie odgrywają kluczową rolę. Oczekują przy tym, że recenzje będą nie tylko pozytywne, ale również aktualne. Potwierdzają to wyniki najnowszego badania TRUSTMATE.io, z którego wynika, że aż 73% Polaków zwraca uwagę na aktualność opinii. Zaledwie 1,18% respondentów nie uważa tego za istotne.

Widzieć człowieka. Czyli power skills menedżerów przyszłości

W świecie nieustannych zmian empatia i zrozumienie innych ludzi stają się fundamentem efektywnej współpracy, kreatywności i innowacyjności. Kompetencje przyszłości są związane nie tylko z automatyzacją, AI i big data, ale przede wszystkim z power skills – umiejętnościami interpersonalnymi, wśród których zarządzanie różnorodnością, coaching i mentoring mają szczególne znaczenie.

REKLAMA

Czy cydry, wina owocowe i miody pitne doczekają się wersji 0%?

Związek Pracodawców Polska Rada Winiarstwa wystąpił z wnioskiem do Ministra Rolnictwa o nowelizację ustawy o wyrobach winiarskich. Powodem jest brak regulacji umożliwiających polskim producentom napojów winiarskich, takich jak cydr, wina owocowe czy miody pitne, oferowanie produktów bezalkoholowych. W obliczu rosnącego trendu NoLo, czyli wzrostu popularności napojów o zerowej lub obniżonej zawartości alkoholu, coraz więcej firm z branży alkoholowej wprowadza takie opcje do swojej oferty.

Czy darowizna na WOŚP podlega odliczeniu od podatku? Komentarz ekspercki

W najbliższą niedzielę (26.01.2025 r.) swój Finał będzie miała Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy. Bez wątpienia wielu przedsiębiorców, jak również tysiące osób prywatnych, będzie wspierać to wydarzenie, a z takiego działania płynie wiele korzyści. Czy darowizna na WOŚP podlega odliczeniu od podatku?

REKLAMA