REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Będą ułatwienia dla przewoźników dużych ładunków

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Łukasz Kuligowski
Łukasz Kuligowski

REKLAMA

Zezwolenie na przejazd po drogach pojazdem ponadnormatywnym będzie można uzyskać w trzy dni.

ZMIANA PRAWA

REKLAMA

Nie więcej niż trzy dni będą czekać przewoźnicy na wydanie pozwolenia na przejazd po drogach tzw. pojazdem nienormatywnym. Tylko w sytuacjach skomplikowanych przedsiębiorca zaczeka na zezwolenie maks. siedem dni.

Przyspieszenie wydawania zezwoleń na poruszanie się pojazdami ponadgabarytowymi przewiduje projekt nowelizacji ustawy z 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (Dz.U. z 2005 r. nr 108, poz. 908 z późn. zm.), który przygotowało Ministerstwo Infrastruktury.

Usprawnienie systemu

REKLAMA

Tomasz Rejek, prezes Pomorskiego Stowarzyszenia Przewoźników Drogowych, przyznaje, że są sytuacje, gdy na zezwolenie czeka się nawet miesiąc. Dlatego jego zdaniem jakiekolwiek zmiany przepisów, które usprawnią i przyspieszą proces uzyskiwania zezwoleń na przejazd pojazdami nienormatywnymi, są potrzebne.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Obecnie gdy trzeba zorganizować przejazd pojazdu ponadnormatywnego przez kilka województw, załatwianie spraw i zgody może trwać nawet miesiąc. Podobnie bywa, gdy trzeba uzyskać zgodę z Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad - mówi Tomasz Rejek. Dodaje, że przewoźnicy, czekając długo na decyzję, ponoszą straty. Przyznaje, że przy prostszych przejazdach, gdy decyzję wydaje jedno starostwo zgody są udzielane szybko.

Zgodnie z definicją pojazdu nienormatywnego - która jest wprowadzana do prawa o ruchu drogowym - takim pojazdem jest np. auto, które swoją masą lub wymiarami przekracza dopuszczalne normy na danej drodze. Oznacza to, że jeżeli masa całkowita pojazdu wynosi 10 t, a droga, którą ma się on poruszać, jest dla aut do 8 t, to wówczas pojazd jest niewymiarowy. W takiej sytuacji przedsiębiorca, który planuje przewóz po danej drodze większym pojazdem, musi wystąpić o odpowiednie zezwolenie.

Starosta udzieli zezwolenia

REKLAMA

Resort chce, aby zezwolenia były udzielane podobnie jak teraz, przez starostów i Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad oraz przez naczelników urzędów celnych. Jednak w przypadku przejazdu takim pojazdem przez miasto na prawach powiatu, zezwolenia będzie udzielał prezydent miasta.

Gdy pojazd przekracza dopuszczalne naciski na oś na drogach gminnych, powiatowych i wojewódzkich do wartości 11,5 t, to organem właściwym do udzielenia zezwolenia na przejazd będzie starosta. Tak samo będzie w sytuacji, gdy pojazd przekroczy normatywną szerokość, ale nie więcej niż do 3,20 m lub długość, ale nie więcej niż o dwa metry. Starosta ma wydawać zezwolenia także w sytuacji, gdy wysokość pojazdu jest do 4,15 m. Natomiast generalny dyrektor dróg krajowych i autostrad będzie wydawał zezwolenia, gdy pojazd będzie jeszcze większy lub przekroczony dopuszczalne naciski na oś powyżej 11,5 tony.

KARY ZA PRZEKROCZENIE WYMIARU POJAZDU

120 zł - za każdy metr długości pojazdu

160 zł - za jadę pojazdu bez zezwolenia, którego szerokość wynosi między 2,55 m a 3,20 m

360 zł - za jazdę pojazdem bez zezwolenia, którego szerokość wynosi od 3,2 m do 4,5 m

320 zł - dodatkowo za każde rozpoczęte pół metra ponad 4,50 m

ŁUKASZ KULIGOWSKI

lukasz.kuligowski@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Tańsze tankowanie od września – ORLEN wprowadza nową promocję dla kierowców

Od 1 września 2025 roku na stacjach ORLEN w całej Polsce rusza nowa akcja promocyjna. Kierowcy mogą liczyć na zniżki nawet do 20 zł przy jednym tankowaniu, a co ważne – promocja obowiązuje codziennie, przez cały miesiąc. To kontynuacja wakacyjnych rabatów, ale w nieco innej, bardziej elastycznej formie.

Czy firmy wolą pozyskiwać nowych klientów czy utrzymywać relacje ze starymi?

Trzy czwarte firm w Europie planuje zwiększyć wydatki na narzędzia lojalnościowe, jak karty podarunkowe. W Polsce tylko 4% firm B2B stawia na budowanie relacji w marketingu, co – zdaniem ekspertów – jest niewykorzystanym potencjałem, zwłaszcza przy rosnących kosztach pozyskania klientów.

Co piąty Polak spełnia kryteria pracoholizmu [BADANIE]

Z badań przeprowadzonych przez platformę edukacyjną Centrum Profilaktyki Społecznej wynika, iż co piąty Polak spełnia kryteria pracoholizmu. Zjawisko to odbija się na rodzinach. Terapeuci coraz częściej spotykają pacjentów, którzy nie wiedzą, jak żyć razem po latach „małżeństwa na odległość”.

Zasiłek chorobowy 2025 – jakie zmiany planuje rząd

To może być prawdziwa rewolucja w systemie świadczeń chorobowych. Rząd chce, by już od 2026 roku pracodawcy nie musieli płacić za pierwsze dni choroby pracowników. Zasiłek od początku zwolnienia lekarskiego ma przejąć ZUS. Zmiana oznacza ulgę dla firm, ale jednocześnie zwiększy wydatki Funduszu Ubezpieczeń Społecznych. Czy pracownicy zyskają, a system wytrzyma dodatkowe obciążenia?

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF wpłynie nie tylko na sposób wystawiania faktur [KOMENTARZ]

Obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-faktur (KSeF) obejmie wszystkich podatników (czynnych i zwolnionych z VAT), nawet najmniejsze firmy i wpłynie nie tylko na sposób wystawiania faktur - podkreśla Monika Piątkowska, doradca podatkowy e-pity.pl i fillup.pl.

Boom na wynajem aut i rosnące zobowiązania firm

Wakacje pełne przygód? Kamper. Krótka wycieczka? Auto na godziny. Dojazd z dworca? Samochód na minuty. Wynajem pojazdów w Polsce rośnie, także w firmach. Jednak branża ma problemy – długi firm wynajmujących sięgają 251 mln zł i nadal rosną.

System kaucyjny od 1 października wchodzi w życie, co dla firm oznacza prawdziwą zmianę paradygmatu w obsłudze klientów

Większość Polaków uważa, że system kaucyjny to najlepszy sposób na odzyskiwanie opakowań po napojach – społeczna akceptacja jest ogromna, a oczekiwania klientów rosną. Dla sklepów i producentów to nie tylko obowiązek prawny, ale także nowe wyzwania logistyczne, technologiczne i edukacyjne. Firmy będą musiały nauczyć klientów prostych, ale ważnych zasad – jak prawidłowo zwracać butelki i puszki, by otrzymać kaucję, jak zorganizować punkt zwrotów i jak zintegrować systemy sprzedaży, aby proces był szybki i intuicyjny. To moment, w którym codzienne zakupy przestają być tylko rutyną – stają się gestem odpowiedzialności, a dla firm szansą na budowanie wizerunku nowoczesnego, ekologicznego biznesu, który rozumie potrzeby klientów i dba o środowisko.

Fundacja rodzinna bez napięć - co powinien zawierać dobry statut?

Pomimo że fundacja rodzinna jest w polskim prawie stosunkowo nowym rozwiązaniem, to zdążyła już wzbudzić zainteresowanie przedsiębiorców. Nic dziwnego – pozwala bowiem uporządkować proces sukcesji, ochronić majątek przed rozdrobnieniem i stworzyć ramy współpracy między pokoleniami, przekazując jednocześnie wartości i wizję fundatora jego sukcesorom.

REKLAMA

Co trzecia polska firma MŚP boi się upadłości. Winne zatory płatnicze

Choć inflacja wyhamowała, a gospodarka wysyła sygnały poprawy, małe i średnie firmy wciąż zmagają się z poważnymi problemami. Z najnowszego raportu wynika, że niemal 30% z nich obawia się, iż w ciągu dwóch lat może zniknąć z rynku – głównie przez opóźnione płatności od kontrahentów.

System kaucyjny od 1 października zagrożeniem dla MŚP? Rzecznik apeluje do rządu o zmiany

Od 1 października w Polsce ma ruszyć system kaucyjny, jednak przedsiębiorcy alarmują o poważnych problemach organizacyjnych i finansowych. Rzecznik MŚP apeluje do rządu o zmiany, ostrzegając przed chaosem i nierównymi warunkami dla małych sklepów.

REKLAMA