REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Żadna polska firma nie ma świadectwa Upoważnionego Przedsiębiorcy

Ewa Matyszewska
Ewa Matyszewska

REKLAMA

Do końca sierpnia w całej Wspólnocie wydano 193 świadectwa Upoważnionego Przedsiębiorcy, z tego 172 w zaledwie pięciu krajach (Szwecja - 61, Niemcy - 46, Holandia - 24, Austria - 21, Wielka Brytania - 20). Polska należy do grupy 13 krajów, w których do tej pory świadectw nie wydano. Dlaczego?

- Na taki rezultat składa się wiele czynników. Po pierwsze, wśród polskich podmiotów nie obserwujemy nadmiernego zainteresowania możliwością uzyskania certyfikatu. O uzyskanie świadectwa starają się przede wszystkim firmy z zagranicznymi korzeniami, szczególnie te, które zajmują istotne miejsce w tzw. łańcuchu bezpiecznych dostaw - firmy logistyczne, spedytorzy, przewoźnicy. Po drugie, część przedsiębiorców, którzy złożyli wnioski, nie jest przygotowana do uczestniczenia w postępowaniu certyfikacyjnym. Nie przedsięwzięli odpowiednich działań organizacyjnych. Po trzecie, pomimo niewielkiej liczby złożonych wniosków polskiej administracji celnej nie udało się jeszcze zakończyć żadnego postępowania.

REKLAMA

Dla kogo świadectwo Upoważnionego Przedsiębiorcy jest ważne?

- Certyfikat upoważnionego przedsiębiorcy (AEO) zaświadcza, że działalność jego posiadacza realizowana jest przy spełnieniu ostrych wymogów dotyczących szeroko rozumianego bezpieczeństwa (nie tylko fizycznego, ale także finansowego, informatycznego itp.). Posiadacz certyfikatu AEO postrzegany jest przez europejskie administracje celne (niebawem również inne) jako podmiot na tyle wiarygodny, że można stosować w stosunku do niego obniżone kryteria kontroli. Przesyłki podmiotu AEO będą zdecydowanie rzadziej kontrolowane, a gdy to się wydarzy, to rewizja będzie realizowana poza kolejnością. Posiadacz certyfikatu starając się o pozwolenia celne (głównie chodzi o procedury uproszczone i gospodarcze) nie będzie ponownie poddawany procedurom sprawdzającym. Liczba różnych przywilejów dla AEO będzie w przyszłości poszerzana. Już z samego faktu posiadania świadectwa certyfikowane podmioty będą uzyskiwały rynkową przewagę, albowiem będą postrzegane jako wiarygodni partnerzy nie tylko dla administracji, ale również w biznesie.

Jak uzyskać świadectwo AEO w Polsce?

- Świadectwa AEO wydawane są w Polsce przez izby celne w: Warszawie, Wrocławiu i Szczecinie. Zainteresowany podmiot musi złożyć wniosek, dokonać samooceny (obszerny kwestionariusz) i w razie potrzeby usprawnić swoją działalność tak, by pozostawała zgodna z wymaganiami. Konieczne jest również poczynienie przygotowań organizacyjnych związanych z samym postępowaniem certyfikacyjnym.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Tomasz Tochowicz, doradca podatkowy, menedżer w Deloitte

Rozmawiała EWA MATYSZEWSKA

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA