REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Informacje o firmie otrzyma cała załoga, a nie tylko rada

Izabela Rakowska-Boroń

REKLAMA

Pracownicy nie wiedzą, jak mają funkcjonować rady pracowników po wyroku Trybunału Konstytucyjnego. Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej pracuje nad doprecyzowaniem przepisów dotyczących powoływania rad. Członkowie rad zostaną zobowiązani do przekazywania informacji o firmie reszcie załogi.

ZMIANA PRAWA

REKLAMA

Rady pracowników miały wspomóc dialog pracowników z pracodawcą, a nie nadać kolejne uprawnienie wyłącznie związkom zawodowym. Tak stwierdził Trybunał Konstytucyjny, który, oceniając ustawę regulującą funkcjonowanie rad, uznał, że część zawartych tam przepisów jest niezgodna z konstytucją. Jednak wyrok TK, który miał rozwiać wątpliwości, przyczynił się do powstania kolejnych. Eksperci, pracodawcy i pracownicy nie wiedzą m.in., czy radę nadal mogą tworzyć związki czy już wyłącznie sami pracownicy. Problemem wciąż jest także przepływ informacji w firmie.

Dwie rady

REKLAMA

- Wybraliśmy radę pracowników blisko rok temu. Działacze związku, który został utworzony w ubiegłym miesiącu, wysłali do nas pismo, że w związku z powstaniem tej organizacji funkcjonująca rada musi zostać rozwiązana - mówi Michał Bartczak, pracownik wrocławskiego banku i członek rady.

Dodaje, że członkowie tego gremium nie wiedzą, czy jeśli nie zastosują się do żądania związkowców, będą działali legalnie. Powołują się przy tym na wyrok TK z 8 lipca 2008 r. (Dz.U. nr 120, poz. 778, sygn. akt K 23/07).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zakwestionował on w nim m.in. art. 4 ust. 5 ustawy z 7 kwietnia 2006 r. o informowaniu pracowników i konsultowaniu z nimi informacji (Dz.U. nr 79, poz. 550 z późn. zm.). Zgodnie z tym przepisem, rada powołana przez załogę w firmie, w której nie działają związki, musi zostać rozwiązana, gdy u tego pracodawcy powstanie związek.

- Mimo że rad pracowników w firmach, w których nie działają związki zawodowe, nie ma zbyt dużo, podobny problem zaczyna dotykać coraz więcej z nich - mówi Witold Polkowski, prawnik i ekspert Konfederacji Pracodawców Polskich.

REKLAMA

Podkreśla, że członkowie rad utworzonych przez pracowników decydują się działać obok związków i powołanej przez nich rady. Są bowiem przekonani, że 9 lipca następnego roku, kiedy zakwestionowane przez TK przepisy stracą moc, będą mogły wznowić swoją działalność.

Jest to jednak kłopotliwe dla pracodawców. Jak wskazuje Marta Wilkosz z katowickiego oddziału ING Banku Śląskiego, przełożeni nie wiedzą, komu mają przekazywać informacje i z kim je konsultować - z gremium powołanym przez związek zawodowy czy też z dotychczasową radą.

- Pracodawcy boją się, że jeśli nie przedstawią informacji, jakie są wskazane w ustawie o radach, to będą pociągani do odpowiedzialności. Zgodnie z przepisami grozi im za to kara ograniczenia wolności bądź grzywny - podkreśla Witold Polkowski.

Wciąż po staremu

Profesor Jerzy Wratny z Uniwersytetu Rzeszowskiego tłumaczy, że dopóki nie minie roczny termin wskazany przez TK na zmianę zakwestionowanych przepisów albo jeśli wcześniej nie zostaną one poprawione przez Sejm czy Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej, są one obowiązujące. W jego przekonaniu nie jest wskazane odsuwanie związków od tworzenia rad.

- Trybunał zakwestionował monopol związków na tworzenie rady, a nie ich udział w powołaniu tego gremium - podkreślił Jerzy Wratny.

W związku z tym, w opinii profesora, w przedsiębiorstwach, w których działają reprezentatywne organizacje związkowe, od lipca przyszłego roku nie musi być tak, że tylko pracownicy będą wybierać kandydatów do rady.

- Można zastosować na przykład system mieszany. Część kandydatów nadal będą zgłaszać związkowcy, a część pracownicy. Obecnie, jeśli w firmie działa związek, tylko on powołuje radę spośród swoich kandydatów - mówi Jerzy Wratny.

Dodaje jednak, że w przyszłości, jeśli uzwiązkowienie w zakładzie pracy przekraczałoby 70 proc., wtedy kandydatów do rady mogłyby zgłaszać tylko związki zawodowe. Jeśli jednak uzwiązkowienie będzie mniejsze, wówczas takie prawo mieliby także pracownicy. W wyborach tymczasem, w opinii profesora, powinni już brać udział wszyscy - i pracownicy, i związkowcy działający w danym zakładzie pracy.

- Niekorzystne byłoby powierzenie wyborów rad tylko pracownikom, odsuwając od tego związki. To one inicjują ich tworzenie, mają do dyspozycji ekspertów, których ekspertyzy finansują - mówi profesor.

Podkreśla, że gdyby nie było takiego rozwiązania, mogłoby się okazać, że rady przestaną powstawać.

Bartłomiej Raczkowski, adwokat i partner w kancelarii Prawa Pracy Bartłomiej Raczkowski, przyznaje, że rady już obecnie są rzadko tworzone. Jego zdaniem, jeśli także pracownicy będą mieć wpływ na ich skład, rad może powstawać więcej. Z kolei pracodawcy będą chętniej rozmawiać z przedstawicielami wszystkich pracowników, a nie wyłącznie związkowymi, którzy reprezentują interesy tylko swoich działaczy.

Resort poprawi przepisy

- Jedną z wad przepisów o radach jest brak regulacji zobowiązującej członków rady do przekazywania informacji od pracodawcy reszcie załogi - wskazuje Teresa Liszcz, sędzia TK.

Problem ten dostrzegli również eksperci resortu pracy. Radosław Mleczko, wiceminister pracy i polityki społecznej zapewnia, że w resorcie trwają już prace nad projektem ustawy, która nie tylko wyeliminuje wątpliwości interpretacyjne, ale także dostosuje przepisy do wyroku TK.

Jeśli więc na mocy projektowanej nowelizacji członkowie rady zostaną zobligowani do przekazywania pracownikom informacji uzyskanych od pracodawcy, zapewni to lepszy przepływ danych o firmie. Nie oznacza to, że pracodawca nie będzie mógł, jak obecnie, zobowiązywać członków tego gremium do nieujawniania niektórych informacji załodze. Jak się dowiedzieliśmy, w projekcie nowelizacji znajdą się przepisy, na mocy których pracodawca będzie mógł domagać się od członków rady zachowania tajemnicy wspomnianych danych także po upływie kadencji.

2,4 tys.

rad pracowników funkcjonuje w polskich firmach

tys.

pracodawców zwolniło się z obowiązku tworzenia rad, zawierając porozumienie z pracownikami

Zmiany w zasadach funkcjonowania rad pracowników

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

IZABELA RAKOWSKA-BOROŃ

izabela.rakowska@infor.pl

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Człowiek ponad algorytmy. Czyli rola umiejętności miękkich w świecie automatyzacji

W miarę jak automatyzacja i sztuczna inteligencja zmieniają całe branże, firmy i miejsca pracy – umiejętności miękkie postrzegane jako jedyna rzecz, której maszyny nie mogą zastąpić, stają się absolutnie niezbędne. Które zatem z kompetencji będą szczególnie cenione przez pracodawców i mogą zadecydować o przewadze konkurencyjnej w 2025 r.?

ZUS: Zmiany w składce zdrowotnej. Jak skorzystają przedsiębiorcy?

Od nowego roku zmieniły się zasady obliczania składki na ubezpieczenie zdrowotne dla przedsiębiorców. Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina, kto skorzysta z nowych przepisów i kiedy pierwsze płatności według nowych zasad.

Piękny umysł. Wiedza o mózgu w analizie preferencji zachowań i postaw człowieka

W dzisiejszym świecie, w którym wiedza neuronaukowa jest coraz bardziej dostępna, a tematyczne publikacje wychodzą poza ramę dyskursu naukowego i pisane są przystępnym językiem, wiedza o mózgu staje się niebywale wartościowym obszarem do codziennego wykorzystania. Warto, aby sięgali po nią również ci, którzy wspierają wzrost ludzi w biznesie i rozwoju indywidualnym.

Ruszył konkurs ZUS. Można otrzymać dofinansowanie do 80 proc. wartości projektu na poprawę bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP)

Ruszył konkurs ZUS. Można otrzymać dofinansowanie do 80 proc. wartości projektu na poprawę bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP). Wnioski można składać do 10 marca 2025 r. Gdzie złożyć wniosek? Kto może ubiegać się o dofinansowanie? Co podlega dofinansowaniu?

REKLAMA

Podatek dochodowy 2025: skala podatkowa, podatek liniowy czy ryczałt. Trzeba szybko decydować się na wybór formy opodatkowania, jaki termin - do kiedy

Przedsiębiorcy mogą co roku korzystać z innej – jednej z trzech możliwych – form podatku dochodowego od przychodów uzyskiwanych z działalności gospodarczej. Poza wysokością samego podatku, jaki trzeba będzie zapłacić, teraz forma opodatkowania wpływa również na wysokość obciążeń z tytułu składki na ubezpieczenie zdrowotne.

Raportowanie ESG: jak się przygotować, wdrażanie, wady i zalety. Czy czekają nas zmiany? [WYWIAD]

Raportowanie ESG: jak firma powinna się przygotować? Czym jest ESG? Jak wdrożyć system ESG w firmie. Czy ESG jest potrzebne? Jak ESG wpływa na rynek pracy? Jakie są wady i zalety ESG? Co należałoby zmienić w przepisach stanowiących o ESG?

Zarządzanie kryzysowe czyli jak przetrwać biznesowy sztorm - wskazówki, przykłady, inspiracje

Załóżmy, że jako kapitan statku (CEO) niespodziewanie napotykasz gwałtowny sztorm (sytuację kryzysową lub problemową). Bez odpowiednich narzędzi nawigacyjnych, takich jak mapa, kompas czy plan awaryjny, Twoje szanse na bezpieczne dotarcie do portu znacząco maleją. Ryzykujesz nawet sam fakt przetrwania. W świecie biznesu takim zestawem narzędzi jest Księga Komunikacji Kryzysowej – kluczowy element, który każda firma, niezależnie od jej wielkości czy branży, powinna mieć zawsze pod ręką.

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym. Sprzedaż majątku przedsiębiorstwa w ramach postępowania restrukturyzacyjnego ma sens tylko wtedy, gdy z ekonomicznego punktu widzenia nie ma większych szans na uzdrowienie jego sytuacji, bądź gdy spieniężenie części przedsiębiorstwa może znacznie usprawnić restrukturyzację.

REKLAMA

Ile jednoosobowych firm zamknięto w 2024 r.? A ile zawieszono? [Dane z CEIDG]

W 2024 r. o 4,8 proc. spadła liczba wniosków dotyczących zamknięcia jednoosobowej działalności gospodarczej. Czy to oznacza lepsze warunki do prowadzenia biznesu? Niekoniecznie. Jak widzą to eksperci?

Rozdzielność majątkowa a upadłość i restrukturyzacja

Ogłoszenie upadłości prowadzi do powstania między małżonkami ustroju rozdzielności majątkowej, a majątek wspólny wchodzi w skład masy upadłości. Drugi z małżonków, który nie został objęty postanowieniem o ogłoszeniu upadłości, ma prawo domagać się spłaty równowartości swojej części tego majątku. Otwarcie restrukturyzacji nie powoduje tak daleko idących skutków.

REKLAMA