REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

W sklepach bez darmowych torebek

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Łukasz Kuligowski
Łukasz Kuligowski

REKLAMA

20 gr będą kosztowały w sklepach torebki foliowe, które obecnie są darmowe. Wszystkie sklepy mają też przyjmować opakowania wielokrotnego użytku.

Wszystkie sklepy będą pobierać od klientów 20 gr opłaty recyklingowej za każdą wydaną torebkę foliową. Jeżeli ich właściciele nie zrobią tego, to sami poniosą koszty opłaty. Takie rozwiązanie zamierza wprowadzić Ministerstwo Środowiska, które przygotowało projekt ustawy o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi.

REKLAMA

- Takie rozwiązanie ograniczy stosowanie torebek i skłoni klientów do wykorzystywania opakowań wielokrotnego użytku lub z papieru - podkreśla Michał Milewski z resortu środowiska.

Sklepy niepobierające 20 gr będą musiały uiszczać opłaty recyklingowe i co kwartał wpłacać je na konto właściwego urzędu marszałkowskiego. Z tych pieniędzy ma być finansowana selektywna zbiórka odpadów oraz edukacja ekologiczna.

Ekologia faworyzowana

Krzysztof Kawczyński z Polskiego Systemu Recyklingu uważa, że pomysł ministerstwa jest słuszny. Jego zdaniem, może jednak utrudnić prowadzenie biznesu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

- To nie jest operacja łatwa do przeprowadzenia. Systemy komputerowe będą musiały zostać odpowiednio przygotowane - mówi Krzysztof Kawczyński. Zaznacza, że wprowadzenie tylko opłaty recyklingowej nie zmieni świadomości konsumentów na tyle, aby myśleli o ochronie środowiska.

- Gdyby klient musiał więcej płacić za zwykłą torebkę, a za ekologiczną dużo mniej, to wówczas cel edukacyjny byłby osiągnięty. Ekologiczne rozwiązanie byłoby postrzegane jako tańsze - podkreśla Krzysztof Kawczyński. Dodaje, że w niektórych krajach produkcja toreb ekologicznych jest dofinansowywana.

Z kolei Renata Juszkiewicz, dyrektor przedstawicielstwa Metro Group w Polsce, podkreśla, że wprowadzenie nowego asortymentu, jakim są torby foliowe, to duża operacja logistyczna.

- Sklepy będą musiały przeprowadzić akcje marketingowe, aby poinformować klientów, że będą musieli zapłacić za torbę foliową oraz wyjaśnić im, dlaczego tak ma być - tłumaczy Renata Juszkiewicz.

Liczy się cel

Okazuje się też, że duże sklepy mogą wykorzystać nowe przepisy, konkurując z mniejszymi. Nie przerzucą opłaty recyklingowej na klientów, tylko same pokryją koszty opłaty recyklingowej. Klienci dostaną darmowe torby. Na ten aspekt sprawy zwraca uwagę Krystian Ślązak, adwokat z Kancelarii Adwokatów i Radców Prawnych K.Ślązak A.R. Zapiór & Partnerzy.

- Rozwiązanie może w konsekwencji faworyzować hipermarkety kosztem małych sklepikarzy - podkreśla Krystian Ślązak.

Takie ryzyko nie istniałoby, gdyby był całkowity zakaz darmowego udostępniania klientom foliowych torebek. Pomysł taki już powstał w Łodzi. Obecnie trwa jeszcze zbieranie podpisów pod obywatelskim projektem ustawy o opakowaniach.

- W naszym projekcie proponowaliśmy wprowadzenie zakazu bezpłatnego wydawania torebek foliowych. W propozycji ministerstwa określono, że torebki foliowe mają kosztować 20 gr. Ostatecznie efekt będzie ten sam - mówi Krzysztof Piątkowski, łódzki radny, inicjator wycofania foliowych toreb z handlu.

Selektywna zbiórka

REKLAMA

Projekt resortu zakłada także, iż sklepy o powierzchni powyżej 2 tys. mkw. będą musiały selektywnie zbierać opakowania po produktach, które są w ich ofercie. Ministerstwo chce również, aby wszystkie sklepy przyjmowały na wymianę opakowania wielokrotnego użytku.

- Problemem może okazać się konieczność zwrotnego przyjmowania butelek. Większość detalistów przyjmuje je na podstawie paragonu, podczas gdy ustawa zakłada obowiązek przyjmowania wszystkich zwracanych butelek, o ile są w sprzdaży- zwraca uwagę Krystian Ślązak.

ŁUKASZ KULIGOWSKI

lukasz.kuligowski@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Reputacja przedsiębiorcy to jedno z kluczowych aktywów firmy. Tak uważa coraz więcej właścicieli firm w Polsce

Firmy w Polsce coraz częściej traktują reputację jako kapitał, który warto chronić, nawet kosztem wyników finansowych. To po części efekt walki stereotypu przedsiębiorcy, który chce osiągać zyski za wszelką cenę. Jest on wciąż głęboko zakorzeniony w świadomości społecznej.

Sztuczna inteligencja. McKinsey: Tylko 1 proc. menedżerów określa wdrożenia AI w swoich organizacjach jako dojrzałe

Choć zastosowanie gen-AI w 2024 r. znacząco wzrosło, a 78 proc. respondentów deklarowało w ub.r. użycie co najmniej jednej funkcji biznesowej tego rozwiązania w porównaniu do 55 proc. rok wcześniej, to jedynie 1 proc. menedżerów określa wdrożenie AI w ich w organizacjach jako dojrzałe.

Obligacje korporacyjne: wciąż wysoki popyt u inwestorów

W pierwszym kwartale tego roku emitenci przeprowadzili cztery publiczne emisje obligacji korporacyjnych o wartości 286,5 mln zł. Popyt inwestorów ponownie przekroczył wartość emisji i wyniósł 747 mln zł, a średni poziom redukcji dla emisji sięgnął 44 proc.

Przedsiębiorcy na całym świecie już nie patrzą w przyszłość optymistycznie

Spada poziom optymizmu przedsiębiorców na świecie. Powodem niepewność i nieprzewidywalność w globalnym handlu i wysokie stopy procentowe, tak wynika z przeprowadzonego przez Dun & Bradstreet badania na próbie ponad 10 tys. przedsiębiorców.

REKLAMA

Wystawianie faktur przez freelancerów w 2025 r. Zasady, narzędzia, terminy, opłaty, najczęstsze błędy przy wystawianiu faktur

Praca freelancera daje dużą swobodę – pozwala samodzielnie zarządzać czasem, projektami i klientami. Z tą niezależnością wiąże się jednak także odpowiedzialność za kwestie formalne, takie jak wystawianie faktur. Kto może wystawiać faktury jako freelancer? Co powinno znaleźć się na fakturze? Jakie są najczęstsze błędy?

Susza rolnicza może w tym roku być wcześniej

Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej prognozuje, że susza rolnicza może w tym roku rozwinąć się wcześniej. W raporcie podał także, ze prognozy dotyczące opadów są optymistyczne.

Jak założyć spółkę z o.o. z aktem notarialnym?

Umowa spółki z o.o. w formie aktu notarialnego jest konieczna, gdy wspólnicy zamierzają wprowadzić do umowy postanowienia, których dodanie nie jest możliwe w przypadku spółki z o.o. zakładanej przez S24. Dotyczy to m.in. sytuacji, w których wspólnicy zamierzają wnieść wkłady niepieniężne, wprowadzić obowiązek powtarzających się świadczeń niepieniężnych, zmienić zasady głosowania w spółce, uprzywilejować udziały co do głosu, czy do dywidendy.

W jaki sposób hakerzy wykorzystują e-maile do ataków? Mają swoje sposoby

Najpopularniejszą formą cyberataku jest obecnie phishing. Fałszywe wiadomości są coraz trudniejsze do wykrycia, bo cyberprzestępcy doskonale się wyspecjalizowali. Jak rozpoznać niebzepieczną wiadomość? Jak chronić swoją firmę przed cyberatakami?

REKLAMA

Co nowego dla firm biotechnologicznych w Polsce? [WYWIAD]

Na co powinny przygotować się firmy z branży biotechnologicznej? O aktualnych problemach i wyzwaniach związanych z finansowaniem tego sektora mówi Łukasz Kościjańczuk, partner w zespole Biznes i innowacje w CRIDO, prelegent CEBioForum 2025.

Coraz trudniej rozpoznać fałszywe opinie w internecie

40 proc. Polaków napotyka w internecie na fałszywe opinie, wynika z najnowszego badania Trustmate.io. Pomimo, że UOKiK nakłada kary na firmy kupujące fałszywe opinie to proceder kwietnie. W dodatku 25 proc. badanych ma trudności z rozróżnieniem prawdziwych recenzji.

REKLAMA