REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Auta po leasingu staniały nawet o 30 proc.

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Marcin Jaworski

REKLAMA

Auta sprzedawane przez firmy leasingowe i zarządzające flotami są o 10-30 proc. tańsze niż przed rokiem. Nowi klienci tych firm musza się jednak liczyć ze wzrostem miesięcznych czynszów.

Firmy leasingowe i zarządzające flotami mają poważny problem: zbliża się czas wymiany samochodów, a one nie mogą sprzedać używanych obecnie aut po zakładanej cenie.

REKLAMA

- Mamy załamanie cen na rynku używanych aut w Polsce. Podobnie jest w całej Europie - mówi Tomasz Stelter, odpowiedzialny za sprzedaż używanych aut w LeasePlan.

REKLAMA

Z danych jego firmy wynika, że w tym roku jego firma sprzedaje auta o 10-30 proc. taniej niż rok temu. Podobnie rzecz się ma np. w ALD Automotive, gdzie trzyletni Ford Focus 1,6 TDCi był sprzedawany rok temu za 37 tys. zł, a w tym cena spadła to 31 tys. zł. Nieco lepiej wartość trzyma Skoda Octavia Tour Combi, której ceny obecnie to około 36,5 tys. zł, wobec 38,5 tys. zł rok wcześniej. Takie spadki to efekt mocnej złotówki, która sprawia, że opłacalny jest import aut z zagranicy, zarówno z UE, jak i USA, a do tego sprzedawcy nowych aut są w stanie obniżyć ceny, nawet o 10-15 proc. Spadają ceny również aut używanych.

- Dodatkowo nabywcy na rynku wtórnym niezbyt chętnie kupują takie auta, bo powszechnie uznaje się, że są one dużo bardziej wyeksploatowane niż samochody od osób prywatnych. Są one co prawda serwisowane regularnie w ASO i tankowane dobrej jakości paliwem, ale tak do końca nie wiadomo, kto i jak takim samochodem jeździł - mówi Eliza Kamińska z EurotaxGlass's.

Dodaje, że dodatkowym elementem wpływającym na ceny jest fakt, że po upływie kontraktu na rynek trafia duża liczba, często takich samych samochodów, które zarządzający flotami chcą sprzedać szybko.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dla firm z branży to problem, bo przy podpisywaniu kontaktów ustalają tzw. wartość rezydualną, czyli szacunkową kwotę, za jaką są w stanie sprzedać auto po trzech latach. W uproszczeniu, różnica między nią a kosztem zakupu jest podstawą do szacowania, jak wysoki miesięczny czynsz będzie musiał płacić klient. Na szczęście dla obecnych klientów ryzyko sprzedaży poniżej założonej ceny obciąża firmy leasingowe i CFM, które stosują tzw. leasing operacyjny. Mniejsze powody do zadowolenia mogą mieć przyszli klienci.

- Obniżenie wartości rezydualnej automatycznie podwyższa ratę miesięczną - mówi Tomasz Ślepowroński, dyrektor zarządzający ALD Automotive.

Dodaje, że zwiększanie poziomu bezpieczeństwa przez obniżenie ceny końcowej pojazdu będzie naturalnym ruchem firm z tej branży. Można jednak zakładać, że firmy będą starały się ratować, ostro negocjując niższe ceny zakupu nowych aut. Może być tym łatwiejsze, że dealerzy liczą, że zakupy flotowe pozwolą poprawić dynamikę sprzedaży aut, która po dobrym początku roku (25 proc. wzrostu), ostatnio spadła do 12 proc.

Na szczęście klientom nie grozi też przerzucenie na nich ryzyka spadku wartości aut.

- W żadnym wypadku ryzyko wartości rezydualnej nie powinno być przekładane na klienta, bo jego brak to istota naszej oferty - mówi Paweł Partycki, szef działu sprzedaży w Arval.

Wynajem długoterminowy opiera się na leasingu operacyjnym, czyli bez możliwości odkupu samochodów po okresie wynajmu z usługami serwisowymi.

Porównanie wartości aut flotowych (w tys. zł)

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Marcin Jaworski

marcin.jaworski@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zakupy w sklepie stacjonarnym a reklamacja. Co może konsument?

Od wielu lat obowiązuje ustawa o prawach konsumenta. W wyniku implementowania do polskiego systemu prawa regulacji unijnej, od 1 stycznia 2023 r. wprowadzono do tej ustawy bardzo ważne, korzystne dla konsumentów rozwiązania.

Ponad 650 tys. firm skorzystało z wakacji składkowych w pierwszym półroczu

Zakład Ubezpieczeń Społecznych informuje, że w pierwszym półroczu 2025 r. z wakacji składkowych skorzystało 657,5 tys. przedsiębiorców. Gdzie można znaleźć informacje o uldze?

Vibe coding - czy AI zredukuje koszty tworzenia oprogramowania, a programiści będą zbędni?

Kiedy pracowałem wczoraj wieczorem nad newsletterem, do szablonu potrzebowałem wołacza imienia – chciałem, żeby mail zaczynał się od “Witaj Marku”, zamiast „Witaj Marek”. W Excelu nie da się tego zrobić w prosty sposób, a na ręczne przerobienie wszystkich rekordów straciłbym długie godziny. Poprosiłem więc ChatGPT o skrypt, który zrobi to za mnie. Po trzech sekundach miałem działający kod, a wołacze przerobiłem w 20 minut. Więcej czasu zapewne zajęłoby spotkanie, na którym zleciłbym komuś to zadanie. Czy coraz więcej takich zadań nie będzie już wymagać udziału człowieka?

Wellbeing, który naprawdę działa. Arłamów Business Challenge 2025 pokazuje, jak budować silne organizacje w czasach kryzysu zaangażowania

Arłamów, 30 czerwca 2025 – „Zaangażowanie pracowników w Polsce wynosi jedynie 8%. Czas przestać mówić o benefitach i zacząć praktykować realny well-doing” – te słowa Jacka Santorskiego, psychologa biznesu i społecznego, wybrzmiały wyjątkowo mocno w trakcie tegorocznej edycji Arłamów Business Challenge.

REKLAMA

Nie uczą się i nie pracują. Polscy NEET często są niewidzialni dla systemu

Jak pokazuje najnowszy raport Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, około 10% młodych Polaków nie uczy się ani nie pracuje. Kim są polscy NEET i dlaczego jest to realny problem społeczny?

Polska inwestycyjna zapaść – co hamuje rozwój i jak to zmienić?

Od 2015 roku stopa inwestycji w Polsce systematycznie spada. Choć może się to wydawać abstrakcyjnym wskaźnikiem makroekonomicznym, jego skutki odczuwamy wszyscy – wolniejsze tempo wzrostu gospodarczego, mniejszy przyrost zamożności, trudniejsza pogoń za Zachodem. Dlaczego tak się dzieje i czy można to odwrócić? O tym rozmawiali Szymon Glonek oraz dr Anna Szymańska z Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

Firma za granicą jako narzędzie legalnej optymalizacji podatkowej. Fakty i mity

W dzisiejszych czasach, gdy przedsiębiorcy coraz częściej stają przed koniecznością konkurowania na globalnym rynku, pojęcie optymalizacji podatkowej staje się jednym z kluczowych elementów strategii biznesowej. Wiele osób kojarzy jednak przenoszenie firmy za granicę głównie z próbą unikania podatków lub wręcz z działaniami nielegalnymi. Tymczasem, właściwie zaplanowana firma za granicą może być w pełni legalnym i etycznym narzędziem zarządzania obciążeniami fiskalnymi. W tym artykule obalimy popularne mity, przedstawimy fakty, wyjaśnimy, które rozwiązania są legalne, a które mogą być uznane za agresywną optymalizację. Odpowiemy też na kluczowe pytanie: czy polski przedsiębiorca faktycznie zyskuje, przenosząc działalność poza Polskę?

5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

REKLAMA

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

REKLAMA