REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Firmy wydadzą nawet 2 mld zł na wynajem aut

Marcin Jaworski

REKLAMA

Na koniec roku firmy zajmujące się leasingiem operacyjnym mogą zarządzać 125 tys. aut firmowych. Przeciętnie 6,5 roku ma auto firmowe w Polsce; tam, gdzie leasing jest bardziej rozwinięty, to około 4,5 roku. Leasingiem operacyjnym mogą zainteresować się również instytucje rządowe, policja czy wojsko.

Już 115 tys. liczy flota aut obsługiwanych przez firmy z branży CFM, czyli trudniących się zakupem i zarządzeniem samochodami używanymi przez przedsiębiorców w ramach leasingu operacyjnego - wynika z danych Instytutu Analiz Rynku Flotowego Flota Monitor. Oznacza to 32-proc. wzrost w stosunku do 2007 roku. Jeśli utrzyma się on w dalszej części roku, będziemy mieli około 125 tys. aut zarządzanych przez firmy CFM. Można oszacować, że da to wszystkim firmom z branży około 2 mld zł przychodów. Firma Kerralla Research szacowała, że klienci zostawiali w 2007 roku w firmach CFM około 1,6 mld zł.

REKLAMA

Rynek musi rosnąć

REKLAMA

Ale ten rynek wciąż ma przed sobą spore perspektywy wzrostu. Przy założeniu, że po naszych drogach jeździ około 2,5 mln aut firmowych, oznacza to, że w Polsce tylko około 5 proc. aut jest użytkowanych w ramach leasingu operacyjnego. W krajach zachodnich ten wskaźnik wynosi około 35-40 proc. W całej Europie około 6,6 mln aut firmowych jest zarządzanych przez firmy z sektora CFM. Oznacza to, że nasz rynek ma około 2-proc. znaczenie.

Spore dysproporcje między naszym i europejskimi rynkami widać też z badania przeprowadzanego przez Corporate Vechicle Obserwatory (CVO), firmę badawczą założoną przez Arval, jednego z większych operatorów na rynku CFM.

REKLAMA

- Ponad połowa samochodów w Polsce jest finansowana ze środków własnych, bez względu na wielkość firmy, podczas gdy w krajach europejskich to z tej formy finansowania korzysta przeciętnie co trzecia firma, tylko dla najmniejszych firm ten wskaźnik jest wyższy - mówi Andrzej Olszewski, prezes TNS OBOP, firmy, która przeprowadziła badania na zlecenie CVO.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nieźle ma się leasing finansowy, z którego korzystanie jest już na poziomie europejskim. Stąd przewidywania ekspertów, że firmy coraz chętniej będą korzystały z leasingu operacyjnego, żeby nie angażować swoich środków w zakup auta. Od popularnego już u nas leasingu finansowego różni się on m.in. tym, że tu klient jest zobowiązany do wykupu pojazdu po okresie leasingu i ponosi ryzyko jego niższej ceny przy odsprzedaży, a przy leasingu operacyjnym kwestia sprzedaży jest po stronie firmy CFM. To wbrew pozorom istotny problem, bo jak pokazują doświadczenia ostatniego roku, ceny aut używanych w ramach leasingu spadły nawet o 30 proc.

Szczególnie duże dysproporcje między danymi polskimi i europejskimi widać w przypadku małych firm, zatrudniających od 10 do 49 pracowników, z których w Polsce tylko 2 proc. korzysta z leasingu operacyjnego, a w Europie 15 proc.

Nowi klienci

Okazuje się, że przedsiębiorstwa to niejedyni klienci, na których mogą liczyć firmy CFM w najbliższej przyszłości.

- Spodziewam się, że w Polsce, podobnie jak krajach Europy Zachodniej, z leasingu operacyjnego zacznie korzystać np. rząd, wojsko czy policja - mówi Wojciech Drzewiecki z Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar.

Dodaje, że przemawiają za tym nie tylko względy ekonomiczne, ale też bezpieczeństwo, bo w ten sposób flota będzie dużo nowsza niż obecnie, kiedy to rząd ma w swojej gestii nawet ponaddziesięcioletnie auta. A szersza skala korzystania z leasingu finansowego sprzyja odmłodzeniu flot. Na razie przeciętny polski samochód firmowy ma 6,5 roku. W Czechach, gdzie ten wiek wynosi 4,5 roku, rynek leasingu jest bardzo dobrze rozwinięty.

- Z danych europejskich wynika, że w firmach korzystających z leasingu operacyjnego przeciętny wiek auta to 3,1 roku, z leasingu finansowego to 4,3 roku, kredytu 5,5 roku i kupujących za swoje środki 6,1 roku - mówi Vincent Rupied, dyrektor CVO.

Auto do różnych celów

Różnice między Polską a zagranicą widać też po tym, jakie pojazdy są używane przez firmy. W Polsce, szczególnie w przypadku firm mikro i małych, dominują lekkie samochody dostawcze do 3,5 tony (odpowiednio 67 proc. i 72 proc. firmowej floty), podczas gdy w pozostałych badanych krajach europejskich to odpowiednio 35 proc. i 32 proc.

- To pochodna stanu naszej gospodarki i ogólnej zamożności społeczeństwa, które powodują, że w Polsce samochód firmowy pełni funkcję auta dostawczego, ale też jest używany przez handlowca w większych firmach, jak i użytku domowego, w mniejszych - mówi Andrzej Olszewski

W zamożniejszej Europie firmy często mają bardziej rozbudowany park samochodów osobowych, np. w małej firmie jedno auto jest wyłącznie dostawcze, a drugie osobowe.

Ciekawe różnice widać też w sposobie wykorzystania różnych usług, które oferują swoim klientom firmy CFM. Okazuje się na przykład, że Polacy znacznie częściej (30 proc.) niż pozostali Europejczycy (10 proc.) korzystają z lokalizacji satelitarnej samochodu. Przy czym u nas ma ona zastosowanie głównie do monitoringu na wypadek kradzieży, a za granicą służy bardziej do optymalizacji tras samochodów flotowych. Mniej chętnie nasze firmy korzystają z takiej usługi jak zarządzanie kartami paliwowymi (3 proc. w Polsce, 20 proc. w Europie).

Polski rynek samochodów firmowych

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

JAK POWSTAŁO BADANIE

CVO - Corporate Vechicle Observatory zajmuje się badaniem rynku firmowych flot samochodowych. Tegoroczne badanie przeprowadzone w I kwartale obejmuje 10 krajów, w tym Polskę. Opiera się na 4,2 tys. wywiadów telefonicznych (w tym 400 w Polsce) z osobami odpowiadającymi za zarządzanie flotami w firmach.

Marcin Jaworski

marcin.jaworski@infor.pl

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
ESG u dostawców czyli jak krok po kroku wdrożyć raportowanie ESG [Mini poradnik]

Wdrażanie raportowania ESG (środowiskowego, społecznego i zarządczego) to niełatwe zadanie, zwłaszcza dla dostawców, w tym działających dla większych firm. Choć na pierwszy rzut oka może się wydawać, że wystarczy powołać koordynatora i zebrać dane, to tak naprawdę proces ten wymaga zaangażowania całej organizacji. Jakie są pierwsze kroki do skutecznego raportowania ESG? Na co zwrócić szczególną uwagę?

ESG to zielona miara ryzyka, która potrzebuje strategii zmian [Rekomendacje]

Żeby utrzymać się na rynku, sprostać konkurencji, a nawet ją wyprzedzić, warto stosować się do zasad, które już obowiązują dużych graczy. Najprostszym i najbardziej efektywnym sposobem będzie przygotowanie się, a więc stworzenie mapy działania – czyli strategii ESG – i wdrożenie jej w swojej firmie. Artykuł zawiera rekomendacje dla firm, które dopiero rozpoczynają podróż z ESG.

Ratingi ESG: katalizator zmian czy iluzja postępu?

Współczesny świat biznesu coraz silniej akcentuje znaczenie ESG jako wyznacznika zrównoważonego rozwoju. W tym kontekście ratingi ESG odgrywają kluczową rolę w ocenie działań firm na polu odpowiedzialności środowiskowe, społecznej i zarządzania. Ale czy są one rzeczywistym impulsem do zmian, czy raczej efektowną fasadą bez głębszego wpływu na biznesową rzeczywistość? Przyjrzyjmy się temu bliżej.

Zrównoważony biznes czyli jak strategie ESG zmienią reguły gry?

ESG to dziś megatrend, który dotyczy coraz więcej firm i organizacji. Zaciera powoli granicę między sukcesem a odpowiedzialnością biznesu. Mimo, iż wymaga od przedsiębiorców wiele wysiłku, ESG dostarcza m.in. nieocenione narzędzie, które może nie tylko przekształcić biznes, ale również pomóc budować lepszą przyszłość. To strategia ESG zmienia sposób działania firm na zrównoważony i odpowiedzialny.

REKLAMA

Podatek od nieruchomości może być niższy. Samorządy ustalają najwyższe możliwe stawki

Podatek od nieruchomości może być niższy. To samorządy ustalają najwyższe możliwe stawki, korzystając z widełek ustawowych. Przedsiębiorcy apelują do samorządów o obniżenie podatku. Niektóre firmy płacą go nawet setki tysięcy w skali roku.

Jakie recenzje online liczą się bardziej niż te pozytywne?

Podejmując decyzje zakupowe online, klienci kierują się kilkoma ważnymi kryteriami, z których opinie odgrywają kluczową rolę. Oczekują przy tym, że recenzje będą nie tylko pozytywne, ale również aktualne. Potwierdzają to wyniki najnowszego badania TRUSTMATE.io, z którego wynika, że aż 73% Polaków zwraca uwagę na aktualność opinii. Zaledwie 1,18% respondentów nie uważa tego za istotne.

Widzieć człowieka. Czyli power skills menedżerów przyszłości

W świecie nieustannych zmian empatia i zrozumienie innych ludzi stają się fundamentem efektywnej współpracy, kreatywności i innowacyjności. Kompetencje przyszłości są związane nie tylko z automatyzacją, AI i big data, ale przede wszystkim z power skills – umiejętnościami interpersonalnymi, wśród których zarządzanie różnorodnością, coaching i mentoring mają szczególne znaczenie.

Czy cydry, wina owocowe i miody pitne doczekają się wersji 0%?

Związek Pracodawców Polska Rada Winiarstwa wystąpił z wnioskiem do Ministra Rolnictwa o nowelizację ustawy o wyrobach winiarskich. Powodem jest brak regulacji umożliwiających polskim producentom napojów winiarskich, takich jak cydr, wina owocowe czy miody pitne, oferowanie produktów bezalkoholowych. W obliczu rosnącego trendu NoLo, czyli wzrostu popularności napojów o zerowej lub obniżonej zawartości alkoholu, coraz więcej firm z branży alkoholowej wprowadza takie opcje do swojej oferty.

REKLAMA

Czy darowizna na WOŚP podlega odliczeniu od podatku? Komentarz ekspercki

W najbliższą niedzielę (26.01.2025 r.) swój Finał będzie miała Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy. Bez wątpienia wielu przedsiębiorców, jak również tysiące osób prywatnych, będzie wspierać to wydarzenie, a z takiego działania płynie wiele korzyści. Czy darowizna na WOŚP podlega odliczeniu od podatku?

Idą zmiany. Co czeka producentów i użytkowników elektroniki konsumenckiej w 2025 r.?

W 2025 roku branża elektroniki użytkowej czeka rewolucja – od standaryzacji ładowarek do smartfonów, przez obowiązkowy recykling baterii, aż po prawo do naprawy. A do tego wszystkiego… nieprzewidywalna polityka Donalda Trumpa. Co jeszcze wpłynie na przyszłość technologii?

REKLAMA