REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

40 proc. firm korzysta już z bezpiecznego e-podpisu

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Bożena Wiktorowska
Bożena Wiktorowska

REKLAMA

Coraz więcej niekwalifikowanych podpisów wydanych przedsiębiorcom przez ZUS traci swoją ważność. W tym miesiącu będzie to dotyczyć prawie 13 tys. firm.

Wszyscy płatnicy składek zatrudniający powyżej pięciu osób będą od 21 lipca 2009 r. musieli przekazywać do ZUS dokumenty ubezpieczeniowe podpisane wyłącznie bezpiecznym e-podpisem. Przesunięcie tego terminu, z pierwotnie planowanej daty 20 lipca tego roku, umożliwiła nowelizacja ustawy z 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz.U. nr 64, poz. 565 z późn. zm.).

REKLAMA

Zgodnie z nią przedsiębiorcy mogą przekazywać do ZUS dokumenty bez konieczności opatrywania ich bezpiecznym e-podpisem do czasu utraty ważności dotychczas używanych certyfikatów wydawanych przez ZUS.

- Nowelizacja ustawy spełniła oczekiwania. Przede wszystkim nie wszyscy płatnicy składek zostaliby obsłużeni przez centra certyfikacji do 20 lipca 2008 r. - zauważa Grażyna Lisowska, dyrektor departamentu obsługi klientów ZUS.

Podobnie uważają przedsiębiorcy. Zwracają uwagę, że dzięki rozłożeniu obowiązku posiadania bezpiecznego e-podpisu w czasie nie musieli czekać na zestawy do ich składania.

- Wszystkie osoby, które w naszej firmie korzystają z bezpiecznych podpisów, kontaktując się z ZUS, otrzymały je w ubiegłym miesiącu bez żadnych problemów - mówi Anna Chrzanowska z Warszawskich Kolei Dojazdowych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Obecnie prawo do wydawania bezpiecznych e-podpisów mają trzy firmy: Krajowa Izba Rozliczeniowa, Polska Wytwórnia Papierów Wartościowych oraz Unizeto Technologies. Certyfikat można zamówić nie tylko w centralach firm mających prawo do ich wydawania, ale także u ich partnerów oraz zamówić przez internet. Jednak w tym przypadku zestaw do składania i weryfikacji e-podpisu zostanie przekazany dopiero podczas osobistego spotkania ze sprzedawcą. W jego skład wchodzi: dysk instalacyjny, karta kryptograficzna, czytnik kart oraz zestaw kodu dostępu.

Pracownicy delegowani przez pracodawcę do korzystania z e-podpisu powinni najpierw zainstalować oprogramowanie do obsługi certyfikatów uzyskane z centrum certyfikacji. Rejestracja certyfikatu kwalifikowanego w systemie operacyjnym powinna odbyć się w obecności właściciela certyfikatu.

- Poprawna rejestracja certyfikatu osoby odpowiedzialnej za przekazywanie dokumentów ubezpieczeniowych wymaga zarejestrowania w programie Płatnik najpierw certyfikatu Narodowego Centrum Certyfikacji do podpisu, następnie certyfikatu kwalifikowanego centrum certyfikacji do podpisu. Dopiero wówczas można zarejestrować kwalifikowany certyfikat pracownika - mówi Krzysztof Chmara, ekspert informatyczny ZUS.

REKLAMA

Zwraca on także uwagę, że pliki z certyfikatami należy pobrać za pomocą standardowej przeglądarki www ze strony internetowej odpowiedniego centrum. Równocześnie nie ma potrzeby informowania ZUS o zarejestrowaniu certyfikatu kwalifikowanego.

Przedsiębiorcy nie muszą być zaskakiwani terminem zakupu e-podpisu. W programie Płatnik można ustawić czas informowania o zbliżającym się terminie końca ważności certyfikatu. Domyślnie aplikacja przypomni o tym fakcie 30 dni wcześniej. Program ten obsługuje też sam proces podpisywania bezpiecznym e-podpisem dokumentów ubezpieczeniowych ZUS. Nie ma więc potrzeby kupowania dodatkowych programów służących do składania podpisu.

Eksperci przypominają, że z bezpiecznego e-podpisu można korzystać nie tylko przesyłając dokumenty do ZUS, ale także w kontaktach z innymi urzędami.

166 tys. certyfikatów wydawanych przez ZUS straci ważność od października 2008 do lipca 2009 r.

BoŻena Wiktorowska

bozena.wiktorowska@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Sukcesja w firmach rodzinnych: kluczowe wyzwania i rosnąca rola fundacji rodzinnych

29 maja 2025 r. w warszawskim hotelu ARCHE odbyła się konferencja „SUKCESJA BIZNES NA POKOLENIA”, której idea narodziła się z współpracy Business Centre Club, Banku Pekao S.A. oraz kancelarii Domański Zakrzewski Palinka i Pru – Prudential Polska. Różnorodne doświadczenia i zakres wiedzy organizatorów umożliwiły kompleksowe i wielowymiarowe przedstawienie tematu sukcesji w firmach rodzinnych.

Raport Strong Women in IT: zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Ruszył nabór do raportu Strong Women in IT 2025. Jest to raport mający na celu przybliżenie osiągnięć kobiet w branży technologicznej oraz w działach IT-Tech innych branż. Zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Gdy ogień nie jest przypadkiem. Pożary w punktach handlowo-usługowych

Od stycznia do początku maja 2025 roku straż pożarna odnotowała 306 pożarów w obiektach handlowo-usługowych, z czego aż 18 to celowe podpalenia. Potwierdzony przypadek sabotażu, który doprowadził do pożaru hali Marywilska 44, pokazuje, że bezpieczeństwo pożarowe staje się kluczowym wyzwaniem dla tej branży.

Przedsiębiorcy zyskają nowe narzędzia do analizy rynku. Współpraca GUS i Rzecznika MŚP

Nowe intuicyjne narzędzia analityczne, takie jak Dashboard Regon oraz Dashboard Koniunktura Gospodarcza, pozwolą firmom na skuteczne monitorowanie rynku i podejmowanie trafniejszych decyzji biznesowych.

REKLAMA

Firma w Anglii w 2025 roku – czy to się nadal opłaca?

Rok 2025 to czas ogromnych wyzwań dla przedsiębiorców z Polski. Zmiany legislacyjne, niepewne otoczenie podatkowe, rosnąca liczba kontroli oraz nieprzewidywalność polityczna sprawiają, że coraz więcej firm poszukuje bezpiecznych alternatyw dla prowadzenia działalności. Jednym z najczęściej wybieranych kierunków pozostaje Wielka Brytania. Mimo Brexitu, inflacji i globalnych zmian gospodarczych, firma w Anglii to nadal bardzo atrakcyjna opcja dla polskich przedsiębiorców.

Windykacja należności krok po kroku [3 etapy]

Niezapłacone faktury to codzienność, z jaką muszą się mierzyć w swej działalności przedsiębiorcy. Postępowanie windykacyjne obejmuje szereg działań mających na celu ich odzyskanie. Kluczową rolę odgrywa w nim czas. Sprawne rozpoczęcie czynności windykacyjnych zwiększa szanse na skuteczne odzyskanie należności. Windykację możemy podzielić na trzy etapy: przedsądowy, sądowy i egzekucyjny.

Roczne rozliczenie składki zdrowotnej. 20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców

20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców. Chodzi o rozliczenie składki zdrowotnej. Kto musi złożyć dokumenty dotyczące rocznego rozliczenia składki na ubezpieczenie zdrowotne za 2024 r.? Co w przypadku nadpłaty składki zdrowotnej?

Klienci nie płacą za komórki i Internet, operatorzy telekomunikacyjni sami popadają w długi

Na koniec marca w rejestrze widniało niemal 300 tys. osób i firm z przeterminowanymi zobowiązaniami wynikającymi z umów telekomunikacyjnych - zapłata za komórki i Internet. Łączna wartość tych zaległości przekroczyła 1,4 mld zł. Największe obciążenia koncentrują się w stolicy – mieszkańcy Warszawy zalegają z płatnościami na blisko 130 mln zł, w czołówce jest też Kraków, Poznań i Łódź.

REKLAMA

Leasing: szykowana jest zmiana przepisów, która dodatkowo ułatwi korzystanie z tej formy finansowania

Branża leasingowa znajduje się obecnie w przededniu zmian legislacyjnych, które jeszcze bardziej ułatwią zawieranie umów. Dziś, by umowa leasingu była ważna, wymagana jest forma pisemna, a więc klient musi złożyć kwalifikowany podpis elektroniczny lub podpisać dokument fizycznie. To jednak już niebawem może się zmienić.

Spółka cywilna – kto jest odpowiedzialny za zobowiązania, kogo pozwać?

Spółka cywilna jest stosunkowo często spotykaną w praktyce formą prowadzenia działalności gospodarczej. Warto wiedzieć, że taka spółka nie ma osobowości prawnej i tak naprawdę nie jest generalnie żadnym samodzielnym podmiotem prawa. Jedynie niektóre ustawy (np. ustawy podatkowe) nadają spółce cywilnej przymiot podmiotu praw i obowiązków. W jaki sposób można pozwać kontrahenta, który prowadzi działalność w formie spółki cywilnej?

REKLAMA