REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Firmy nie chcą płacić za informacje gospodarcze

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Roman Grzyb
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Przez ostatnie dwa lata ponad połowa polskich przedsiębiorców miała do czynienia z nieuczciwymi kontrahentami, którzy nie płacili za dostarczony towar lub zwlekali z zapłatą. Mimo to nadal 88 proc. właścicieli średnich firm nie zamierza korzystać z usług profesjonalnych firm dostarczających informacji o kontrahentach.

Jak wynika z badań przeprowadzonych przez PBS DGA na zlecenie LexisNexis i Gazety Prawnej tylko co trzecia średnia firma i co druga duża korzysta z usług firm dostarczających informacji gospodarczych.

REKLAMA

- Wielu przedsiębiorców uważa, że im się nic złego nie przytrafi, znają swoich kontrahentów, współpracują z nimi od lat i nie mają potrzeby sprawdzania ich - mówi Maciej Harczuk z Euler Hermes.

REKLAMA

Jeśli ktoś ubezpiecza transakcję, to często rezygnuje z uzyskiwania dodatkowych informacji o partnerze biznesowym. Być może w ostatnim czasie takie podejście wystarczało, bo sytuacja gospodarcza była bardzo dobra i kontrahenci nie mieli zwykle problemów z płatnościami. Wzrost gospodarczy zawsze powoduje zmniejszenie zapotrzebowania na tego typu informacje.

Sytuacja jednak się pogarsza i może się okazać, że obecnie koszt pozyskania profesjonalnej informacji gospodarczej jest zdecydowanie niższy niż dostarczenie towaru lub usługi, za które nikt nam nigdy nie zapłaci.

Na razie jednak firmy dość rzadko sięgają po przygotowane informacje o przedsiębiorstwach, z którymi zamierzają rozpocząć współpracę gospodarczą. Najczęściej mówi się, że nie ma takiej potrzeby, a prezesi dużych firm podkreślają, że zbierają informacje we własnym zakresie. Na pewno dobra koniunktura uśpiła czujność przedsiębiorców.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Więcej wywiadowni

Nie ma już w internecie czarnych list nierzetelnych partnerów gospodarczych. Czasy wolnoamerykanki na tym rynku minęły i dzisiaj raporty o partnerach gospodarczych przygotowują profesjonalne firmy działające oczywiście zgodnie z prawem.

Z firm dostarczających informacji gospodarczych najbardziej znany jest Krajowy Rejestr Długów (KRD). Firmę tę rozpoznają niemal wszyscy przedsiębiorcy. Pozostałe są rozpoznawalne przez mniej niż połowę respondentów.

- Mali przedsiębiorcy nie mają świadomości, gdzie znaleźć potrzebne informacje gospodarcze i jakie ryzyko niesie z sobą współpraca z niesprawdzonym kontrahentem - mówi Monika Bekas z KRD.

Według niej na rynku jest w tej chwili lepsza sytuacja.

- Kiedyś bardziej oszukiwano i było mniej narzędzi weryfikacji kontrahenta - twierdzi Monika Bekes.

REKLAMA

Teraz polski rynek staje się bardziej cywilizowany. Dla małego przedsiębiorcy duży raport z wywiadowi gospodarczej to często spory wydatek, a dodatkowo eksperci podkreślają, że nie każdy przedsiębiorca potrafi taki raport prawidłowo odczytać. Stąd czasem niezadowolenie z usług świadczonych przez firmy dostarczające profesjonalnej informacji gospodarczej o partnerach biznesowych.

Na rynku zaczynają się pojawiać firmy tworzące skrócone raporty, nawet za 50 zł, które dostarczają podstawowej informacji o tym, czy kontrahent płaci w terminie i czy jest na liście dłużników. Regułą jest też, że mniejsi przedsiębiorcy zwracają się po informacje o potencjalnym partnerze gospodarczym w momencie, gdy planują podpisanie z nim dużego kontraktu.

Ile kosztuje raport

- Raporty kosztują od 60-70 do kilkuset złotych w zależności od umowy abonamentowej. Jeśli ktoś kupuje więcej, może liczyć na niższe stawki - twierdzi Maciej Harczuk. Według niego w ostatnich latach ceny raportów spadły o 40 proc., ale dla małych firm to nadal spory koszt. Pojedynczy raport kosztuje ponad 100 złotych. Według Macieja Harczuka, do tej pory nikomu nie udało się przekonać polskich przedsiębiorców, że te wydatki bardzo często się opłacają. Jeżeli jeden z dużych partnerów takiej małej firmy nie zapłaci jej za usługi lub towar i ogłosi upadłość, to następuje efekt domina. Natomiast duże firmy nie zawsze korzystają z usług wywiadowi gospodarczych, bo mają do dyspozycji faktoring i ubezpieczenie kredytu kupieckiego.

- Dzięki temu przerzucają obowiązek zweryfikowania informacji o kontrahencie na innych - mówi Maciej Harczuk.

Uczmy się na błędach innych

Można założyć, że pogorszenie sytuacji gospodarczej spowoduje problemy finansowe wielu firm i zwiększenie liczby przedsiębiorstw, które będą miały problemy z regulowaniem swoich należności. Taka sytuacja to woda na młyn firm dostarczających informacji o partnerach gospodarczych. Tymczasem aż 88 proc. średnich firm nie zamierza w najbliższym roku korzystać z usług firm dostarczających informacji gospodarczych. Jeśli już przedsiębiorca stwierdza, że będzie korzystał z wywiadowi gospodarczych, to najczęściej nie chce na to wydać więcej niż 1 tysiąc złotych. Warto odnotować, że większość korzystających z usług wywiadowi gospodarczych jest zadowolona ze świadczonych im usług, czyli widać przekazane informacje okazały się przydatne w prawidłowej ocenie kontrahenta. Nie ma też problemów z czasem dostępu do informacji gospodarczych w wywiadowniach. Tylko 1 proc. firm twierdzi, że zdecydowanie za długo zajmuje uzyskanie takich informacji.

 

Korzystanie z usług firm dostarczających informacje gospodarcze

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Kiedy firma skorzystałaby z usług dostawcy informacji

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Satysfakcja z usług dostawców informacji

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Plany korzystania z usług wywiadowni

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

O BADANIU

Badanie zrealizowano na ogólnopolskiej próbie 100 firm dużych (zatrudniających nie mniej niż 250 pracowników) i średnich (zatrudniających od 50 do 249 pracowników) w technice wywiadu telefonicznego wspomaganego komputerowo. Respondentami byli właściciele oraz osoby zarządzające. Badanie firm dużych przeprowadzono w czerwcu 2008 r., a firm średnich - we wrześniu 2008 r.

Roman Grzyb

roman.grzyb@infor.pl

OPINIE

NATALIA OLSZEWSKA

dział marketingu LexisNexis

Aż 78 proc. średnich firm poddanych badaniu podkreśla, że w bieżącej działalności nie ma potrzeb korzystania z usług firm dostarczających informacje gospodarcze. Jednocześnie aż 29 proc. tych samych firm nie potrafi powiedzieć, w jakich okolicznościach sięgałoby po te informacje. 44 proc. firm, które korzystają z informacji gospodarczych, jako średni ocenia poziom usług dostawców informacji gospodarczych. To zdecydowany komunikat, iż wszelkie działania firm, które mają w swej ofercie narzędzia wspomagające zarządzanie ryzykiem w biznesie, powinny iść dwutorowo. Po pierwsze, należy położyć większy nacisk na popularyzację produktów ułatwiających ocenę kontrahenta. Po drugie, warto ciągle słuchać klientów i udoskonalać swe usługi. W LexisNexis w serwisie prawno-gospodarczym, idąc za sygnałami klientów, od września prezentujemy dane niezbędne do analizy ryzyka, takie jak sposób reprezentacji podmiotu w KRS, czy wartość i ilość podział udziałów w spółce.

WIRGINIA AKSZTEJN

PBS DGA

Biorąc pod uwagę brak zainteresowania firm zbieraniem danych na temat innych przedsiębiorstw, nie może dziwić, że zarządzający badanymi firmami mieli niewielką wiedzę o rynku dostawców informacji gospodarczych. Aż 67 proc. z nich nie potrafiło wymienić nazwy ani jednej wywiadowni gospodarczej. Ostatecznie na przedstawionej liście 14 firm oferujących tego typu usługi respondenci wskazywali średnio cztery firmy, które znają chociaż ze słyszenia. Dla porównania, firmy duże - badane w czerwcu 2008 r. - korzystają z usług profesjonalnych dostawców informacji częściej, choć nie w przeważającej większości. Częściej niż firmy średnie decydują się także na kompleksowe zbieranie danych - za pośrednictwem wywiadowni i we własnym zakresie. W ten sposób postępuje 43 proc. firm dużych i jedynie 26 proc. firm średnich. Obie grupy przedsiębiorstw jako przyczynę nieskorzystania z usług profesjonalnych wywiadowni podają najczęściej przekonanie o braku potrzeby gromadzenia danych.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak założyć spółkę z o.o. z aktem notarialnym?

Umowa spółki z o.o. w formie aktu notarialnego jest konieczna, gdy wspólnicy zamierzają wprowadzić do umowy postanowienia, których dodanie nie jest możliwe w przypadku spółki z o.o. zakładanej przez S24. Dotyczy to m.in. sytuacji, w których wspólnicy zamierzają wnieść wkłady niepieniężne, wprowadzić obowiązek powtarzających się świadczeń niepieniężnych, zmienić zasady głosowania w spółce, uprzywilejować udziały co do głosu, czy do dywidendy.

W jaki sposób hakerzy wykorzystują e-maile do ataków? Mają swoje sposoby

Najpopularniejszą formą cyberataku jest obecnie phishing. Fałszywe wiadomości są coraz trudniejsze do wykrycia, bo cyberprzestępcy doskonale się wyspecjalizowali. Jak rozpoznać niebzepieczną wiadomość? Jak chronić swoją firmę przed cyberatakami?

Co nowego dla firm biotechnologicznych w Polsce? [WYWIAD]

Na co powinny przygotować się firmy z branży biotechnologicznej? O aktualnych problemach i wyzwaniach związanych z finansowaniem tego sektora mówi Łukasz Kościjańczuk, partner w zespole Biznes i innowacje w CRIDO, prelegent CEBioForum 2025.

Coraz trudniej rozpoznać fałszywe opinie w internecie

40 proc. Polaków napotyka w internecie na fałszywe opinie, wynika z najnowszego badania Trustmate.io. Pomimo, że UOKiK nakłada kary na firmy kupujące fałszywe opinie to proceder kwietnie. W dodatku 25 proc. badanych ma trudności z rozróżnieniem prawdziwych recenzji.

REKLAMA

To nie sztuczna inteligencja odbierze nam pracę, tylko osoby umiejące się nią posługiwać [WYWIAD]

Sztuczna inteligencja stała się jednym z największych wyścigów technologicznych XXI wieku. Polskie firmy też biorą w nim udział, ale ich zaangażowanie w dużej mierze ogranicza się do inwestycji w infrastrukturę, bez realnego przygotowania zespołów do korzystania z nowych narzędzi. To tak, jakby maratończyk zaopatrzył się w najlepsze buty, zegarek sportowy i aplikację do monitorowania wyników, ale zapomniał o samym treningu. O tym, dlaczego edukacja w zakresie AI jest potrzebna na każdym szczeblu kariery, jakie kompetencje są niezbędne, które branże radzą sobie z AI najlepiej oraz czy sztuczna inteligencja doprowadzi do redukcji miejsc pracy, opowiada Radosław Mechło, trener i Head of AI w BUZZcenter.

Lider w oczach pracowników. Dlaczego kadra zarządzająca powinna rozwijać kompetencje miękkie?

Sposób, w jaki firma buduje zespół i rozwija wiedzę oraz umiejętności swoich pracowników, to dzisiaj jeden z najważniejszych czynników decydujących o jej przewadze konkurencyjnej. Konieczna jest tu nie tylko adaptacja do szybkich zmian technologicznych i rynkowych, lecz także nieustanny rozwój kompetencji miękkich, które okazują się kluczowe dla firm i ich liderów.

Dziękuję, które liczy się podwójnie. Jak benefity mogą wspierać ludzi, firmy i planetę?

Coraz więcej firm mówi o zrównoważonym rozwoju – w Polsce aż 72% organizacji zatrudniających powyżej 1000 pracowników deklaruje działania w tym obszarze1. Jednak to nie tylko wielkie strategie kształtują kulturę organizacyjną. Często to codzienne, pozornie mało znaczące decyzje – jak wybór dostawcy benefitów czy sposób ich przekazania pracownikom – mówią najwięcej o tym, czym firma kieruje się naprawdę. To właśnie one pokazują, czy wartości organizacji wykraczają poza hasła w prezentacjach.

Windykacja należności. Na czym powinna opierać się działalność windykacyjna

Chociaż windykacja kojarzy się z negatywnie, to jest ona kluczowa w zapewnieniu stabilności finansowej przedsiębiorstw. Branża ta, często postrzegana jako pozbawiona jakichkolwiek zasad etycznych, w ciągu ostatnich lat przeszła znaczną transformację, stawiając na profesjonalizm, przejrzystość i szacunek wobec klientów.

REKLAMA

Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

REKLAMA