REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Firmy wydadzą nawet 2 mld zł na wynajem aut

Marcin Jaworski

REKLAMA

Na koniec roku firmy zajmujące się leasingiem operacyjnym mogą zarządzać 125 tys. aut firmowych. Przeciętnie 6,5 roku ma auto firmowe w Polsce; tam, gdzie leasing jest bardziej rozwinięty, to około 4,5 roku. Leasingiem operacyjnym mogą zainteresować się również instytucje rządowe, policja czy wojsko.

Już 115 tys. liczy flota aut obsługiwanych przez firmy z branży CFM, czyli trudniących się zakupem i zarządzeniem samochodami używanymi przez przedsiębiorców w ramach leasingu operacyjnego - wynika z danych Instytutu Analiz Rynku Flotowego Flota Monitor. Oznacza to 32-proc. wzrost w stosunku do 2007 roku. Jeśli utrzyma się on w dalszej części roku, będziemy mieli około 125 tys. aut zarządzanych przez firmy CFM. Można oszacować, że da to wszystkim firmom z branży około 2 mld zł przychodów. Firma Kerralla Research szacowała, że klienci zostawiali w 2007 roku w firmach CFM około 1,6 mld zł.

REKLAMA

Rynek musi rosnąć

REKLAMA

Ale ten rynek wciąż ma przed sobą spore perspektywy wzrostu. Przy założeniu, że po naszych drogach jeździ około 2,5 mln aut firmowych, oznacza to, że w Polsce tylko około 5 proc. aut jest użytkowanych w ramach leasingu operacyjnego. W krajach zachodnich ten wskaźnik wynosi około 35-40 proc. W całej Europie około 6,6 mln aut firmowych jest zarządzanych przez firmy z sektora CFM. Oznacza to, że nasz rynek ma około 2-proc. znaczenie.

Spore dysproporcje między naszym i europejskimi rynkami widać też z badania przeprowadzanego przez Corporate Vechicle Obserwatory (CVO), firmę badawczą założoną przez Arval, jednego z większych operatorów na rynku CFM.

REKLAMA

- Ponad połowa samochodów w Polsce jest finansowana ze środków własnych, bez względu na wielkość firmy, podczas gdy w krajach europejskich to z tej formy finansowania korzysta przeciętnie co trzecia firma, tylko dla najmniejszych firm ten wskaźnik jest wyższy - mówi Andrzej Olszewski, prezes TNS OBOP, firmy, która przeprowadziła badania na zlecenie CVO.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nieźle ma się leasing finansowy, z którego korzystanie jest już na poziomie europejskim. Stąd przewidywania ekspertów, że firmy coraz chętniej będą korzystały z leasingu operacyjnego, żeby nie angażować swoich środków w zakup auta. Od popularnego już u nas leasingu finansowego różni się on m.in. tym, że tu klient jest zobowiązany do wykupu pojazdu po okresie leasingu i ponosi ryzyko jego niższej ceny przy odsprzedaży, a przy leasingu operacyjnym kwestia sprzedaży jest po stronie firmy CFM. To wbrew pozorom istotny problem, bo jak pokazują doświadczenia ostatniego roku, ceny aut używanych w ramach leasingu spadły nawet o 30 proc.

Szczególnie duże dysproporcje między danymi polskimi i europejskimi widać w przypadku małych firm, zatrudniających od 10 do 49 pracowników, z których w Polsce tylko 2 proc. korzysta z leasingu operacyjnego, a w Europie 15 proc.

Nowi klienci

Okazuje się, że przedsiębiorstwa to niejedyni klienci, na których mogą liczyć firmy CFM w najbliższej przyszłości.

- Spodziewam się, że w Polsce, podobnie jak krajach Europy Zachodniej, z leasingu operacyjnego zacznie korzystać np. rząd, wojsko czy policja - mówi Wojciech Drzewiecki z Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar.

Dodaje, że przemawiają za tym nie tylko względy ekonomiczne, ale też bezpieczeństwo, bo w ten sposób flota będzie dużo nowsza niż obecnie, kiedy to rząd ma w swojej gestii nawet ponaddziesięcioletnie auta. A szersza skala korzystania z leasingu finansowego sprzyja odmłodzeniu flot. Na razie przeciętny polski samochód firmowy ma 6,5 roku. W Czechach, gdzie ten wiek wynosi 4,5 roku, rynek leasingu jest bardzo dobrze rozwinięty.

- Z danych europejskich wynika, że w firmach korzystających z leasingu operacyjnego przeciętny wiek auta to 3,1 roku, z leasingu finansowego to 4,3 roku, kredytu 5,5 roku i kupujących za swoje środki 6,1 roku - mówi Vincent Rupied, dyrektor CVO.

Auto do różnych celów

Różnice między Polską a zagranicą widać też po tym, jakie pojazdy są używane przez firmy. W Polsce, szczególnie w przypadku firm mikro i małych, dominują lekkie samochody dostawcze do 3,5 tony (odpowiednio 67 proc. i 72 proc. firmowej floty), podczas gdy w pozostałych badanych krajach europejskich to odpowiednio 35 proc. i 32 proc.

- To pochodna stanu naszej gospodarki i ogólnej zamożności społeczeństwa, które powodują, że w Polsce samochód firmowy pełni funkcję auta dostawczego, ale też jest używany przez handlowca w większych firmach, jak i użytku domowego, w mniejszych - mówi Andrzej Olszewski

W zamożniejszej Europie firmy często mają bardziej rozbudowany park samochodów osobowych, np. w małej firmie jedno auto jest wyłącznie dostawcze, a drugie osobowe.

Ciekawe różnice widać też w sposobie wykorzystania różnych usług, które oferują swoim klientom firmy CFM. Okazuje się na przykład, że Polacy znacznie częściej (30 proc.) niż pozostali Europejczycy (10 proc.) korzystają z lokalizacji satelitarnej samochodu. Przy czym u nas ma ona zastosowanie głównie do monitoringu na wypadek kradzieży, a za granicą służy bardziej do optymalizacji tras samochodów flotowych. Mniej chętnie nasze firmy korzystają z takiej usługi jak zarządzanie kartami paliwowymi (3 proc. w Polsce, 20 proc. w Europie).

Polski rynek samochodów firmowych

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

JAK POWSTAŁO BADANIE

CVO - Corporate Vechicle Observatory zajmuje się badaniem rynku firmowych flot samochodowych. Tegoroczne badanie przeprowadzone w I kwartale obejmuje 10 krajów, w tym Polskę. Opiera się na 4,2 tys. wywiadów telefonicznych (w tym 400 w Polsce) z osobami odpowiadającymi za zarządzanie flotami w firmach.

Marcin Jaworski

marcin.jaworski@infor.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

REKLAMA

Ustawa o kryptoaktywach już w 2024 roku. KNF nadzorcą rynku kryptowalut. 4,5 tys. EUR za zezwolenie na obrót walutami wirtualnymi

Od końca 2024 roku Polska wprowadzi w życie przepisy dotyczące rynku kryptowalut, które dadzą Komisji Nadzoru Finansowego (KNF) szereg nowych praw w zakresie kontroli rynku cyfrowych aktywów. Za sprawą konieczności dostosowania polskiego prawa do przegłosowanych w 2023 europejskich przepisów, firmy kryptowalutowe będą musiały raportować teraz bezpośrednio do regulatora, a ten zyskał możliwość nakładanie na nie kar grzywny. Co więcej, KNF będzie mógł zamrozić Twoje kryptowaluty albo nawet nakazać ich sprzedaż.

KAS: Nowe funkcjonalności konta organizacji w e-Urzędzie Skarbowym

Spółki, fundacje i stowarzyszenia nie muszą już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji drogą elektroniczną, aby rozliczać się elektronicznie. Krajowa Administracja Skarbowa wprowadziła nowe funkcjonalności konta organizacji w e-US.

Sztuczna inteligencja będzie dyktować ceny?

Sztuczna inteligencja wykorzystywana jest coraz chętniej, sięgają po nią także handlowcy. Jak detaliści mogą zwiększyć zyski dzięki sztucznej inteligencji? Coraz więcej z nich wykorzystuje AI do kalkulacji cen. 

Coraz więcej firm zatrudnia freelancerów. Przedsiębiorcy opowiadają dlaczego

Czy firmy wolą teraz zatrudniać freelancerów niż pracowników na etat? Jakie są zalety takiego modelu współpracy? 

REKLAMA

Lavard - kara UOKiK na ponad 3,8 mln zł, Lord - ponad 213 tys. zł. Firmy wprowadzały w błąd konsumentów kupujących odzież

UOKiK wymierzył kary finansowe na przedsiębiorstwa odzieżowe: Polskie Sklepy Odzieżowe (Lavard) - ponad 3,8 mln zł, Lord - ponad 213 tys. zł. Konsumenci byli wprowadzani w błąd przez nieprawdziwe informacje o składzie ubrań. Zafałszowanie składu ubrań potwierdziły kontrole Inspekcji Handlowej i badania w laboratorium UOKiK.

Składka zdrowotna to parapodatek! Odkręcanie Polskiego Ładu powinno nastąpić jak najszybciej

Składka zdrowotna to parapodatek! Zmiany w składce zdrowotnej muszą nastąpić jak najszybciej. Odkręcanie Polskiego Ładu dopiero od stycznia 2025 r. nie satysfakcjonuje przedsiębiorców. Czy składka zdrowotna wróci do stanu sprzed Polskiego Ładu?

REKLAMA