REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Żadna polska firma nie ma świadectwa Upoważnionego Przedsiębiorcy

Ewa Matyszewska
Ewa Matyszewska

REKLAMA

Do końca sierpnia w całej Wspólnocie wydano 193 świadectwa Upoważnionego Przedsiębiorcy, z tego 172 w zaledwie pięciu krajach (Szwecja - 61, Niemcy - 46, Holandia - 24, Austria - 21, Wielka Brytania - 20). Polska należy do grupy 13 krajów, w których do tej pory świadectw nie wydano. Dlaczego?

- Na taki rezultat składa się wiele czynników. Po pierwsze, wśród polskich podmiotów nie obserwujemy nadmiernego zainteresowania możliwością uzyskania certyfikatu. O uzyskanie świadectwa starają się przede wszystkim firmy z zagranicznymi korzeniami, szczególnie te, które zajmują istotne miejsce w tzw. łańcuchu bezpiecznych dostaw - firmy logistyczne, spedytorzy, przewoźnicy. Po drugie, część przedsiębiorców, którzy złożyli wnioski, nie jest przygotowana do uczestniczenia w postępowaniu certyfikacyjnym. Nie przedsięwzięli odpowiednich działań organizacyjnych. Po trzecie, pomimo niewielkiej liczby złożonych wniosków polskiej administracji celnej nie udało się jeszcze zakończyć żadnego postępowania.

REKLAMA

Dla kogo świadectwo Upoważnionego Przedsiębiorcy jest ważne?

- Certyfikat upoważnionego przedsiębiorcy (AEO) zaświadcza, że działalność jego posiadacza realizowana jest przy spełnieniu ostrych wymogów dotyczących szeroko rozumianego bezpieczeństwa (nie tylko fizycznego, ale także finansowego, informatycznego itp.). Posiadacz certyfikatu AEO postrzegany jest przez europejskie administracje celne (niebawem również inne) jako podmiot na tyle wiarygodny, że można stosować w stosunku do niego obniżone kryteria kontroli. Przesyłki podmiotu AEO będą zdecydowanie rzadziej kontrolowane, a gdy to się wydarzy, to rewizja będzie realizowana poza kolejnością. Posiadacz certyfikatu starając się o pozwolenia celne (głównie chodzi o procedury uproszczone i gospodarcze) nie będzie ponownie poddawany procedurom sprawdzającym. Liczba różnych przywilejów dla AEO będzie w przyszłości poszerzana. Już z samego faktu posiadania świadectwa certyfikowane podmioty będą uzyskiwały rynkową przewagę, albowiem będą postrzegane jako wiarygodni partnerzy nie tylko dla administracji, ale również w biznesie.

Jak uzyskać świadectwo AEO w Polsce?

- Świadectwa AEO wydawane są w Polsce przez izby celne w: Warszawie, Wrocławiu i Szczecinie. Zainteresowany podmiot musi złożyć wniosek, dokonać samooceny (obszerny kwestionariusz) i w razie potrzeby usprawnić swoją działalność tak, by pozostawała zgodna z wymaganiami. Konieczne jest również poczynienie przygotowań organizacyjnych związanych z samym postępowaniem certyfikacyjnym.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Tomasz Tochowicz, doradca podatkowy, menedżer w Deloitte

Rozmawiała EWA MATYSZEWSKA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Raportowanie ESG: jak się przygotować, wdrażanie, wady i zalety. Czy czekają nas zmiany? [WYWIAD]

Raportowanie ESG: jak firma powinna się przygotować? Czym jest ESG? Jak wdrożyć system ESG w firmie. Czy ESG jest potrzebne? Jak ESG wpływa na rynek pracy? Jakie są wady i zalety ESG? Co należałoby zmienić w przepisach stanowiących o ESG?

Zarządzanie kryzysowe czyli jak przetrwać biznesowy sztorm - wskazówki, przykłady, inspiracje

Załóżmy, że jako kapitan statku (CEO) niespodziewanie napotykasz gwałtowny sztorm (sytuację kryzysową lub problemową). Bez odpowiednich narzędzi nawigacyjnych, takich jak mapa, kompas czy plan awaryjny, Twoje szanse na bezpieczne dotarcie do portu znacząco maleją. Ryzykujesz nawet sam fakt przetrwania. W świecie biznesu takim zestawem narzędzi jest Księga Komunikacji Kryzysowej – kluczowy element, który każda firma, niezależnie od jej wielkości czy branży, powinna mieć zawsze pod ręką.

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym. Sprzedaż majątku przedsiębiorstwa w ramach postępowania restrukturyzacyjnego ma sens tylko wtedy, gdy z ekonomicznego punktu widzenia nie ma większych szans na uzdrowienie jego sytuacji, bądź gdy spieniężenie części przedsiębiorstwa może znacznie usprawnić restrukturyzację.

Ile jednoosobowych firm zamknięto w 2024 r.? A ile zawieszono? [Dane z CEIDG]

W 2024 r. o 4,8 proc. spadła liczba wniosków dotyczących zamknięcia jednoosobowej działalności gospodarczej. Czy to oznacza lepsze warunki do prowadzenia biznesu? Niekoniecznie. Jak widzą to eksperci?

REKLAMA

Rozdzielność majątkowa a upadłość i restrukturyzacja

Ogłoszenie upadłości prowadzi do powstania między małżonkami ustroju rozdzielności majątkowej, a majątek wspólny wchodzi w skład masy upadłości. Drugi z małżonków, który nie został objęty postanowieniem o ogłoszeniu upadłości, ma prawo domagać się spłaty równowartości swojej części tego majątku. Otwarcie restrukturyzacji nie powoduje tak daleko idących skutków.

Wygrywamy dzięki pracownikom [WYWIAD]

Rozmowa z Beatą Rosłan, dyrektorką HR w Jacobs Douwe Egberts, o tym, jak skuteczna polityka personalna wspiera budowanie pozycji lidera w branży.

Zespół marketingu w organizacji czy outsourcing usług – które rozwiązanie jest lepsze?

Lepiej inwestować w wewnętrzny zespół marketingowy czy może bardziej opłacalnym rozwiązaniem jest outsourcing usług marketingowych? Marketing odgrywa kluczową rolę w sukcesie każdej organizacji. W dobie cyfryzacji i rosnącej konkurencji firmy muszą stale dbać o swoją obecność na rynku, budować markę oraz skutecznie docierać do klientów.

Rekompensata dla rolnika za brak zapłaty za sprzedane produkty rolne. Wnioski tylko do 31 marca 2025 r.

Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi przypomina, że od 1 lutego do 31 marca 2025 r. producent rolny lub grupa może złożyć do oddziału terenowego Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa (KOWR) wniosek o przyznanie rekompensaty z tytułu nieotrzymania zapłaty za sprzedane produkty rolne od podmiotu prowadzącego skup, przechowywanie, obróbkę lub przetwórstwo produktów rolnych, który stał się niewypłacalny w 2023 lub 2024 r. - w rozumieniu ustawy o Funduszu Ochrony Rolnictwa (FOR).

REKLAMA

Zintegrowane raportowanie ESG zaczyna już być standardem. Czy w Polsce też?

96% czołowych firm na świecie raportuje zrównoważony rozwój, a 82% włącza dane ESG do raportów rocznych. W Polsce 89% dużych firm publikuje takie raporty, ale tylko 22% działa zgodnie ze standardami ESRS, co stanowi wyzwanie dla konkurencyjności na rynku UE.

Czy polskie firmy są gotowe na ESG?

Współczesny świat biznesu zakręcił się wokół kwestii związanych z ESG. Ta koncepcja, będąca wskaźnikiem zrównoważonego rozwoju, wpływa nie tylko na wielkie korporacje, ale coraz częściej obejmuje także małe i średnie przedsiębiorstwa. W dobie rosnących wymagań związanych ze zrównoważonością społeczną i środowiskową, ESG jest nie tylko wyzwaniem, ale również szansą na budowanie przewagi konkurencyjnej.

REKLAMA